Tytär sai ylioppilaslahjaksi sylkevä tyttö-kaulakorun, ei halua käyttää sitä ja nyt lahjan antaja loukkaantunut
Jos joku ei tiedä, niin tällainen koru:
https://img.ilcdn.fi/kFQXDnfJDbHYsPDW1x3cqyQc9mA=/full-fit-in/612x/img-…
Onhan tuo suoraan sanottuna ihan hirveä. Lahjan antaja on eräs läheinen sukulainen. Tyttö ei korua aio käyttää. Kiitti toki kauniisti eikä lahjan antajalle mitään korusta sanonut. Sukulainen näki tytön ja oli alkanut tivata missä koru on, kun ei ole kaulassa. Minäkin sain viestiä, että minkä kermape*seen olen lapsesta kasvattanut kun ei lahja kelvannut. Mitä tuohon voi vastata?
Kommentit (255)
Joku Pierevä Penasetä -hopeariipus ois ollu mieluisampi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee hieman metsään tämä feministinen räväccyyden tavoittelu. Ajatteleeko esimerkiksi tämä korusuunnittelija todella, että räkiminen olisi jotenkin voimaannuttavaa ja hienoa? Miksi nainen ei voi olla kaunis ja feminiininen olento olematta silti kenenkään sylkykuppina. Katsokaapa muihin maihin...vaikka Ranskaan, Venäjälle tai vaikkapa Italiaan. Naiset ovat hyvin feminiinisiä ja silti samaan aikaan hyvin vahvoja ja itsenäisiä luonteeltaan. Ei siellä ajatella näin omituisella tavalla. En tiedä mikä tätä maata mahtaa vaivata.
Pitääkö naisen vain niellä kaikki, olla niin kiltti ja naurettava pelkuri? Yök. Olen femiininen vahva. Minun femiinisyyteen ei kuulu hauraana olentona pitäminen, pelkuruus ja avuttomuus. Olen mekko päälläkin rohkea enkä odota avuttomana miestä. Kauneuteni ei tee minusta heikkoa, vaan kannan kauniina ja korkokengät jalassakin kauppakassit ja torjun tarvittaessa ahdistelijat. En ole mikään pulaan joutuva neitokainen.
No toi korun tyttö ei ainakaan niellyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee hieman metsään tämä feministinen räväccyyden tavoittelu. Ajatteleeko esimerkiksi tämä korusuunnittelija todella, että räkiminen olisi jotenkin voimaannuttavaa ja hienoa? Miksi nainen ei voi olla kaunis ja feminiininen olento olematta silti kenenkään sylkykuppina. Katsokaapa muihin maihin...vaikka Ranskaan, Venäjälle tai vaikkapa Italiaan. Naiset ovat hyvin feminiinisiä ja silti samaan aikaan hyvin vahvoja ja itsenäisiä luonteeltaan. Ei siellä ajatella näin omituisella tavalla. En tiedä mikä tätä maata mahtaa vaivata.
Pitääkö naisen vain niellä kaikki, olla niin kiltti ja naurettava pelkuri? Yök. Olen femiininen vahva. Minun femiinisyyteen ei kuulu hauraana olentona pitäminen, pelkuruus ja avuttomuus. Olen mekko päälläkin rohkea enkä odota avuttomana miestä. Kauneuteni ei tee minusta heikkoa, vaan kannan kauniina ja korkokengät jalassakin kauppakassit ja torjun tarvittaessa ahdistelijat. En ole mikään pulaan joutuva neitokainen.
No toi korun tyttö ei ainakaan niellyt...
Oksentavalta tuo näyttää enemmänkin enkä edes korusta pitänyt. Inhottaa vain jotkut ei-feministit, jotka sanoo naisille, että ei saa puhua kovia, mutta huomenna itketään, miksi naiset kannattaa pehmeitä arvoja. Ei kannata naisilta vaatia sitä hiljaisen hiirulaisen rooliakaan tässä porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Taide on ilmaisun, viestinnän, kannanoton ja mielihyvän tuottamisen väline. Se, onko jokin teos taidetta, riippuu paljolti tarkastelijan omaksumasta taidekäsityksestä. Taidetta voi olla myös sellainen, joka aiheuttaa kokijassaan muitakin kuin esteettisyyden tunteita."
Ihan vain tämän keskustelun korua haukkuville" taiteen asiantuntijoille"... Kannattaisi mennä edes yhdelle taidekurssille niin voisi ajattelu avartua, eikä siten lytätä jotain epäonnistuneeksi jos ei itse ymmärrä.
No sitähän tässä on yritetty tolkuttaa jankkaajille, että tämä Sylkytyttö-teos on täysin epäonnistunut ihan kaikilla asteikoilla. Se pyrkii vapauttamaan ja voimauttamaan tyttöjä mutta päätyykin antamaan täysin vääristyneen ja jopa vastenmielisen kuvan siitä mitä esim vapaus ja rohkeus ovat. Teos siis epäonnistuu siinä tehtävässä, jonka taitelija on sille antanut.
