TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset
Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.
Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.
Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.
Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.
Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?
Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?
Kommentit (373)
[/quote]
Mietitkö koskaan, miksi joka kuukausi noin 39 000 työtöntä saa työpaikan, mutta sinä et töitä saa. Mikä niissä muissa on sellaista, että heille töitä löytyy, mutta sinulle ei?[/quote]
No mä oon ainakin miettiny ja haenkin te-toimistoon heti kun paikka. Kun ei oikein muuta töitä ny ole tyrkyllä mihin soveltuisin.
Mä luulen että sovin sinne.
Opin takuulla ulkoa monologin " etuuksista joiden eteen sun on tehtävä tiettyjä velvoitteita" " työnhaun esteistä" osaan puhua myös . Vakuuttavasti sarasvuo-äänellä tyyliin tajuutsäheiny mitämäselitän.
Uskon että olen myös tarkka siinä että karenssi napsahtaa välittömästi jos selvityspyyntö on vähän sinnepäin. Siinäs miettii kandeeko sittenkin hakea lähäriksi, kun ei rahaa tuu mistään ja laskut kasaantuu ulosottoon.
Osaan myös sopivissa väleissä muistuttaa pidätetyn kireällä virakilija-äänellä
" että kai sä tajuut että tässä on tarkoitus ensisijaisesti hakea kokoaikatyötä eikä lusmuilla MEIDÄN verorahoilla-
eli kyllä sinne vanhuspuolen lähihoitajakoulutukseen on nyt vain haettava jos et töitä löydä vaikka sulla kuinka nyt selkä pikkasen juilii silloin tällöin jostain selkärankareumasta, joo sori siitä, niin et sä voi noin vain suorilta käsin hakematta kieltäytyä"
"Et sä nyt kato ole siinä asemassa että sä voit ikäänkuin valita meetkö kuntouttavaan vai ceeveekurssille jos sun vastuuohjaajasi katsoo sen tarpeelliseksi työllistymistoimenpiteeksi sun kohdalla!"
Osaan myös näyttää tehokkaalta vaikka nukkuisin silmät auki tulostimeen nojaten.
Jep - mä taidan hakee sinne. Kuulemiin työttömät ! Soittelen teille jos pääsen! Kontrollisoittoja 3 kk välein!
Vierailija kirjoitti:
Kymmenisen vuotta sitten meille töihin haettiin pieneen perheyritykseen hitsariharjoittelijaa. Hakemukseen vastasi nainen työkkärin pakottamana, että hän ei ole koskaan hitsannut muutakuin miehelleen, että hän ei taida olla sopiva hommaan.
Isäni kuitenkin vakuuttui rempseästä hakemuksesta ja soitti naiselle, että kyllä me sut hitsaamaan opetetaan. Nainen kyllä hetken aikaa nikotteli vastaan, mutta suostui.
Eihän hänellä ollut mitään hajua koko hommasta mutta kysyi ekan päivän jälkeen, että saahan hän tulla huomennakin vielä.
Tovi siinä vierähti, kun alkoi saumaa syntymään. Hän oppi kuin oppikin hitsaamaan kohtalaisesti.
Edelleenkin hän on meille töissä, mutta toisissa hommissa josta löytyi hänen todellinen kutsumuksensa ja on todella loistava siinä hommassa.
Aha. Mitäs toi ny kun kymmenisen vuotta sitten meille kirurgiselle osastolle haettiin avosydäleikkaukseen ja sydänsiirtoihin perehtynyttä spesialistia.
Työkkäristä tuli sitten kuntoutunut päihdekäyttäjä joka sanoi että en mää ole muuta leikannu kun leipää, että mää en ny kyllä ole oikein sopiva tähän hommaan.
No, sairaalanjohtaja siihen loihe lausumaan että kyllä me sut leikkaamaan opetetaan.
Vähä se nikotteli vastaan, mutta kyllä se kutsumus alko löytymään kun karenssikorttia heiluteltiin. Tovi siinä vierähti ennen kuin alko tikit laulaa ja pumppu raikaamaan mutta ei se kukaan ole seppä syntyessään, tuumasi rempseä anestesialääkärikin, hänkin suoraan työkkäristä - han peruskoulupohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.
Haista vi"ttu.
Kai sä itse olet valmis tohon myös, mitä sä ehdotat, tekemään työtä, joka ei kiinnosta tai motivoi itseäsi olenkaan. Sii ei vit#tu mikä vi#tun idi#ootti.
