Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset

Vierailija
20.05.2019 |

Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.

Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.

Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.

Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.

Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?

Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?

Kommentit (373)

Vierailija
261/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereen työkkärissähän oli juuri se virkailija, joka kysyi koulutuksestani, että mitä tää FM tarkoittaa? Vastasin siihen, että finanssialan merkantti. Virkailija tyytyväisenä kirjoitti sen ja räpsytteli silmiään. Korjasin tiedon sitten myöhemmin, mutta jäin ihmettelemään, että eikö tutkintonimikkeistä tai ammattivaatimuksista todellakaan tarvitse mitään tietää eikä myöskään itse ottaa selvää tuossa hommassa?

Miten avuton olet, jos et kykene itse koulutustasi kirjaamaan kuten me kaikki muutkin olemme voineet tehdä jo yli 10 vuoden ajan? Kysymys "mitä tää FM tarkoittaa" on selvennyspyyntö siitä, että mikä mahtoi olla asiakkaan pääaine, ei suinkaan se, että mitä kirjainyhdistelmä tarkoittaa. Jos asiakas on niin tyhmä, että heittää herjaa, niin tarkoituksella virkailija tuon tiedon sinne näpyttelee ja tähtimerkin perään. Siitä muut virkailijat tietävät, millaisesta asiakkaasta on kyse.

Ei ollut kysymys pääaineesta, sillä sanatarkasti virkailija kysyi, mistä FM on lyhenne, aivan kuten oli hetkeä aiemmin kysynyt, mistä hum.kand. on lyhenne. Toisekseen menin tarkoituksella tapaamiseen, mutta kuten jo kerroin, korjasin tiedot myöhemmin itse Oma asioinnissa.

FM on niin yleinen tutkintonimike, että se pitää kyllä työvoimahallinnossa tuntea. Kokonaan toinen juttu on se, että kyseinen virkailija neuvoi minua vielä väärin eräässä asiassa, ja aiheutti ison vaivan monelle osapuolelle.

Miksi kertomuksesi muuttui, kun se paljastui omaksi typeryydeksesi? Iso osa te-toimiston virkailijoista on korkeakoulututkinnon suorittaneita, joten ei se FM ole mikään kummastelun aihe.

Vastaavasti iso osa ei ole korkeakoulun suorittaneita.

Joille moni ala on "kummastelun aihe"  pelkästään ihmisten työhönosoituksista päätellen kun  lähettelvät karenssin uhkaamina itseään ainoastaan nolaavia hakemuksia työpaikoille!

Miksi sinusta on noloa hakea töitä?

Tilaston mukaan 88% TE-toimiston työntekijöistä on suorittanut korkeakoulututkinnon.

Ei kyllä taida enää olla edes puolella TE-toimiston työntekijöistä mitään tutkintoa... Johtoporras poisluettuna. Työkkäreihin kun tosiaan on ihan työllistetty pitkäaikaistyöttömiä. Tai voihan heillä olla korkeakoulututkintoja, mutta toisilta aloilta. Joku monoa Voikkaalta vuonna 2002 saanut paperi-insinööri työkkärin tiskin takana on varmasti pätevä hoitamaan muiden työttömien asioita. :p 

Vierailija
262/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ihan koko ketjua, mutta jostakin luin kerran, että työttömälle sellistille tuli määräys hakea viulistin paikkaa kaupunginorkesterissa. En ole soittaja, mutta jotenkin järki sanoo, että ei ihan sama asia ole soittaa selloa kuin viulua varsinkaan ammattimaisesti, vaikka jousella molempia soitetaankin. Tällä sellistillä ei ollut viulistin koulutusta eikä kokemusta viulunsoitosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en omista ajokorttia, mutta TE-toimiston mielestä olen pätevöitynyt kuljettamaan logistiikka-yritykseenne kaukokiitolinjalle täysperävaunu-rekkaa.

Koulutukseltani olen logopedi.

