Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset

Vierailija
20.05.2019 |

Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.

Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.

Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.

Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.

Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?

Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?

Kommentit (373)

Vierailija
301/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-keskus on kyllä... Olen ollut hoitovapaalla ja muutaman kuukauden työttömänä. Asuinseudullani on hurja ylitarjonta alani ammattilaisista, yhtä paikkaa voi hakea jopa 250 henkilöä!

Itse jään äitiyslomalle heinäkuussa, joka myös te-keskuksessa hyvin tiedetään. Sain kahden kuukauden karenssin koska rehellisesti ilmoitin että en voi vastaanottaa työtä, joka olisi alkanut elokuussa. Lisäksi olen edelleen velvoitettu hakemaan töitä, vaikka olen karenssilla äitiysloman alkuun saakka ja kukapa minua masuineen palkkaisi? Koulutkin loppuvat ihan pian, ei taideta opettajia kesäkuuksi paljoa palkata. Ja vaikka palkattaisiinkin, niin esikoiselle pitäisi sitten aika pian järjestyä hoitopaikka.

Naurattaa ihan.

Mikä naurattaa? Olet tällä hetkellä velvollinen hakemaan töitä, koska et ole äitiyslomalla. Sillä ei ole merkitystä, palkataanko sinua, koska sitä et voi päättää. Kun on te-toimiston asiakas, on velvollinen hakemaan töitä ja jos kieltäytyy työnhausta, niin sitten te-TOIMISTO ei voi tehdä muuta kuin laittaa selvityspyynnön ja katkaisevan lausunnon.

Minäkin tiedän perustavani yrityksen lokakuussa 2020. Eihän minun Tarvitse ennen sitä hakea töitä, eihän? Etuudet haluan silti täysmääräisenä.

No se naurattaa, että minun täytyy tehdä turhaa työtä ja kuormittaa myös työnantajaa hakemalla työpaikkaa, johon tiedän että en voi mennä. Automaattisesti toki laitoin hakemuksen, mutta kun sähköisesti ilmoitin te-keskuksen/toimiston palvelussa etten voi vastaanottaa elokuussa alkavaa työtä, niin kas karenssia. Ei perheeni tästä konkurssiin mene, mutta ketjun otsikko liittyy hullunkurisiin päätöksiin ja kerroin oman tarinani joka kyllä meidän lähipiiriä naurattaa.

Minä hain työpaikkaa, jonka aloitusaika oli vasta puolen vuoden kuluttua. Olin alkuraskaudessa, joten raskauden edetessä piti ilmoittaa, etten pääsekään aloittamaan. Työsopimusta ei oltu edes vielä tehty, mutta työnantaja toivotti onnea ja tervetuloa töihi vuotta myöhemmin.

Kaikenlaista siis voi tapahtua, myös positiivista. Olen yhä tuossa kyseisessä firmassa.

Vierailija
302/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-keskus on kyllä... Olen ollut hoitovapaalla ja muutaman kuukauden työttömänä. Asuinseudullani on hurja ylitarjonta alani ammattilaisista, yhtä paikkaa voi hakea jopa 250 henkilöä!

Itse jään äitiyslomalle heinäkuussa, joka myös te-keskuksessa hyvin tiedetään. Sain kahden kuukauden karenssin koska rehellisesti ilmoitin että en voi vastaanottaa työtä, joka olisi alkanut elokuussa. Lisäksi olen edelleen velvoitettu hakemaan töitä, vaikka olen karenssilla äitiysloman alkuun saakka ja kukapa minua masuineen palkkaisi? Koulutkin loppuvat ihan pian, ei taideta opettajia kesäkuuksi paljoa palkata. Ja vaikka palkattaisiinkin, niin esikoiselle pitäisi sitten aika pian järjestyä hoitopaikka.

Naurattaa ihan.

Mikä naurattaa? Olet tällä hetkellä velvollinen hakemaan töitä, koska et ole äitiyslomalla. Sillä ei ole merkitystä, palkataanko sinua, koska sitä et voi päättää. Kun on te-toimiston asiakas, on velvollinen hakemaan töitä ja jos kieltäytyy työnhausta, niin sitten te-TOIMISTO ei voi tehdä muuta kuin laittaa selvityspyynnön ja katkaisevan lausunnon.

