TE-toimiston hullunkuriset työhönosoitukset
Olen varhaiskeski-ikäinen melko monipuolisen työ- ja opiskelutaustan omaava henkilö. Minulla on mm. alempi korkeakoulututkinto sekä kulttuuri- ja taidealan koulutusta. Olen ollut esimiesasemassa, hoitanut melko vastuullisia henkilöstöasioita ja vaativia asiakaspalveluhommia, organisoinut isoja tapahtumia ja tehnyt opetustehtäviä.
Olen ollut alle vuoden osa-aikaisesti työtön, ja nyt TE-tsto on aktivoitunut.
Perjantaina sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan työtä, jossa pitää olla rakentajan ja/tai puutarhurin koulutus. TE-toimistoon antamissani tiedoissa ei ole tasan mitään tähän viittaavaa informaatiota.
Tänään sain kirjeen, jossa minut velvoitettiin hakemaan kaupan kassan hommia ekstraajana (asiakaspalvelukokemuksesta on etua, mutta se ei ole pakollista). Kassatyötä dissaamatta (kokemusta on, arvostan, ei ole helppo homma) minun koulutukseni ei mielestäni ole yksi yhteen tämän kanssa, jossa ei edes tarvita alan koulutusta eikä työkokemusta.
Olen hieman ihmeissäni. Ja hieman ärsyyntynyt. Molemmissa oli saman henkilön allekirjoitus. Eikö TE-toimiston työntekijän tarvitse osata lukea?
Onko muiden kohdalle osunut vastaavanlaista "ohimennyttä" työnhakuvelvollisuutta? Napsahtiko karenssit päälle, jos ei opettaja hakenutkaan putkimiehen hommaa tms.?
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Jouduin vuosia sitten työttömäksi. Edes työkkärin virkailija ei löytänyt ammattinimikettä projektisihteeri. Ei tuo niin harvinainen ole, joten missähän oli vika?
Ammattinimikkeet jotka löytyvät valikosta ovat rajattuja. Otanta ei ole siis laaja.
Kaikkia, tavallisempiakaan ammatteja , mistä koulutetaan ja valmistuu tekijöitä,
ei valikosta voi valita - koska niitä ei siellä ole.
Kokeilkaa löytyykö oma ammattinne sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin vuosia sitten työttömäksi. Edes työkkärin virkailija ei löytänyt ammattinimikettä projektisihteeri. Ei tuo niin harvinainen ole, joten missähän oli vika?
Tuo on jo kerrottu ketjussa pariin kertaa. Käytössä on eurooppalainen ISCO-88 -ammattiluokitus. Sieltä ei löydy jokaista ammattinimikettä, koska se on osaamisperustainen järjestelmä. Projektisihteerin pitäisi osata kertoa, mitä on tehnyt, niin kyllä sieltä vastaava ammatti löytyy. Jos toimintasi oli kirjanpitopaonotteista, kuten EU-projekteissa usein on, niin koodi olisi ollut 3313.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan piti hakea kosmetiikkamyyjäksi. Minä, ihminen jolla ei ole mitään kokemusta taikka koulutusta myyntityöhön eikä kosmetologin tms. koulutusta. Sitten piti myös hakea työtä johon olisi tarvittu oma auto. Minulla ei ole ajokorttia, joten autoakaan ei luonnollisesti ole koskaan ollut.
Meikkaatko edes? Sitä ei toki ihan suoraan voi ilmotuksessa edellyttää, mutta niin se vaan on, että kukaan ei osta meikkejä suohirviön näköiseltä - eikä suohirviöltä, jolla on vähän meikkivoidetta, mutta sillä lookilla voi käydä toimistotöissä.
Mutta jostain syystähän työttömän pitäisi hakeutua mahdollisimman huonosti itselleen sopivaan työhön, vaikka tuollaiseenkin varmasti löytyy joku työtön myyjätyttö, jota kosmetiikka kiinnostaa.