Ei hyvä jeesus sentään. :D :D :D Tämä kyllä taitaa vetää ns. pohjat tässä. :D 

Trolliksi aika kiva tällä palstalla, jossa ei oivalleta, että ei työkkäri niiden ammattinimikkeiden kanssa toimi, vaan ammattinimikkeeseen liitetyn numerokoodien kanssa. Kun järjestelmässä haetaan rekkakuskia, niin se ei etsi nimikkeitä, joissa on -log-, vaan ainoastaan tiettyä 5-numeroista lukusarjaa. Logopedit eivät tule listalle, kun etsitään logistiikka-alan osaajia.

Olet ilmeisesti niin nuori tai sitten olet näitä TE-toimiston itseään puolustelevia työntekijöitä, että et tiedä tuon numerosysteemin (joka muuten niputtaa aivan kummallisia ammattiryhmiä yhteen, esim. keittiömestarit ja museotyöntekijät) tulleen vasta hiljattain. Tosiaan vielä ainakaan vuosina 2012-13 sitä ei ollut olemassa, vaan ihan mentiin ammattinimikkeillä. 

Eli ihan kiva trolli sinultakin. :p 

/251 

Sen verran nuori olen, että tiedän tuon numerosarjan olleen käytössä jo vuonna 2002. Silloin oli voimassa pohjoismainen ammattiluokitus, nykyisin EU:n vaatimuksesta ISCO. Molemmissa ammattiluokka voidaan tarkentaa tuolla 3-5 numeron numerosarjalla sellaiseksi, että keittiömestarit ja museotyöntekijät eivät sekoitu keskenään. Keittiömestari on muuten 1412 ja museotyöntekijä 26212, ihan helpolla ei edes tietokone näitä sekoita keskenään.

Todennäköisesti tarkoitit keittiöpäällikköä (3434) ja gallerioiden, museoiden ja kirjastojen teknisiä työntekijöitä (3433). Hekään eivät löydy samalla numerosarjalla.

Koodit löytyvät googlella.

Vierailija
264/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siivooja ja mulle tarjottiin hitsaushommia 😂

Enkä ole koskaan hitsannut elämässäni yhtään mitään 🤣

Hitsaushommiin tarvitaan semmoiset pätevyydet, ettei ihan joka siivoojalla oo 🤣 työvoimapula alalla katsos 😂

Vierailija
265/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ on sellaista johon ei tarvita koulutusta (kuten tuo kassatyö) niin sitä on haettava ja paikka otettava vastaan jos sen saa. Miten et tuota tajua? Voit siitä huolimatta edelleen hakea työpaikkoja jotka vastaavat koulutustasi ja vaihtaa heti kun oman alan työpaikka tärppää.

Ihan samalla lailla sinun pitää hakea myös siivoojan työtä tai kaupan hyllyttäjän paikkaa, jotka eivät työkokemusta ja koulutusta vaadi.

Mutta tietenkään sinun ei pidä hakea esim. lääkärin tai sähkömiehen paikkaa, jos ei ole kummallekaan alalle koulutusta.

Itse opiskelen tällä hetkellä yliopistossa, ja valmistun ehkä vuoden päästä. Ja vähän tuntuu, että työllisyystilanne on nyt huono. Ihan varmasti minunkin käsketään hakea siivoustyötä, kun olen sitä nuorena tehnyt kesätyönä ja aikuisena opintojen aikana ja välissä. Eli työkokemusta on, mutta onneksi myös kokemusta sitä etten ihan mitä tahansa paikkaa ota millä tahansa ehdoilla ja palkalla vastaan, joten minua ei välttämättä siivoustyöhön haluta palkata :D

Kun aiemminkin on palkka ollut ilman koulutusta yli 11 e/h, niin en edelleenkään suostu tekemään töitä alle tuon. Ja kun aiemminkin palkkaa on saanut koko ajalta mitä on työpaikalla ollut, eli ruokatauot ovat palkalliset ja ei ole mitään "palkattomia siirtymisiä kohteesta toiseen" niin en todellakaan suostu siihen, että kohteesta toiseen siirtyessä saisin matalampaa palkkaa, tai siirtymiset olisivat palkattomia. Lisät vaadin myös.