Minäkin tiedän perustavani yrityksen lokakuussa 2020. Eihän minun Tarvitse ennen sitä hakea töitä, eihän? Etuudet haluan silti täysmääräisenä.

Jos jää heinäkuussa äitiyslomalle niin ei todellakaan voi aloittaa töitä elokuussa.

Äitiyslomaan asti pitää tehdä työhakemuksia.

Ei tartte. Ilmotin toukokuussa työkkäriin, että jään syyskuussa äitiyslomalle niin ilmottivat sieltä ettei mun tartte hakea mitään töitä.

Nähtävästi siellä on annettu laiton neuvo. Yhtä hyvin voisivat sanoa 55v täyttäneelle, että ei tarvitse hakea töitä, odota rauhassa eläkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?"

Ei ole koskaan tarvinnut. Jo 90-luvulla kun olin työttömänä tätä tehtiin. Sain itse astma-diagnoosin ja tukun heinäallergioita ja tietysti ilmoitin työkkäriin (silloin oli vielä oma toimisto pienilläkin kylillä) että en voi enää tehdä oman alan eli puutarha-alan töitä. Ilmoitin myös että haluan vaihtaa alaa ja koulutus kiinnosti, kaupanala ja erityisesti tietotekniikka jota en hallinnut kunnolla. Mitä tästä sitten seurasi? Sain useita työtarjouksia heti ilmoitukseni jälkeen, paikat oli nurmikonleikkausta. Koulutukseen en päässyt useista yrityksistä huolimatta, työkkäri esti/ei hyväksynyt.

Arvaapa huviksesi, miten monella työttömällä on astma, selkä kipeänä ja unettomuutta, joka vaikeuttaa aamuheräämistä? Tarvitaan lääkärintodistus, jossa selkeästi kerrotaan, mihin töihin työllistymisen sairaus estää sekä mikä osa työkyvystä on jäljellä. Pelkkä oma ilmoitus ei riitä.

Vierailija
304/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme jos työnantajat eivät enää laita ilmotuksia mollin sivuille jos työkkärin toiminta noin ala-arvoista.

Se on ainoa ilmainen paikka ilmoitella omien sivujen lisäksi.

Työnantajat tietävät, että nämä "lähihoitajan pakko hakea puutarhuriksi" on urbaanilegendoja. Lisäksi työkkäristä voi pyytää esim. 5  työnhakijan tiedot, pyytää laittamaan heille työtarjoukset ja kutsua haastatteluun. Osa työttömistä tajuaa, että kyseessä on ihan oikea työpaikka, osa ei hae. Jostain syystä ei yleensä tule valituksi, jos ei hae töitä. Eikö olekin ihmeellistä?

Vierailija
305/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viisi vuotta pomotason tehtävässä, kunnes työni päättyi. Työttömänä työnhakijana sain TE-toimistosta paperikirjeenä yhden työtarjouksen, joka oli assistenttitason tehtävään. Tämän tehtävän hakuaika oli umpeutunut kirjeen saadessani. Onneksi työllistyin itsenäisesti samoihin aikoihin. TE-toimiston sähköiseen palveluun asiasta ilmoittaessani ohjelma kysyi ensimmäisenä, olenko työllistynyt mainittuun assistenttitehtävään... Kiitos hyvästä palvelusta, TE-keskus!

TE-keskus lakkautettiin 2009, joten olet 10 vuotta myöhässä kiitoksinesi.

Vierailija
306/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää työtön kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.

Niin. Voisin minäkin siivoustyönjohtajan koulutuksella lähteä lääkäriksi, kun lääkäreistä on kuulemma pulaa. Päivärahaa mielummin toki nauttisin palkkaa, ettei sinun tarvitsisi skitsoilla mulle maksettavasta liiton ansiosidonnaisesta.

On se vaan kumma, että joihinkin töihin kelpaa vain alan koulutuksen käynyt, mutta toisille aloille tungeta jok'ikinen joka puhuu jotakuinkin ymmärrettävästi 3 sanaa suomea tai osaa ykkösen ja viitosen kertotaulut!