Meikkaan kyllä, ja ilman meikkiäkin olen kyllä kaunis. Tiedän kyllä oman ihotyyppini ja sen mitkä tuotteet itselleni sopii, mutta sitä en osaa sanoa mitkä tuotteet sopisi jollekin toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Siis jos on ilmoittanut ihan lääkärintodistuksen kanssa ettei voi tehdä mitään tuollaista ja silti osoitetaan. Mulla on todistus vaikeasta nivelrikosta joten en voi mitään fyysistä tehdä käsillä"
Syöpähoidosta (hitaammin) toipuvia näkyy välillä työhaastatteluissa. (En tarkoita heitä jotka ovat jo täysin palautuneet hoidoista ja kontrollit ohi onnekkaasti jne..)
Eli tarkoitan heitä jotka menettivät työnsä sairaustuessaan ja eivät enää sairiksella vaan kontrollissa palaamassa työnhakuun pikkuhiljaa ja normi elämään mutta näkyy ulospäin ettei ihan olla vielä henkisesti kondiksessa rajusta kokemuksesta ja osa saattaa olla vielä fyysisestikin hauraita.
Työkkärintädit eivät läheskään kaikki perehdy asiakkaisiinsa. Pelkkää pelleilyä joku "vastuuohjaaja" titteli tai asiantuntija - lässytetään heille tiukan asiallisina "hae sairauslomaa ellei työ kiinnosta" vaikka tietävät ettei ne saa enää sairista ja länkytetään "työnhakijan velvollisuuksista etuuksien saamisen eteen" näkemättä ja kuulematta kuka siellä puhelimessa on . Ei kuunnella, painostetaan, ollaan alentuvia ja kylmiä.
Armoa ei anneta kun työhönosoitus postitetaan mikä instanssi nyt sattuu työntekijöitä hakemaan , varastomiehestä dresmän myyjäksi.... ja kun haastattelukutsu tulee sinne mennään -- käyny joskus sääliksi näitä näitä jotka sisukkaana tulevat .
Että säästyvät karenssilta.
Kuunnelkaa niitä asiakkaita kun soittelette. Se on teidän työtä.
Virkaintoisimmat kyykyttäjät saisi heitää suorilta käsiltä sanonko minne.
Järjenkäyttö ja inhimillisyys on sallittu.
Miettikää nyt tekin hieman.
Järjenkäyttö on sallittu, mutta asiakkaita tulee kohdella tasapuolisesti. Jos ei kykene töihin, on syytä olla sairauslomalla. TE-toimisto ei ole sosiaalitoimisto. TE-toimiston asiakas on luvannut olla työmarkkinoiden käytettävissä ja se tarkoittaa samaa kuin töihinmeno. Virkailijan tehtävänä ei ole määrittää asiakkaan työkykyä, sen tekee lääkäri. Jos ei ole lääkärintodistuksella osoittanut työkyvyttömyyttä, niin sitten joko hakee töitä tai sitten ei ilmoittaudu työnhakijaksi.
Kun asiakas valittaa sairauksiaan, ainoa oikea vastaus on, että osoita työkyvyttömyytesi lääkärintodistuksella. Siis nimenomaan työkyvyttömyys, ei pelkkää sairautta. Muussa tapauksessa asiakasta kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin eli "töihinhän sinä olet menossa".
Virkailijalta ei ole järjenkäyttö kielletty.
Parhaimmat te-virkailijat kommunikoi hyvässä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa rohkaisevassa ja hyvässä hengessä.
Sitä kautta löytyy yleensä hyvä ratkaisu asiakkaalle, kun yhdessä pohditaan minkätyyppisistä työpaikoista/työtehtävistä esimerkiksi toipilasajan ja sairausloman jälkeen olisi asiakkaan viisainta aloittaa se työnhaku.
Se kuitenkin vaatii virkailijalta aitoa välittämistä työstään ja asiakkaastaan hänen tilanteensa huomioiden. Eli että mitkä on lähtökohdat.