Vierailija
266/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli käsky hakea portsarin paikkaa. Olen nainen, noin 60 kg, ja kortti on kyllä, koska se piti opiskeluaikojen työpaikassa suorittaa... mutta se syy, miksi päädyin kortistoon,  oli auto-onnettomuus. Olen pyörätuolissa yhä toistaiseksi, ja mulla on kaksi maisterintutkintoa ja tohtorintutkinto työn alla. Mitähän seuraavaksi? :D

Vierailija
267/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 2v työtön ja en ole hakenut yhteenkään paikkaan. Täällä ei vaan ole normi duunarin työpaikkoja, ainoat paikat on lääkärin, hitsarin, nuohoojan tms.

Vierailija
268/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.

Ja jos mä tarjoaisin työpaikkaa ammattitaitoiselle kirvesmiehelle, niin minkä takia TE-byrokraatti yrittää lähettää taiteiden maisterin?

Vierailija
269/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli käsky hakea portsarin paikkaa. Olen nainen, noin 60 kg, ja kortti on kyllä, koska se piti opiskeluaikojen työpaikassa suorittaa... mutta se syy, miksi päädyin kortistoon,  oli auto-onnettomuus. Olen pyörätuolissa yhä toistaiseksi, ja mulla on kaksi maisterintutkintoa ja tohtorintutkinto työn alla. Mitähän seuraavaksi? :D

No, mutta kyllähän sinä sieltä pyörätuolistakin yletyt ilkeästi tökkäämään häiriköitsijää mahaan. :D

Ja tutkijakoulutus antaa pätevyyden tarkastella tilanteita puolueettomasti ja useasta näkökulmasta. - Tulee perustellumpia ulosheittoja, joista selviää ihan verbaalisestikin kun osaa hyvin argumentoida.

Vierailija
270/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös onnettomuuden seurauksena kortistossa. Odottelen kuntoutustukipäätöstä. Sitä odotellessa tuskin mitään työtarjouksia satelee. Hieman kyllä pelottaa (jos kortistoon jään) kun tätä ketjua lueskelin että mitä työhönosoituksia keksivät ammattieni pohjalta (en pysty tekemään kumpaakaan). Toki laitan hakemuksen, kyllähän työnantaja heti näkee pystyisinkö ko. työhön.

Vierailija
271/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti nämä "ammattinimikkeisiin liitetyt numerokoodit" kusee pahasti.

Vierailija
272/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseleekö työkkäri koskaan työnantajilta, että millainen se meidän teille hakemaan osoitettu tyyppi oli, tuntuiko ottavan mahdollisen haastattelun tosissaan jne.?

Mietin vaan, että kun työkkäri välillä käskee hakemaan paikkaa, jota työnhakija on jo itse oma-aloitteisesti hakenut ehkä oikeastikin kiinnostuneena. Niin sitten jos työkkäristä kyseltäisi tuollaisia, niin siinä saattaisi hakijan pisteet laskea kun työnantaja luulisi hänen hakeneen työkkärin käskystä.

Vierailija
273/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi ne lähettää samoja ilmoja mitkä on MOL.fi?

Laittais jotain mitä ei siellä tai muuten helposti löydettävissä olisi."

Niinpä.

Onhan se kiva että on aktivoituvat ja on tekemisen meininki siellä työkkärissäkin. Kuiteski meidän verorahoilla siellä pyörivät.

Tulostetaan netin mol.sivuilta hakijoille osoituksia mihin hakea. 

Vaikka työnhakijoille tulee paikkavahdin kautta samat paikat spostiin, niin silti ...