Te-keskuksen touhuissa ei ole järjen hiventäkään. Miksen minä työttömänä siivoojana saa koskaan "työtarjousta" päätoimittajan, muusikon tai kuvataideopettajan työpaikkoihin? He kun ainakin saavat työtarjouksia mun alalleni.

Palstalaisten yleissivistys on aika ohut, jos ei tiedä tiettyihin professioihin liittyvistä lupakäytänteistä.

Vierailija
307/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa ihan.

No se naurattaa, että minun täytyy tehdä turhaa työtä ja kuormittaa myös työnantajaa hakemalla työpaikkaa, johon tiedän että en voi mennä. Automaattisesti toki laitoin hakemuksen, mutta kun sähköisesti ilmoitin te-keskuksen/toimiston palvelussa etten voi vastaanottaa elokuussa alkavaa työtä, niin kas karenssia. Ei perheeni tästä konkurssiin mene, mutta ketjun otsikko liittyy hullunkurisiin päätöksiin ja kerroin oman tarinani joka kyllä meidän lähipiiriä naurattaa.

Minä hain työpaikkaa, jonka aloitusaika oli vasta puolen vuoden kuluttua. Olin alkuraskaudessa, joten raskauden edetessä piti ilmoittaa, etten pääsekään aloittamaan. Työsopimusta ei oltu edes vielä tehty, mutta työnantaja toivotti onnea ja tervetuloa töihi vuotta myöhemmin.

Kaikenlaista siis voi tapahtua, myös positiivista. Olen yhä tuossa kyseisessä firmassa.

Kiva kuulla, että noinkin ymmärtäväisiä työnantajia on olemassa. Entä jos olisit halunnut jäädä vauvasi kanssa hoitovapaalle, olisiko työnantaja silti odottanut sinua?

Omalla kohdallani voin sanoa, että tämä ko. työ olisi ollut sijaisuus, joka olisi päättynyt ennen äitiysloman loppua.

Vierailija
308/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kerran käsky hakea työpaikkaa, joka oli kaikkea hautausmaan haravointia jne. Muuten ihan hyvä, mutta Kela aivan tasan tietää, että mä liikun MS-taudin vuoksi huonosti ja kepin kanssa enkä todellakaan pysty tällaiseen hommaan. Hain työtä ja selitin jo hakemuksessa, että mä voin seisoa maksimissaan puoli tuntia ja oon about yhtä notkea ku rautakanki eli se istuttelu ja kitkeminen tapahtuu hyvin hitaasti.

Vierailija
309/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.

Haista vi"ttu.

Kai sä itse olet valmis tohon myös, mitä sä ehdotat, tekemään työtä, joka ei kiinnosta tai motivoi itseäsi olenkaan. Sii ei vit#tu mikä vi#tun idi#ootti.

Vierailija
310/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli kerran käsky hakea työpaikkaa, joka oli kaikkea hautausmaan haravointia jne. Muuten ihan hyvä, mutta Kela aivan tasan tietää, että mä liikun MS-taudin vuoksi huonosti ja kepin kanssa enkä todellakaan pysty tällaiseen hommaan. Hain työtä ja selitin jo hakemuksessa, että mä voin seisoa maksimissaan puoli tuntia ja oon about yhtä notkea ku rautakanki eli se istuttelu ja kitkeminen tapahtuu hyvin hitaasti.

Mistä lähtien Kela on määrännyt töihin?

Vierailija
311/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista vi"ttu.

Kai sä itse olet valmis tohon myös, mitä sä ehdotat, tekemään työtä, joka ei kiinnosta tai motivoi itseäsi olenkaan. Sii ei vit#tu mikä vi#tun idi#ootti.

Luuletko sä että kukaan kaupan kassalla on siellä siksi että se työ on niin upeeta? Herätys, maailma toimii silleen että jos sä haluat rahaa niin meet töihin, ja jos ei parempaa löydy tai koulutusta ole niin sitten rahan perässä paskaduuniin.