Ei ihmisen ole mikään pakko käydä missään töissä, jos ei halua. Hommaa vaan rahat elämiseen jostain muualta kuin työkkäristä.
Mulle tuli vuonna kivi ja kirves kaikenlaisia vaativia tietotekniikan alan paikkoja sen jälkeen, kun olin käynyt mikrotukihenkilökurssin. Mm. ohjelmoijan paikkoja. Ei siellä kurssilla koodausta opeteltu, vaan perusohjelmia ja kasaamaan koneita. Kun sanoin virkailijalle, etten osaa, hän totesi, että sinä olet fiksu, älä vähättele itseäsi.
Minulla meni 16 vuotta saada vakinainen työpaikka. Ei minussa mitään vikaa ollut. Huonoa tuuria, hyvä esimerkki päästä ensimmäiseksi varalle 87 hakijasta. Mutta varasija ei lohduta, mutta se lohduttaa, että hakijoissa oli työnantajan mielestä 85 minua huonompaa, oli vain se yksi parempi. Erona oli se, että hänellä oli amk-koulutus vs. minun opistotason koulutus, eli todella pieni ero. Itse olin sillon amk:ssa iltalinjalla täydentämässä koulutustani. Ne iltaopinnot olivat myös häiritsevä tekijä, kun alalla saattoi joutua joskus ylitöihin. Sitten vaan yksi päivä olin se paras. Siinä välissä tein määräaikaisuuksia ja pienellä paikkakunnalla näihinkin meni valinnat ristiin. Joskus tiesin tai tunsin valitun ja olisin omasta mielestäni ollut itse parempi valinta, tai joku muu olisi ollut.
Työn saanti on tuuria ja työnantajallekin se on tuuripeliä, valitseeko hän hakijoista sen oikeasti parhaan tyypin. Joskus liian hyvä jätetään valitsematta ja otetaan sopivan keskinkertainen. Kyllähän osa "en ole koskaan ollut työttömänä" -tyypeistä on ajatusmaailmaltaan niin hölmöjä, että voi vain ihmetellä, kuka senkin tyypin on ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli vuonna kivi ja kirves kaikenlaisia vaativia tietotekniikan alan paikkoja sen jälkeen, kun olin käynyt mikrotukihenkilökurssin. Mm. ohjelmoijan paikkoja. Ei siellä kurssilla koodausta opeteltu, vaan perusohjelmia ja kasaamaan koneita. Kun sanoin virkailijalle, etten osaa, hän totesi, että sinä olet fiksu, älä vähättele itseäsi.
Kun saatte täysin asiattoman työosoituksen (eli että tehtävä karenssin uhalla työhakemus osoitettuun paikkaan) niin muistakaa laittaa siihen älyttömään työhakemukseen myös teidän vastuuohjaajanne nimi , ihan alaviitteeksi.
Vastuuohjaajanne nimi löytyy omatiedoistanne. Katsokaa että kirjoitatte sen oikein.
Muutoin teitä pidetään ihan hölmöinä jos haette työtä mitä kykynne eivät yksinkertaisesti vastaa.
Lisäksi teitä ei enää ikinä oteta vakavasti sellaisessa firmassa, mistä haette täysin ammatti- ja osaamisalaanne vastaava työpaikkaa - jos aiemmin olette lähettäneet sinne (painostuksen alla) ihan omituisen hakemuksen jolle kaikki nauroivat kuukauden.
[/quote]
Ei ihmisen ole mikään pakko käydä missään töissä, jos ei halua. Hommaa vaan rahat elämiseen jostain muualta kuin työkkäristä.[/quote]
Just niin ! Menee vain johonkin työpaikalle tekeen töitä jos kerta niinku haluu töitä. Sanoo et mää tulin ny töihin ! Ja hommaamaan sitä rahaa elämiseen.