Toki tuokin on valinta millä asenteella tykkää työtään hoitaa ja ihmisiä kohdella,
että heti kättelyssä päättää sanoa asiakkaalle kuten sinä tuossa kommentissasi :
Te-toimisto ei ole sosiaalitoimisto!
Mutta se on fakta! Jos asiakas on sairas, niin silloin hänellä on lääkärintodistus työkyvyttömyydestä. Jos sitä ei ole, on vain asiakkaan puheet. Ei työnantaja ole yhtään sen armollisempi, turha yrittää palkallista sairauslomaa ilman lääkärintodistusta.
Eikä ne asiakastiedot ole missään suljetussa järjestelmässä, jonne vain vastuuvirkailija pääsee. Vaikka oman virkailijan kanssa olisit päässyt yhteisymmärrykseen siitä, että haet töitä joskus, niin muiden ei tästä tarvitse välittää. He saavat laittaa työtarjouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jo kerrottu ketjussa pariin kertaa. Käytössä on eurooppalainen ISCO-88 -ammattiluokitus. Sieltä ei löydy jokaista ammattinimikettä, koska se on osaamisperustainen järjestelmä. Projektisihteerin pitäisi osata kertoa, mitä on tehnyt, niin kyllä sieltä vastaava ammatti löytyy. Jos toimintasi oli kirjanpitopaonotteista, kuten EU-projekteissa usein on, niin koodi olisi ollut 3313.
Osasin kertoa, mutta sisältääkö tuo koodi myös tilinpäätöstaitoisen kirjanpitäjän työt? Tilitoimistot vaativat sitä eikä minulla ole kokemusta tilinpäätöksistä. Kysymys on hypoteettinen, en ole työtön.
Olen saanut samasta työkkäristä mm. seuraavia haettavaksi karenssin uhalla:
- Yleislääkäri
- Automyyjä
- Hammasteknikko
- Sellisti
- Postinjakaja
- Farmaseutti
- Ensihoitaja
- Kodinkonemyyjä
- Puhelinmyyjä
Kysymys kuuluu, kun tausta ei ole mikään noista, mikä noita oikein viranomaisen mielessä yhdistää?
Vierailija kirjoitti:
Kymmenisen vuotta sitten meille töihin haettiin pieneen perheyritykseen hitsariharjoittelijaa. Hakemukseen vastasi nainen työkkärin pakottamana, että hän ei ole koskaan hitsannut muutakuin miehelleen, että hän ei taida olla sopiva hommaan.
Isäni kuitenkin vakuuttui rempseästä hakemuksesta ja soitti naiselle, että kyllä me sut hitsaamaan opetetaan. Nainen kyllä hetken aikaa nikotteli vastaan, mutta suostui.
Eihän hänellä ollut mitään hajua koko hommasta mutta kysyi ekan päivän jälkeen, että saahan hän tulla huomennakin vielä.
Tovi siinä vierähti, kun alkoi saumaa syntymään. Hän oppi kuin oppikin hitsaamaan kohtalaisesti.
Edelleenkin hän on meille töissä, mutta toisissa hommissa josta löytyi hänen todellinen kutsumuksensa ja on todella loistava siinä hommassa.
No mut näinhän sen pitäis mennäkin. Että työnantaja ei vaadi valmista osaajaa ja kannustus, opetus ja työolot on kohdallaan.
Juuri näistä hitsaajista itketään mediassa jatkuvasti. Sitten juuri oli juttu jommassa kummassa iltapulussa siitä, että suurissa osassa paikoista on suorastaan vaarallista työskennellä. Ilmanvaihto on 70-luvulta, hengitykselle vaarallisen asian parissa hitsaava saattaa olla joten kuten turvattu, mutta kaasut seviävät hallissa muiden hitsaajien hengitettäviksi. Jatkuvasti YT:t kun vähänkään talosu uhkaa notkahtaa ja sitten taas 6 kk päästä itketään ku ei kukaan tule töihin vaikka "palkka on kohdallaan".
Isäsi vaikuttaa kunnolliselta vanhan ajan yrittäjältä, ei kvartaalien perässä hönkivältä hosupetteriltä.