" te-toimistossa ei tulosteta asiakkaalle postitettavaksi mitään työpaikkailmoituksia. Sen sijaan sieltä lähetään tänäänkin satoja selvityspyyntöjä asiakkaille, jotka eivät ole töitä hakeneet eli toimineet sovitulla tavalla. Kyllä ne te-toimistossa tekisi mielellään muutakin, mutta koska asiakkailla selkein tarve on saada selvityspyyntöjä, niin tehdään sitten niitä.

TE-toimistosta tulostetaan ja postitetaan esimerkiksi:

- Työhönosoituksia (haettava karenssin uhalla , ihan  samoja työpaikkoja kuin netissä mol.sivuilla mistä jokainen löytää tarjolla olevat vaihtoehdot)

- Infokutsuja (mentävä karenssin uhalla, aiheena yleensä: miten googletat työpaikkoja tai teet cv:n)

- Selvityspyyntöjä postitetaan kaikkein  eniten, sillä se on TE-toimiston pääasiallisin tehtävä. Eli pyytää selvityspyyntöjä ja käsitellä niitä minimi3 viikkoa jonka ajalta työnhakijan toimeentulo (työttömyyskorvaus) on jäädytetty.

Vierailija
274/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen missä korkeasti koulutettu akateemista työtä vuosikymmeniä tehneelle eteläsuomalaiselle tarjottiin Pohjois-Karjalasta automyyjän paikkaa (tietenkin jollakin pohjapalkalla).

Heh.

Häpeäisin silmät päästäni, jos tarjolla olisi töitä vaikka automyyjänä ja silti valitsisin elää muiden kustannuksella.

Mutta elättejä on yhteiskunta täynnä, valitettavasti.

Vierailija
275/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.

Niin. Voisin minäkin siivoustyönjohtajan koulutuksella lähteä lääkäriksi, kun lääkäreistä on kuulemma pulaa. Päivärahaa mielummin toki nauttisin palkkaa, ettei sinun tarvitsisi skitsoilla mulle maksettavasta liiton ansiosidonnaisesta.

On se vaan kumma, että joihinkin töihin kelpaa vain alan koulutuksen käynyt, mutta toisille aloille tungeta jok'ikinen joka puhuu jotakuinkin ymmärrettävästi 3 sanaa suomea tai osaa ykkösen ja viitosen kertotaulut!

Te-keskuksen touhuissa ei ole järjen hiventäkään. Miksen minä työttömänä siivoojana saa koskaan "työtarjousta" päätoimittajan, muusikon tai kuvataideopettajan työpaikkoihin? He kun ainakin saavat työtarjouksia mun alalleni.

Vierailija
276/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mulle te-toimisto ehdotti laborantin paikkaa. Olen taloushallinnon ammattilainen."

Tottakai sä otat sen työn mitä tarjotaan.

Tai saat selvityspyynnön jossa selvität miksi tarjottu työ ei kelpaa

- ja työttömyyskorvaus on sen aikaa katkolla kun me pohditaan ja käsitellään (minimiaika 3 viikkoa ) että onko työstä kieltäytyminen aiheellinen vai tuleeko vielä 3 kk karenssi tuohon päälle.

Tulemme harkitsemaan siis täällä onko sinulla oikeutta työttömyysetuuteen, ellet mene. 

Laborantti on ihan hyvä työ.

Niinhän se on, jos tietää edes mitä laborantti tekee. Vaan taitaa päätyä oikeuteen vale-laboranttina toimimisesta...

Vierailija
277/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen missä korkeasti koulutettu akateemista työtä vuosikymmeniä tehneelle eteläsuomalaiselle tarjottiin Pohjois-Karjalasta automyyjän paikkaa (tietenkin jollakin pohjapalkalla).

Heh.

Häpeäisin silmät päästäni, jos tarjolla olisi töitä vaikka automyyjänä ja silti valitsisin elää muiden kustannuksella.