Ei valikoi, menee vaan johonki. Työpaikalle. Töihin. Että mää tulin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenteita täällä joillain. Että kun arvon korkeasti koulutettu henkilö ei löydä oman alansa töitä, alentaa hän jotenkin arvoaan menemällä vaikkapa kaupan kassalle? On huonompi asia tehdä hanttihommia kuin olla työtön? Ei sitä ole pakko cv:ssa mainita jos tuntuu paremmalle mainostaa olevansa työtön? Kannattaisi ehkä ajatella omaa toimeentuloa ja eläkettä vaikka, miksi on niin kauheaa tehdä kunniallisia töitä rahansa eteen eikä lusmuilla kotona? Ihmeellisiä juttuja jotenkin, että joku kokee olevansa liian arvokas kaupan kassalle, mutta todellisuudessahan niin ei ole kun ei niitä parempiakaan töitä ole saanut. Ymmärrän toisaalta mutta kyllä sitä voi koulutetutkin käydä tavallisissa töissä sen aikaa että saa mieleisensä duunin, sen verran pitäisi olla selkärankaa ihmisellä ettei arvota töiden perusteella ihmisarvoa, enemmän luuserimeininkinä pidän ihmisiä jotka "ovat liian hyviä kaupan kassalle tai siivoamaan" ja lusmuilevat kotona laiskotellen. Ei haluta "alentua" tiettyihin töihin mutta alentavampaa on kyllä elää muiden tuilla kotona työkykyisenä.
Miksei ne voi lähettää sitä avointa kassapaikkaa jollekkin työttömälle myyjälle? Siinä olisi aito kohtaaminen. Kauppa saisi työntekijän, joka ei koko ajan etsisi oman alan töitä. Ja todennäköisesti myyjä olisi tyytyväinen saadessaan koulutustaan vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
huhhuh kirjoitti:
Onpas huvittavaa...en tunne KETÄÄN työtöntä, joka nauttisi asemastaan ja haluaisi elää siivellä. Tunnen noin 25 työtöntä, joilla on tutkinnot, joillakin sekä ammatti- että korkeakoulusta, työkokemusta, normaaleja, hyvin käyttäytyviä ihmisiä. Ja kaikki haluavat työtä. Silti työn saaminen on ihan saamarin vaikeaa. MIKSI? Jokainen järkevä työnantaja haluaa osaajan, jonkun joka on tehnyt samaa tai vastaavaa hommaa aiemmin, ei ole koulutetumpi kuin esimies, ei vieraskieliseltä kuulostavaa nimeä, on sopivan ikäinen ja näköinen yms.
Omalla kohdalla työllistymisen esteenä näyttää olevan ikä (yli 40 v) ja se, että olen tehnyt työtä yliopistossa noin 5 vuotta. Muissa työpaikoissa eri aloilla 20 v. Molempia kauhistellaan ääneen, vaikka kuinka vakuutan että opin ja en ole mikään kääkkä.
Se on niin helppo mennä sanomaan työttömälle, että miksi et vaan mene töihin. Töihin aina haetaan, ja saa hakea vaikka satoja kertoja. Sitä ei kuitenkaan aktiivimalli kysele, kuinka aktiivisesti haet töitä.
Mietitkö koskaan, miksi joka kuukausi noin 39 000 työtöntä saa työpaikan, mutta sinä et töitä saa. Mikä niissä muissa on sellaista, että heille töitä löytyy, mutta sinulle ei?
Minä ainakin mietin... Ovat ilmeisesti vain parempia hakijoita. Jatkuva torjuminen työnantajien taholta on laskenut itsetuntoani siinä määrin, että jo hakemuksen lähettäminen tuntuu turhalta. Sen kerran vuodessa kun pääsee haastatteluun, sinnekin tulee mentyä tappiomielialalla, koska joku muu on AINA parempi.. Olen päätynyt lopputulokseen, että muut vain ovat minua parempia. Lisäksi ymmärrän, ettei työttömyyden vuoksi negatiiviseksi muuttunut maailmankuvani auta asiaa. En kuitenkaan saa muutettua ajattelutapaani, sillä muut ovat parempia enkä saa paikkaa. Olen noidankehässä...
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun saatte täysin asiattoman työosoituksen (eli että tehtävä karenssin uhalla työhakemus osoitettuun paikkaan) niin muistakaa laittaa siihen älyttömään työhakemukseen myös teidän vastuuohjaajanne nimi , ihan alaviitteeksi.
Vastuuohjaajanne nimi löytyy omatiedoistanne. Katsokaa että kirjoitatte sen oikein.
Muutoin teitä pidetään ihan hölmöinä jos haette työtä mitä kykynne eivät yksinkertaisesti vastaa.
Lisäksi teitä ei enää ikinä oteta vakavasti sellaisessa firmassa, mistä haette täysin ammatti- ja osaamisalaanne vastaava työpaikkaa - jos aiemmin olette lähettäneet sinne (painostuksen alla) ihan omituisen hakemuksen jolle kaikki nauroivat kuukauden.
