TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset
Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.
Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.
Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.
Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.
Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?
Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?
Kommentit (373)
Sain muinoin (10 vuotta sitten) työhönosoituksen turkkilaisten miesten glitterfarkku- ja perhosbiletoppiliikkeeseen. Olin nuori ja ylipainoinen gootti. Eivät todellakaan halunneet mua sinne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-keskus on kyllä... Olen ollut hoitovapaalla ja muutaman kuukauden työttömänä. Asuinseudullani on hurja ylitarjonta alani ammattilaisista, yhtä paikkaa voi hakea jopa 250 henkilöä!
Itse jään äitiyslomalle heinäkuussa, joka myös te-keskuksessa hyvin tiedetään. Sain kahden kuukauden karenssin koska rehellisesti ilmoitin että en voi vastaanottaa työtä, joka olisi alkanut elokuussa. Lisäksi olen edelleen velvoitettu hakemaan töitä, vaikka olen karenssilla äitiysloman alkuun saakka ja kukapa minua masuineen palkkaisi? Koulutkin loppuvat ihan pian, ei taideta opettajia kesäkuuksi paljoa palkata. Ja vaikka palkattaisiinkin, niin esikoiselle pitäisi sitten aika pian järjestyä hoitopaikka.
Naurattaa ihan.
Mikä naurattaa? Olet tällä hetkellä velvollinen hakemaan töitä, koska et ole äitiyslomalla. Sillä ei ole merkitystä, palkataanko sinua, koska sitä et voi päättää. Kun on te-toimiston asiakas, on velvollinen hakemaan töitä ja jos kieltäytyy työnhausta, niin sitten te-TOIMISTO ei voi tehdä muuta kuin laittaa selvityspyynnön ja katkaisevan lausunnon.
Minäkin tiedän perustavani yrityksen lokakuussa 2020. Eihän minun Tarvitse ennen sitä hakea töitä, eihän? Etuudet haluan silti täysmääräisenä.
Jos jää heinäkuussa äitiyslomalle niin ei todellakaan voi aloittaa töitä elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyseleekö työkkäri koskaan työnantajilta, että millainen se meidän teille hakemaan osoitettu tyyppi oli, tuntuiko ottavan mahdollisen haastattelun tosissaan jne.?
Mietin vaan, että kun työkkäri välillä käskee hakemaan paikkaa, jota työnhakija on jo itse oma-aloitteisesti hakenut ehkä oikeastikin kiinnostuneena. Niin sitten jos työkkäristä kyseltäisi tuollaisia, niin siinä saattaisi hakijan pisteet laskea kun työnantaja luulisi hänen hakeneen työkkärin käskystä.
Tietenkin kyselevät.
Miksi kuvittelet, että työnantaja olettaa työttömän hakevan vain siksi, että on pakko? Ovatko työttömät siis onnistuneet tekemään näin hyvin näkyväksi sen, että heille työnhaku on rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-keskus on kyllä... Olen ollut hoitovapaalla ja muutaman kuukauden työttömänä. Asuinseudullani on hurja ylitarjonta alani ammattilaisista, yhtä paikkaa voi hakea jopa 250 henkilöä!
Itse jään äitiyslomalle heinäkuussa, joka myös te-keskuksessa hyvin tiedetään. Sain kahden kuukauden karenssin koska rehellisesti ilmoitin että en voi vastaanottaa työtä, joka olisi alkanut elokuussa. Lisäksi olen edelleen velvoitettu hakemaan töitä, vaikka olen karenssilla äitiysloman alkuun saakka ja kukapa minua masuineen palkkaisi? Koulutkin loppuvat ihan pian, ei taideta opettajia kesäkuuksi paljoa palkata. Ja vaikka palkattaisiinkin, niin esikoiselle pitäisi sitten aika pian järjestyä hoitopaikka.
Naurattaa ihan.
Mikä naurattaa? Olet tällä hetkellä velvollinen hakemaan töitä, koska et ole äitiyslomalla. Sillä ei ole merkitystä, palkataanko sinua, koska sitä et voi päättää. Kun on te-toimiston asiakas, on velvollinen hakemaan töitä ja jos kieltäytyy työnhausta, niin sitten te-TOIMISTO ei voi tehdä muuta kuin laittaa selvityspyynnön ja katkaisevan lausunnon.
Minäkin tiedän perustavani yrityksen lokakuussa 2020. Eihän minun Tarvitse ennen sitä hakea töitä, eihän? Etuudet haluan silti täysmääräisenä.