Mutta elättejä on yhteiskunta täynnä, valitettavasti.

Joo. Sähän olet onneksi niin loistava ihminen, että osaat tuosta vaan myydä autoja. Ja ihan mitä tahansa, anything goes.

Ja sulle on ihan tosi okei lähteä 500 kilometrin päähän töihin. Puolisosi tietenkin irtisanoutuisi omasta työstään, koska se automyyjän paikka jostain Lieksasta on parempi kuin hänen työnsä.

Sinun lapsesi myös oitis jättäisivät koulut, kaverit, harrastukset, mummit ja kummit vain päästäkseen Pohjois-Karjalaan juomaan kaljaa auringonnousuun.

Puolen vuoden päästä sama toiseen suuntaan, kun työttömälle puolisollesi voisi löytyä etelästä paremmi töitä.

Vierailija
278/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-keskus on kyllä... Olen ollut hoitovapaalla ja muutaman kuukauden työttömänä. Asuinseudullani on hurja ylitarjonta alani ammattilaisista, yhtä paikkaa voi hakea jopa 250 henkilöä!

Itse jään äitiyslomalle heinäkuussa, joka myös te-keskuksessa hyvin tiedetään. Sain kahden kuukauden karenssin koska rehellisesti ilmoitin että en voi vastaanottaa työtä, joka olisi alkanut elokuussa. Lisäksi olen edelleen velvoitettu hakemaan töitä, vaikka olen karenssilla äitiysloman alkuun saakka ja kukapa minua masuineen palkkaisi? Koulutkin loppuvat ihan pian, ei taideta opettajia kesäkuuksi paljoa palkata. Ja vaikka palkattaisiinkin, niin esikoiselle pitäisi sitten aika pian järjestyä hoitopaikka.

Naurattaa ihan.

Vierailija
279/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti nämä "ammattinimikkeisiin liitetyt numerokoodit" kusee pahasti.

Ja höpsis! Jos asiakas kertoo, että on järjestyksenvalvojakortti (sitä kun ei todellakaan ole pakko kertoa!) eikä toisaalta osaa kertoa rajoitteistaan, niin ammattikoodilla ei ole mitään merkitystä. Se kun ei tunnista sitä, että asiakas ei voi toimia portsarina.

Vierailija
280/373 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-keskus on kyllä... Olen ollut hoitovapaalla ja muutaman kuukauden työttömänä. Asuinseudullani on hurja ylitarjonta alani ammattilaisista, yhtä paikkaa voi hakea jopa 250 henkilöä!

Itse jään äitiyslomalle heinäkuussa, joka myös te-keskuksessa hyvin tiedetään. Sain kahden kuukauden karenssin koska rehellisesti ilmoitin että en voi vastaanottaa työtä, joka olisi alkanut elokuussa. Lisäksi olen edelleen velvoitettu hakemaan töitä, vaikka olen karenssilla äitiysloman alkuun saakka ja kukapa minua masuineen palkkaisi? Koulutkin loppuvat ihan pian, ei taideta opettajia kesäkuuksi paljoa palkata. Ja vaikka palkattaisiinkin, niin esikoiselle pitäisi sitten aika pian järjestyä hoitopaikka.

Naurattaa ihan.

Mikä naurattaa? Olet tällä hetkellä velvollinen hakemaan töitä, koska et ole äitiyslomalla. Sillä ei ole merkitystä, palkataanko sinua, koska sitä et voi päättää. Kun on te-toimiston asiakas, on velvollinen hakemaan töitä ja jos kieltäytyy työnhausta, niin sitten te-TOIMISTO ei voi tehdä muuta kuin laittaa selvityspyynnön ja katkaisevan lausunnon.

Minäkin tiedän perustavani yrityksen lokakuussa 2020. Eihän minun Tarvitse ennen sitä hakea töitä, eihän? Etuudet haluan silti täysmääräisenä.