Eli laitatte vastuuohjaajan nimen kohtaan : suosittelijat.
Tyyliin TE-toimiston (sen ja sen alueen) ja koko nimi perään.
Sillä myös heillä on vastuu työstään ja heitä saa vastuuttaa näin tärkeissä ratkaisuissa.
Muussa tapauksessa teitä itseänne pidetään täyisn arvostelukyvyttömänä jos haette työtehtäviä työpaikasta, minkä alkeellisempiakaan toimenkuvia ette voi hallita edes välttävästi edes muodollisesti pätevänä.
Tiia16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen työkkärissähän oli juuri se virkailija, joka kysyi koulutuksestani, että mitä tää FM tarkoittaa? Vastasin siihen, että finanssialan merkantti. Virkailija tyytyväisenä kirjoitti sen ja räpsytteli silmiään. Korjasin tiedon sitten myöhemmin, mutta jäin ihmettelemään, että eikö tutkintonimikkeistä tai ammattivaatimuksista todellakaan tarvitse mitään tietää eikä myöskään itse ottaa selvää tuossa hommassa?
Miten avuton olet, jos et kykene itse koulutustasi kirjaamaan kuten me kaikki muutkin olemme voineet tehdä jo yli 10 vuoden ajan? Kysymys "mitä tää FM tarkoittaa" on selvennyspyyntö siitä, että mikä mahtoi olla asiakkaan pääaine, ei suinkaan se, että mitä kirjainyhdistelmä tarkoittaa. Jos asiakas on niin tyhmä, että heittää herjaa, niin tarkoituksella virkailija tuon tiedon sinne näpyttelee ja tähtimerkin perään. Siitä muut virkailijat tietävät, millaisesta asiakkaasta on kyse.
Ei ollut kysymys pääaineesta, sillä sanatarkasti virkailija kysyi, mistä FM on lyhenne, aivan kuten oli hetkeä aiemmin kysynyt, mistä hum.kand. on lyhenne. Toisekseen menin tarkoituksella tapaamiseen, mutta kuten jo kerroin, korjasin tiedot myöhemmin itse Oma asioinnissa.
FM on niin yleinen tutkintonimike, että se pitää kyllä työvoimahallinnossa tuntea. Kokonaan toinen juttu on se, että kyseinen virkailija neuvoi minua vielä väärin eräässä asiassa, ja aiheutti ison vaivan monelle osapuolelle.
Miksi kertomuksesi muuttui, kun se paljastui omaksi typeryydeksesi? Iso osa te-toimiston virkailijoista on korkeakoulututkinnon suorittaneita, joten ei se FM ole mikään kummastelun aihe.
Vastaavasti iso osa ei ole korkeakoulun suorittaneita.
Joille moni ala on "kummastelun aihe" pelkästään ihmisten työhönosoituksista päätellen kun lähettelvät karenssin uhkaamina itseään ainoastaan nolaavia hakemuksia työpaikoille!
Miksi sinusta on noloa hakea töitä?
Tilaston mukaan 88% TE-toimiston työntekijöistä on suorittanut korkeakoulututkinnon.
Pohdin vaan, että miten voivat olla korkeakoulututkinnon suorittaneita, kun eivät edes osaa lukea.
Kun ne asiakastiedot pitäisi lukea ennen kuin lähestyy asiakasta näillä työhönosoituksilla ja muilla lipuilla.
Kysyköön jokainen työkkärin tantta aamulla ennen töihin lähtöä itseltään, että mitä se minun asiakkaani hyötyy työstäni?