Jos jää heinäkuussa äitiyslomalle niin ei todellakaan voi aloittaa töitä elokuussa.
Äitiyslomaan asti pitää tehdä työhakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.
Ja jos mä tarjoaisin työpaikkaa ammattitaitoiselle kirvesmiehelle, niin minkä takia TE-byrokraatti yrittää lähettää taiteiden maisterin?
Ei lähetä. Jos haet ammattitaitoista kirvesmiestä, saat hakemuksia vain niiltä (työkkärin kautta). Jostain syystä julkisuudessa työnantajat eivät ole iltapäivälehdille kertoneet, miten hakivat kokkia, mutta työtarjouksia oli saaneet kirvesmiehet, jotka sitten naureskellen hakivat. Tämä työtarjousten ristiriita koskee vain työnhakijoita, ei koskaan työnantajia.
Moni työtön valitsee hakuammatteja ymmärtämättä, että jos on kiinnostunut töistä hevostallilla, niin ei kannata laittaa rastia ruutuun maataloustyöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa ihan.
Ei tartte. Ilmotin toukokuussa työkkäriin, että jään syyskuussa äitiyslomalle niin ilmottivat sieltä ettei mun tartte hakea mitään töitä.
"Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?"
Ei ole koskaan tarvinnut. Jo 90-luvulla kun olin työttömänä tätä tehtiin. Sain itse astma-diagnoosin ja tukun heinäallergioita ja tietysti ilmoitin työkkäriin (silloin oli vielä oma toimisto pienilläkin kylillä) että en voi enää tehdä oman alan eli puutarha-alan töitä. Ilmoitin myös että haluan vaihtaa alaa ja koulutus kiinnosti, kaupanala ja erityisesti tietotekniikka jota en hallinnut kunnolla. Mitä tästä sitten seurasi? Sain useita työtarjouksia heti ilmoitukseni jälkeen, paikat oli nurmikonleikkausta. Koulutukseen en päässyt useista yrityksistä huolimatta, työkkäri esti/ei hyväksynyt.
En tiedä onko joku työkkäriläinen tänne vastannut, mutta oma kokemukseni silloin kun työkkärissä olin töissä, että pakko lähettää niitä työpaikkatarjouksia!
Osastopäällikkö seurasi URA:sta (tietokoneohjelma) tarkkaan jokaisen työntekijän lähettämän postin. Se joka oli eniten kurssiesittelyjä, pakollisia hakuja, ja työpaikkatarjouksia lähettänyt viikossa, kehuttiin viikkopalaverissa parhaaksi.
Joten kyllähän sitä haluaa tehdä työnsä hyvin että esimies on tyytyväinen. Ehkä saa vielä jatkoa määräaikaiseen työhön.
Joten minä kyllä laitoin menemään isosti tarjouksia. Eikä siinä mitään yksityiskohtia ehtinyt lukemaan. Että onko jotain erityistoiveita vai ei. Pomokin sanoi, etttä 3kk työttömyyden jälkeen ei ole enää ammattisuojaa, vaan tärkeintä on joku työpaikka saada. Joten laitoin menemään.
Lempparihommaani oli lähettää niitä sellaisille, joiden tiedoista jo näki, ettei ne ikinä mihinkään töihin aio mennä.
Samoiten nämä , joista näki että nytpä jään kesäksi lomille ja nostan päivärahaa, nämä vasta hämmästyivät kun kesälläkin tuli velvoittavaa postia työkkäristä . Joku näki niinkin paljon vaivaa, että soitii ja haukkui työkkärin kun oli mökkilomaa häiritty.
Mun käskettiin hakea lähihoitajan paikkaa aikoinaan. Piti löytää töitä sesongin ulkopuolelta. Olen koulutukseltani puutarhuri.
Menin toki haastatteluun koska muuten olisi tullut karenssi. Haastattelijan ilme oli kyllä mahtava kun totesin että haen lähihoitajan paikkaa puutarhurin koulutuksella. Ihmettelen edelleen etteivät minua lähihoitajaksi palkanneet 😂 Työkkärin rouvan mielestä olin sopiva paikkaa hakemaan. Hitot mitään kouluja tarvitse käydä, pillerit vaan jakoon 😅
Samainen työkkärin täti ilmoitti kaverille paikasta säiliöautonkuljettajana. Kaverilla ei ollut tuolloin vielä ajokorttia ja hän oli juuri valmistunut merkonomiksi. Ei tullut palkatuksi 😂 Mut kyllähän sitä autoo oppii ajamaan työn ohessa!