Työkkärin virkailija ihan varmasti tietää, että 500 päivän sairauspäivärahakautensa kuluttaneet, mutta jotka eivät ole päässeet sairauseläkkeelle, ovat työkkärin asiakkaina. Vaikka ovat työkyvyttömiä ja todistukset löytyy.
Vierailija kirjoitti:
- Yleislääkäri
- Automyyjä
- Hammasteknikko
- Sellisti
- Postinjakaja
- Farmaseutti
- Ensihoitaja
- Kodinkonemyyjä
- Puhelinmyyjä
Kysymys kuuluu, kun tausta ei ole mikään noista, mikä noita oikein viranomaisen mielessä yhdistää?
Todennäköisesti se, että kaikkiin on liian vähän hakijoita.
Joten ratkaistaan se sillä, että pannaan sinne sata työtöntä hakemaan pakolla. Jos lääkärin virkaa hakee sata työtöntä, niin kai nyt joku niistä sen saa??
Eiku...
Ja jälleen pääsemme siihen, miksi nämä hakupakot ovat niin järjettömiä. Hakemalla sataa omaa osaamiseensa liittymätöntä työtä ei saa niistä yhtäkään, eikä todennäköisyys 101. hakemuksen kohdalla. Sen sijaan keskittämällä aikansa ja vaivansa 10 sopivaan paikkaan, niistä voi joku tärpätäkin.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti se, että kaikkiin on liian vähän hakijoita.
Joten ratkaistaan se sillä, että pannaan sinne sata työtöntä hakemaan pakolla. Jos lääkärin virkaa hakee sata työtöntä, niin kai nyt joku niistä sen saa??
Tuossa oli vain osa listasta. Mielenkiintoiseksi asia menee kun olen joutunut mm. selvittämään sitä miksi olen haitannut omaa työllistymistäni mm. lääkärin viran suhteen. Sain karenssin koska olin "sabotoinut" hakuprosessia.
Allekirjoittnut ei siis ole lääkäri mutta ilmeisesti tässä kohdin olisi pitänyt väittää toisin ettei olisi "sabotoinut" hakuprosessia ja omaa työllistymistä.
Kysymys kuuluu, ketä tämä järjestelmä hyödyttää?
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kaupat on nykyään aina auki ja täällä ei illalla julkiset kulje. Eivät voi pakottaa kauppaan töihin. Kiitos huonon julkisenliikenteen.
Kyllä voivat.
Jos sinulla on sjokortti ja tarjotaan alle 2,5h ajomatkan päästä töitä, olet velvoitettu ottamaan työn vastaan. Jos sinulla ei ole autoa, voi sellaisen ostaa.
Muuten karenssi paukkuu.
Mutta kuka hölmö ilmoittaa työkkärille, että on auto käytössä :D Ei ne sitä mistään tarkista, ellet ruksi sinne te- sivuille, että on auto tai sit sano vahingossa puhelimessa :D Järjenkäyttö salittua :D
Vierailija kirjoitti:
- Yleislääkäri
- Automyyjä
- Hammasteknikko
- Sellisti
- Postinjakaja
- Farmaseutti
- Ensihoitaja
- Kodinkonemyyjä
- Puhelinmyyjä
Kysymys kuuluu, kun tausta ei ole mikään noista, mikä noita oikein viranomaisen mielessä yhdistää?"
"Käytössä oleva eurooppalainen ISCO -88-ammattiluokitus.
Sieltä ei löydy kaikkia ammattinimikkeitä koska se on osaamisperusteinen järjestelmä."
(Tuohon kun lisätään vielä täysin puupää virkailija,
niin onnea vaan työttömälle työnhakijalle )
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin virkailija ihan varmasti tietää, että 500 päivän sairauspäivärahakautensa kuluttaneet, mutta jotka eivät ole päässeet sairauseläkkeelle, ovat työkkärin asiakkaina. Vaikka ovat työkyvyttömiä ja todistukset löytyy.