Ei. He miettivät itsekseen, että miksi lähihoitaja on laittanut tietoihinsa, että haluaa eläintenhoitajaksi tai jakeluautonkuljettajaksi. Sitten kun laittaa asiakkaalle työtarjouksen robottinavettaan, niin tulee puhelu, että en minä halua hoitaa lehmiä, minä haluan kenneliin. Hakuammatti on asiakkaan itsensä määrittämä, sitä ei kannata valita miten tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenteita täällä joillain. Että kun arvon korkeasti koulutettu henkilö ei löydä oman alansa töitä, alentaa hän jotenkin arvoaan menemällä vaikkapa kaupan kassalle? On huonompi asia tehdä hanttihommia kuin olla työtön? Ei sitä ole pakko cv:ssa mainita jos tuntuu paremmalle mainostaa olevansa työtön? Kannattaisi ehkä ajatella omaa toimeentuloa ja eläkettä vaikka, miksi on niin kauheaa tehdä kunniallisia töitä rahansa eteen eikä lusmuilla kotona? Ihmeellisiä juttuja jotenkin, että joku kokee olevansa liian arvokas kaupan kassalle, mutta todellisuudessahan niin ei ole kun ei niitä parempiakaan töitä ole saanut. Ymmärrän toisaalta mutta kyllä sitä voi koulutetutkin käydä tavallisissa töissä sen aikaa että saa mieleisensä duunin, sen verran pitäisi olla selkärankaa ihmisellä ettei arvota töiden perusteella ihmisarvoa, enemmän luuserimeininkinä pidän ihmisiä jotka "ovat liian hyviä kaupan kassalle tai siivoamaan" ja lusmuilevat kotona laiskotellen. Ei haluta "alentua" tiettyihin töihin mutta alentavampaa on kyllä elää muiden tuilla kotona työkykyisenä.
Merkonomejakin on työttöminä, samoin heitä, jolla on kaupan alan kokemusta ilman koulutusta. Jos työnantaja kysyy haastattelussa korkeakoulutetulta, onko tämä sitoutunut työhön vai hakeeko oman alan työtä, niin saako hakija puhua totta vai pitääkö valehdella?
Vierailija kirjoitti:
" Siis jos on ilmoittanut ihan lääkärintodistuksen kanssa ettei voi tehdä mitään tuollaista ja silti osoitetaan. Mulla on todistus vaikeasta nivelrikosta joten en voi mitään fyysistä tehdä käsillä"
Syöpähoidosta (hitaammin) toipuvia näkyy välillä työhaastatteluissa. (En tarkoita heitä jotka ovat jo täysin palautuneet hoidoista ja kontrollit ohi onnekkaasti jne..)
Eli tarkoitan heitä jotka menettivät työnsä sairaustuessaan ja eivät enää sairiksella vaan kontrollissa palaamassa työnhakuun pikkuhiljaa ja normi elämään mutta näkyy ulospäin ettei ihan olla vielä henkisesti kondiksessa rajusta kokemuksesta ja osa saattaa olla vielä fyysisestikin hauraita.
Työkkärintädit eivät läheskään kaikki perehdy asiakkaisiinsa. Pelkkää pelleilyä joku "vastuuohjaaja" titteli tai asiantuntija - lässytetään heille tiukan asiallisina "hae sairauslomaa ellei työ kiinnosta" vaikka tietävät ettei ne saa enää sairista ja länkytetään "työnhakijan velvollisuuksista etuuksien saamisen eteen" näkemättä ja kuulematta kuka siellä puhelimessa on . Ei kuunnella, painostetaan, ollaan alentuvia ja kylmiä.
Armoa ei anneta kun työhönosoitus postitetaan mikä instanssi nyt sattuu työntekijöitä hakemaan , varastomiehestä dresmän myyjäksi.... ja kun haastattelukutsu tulee sinne mennään -- käyny joskus sääliksi näitä näitä jotka sisukkaana tulevat .
Että säästyvät karenssilta.
Kuunnelkaa niitä asiakkaita kun soittelette. Se on teidän työtä.
Virkaintoisimmat kyykyttäjät saisi heitää suorilta käsiltä sanonko minne.
Järjenkäyttö ja inhimillisyys on sallittu.
Miettikää nyt tekin hieman.
Järjenkäyttö on sallittu, mutta asiakkaita tulee kohdella tasapuolisesti. Jos ei kykene töihin, on syytä olla sairauslomalla. TE-toimisto ei ole sosiaalitoimisto. TE-toimiston asiakas on luvannut olla työmarkkinoiden käytettävissä ja se tarkoittaa samaa kuin töihinmeno. Virkailijan tehtävänä ei ole määrittää asiakkaan työkykyä, sen tekee lääkäri. Jos ei ole lääkärintodistuksella osoittanut työkyvyttömyyttä, niin sitten joko hakee töitä tai sitten ei ilmoittaudu työnhakijaksi.
Kun asiakas valittaa sairauksiaan, ainoa oikea vastaus on, että osoita työkyvyttömyytesi lääkärintodistuksella. Siis nimenomaan työkyvyttömyys, ei pelkkää sairautta. Muussa tapauksessa asiakasta kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin eli "töihinhän sinä olet menossa".