Vierailija kirjoitti:
Lempparihommaani oli lähettää niitä sellaisille, joiden tiedoista jo näki, ettei ne ikinä mihinkään töihin aio mennä.
y.
Mistä muka näkee ettei joku aio mennä töihin?
Eipä ihme jos työnantajat eivät enää laita ilmotuksia mollin sivuille jos työkkärin toiminta noin ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei saa töitä, niin toisten rahoilla elämisen sijaan pitää olla myös valmis menemään sellaiseen työhön jota pystyy tekemään vaikka se ei olekaan oma ala. Sisältäen esimerkiksi kassatyön.
T: Zipilä, Lindströn ja se yksi molopää
Samaa mieltä että kaiken työn on kelvattava. Ensin toki suoja-aika jolloin hakee oman alan työtä.
T. Vasemmistolainen, ei kepulainen
Laitappa työtön kirjastotäti tai kirjastosetä teurastajaksi tai tiskari rakennusvalvojaksi. Voi kokeilla myös myyjää maatalouslomittajaksi ja betoniraudoittajaa kondiittoriksi. Itse voisin mennä töihin räjähdeasiantuntijaksi, nyt olen kouluavustaja ja kohta taas työtön.
Sitten kysytään vasta, että kuka maksaa vahingot ja kenen pussista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko joku työkkäriläinen tänne vastannut, mutta oma kokemukseni silloin kun työkkärissä olin töissä, että pakko lähettää niitä työpaikkatarjouksia!
Osastopäällikkö seurasi URA:sta (tietokoneohjelma) tarkkaan jokaisen työntekijän lähettämän postin. Se joka oli eniten kurssiesittelyjä, pakollisia hakuja, ja työpaikkatarjouksia lähettänyt viikossa, kehuttiin viikkopalaverissa parhaaksi.
Joten kyllähän sitä haluaa tehdä työnsä hyvin että esimies on tyytyväinen. Ehkä saa vielä jatkoa määräaikaiseen työhön.
Joten minä kyllä laitoin menemään isosti tarjouksia. Eikä siinä mitään yksityiskohtia ehtinyt lukemaan. Että onko jotain erityistoiveita vai ei. Pomokin sanoi, etttä 3kk työttömyyden jälkeen ei ole enää ammattisuojaa, vaan tärkeintä on joku työpaikka saada. Joten laitoin menemään.
Samoiten nämä , joista näki että nytpä jään kesäksi lomille ja nostan päivärahaa, nämä vasta hämmästyivät kun kesälläkin tuli velvoittavaa postia työkkäristä . Joku näki niinkin paljon vaivaa, että soitii ja haukkui työkkärin kun oli mökkilomaa häiritty. [/
Kuulostat ihan tältä Tampereen TE- toimiston työntekijältä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10505509/hervannan-te-toimisto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut työhaastatteluun älä ainakaan vaikuta kiinnostuneelta. Aloita sanoilla "työkkäri pakotti hakemaan".
Tästä menee työnantajalta aika usein tietoa työkkäriin, sen verran ovat kypsyneet siihen, että osa porukasta katsoo olevansa oikeutettu elämään muiden tuella.
Sinulla näyttää olevan napakka mielipide: elämään muiden tuella. Oletko ajatellut kaikki eivät vaan saa työtä. On erilaisia syitä : ikä, sopimattomuus tehtävään, rasistiset syyt ym. Menisitkö itse yövuoroon vaikkapa Prismaan täyttelemään hyllyjä ja odottamaan milloin joku hullu eksyy yö-ostoksille....
Meidän navettaan ei kyllä tasan oteta muita kun oikeita lomittajia. Ihan turha työntää sinne jotain kirjastontätiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa ihan.
No se naurattaa, että minun täytyy tehdä turhaa työtä ja kuormittaa myös työnantajaa hakemalla työpaikkaa, johon tiedän että en voi mennä. Automaattisesti toki laitoin hakemuksen, mutta kun sähköisesti ilmoitin te-keskuksen/toimiston palvelussa etten voi vastaanottaa elokuussa alkavaa työtä, niin kas karenssia. Ei perheeni tästä konkurssiin mene, mutta ketjun otsikko liittyy hullunkurisiin päätöksiin ja kerroin oman tarinani joka kyllä meidän lähipiiriä naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa ihan.