Vierailija
312/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas huvittavaa...en tunne KETÄÄN työtöntä, joka nauttisi asemastaan ja haluaisi elää siivellä. Tunnen noin 25 työtöntä, joilla on tutkinnot, joillakin sekä ammatti- että korkeakoulusta, työkokemusta, normaaleja, hyvin käyttäytyviä ihmisiä. Ja kaikki haluavat työtä. Silti työn saaminen on ihan saamarin vaikeaa. MIKSI? Jokainen järkevä työnantaja haluaa osaajan, jonkun joka on tehnyt samaa tai vastaavaa hommaa aiemmin, ei ole koulutetumpi kuin esimies, ei vieraskieliseltä kuulostavaa nimeä, on sopivan ikäinen ja näköinen yms. 

Omalla kohdalla työllistymisen esteenä näyttää olevan ikä (yli 40 v) ja se, että olen tehnyt työtä yliopistossa noin 5 vuotta. Muissa työpaikoissa eri aloilla 20 v. Molempia kauhistellaan ääneen, vaikka kuinka vakuutan että opin ja en ole mikään kääkkä. 

Se on niin helppo mennä sanomaan työttömälle, että miksi et vaan mene töihin. Töihin aina haetaan, ja saa hakea vaikka satoja kertoja. Sitä ei kuitenkaan aktiivimalli kysele, kuinka aktiivisesti haet töitä.

Vierailija
313/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan piti hakea kosmetiikkamyyjäksi. Minä, ihminen jolla ei ole mitään kokemusta taikka koulutusta myyntityöhön eikä kosmetologin tms. koulutusta. Sitten piti myös hakea työtä johon olisi tarvittu oma auto. Minulla ei ole ajokorttia, joten autoakaan ei luonnollisesti ole koskaan ollut.

Vierailija
314/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan piti hakea kosmetiikkamyyjäksi. Minä, ihminen jolla ei ole mitään kokemusta taikka koulutusta myyntityöhön eikä kosmetologin tms. koulutusta. Sitten piti myös hakea työtä johon olisi tarvittu oma auto. Minulla ei ole ajokorttia, joten autoakaan ei luonnollisesti ole koskaan ollut.

Meikkaatko edes? Sitä ei toki ihan suoraan voi ilmotuksessa edellyttää, mutta niin se vaan on, että kukaan ei osta meikkejä suohirviön näköiseltä - eikä suohirviöltä, jolla on vähän meikkivoidetta, mutta sillä lookilla voi käydä toimistotöissä.

Mutta jostain syystähän työttömän pitäisi hakeutua mahdollisimman huonosti itselleen sopivaan työhön, vaikka tuollaiseenkin varmasti löytyy joku työtön myyjätyttö, jota kosmetiikka kiinnostaa.

Vierailija
315/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhhuh kirjoitti:

Onpas huvittavaa...en tunne KETÄÄN työtöntä, joka nauttisi asemastaan ja haluaisi elää siivellä. Tunnen noin 25 työtöntä, joilla on tutkinnot, joillakin sekä ammatti- että korkeakoulusta, työkokemusta, normaaleja, hyvin käyttäytyviä ihmisiä. Ja kaikki haluavat työtä. Silti työn saaminen on ihan saamarin vaikeaa. MIKSI? Jokainen järkevä työnantaja haluaa osaajan, jonkun joka on tehnyt samaa tai vastaavaa hommaa aiemmin, ei ole koulutetumpi kuin esimies, ei vieraskieliseltä kuulostavaa nimeä, on sopivan ikäinen ja näköinen yms. 

Omalla kohdalla työllistymisen esteenä näyttää olevan ikä (yli 40 v) ja se, että olen tehnyt työtä yliopistossa noin 5 vuotta. Muissa työpaikoissa eri aloilla 20 v. Molempia kauhistellaan ääneen, vaikka kuinka vakuutan että opin ja en ole mikään kääkkä. 

Se on niin helppo mennä sanomaan työttömälle, että miksi et vaan mene töihin. Töihin aina haetaan, ja saa hakea vaikka satoja kertoja. Sitä ei kuitenkaan aktiivimalli kysele, kuinka aktiivisesti haet töitä.