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tarjottu työtä, jossa olisi pitänyt ajaa autolla. Eräänlainen lähettihomma. Mulla ei ole ajokorttia ja siitä kyllä oli työkkärissä tieto. Ei tullut karenssia vaikka käsittelivät asiaa "työstä kieltäytymisenä" kolmisen viikkoa. Oli rahat aika tiukalla sen kolme viikkoa. Just just sain vuokran maksettua, mutta paljon ei ollut varaa syödä.
Olisit ottanut vastaan. Sitten työpaikalla auton penkillä kysynyt "eihän haittaa ettei oli ajokorttia, ja mitäs tätä autoa ajetaan?"
Luulen että työkkäri olisi saanut kovaa palautetta työnantajalta
Vierailija kirjoitti:
Tiia16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen työkkärissähän oli juuri se virkailija, joka kysyi koulutuksestani, että mitä tää FM tarkoittaa? Vastasin siihen, että finanssialan merkantti. Virkailija tyytyväisenä kirjoitti sen ja räpsytteli silmiään. Korjasin tiedon sitten myöhemmin, mutta jäin ihmettelemään, että eikö tutkintonimikkeistä tai ammattivaatimuksista todellakaan tarvitse mitään tietää eikä myöskään itse ottaa selvää tuossa hommassa?
Miten avuton olet, jos et kykene itse koulutustasi kirjaamaan kuten me kaikki muutkin olemme voineet tehdä jo yli 10 vuoden ajan? Kysymys "mitä tää FM tarkoittaa" on selvennyspyyntö siitä, että mikä mahtoi olla asiakkaan pääaine, ei suinkaan se, että mitä kirjainyhdistelmä tarkoittaa. Jos asiakas on niin tyhmä, että heittää herjaa, niin tarkoituksella virkailija tuon tiedon sinne näpyttelee ja tähtimerkin perään. Siitä muut virkailijat tietävät, millaisesta asiakkaasta on kyse.
Ei ollut kysymys pääaineesta, sillä sanatarkasti virkailija kysyi, mistä FM on lyhenne, aivan kuten oli hetkeä aiemmin kysynyt, mistä hum.kand. on lyhenne. Toisekseen menin tarkoituksella tapaamiseen, mutta kuten jo kerroin, korjasin tiedot myöhemmin itse Oma asioinnissa.
FM on niin yleinen tutkintonimike, että se pitää kyllä työvoimahallinnossa tuntea. Kokonaan toinen juttu on se, että kyseinen virkailija neuvoi minua vielä väärin eräässä asiassa, ja aiheutti ison vaivan monelle osapuolelle.
Miksi kertomuksesi muuttui, kun se paljastui omaksi typeryydeksesi? Iso osa te-toimiston virkailijoista on korkeakoulututkinnon suorittaneita, joten ei se FM ole mikään kummastelun aihe.
Joille moni ala on "kummastelun aihe" pelkästään ihmisten työhönosoituksista päätellen kun lähettelvät karenssin uhkaamina itseään ainoastaan nolaavia hakemuksia työpaikoille!
Tilaston mukaan 88% TE-toimiston työntekijöistä on suorittanut korkeakoulututkinnon.
Pohdin vaan, että miten voivat olla korkeakoulututkinnon suorittaneita, kun eivät edes osaa lukea.
Kun ne asiakastiedot pitäisi lukea ennen kuin lähestyy asiakasta näillä työhönosoituksilla ja muilla lipuilla.
Kysyköön jokainen työkkärin tantta aamulla ennen töihin lähtöä itseltään, että mitä se minun asiakkaani hyötyy työstäni?
Ei. He miettivät itsekseen, että miksi lähihoitaja on laittanut tietoihinsa, että haluaa eläintenhoitajaksi tai jakeluautonkuljettajaksi. Sitten kun laittaa asiakkaalle työtarjouksen robottinavettaan, niin tulee puhelu, että en minä halua hoitaa lehmiä, minä haluan kenneliin. Hakuammatti on asiakkaan itsensä määrittämä, sitä ei kannata valita miten tahansa.
Hakuammatit eivät ole asiakkaan itsensä vapaasti määriteltävissä.
Hakuammatti "valikot" on määritelty valmiiksi joista 1 valmiiksi määritelty on siis klikattava eli valittava.