Ei tartte. Ilmotin toukokuussa työkkäriin, että jään syyskuussa äitiyslomalle niin ilmottivat sieltä ettei mun tartte hakea mitään töitä.
Hmmm, missä työkkärissä ollaan noin avarakatseisia? Minäkin soitan sinne, jos siellä olisi joku maalaisjärjellä varustettu virkahenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Jos työ on sellaista johon ei tarvita koulutusta (kuten tuo kassatyö) niin sitä on haettava ja paikka otettava vastaan jos sen saa. Miten et tuota tajua? Voit siitä huolimatta edelleen hakea työpaikkoja jotka vastaavat koulutustasi ja vaihtaa heti kun oman alan työpaikka tärppää.
Ihan samalla lailla sinun pitää hakea myös siivoojan työtä tai kaupan hyllyttäjän paikkaa, jotka eivät työkokemusta ja koulutusta vaadi.
Mutta tietenkään sinun ei pidä hakea esim. lääkärin tai sähkömiehen paikkaa, jos ei ole kummallekaan alalle koulutusta.
Itse opiskelen tällä hetkellä yliopistossa, ja valmistun ehkä vuoden päästä. Ja vähän tuntuu, että työllisyystilanne on nyt huono. Ihan varmasti minunkin käsketään hakea siivoustyötä, kun olen sitä nuorena tehnyt kesätyönä ja aikuisena opintojen aikana ja välissä. Eli työkokemusta on, mutta onneksi myös kokemusta sitä etten ihan mitä tahansa paikkaa ota millä tahansa ehdoilla ja palkalla vastaan, joten minua ei välttämättä siivoustyöhön haluta palkata :D
Kun aiemminkin on palkka ollut ilman koulutusta yli 11 e/h, niin en edelleenkään suostu tekemään töitä alle tuon. Ja kun aiemminkin palkkaa on saanut koko ajalta mitä on työpaikalla ollut, eli ruokatauot ovat palkalliset ja ei ole mitään "palkattomia siirtymisiä kohteesta toiseen" niin en todellakaan suostu siihen, että kohteesta toiseen siirtyessä saisin matalampaa palkkaa, tai siirtymiset olisivat palkattomia. Lisät vaadin myös.
Olit sitten siivousalalla viemässä ammattikoulutetun siivoojan työt?
Tesin mukaan ruokatauko on palkaton, kahvitauko palkallinen 12 min.
Aikoinnaan tesissä oli siirtymiltä alempi palkka, nykyään siirtymän ajalta pitää maksaa samaa tuntipalkkaa kuin maksetaan kohteessa, johon siirrytään.
Jossain vaiheessa siirtymiä ei tarvinut maksaa kuin 1 tunnin ajalta / pv, nykytilannetta en tiedä.
11 e on märkä uni ammattilaisellekin saati kouluttamattomalle päivittäissiivouksessa. Toki työnantajaa voi uhkailla, koska saadakseen pätevää työntekijää taloon saattaa työnantaja tarjota muutaman sentin tuon päälle.
Jos päädyt takaisin siivousalalle odottamaan oman alasi työn löytymistä, ihan vihkeenä kerron, että yksityisellä puolella siivoojilla ei enää ole ikälisiä. Ne vaihdettiin koulutuslisiin vajaa 10 vuotta sitten ja ikälisän ja koulutuslisän välinen siirtymäkausikin on jo ohi.
Olin viisi vuotta pomotason tehtävässä, kunnes työni päättyi. Työttömänä työnhakijana sain TE-toimistosta paperikirjeenä yhden työtarjouksen, joka oli assistenttitason tehtävään. Tämän tehtävän hakuaika oli umpeutunut kirjeen saadessani. Onneksi työllistyin itsenäisesti samoihin aikoihin. TE-toimiston sähköiseen palveluun asiasta ilmoittaessani ohjelma kysyi ensimmäisenä, olenko työllistynyt mainittuun assistenttitehtävään... Kiitos hyvästä palvelusta, TE-keskus!
TE-toimistossa ei tulosteta mitään tuolta listaltasi. Tulostuksen ja postituksen hoitaa yritys. TE-toimistossa laitetaan rasti kohtaan "valitse postitus" ja koneet hoitavat sen jälkeen loput. Huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin teettää sama 15 eri te-toimistossa.