Joo noita roikotetaan kortistossa ja juoksutetaan dingdong housen työnhakukurssitusten täytteinä että ne saa osallistujat täyteen.
Olin muutama vuosi sitten työtön. Olin tehnyt siivousalan töitä. Sain työkkäristä kehoituksen hakea kuukauden trukki- ja varastokoulutukseen yli 100 km:n päähän. Joku järki pitäisi olla myös välimatkoissa. Mistä ihmeestä sellainen raha työttömänä löytyy kulkea koulutukseen 200 km päivässä. Ja halua työllistyä oli kyllä, mutta ei perheellisenä ihmisenä resursseja lähteä kuukauden koulutuksen takia joka ei taannut mitään työpaikkaa tuollaiseen. Aloin opiskella ihan toista alaa ja nykyään olen työllistynyt yrittäjänä.
Eilen työkkärin täti kertoi, kun sattumoisin keskustelimme ja tämä ketju oli tuoreessa muistissa, että ne työtarjoukset kuulema tehdään asiakkaan ilmoittamien hakuammattien perusteella. Kävi sitten pitkän listan läpi erilaisia ammattinimikkeitä läpi, mitä olin ilmeisesti ilmoittanut sinne. Muutama outo siellä oli mukana joukossa ja tätin kanssa sitten poistettiin ne sieltä.
Eikö se ala olla jo laitonta jos vaikkapa eläintenhoitajan pitäs hakea lääkärin paikkaa?
Vierailija kirjoitti:
- Yleislääkäri
- Automyyjä
- Hammasteknikko
- Sellisti
- Postinjakaja
- Farmaseutti
- Ensihoitaja
- Kodinkonemyyjä
- Puhelinmyyjä
Et ole saanut työtarjouksia ainakaan lääkäriksi, koska niihin tehtäviin ei tarjouksia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen työkkärin täti kertoi, kun sattumoisin keskustelimme ja tämä ketju oli tuoreessa muistissa, että ne työtarjoukset kuulema tehdään asiakkaan ilmoittamien hakuammattien perusteella. Kävi sitten pitkän listan läpi erilaisia ammattinimikkeitä läpi, mitä olin ilmeisesti ilmoittanut sinne. Muutama outo siellä oli mukana joukossa ja tätin kanssa sitten poistettiin ne sieltä.
Miksi et katsonut Oma asioinnista itse?
Vierailija kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten työtön. Olin tehnyt siivousalan töitä. Sain työkkäristä kehoituksen hakea kuukauden trukki- ja varastokoulutukseen yli 100 km:n päähän. Joku järki pitäisi olla myös välimatkoissa. Mistä ihmeestä sellainen raha työttömänä löytyy kulkea koulutukseen 200 km päivässä. Ja halua työllistyä oli kyllä, mutta ei perheellisenä ihmisenä resursseja lähteä kuukauden koulutuksen takia joka ei taannut mitään työpaikkaa tuollaiseen. Aloin opiskella ihan toista alaa ja nykyään olen työllistynyt yrittäjänä.
Tuohonhan sai matkakorvaukset erikseen.
Virkailijalta ei ole järjenkäyttö kielletty.
Parhaimmat te-virkailijat kommunikoi hyvässä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa rohkaisevassa ja hyvässä hengessä.
Sitä kautta löytyy yleensä hyvä ratkaisu asiakkaalle, kun yhdessä pohditaan minkätyyppisistä työpaikoista/työtehtävistä esimerkiksi toipilasajan ja sairausloman jälkeen olisi asiakkaan viisainta aloittaa se työnhaku.
Se kuitenkin vaatii virkailijalta aitoa välittämistä työstään ja asiakkaastaan hänen tilanteensa huomioiden. Eli että mitkä on lähtökohdat.
Toki tuokin on valinta millä asenteella tykkää työtään hoitaa ja ihmisiä kohdella,
että heti kättelyssä päättää sanoa asiakkaalle kuten sinä tuossa kommentissasi :
Te-toimisto ei ole sosiaalitoimisto!