Asiakas valitsee valikosta suurinpiirtein osaamistaan kuvaavan valinnan, että sopii valmiiksi määriteltyyn hakuprofiiliin
mihin hänen klikkaamansa valikko
hänet automaattisesti lokeroi.
Lokeroinnin (profiloinnin ) perusteella sitten ohjataan asiakasta "työllistymistä tukeviin toimenpiteisiin", "kursseihin" "infoihin""cv-kurseihin""lähihoitajaopintoihin" jne...
Itseasiassa työnhakijalla on hyvin vähän itsemäräämisoikeutta mihin hänet lokeroidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.
Haista vi"ttu.
Kai sä itse olet valmis tohon myös, mitä sä ehdotat, tekemään työtä, joka ei kiinnosta tai motivoi itseäsi olenkaan. Sii ei vit#tu mikä vi#tun idi#ootti.
Luuletko sä että kukaan kaupan kassalla on siellä siksi että se työ on niin upeeta? Herätys, maailma toimii silleen että jos sä haluat rahaa niin meet töihin, ja jos ei parempaa löydy tai koulutusta ole niin sitten rahan perässä paskaduuniin.
Minä tunnen työhönsä tyytyväisiä kaupassa työskenteleviä. Sinulla itselläsi on joku asennevamma joidenkien ammattien suhteen.
Jouduin vuosia sitten työttömäksi. Edes työkkärin virkailija ei löytänyt ammattinimikettä projektisihteeri. Ei tuo niin harvinainen ole, joten missähän oli vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiia16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakuammatit eivät ole asiakkaan itsensä vapaasti määriteltävissä.
Hakuammatti "valikot" on määritelty valmiiksi joista 1 valmiiksi määritelty on siis klikattava eli valittava.
Asiakas valitsee valikosta suurinpiirtein osaamistaan kuvaavan valinnan, että sopii valmiiksi määriteltyyn hakuprofiiliin
mihin hänen klikkaamansa valikko
hänet automaattisesti lokeroi.
Lokeroinnin (profiloinnin ) perusteella sitten ohjataan asiakasta "työllistymistä tukeviin toimenpiteisiin", "kursseihin" "infoihin""cv-kurseihin""lähihoitajaopintoihin" jne...
Itseasiassa työnhakijalla on hyvin vähän itsemäräämisoikeutta mihin hänet lokeroidaan.
Mielenkiintoista. Kokeilin äsken ja vaikka olen koulutukseltani opettaja ja vaikka minulla ei ole mitään metsäalan koulutusta, niin olisin voinut valita hakuammatiksi metsäkoneenkuljettajan. Kokeilin muitakin vaihtoehtoja eikä sieltä mitään ilmoitusta tullut, että tätä valintaa ei sallita.
Lopetin lukemisen ap-kirjoitusta seuranneeseen kommentiin, koska en halua olla mieleni pahoittaja.
Kuvittelin ketjun olevan hauska, mitä se lieneekin, mutta on omaa pelkuruuttani olla lukematta.
Kun minut lomautettiin ja jouduin ilmoittautumaan TE-toimistoon, jonka asiakas en onnekseni ole koskaan ollut, hämmästyin, kun minulle ehdotettiin mm. korkeanpaikan työntekijän koulutusta, vaikka olen lievästi sanottuna muulta alalta, koska olen kokki/keittäjä/kylmäkkö.
Kymmenisen vuotta sitten meille töihin haettiin pieneen perheyritykseen hitsariharjoittelijaa. Hakemukseen vastasi nainen työkkärin pakottamana, että hän ei ole koskaan hitsannut muutakuin miehelleen, että hän ei taida olla sopiva hommaan.
Isäni kuitenkin vakuuttui rempseästä hakemuksesta ja soitti naiselle, että kyllä me sut hitsaamaan opetetaan. Nainen kyllä hetken aikaa nikotteli vastaan, mutta suostui.
Eihän hänellä ollut mitään hajua koko hommasta mutta kysyi ekan päivän jälkeen, että saahan hän tulla huomennakin vielä.
Tovi siinä vierähti, kun alkoi saumaa syntymään. Hän oppi kuin oppikin hitsaamaan kohtalaisesti.
Edelleenkin hän on meille töissä, mutta toisissa hommissa josta löytyi hänen todellinen kutsumuksensa ja on todella loistava siinä hommassa.