Mietitkö koskaan, miksi joka kuukausi noin 39 000 työtöntä saa työpaikan, mutta sinä et töitä saa. Mikä niissä muissa on sellaista, että heille töitä löytyy, mutta sinulle ei?

Vierailija
316/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitsi, vähänkö noloa. Siis jos on ilmoittanut ihan lääkärintodistuksen kanssa ettei voi tehdä mitään tuollaista ja silti osoitetaan. Mulla on todistus vaikeasta nivelrikosta joten en voi mitään fyysistä tehdä käsillä, kuten haravointi.

Vierailija
317/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme asenteita täällä joillain. Että kun arvon korkeasti koulutettu henkilö ei löydä oman alansa töitä, alentaa hän jotenkin arvoaan menemällä vaikkapa kaupan kassalle? On huonompi asia tehdä hanttihommia kuin olla työtön? Ei sitä ole pakko cv:ssa mainita jos tuntuu paremmalle mainostaa olevansa työtön? Kannattaisi ehkä ajatella omaa toimeentuloa ja eläkettä vaikka, miksi on niin kauheaa tehdä kunniallisia töitä rahansa eteen eikä lusmuilla kotona? Ihmeellisiä juttuja jotenkin, että joku kokee olevansa liian arvokas kaupan kassalle, mutta todellisuudessahan niin ei ole kun ei niitä parempiakaan töitä ole saanut. Ymmärrän toisaalta mutta kyllä sitä voi koulutetutkin käydä tavallisissa töissä sen aikaa että saa mieleisensä duunin, sen verran pitäisi olla selkärankaa ihmisellä ettei arvota töiden perusteella ihmisarvoa, enemmän luuserimeininkinä pidän ihmisiä jotka "ovat liian hyviä kaupan kassalle tai siivoamaan" ja lusmuilevat kotona laiskotellen. Ei haluta "alentua" tiettyihin töihin mutta alentavampaa on kyllä elää muiden tuilla kotona työkykyisenä.

Vierailija
318/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereen työkkärissähän oli juuri se virkailija, joka kysyi koulutuksestani, että mitä tää FM tarkoittaa? Vastasin siihen, että finanssialan merkantti. Virkailija tyytyväisenä kirjoitti sen ja räpsytteli silmiään. Korjasin tiedon sitten myöhemmin, mutta jäin ihmettelemään, että eikö tutkintonimikkeistä tai ammattivaatimuksista todellakaan tarvitse mitään tietää eikä myöskään itse ottaa selvää tuossa hommassa?

Miten avuton olet, jos et kykene itse koulutustasi kirjaamaan kuten me kaikki muutkin olemme voineet tehdä jo yli 10 vuoden ajan? Kysymys "mitä tää FM tarkoittaa" on selvennyspyyntö siitä, että mikä mahtoi olla asiakkaan pääaine, ei suinkaan se, että mitä kirjainyhdistelmä tarkoittaa. Jos asiakas on niin tyhmä, että heittää herjaa, niin tarkoituksella virkailija tuon tiedon sinne näpyttelee ja tähtimerkin perään. Siitä muut virkailijat tietävät, millaisesta asiakkaasta on kyse.

Ei ollut kysymys pääaineesta, sillä sanatarkasti virkailija kysyi, mistä FM on lyhenne, aivan kuten oli hetkeä aiemmin kysynyt, mistä hum.kand. on lyhenne. Toisekseen menin tarkoituksella tapaamiseen, mutta kuten jo kerroin, korjasin tiedot myöhemmin itse Oma asioinnissa.

FM on niin yleinen tutkintonimike, että se pitää kyllä työvoimahallinnossa tuntea. Kokonaan toinen juttu on se, että kyseinen virkailija neuvoi minua vielä väärin eräässä asiassa, ja aiheutti ison vaivan monelle osapuolelle.

Miksi kertomuksesi muuttui, kun se paljastui omaksi typeryydeksesi? Iso osa te-toimiston virkailijoista on korkeakoulututkinnon suorittaneita, joten ei se FM ole mikään kummastelun aihe.

Vastaavasti iso osa ei ole korkeakoulun suorittaneita.

Joille moni ala on "kummastelun aihe"  pelkästään ihmisten työhönosoituksista päätellen kun  lähettelvät karenssin uhkaamina itseään ainoastaan nolaavia hakemuksia työpaikoille!

Miksi sinusta on noloa hakea töitä?

Tilaston mukaan 88% TE-toimiston työntekijöistä on suorittanut korkeakoulututkinnon.

Pohdin vaan, että miten voivat olla korkeakoulututkinnon suorittaneita, kun eivät edes osaa lukea.

Kun ne asiakastiedot pitäisi lukea ennen kuin lähestyy asiakasta näillä työhönosoituksilla ja muilla lipuilla.

Kysyköön jokainen työkkärin tantta aamulla ennen töihin lähtöä itseltään, että mitä se minun asiakkaani hyötyy työstäni?

Vierailija
319/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Siis jos on ilmoittanut ihan lääkärintodistuksen kanssa ettei voi tehdä mitään tuollaista ja silti osoitetaan. Mulla on todistus vaikeasta nivelrikosta joten en voi mitään fyysistä tehdä käsillä"

Syöpähoidosta (hitaammin) toipuvia näkyy välillä työhaastatteluissa.  (En tarkoita heitä jotka ovat jo täysin palautuneet hoidoista ja kontrollit ohi onnekkaasti jne..)

Eli tarkoitan heitä jotka menettivät työnsä sairaustuessaan ja eivät enää sairiksella vaan kontrollissa palaamassa työnhakuun pikkuhiljaa ja normi elämään mutta näkyy ulospäin ettei ihan olla vielä henkisesti kondiksessa rajusta kokemuksesta ja osa saattaa olla vielä fyysisestikin  hauraita.

Työkkärintädit eivät läheskään kaikki perehdy asiakkaisiinsa.  Pelkkää pelleilyä joku "vastuuohjaaja" titteli tai asiantuntija   -  lässytetään heille tiukan asiallisina  "hae sairauslomaa ellei työ kiinnosta" vaikka tietävät ettei ne  saa enää sairista  ja länkytetään "työnhakijan velvollisuuksista etuuksien saamisen eteen" näkemättä ja kuulematta kuka siellä puhelimessa on . Ei kuunnella, painostetaan, ollaan alentuvia ja kylmiä.

Armoa ei anneta kun työhönosoitus postitetaan mikä instanssi nyt sattuu työntekijöitä hakemaan , varastomiehestä dresmän myyjäksi.... ja kun haastattelukutsu tulee sinne mennään -- käyny joskus sääliksi näitä näitä jotka sisukkaana tulevat .

Että säästyvät karenssilta.

Kuunnelkaa niitä asiakkaita kun soittelette. Se on teidän työtä. 

Virkaintoisimmat kyykyttäjät saisi heitää suorilta käsiltä sanonko minne.

Järjenkäyttö ja inhimillisyys on sallittu.

Miettikää nyt tekin hieman.

Vierailija
320/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun ne asiakastiedot pitäisi lukea ennen kuin lähestyy asiakasta näillä työhönosoituksilla ja muilla lipuilla.

Kysyköön jokainen työkkärin työntekijä aamulla ennen töihin lähtöä itseltään, että mitä se minun asiakkaani hyötyy työstäni? "

Niitä ei lueta.  Miksi muuten tulisi ihmislle täysin järjenvastaisia  osoituksia ?

Siellä keskitytään oheistoimintaan, eli

työntekijä kysyy joka päivä itseltään, miten saan itseni näyttämään tarpeelliselta ulospäin  ja näkyväksi sen että olen asiakkaiden tietoihin jotain kirjoitellut ja kutsuja lähetellyt. Olen tehokas ja pätevä.

Etten itse vaan joudu kortistoon. Asiakkaan parhaalla ei niin mitään väliä siinä vaiheessa kun työttömyys uhkaa myös itseä --   ja tietää mihin joutuu ellei onnistu notkumaan edes tässä duunissa.