Se että sinä et jotain ymmärrä, ei tee asiasta epäonnistunutta. Ei kannattaisi yksinkertaistaa noin paljon, voi nähdä muutakin korussa kuin "aijaa sylkeminenkö niin hienoa ja voimaannuttavaa". Missä aivot? Tuo koru on itseasiassa aika hellyyttävä, harva koru sitäpaitsi jää mieleen ja saa ajattelemaan kuten tuo joten sinänsä erittäin onnistunut sen tekijältä. Onpahan ideaa ja ajatusta kerrankin, voisin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On harvinaisen ällöttävä koru. Sylkevä tai oksentava tyttö. Kuvottavaa
Luulin että korun nimi oli: " Meidän Lelle abiristeilyllä"
Ehkä lahjanantaja olikin juuri tällä perusteella valinnut tälle ylioppilaalle sopivan lahjan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Taide on ilmaisun, viestinnän, kannanoton ja mielihyvän tuottamisen väline. Se, onko jokin teos taidetta, riippuu paljolti tarkastelijan omaksumasta taidekäsityksestä. Taidetta voi olla myös sellainen, joka aiheuttaa kokijassaan muitakin kuin esteettisyyden tunteita."
Ihan vain tämän keskustelun korua haukkuville" taiteen asiantuntijoille"... Kannattaisi mennä edes yhdelle taidekurssille niin voisi ajattelu avartua, eikä siten lytätä jotain epäonnistuneeksi jos ei itse ymmärrä.
No sitähän tässä on yritetty tolkuttaa jankkaajille, että tämä Sylkytyttö-teos on täysin epäonnistunut ihan kaikilla asteikoilla. Se pyrkii vapauttamaan ja voimauttamaan tyttöjä mutta päätyykin antamaan täysin vääristyneen ja jopa vastenmielisen kuvan siitä mitä esim vapaus ja rohkeus ovat. Teos siis epäonnistuu siinä tehtävässä, jonka taitelija on sille antanut.
Se että sinä et jotain ymmärrä, ei tee asiasta epäonnistunutta. Ei kannattaisi yksinkertaistaa noin paljon, voi nähdä muutakin korussa kuin "aijaa sylkeminenkö niin hienoa ja voimaannuttavaa". Missä aivot? Tuo koru on itseasiassa aika hellyyttävä, harva koru sitäpaitsi jää mieleen ja saa ajattelemaan kuten tuo joten sinänsä erittäin onnistunut sen tekijältä. Onpahan ideaa ja ajatusta kerrankin, voisin ostaa.
Taide on eri asia kuin koru. Hyvä taideteos voi sopia koruksi, vaikkapa Sibelius-monumentin pienoisversio.
Koru voi olla kantaaottava ihan niin kuin joku rintanappi, jossa on asianmukainen teksti tai kuva. Olenko vanhanaikainen, kun minä näen tuossa taideteoksessa - koru se ei todellakaan ole - pahoinvoivan tytön?
Selittäisikö nyt joku paremmin taiteeseen perehtynyt, mitä voimaannuttavaa pahoinvoinnissa on? Joo, olen kyllä kokeillut ja kovin heiveröiseksi tunsin oloni oksentaessa, mutta kieltämättä se helpotti oloa. Sitäkö tuolla teoksella halutaan tyttölapsille kertoa, että kyllä se elämä vielä voittaa vaikka juuri nyt on huono ole - ehkä sen abiristeilyn jälkeen?
Tarkemmin ajatellen, onpa harvinaisen sopiva lahja ylioppilaalle, joka näkee tuossa oman kurjuutensa. Ehkä ap:n lapsi siksi älähti, kun kalikka kalahti. Tai sitten ei vaan ole huumorintajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tyhmä aloitus ja näin paljon kommentteja. Ihmettelen.
Miten ap muuten törmäsit tuohon koruun? Eli millä nettisivuilla tuli vastaan ja mitä olit oikeasti etsimässä? tyttärelläsihän tuota korua ei ole.
Niin provo kun vain olla ja voi.
Harva laittaa 200e johonkin yo-lahjaan, varsinkaan noin "erikoiseen." Ja vielä kyselee perään että miksei tyttö käytä korua.
Hohhoijaa ap.
Niinpä, ja vielä näin paljon ennen ylioppilasjuhlia, kun lahjoja ei ole tapana avata ennen niitä vaikka ap. selittikin lahjanantajan matkalla.
Mutta toivottavasti joku onneton välttyy saamasta tuota korua tämän keskustelun ansioista. Tai sitten tästä saa hyvän idean se, joka haluaa antaa ihan vaan v'ttuillakseen jonkun oikein typerän lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tyhmä aloitus ja näin paljon kommentteja. Ihmettelen.
Miten ap muuten törmäsit tuohon koruun? Eli millä nettisivuilla tuli vastaan ja mitä olit oikeasti etsimässä? tyttärelläsihän tuota korua ei ole.
Niin provo kun vain olla ja voi.
Harva laittaa 200e johonkin yo-lahjaan, varsinkaan noin "erikoiseen." Ja vielä kyselee perään että miksei tyttö käytä korua.
Hohhoijaa ap.
Ei sillä ole mitään väliä. Olennaisintahan koko jutussa on, että miten ihmeessä noin yrjöttävää ja huonoa korua tehdään - vieläpä Kalevala-korun toimesta eikä minkään Tiimari-tason mestan! Valitettavasti itse koru ei ole provo.
Ja aloitukseen ja yleisestikin sen verran, että ainahan korun voi vaihtaa, eli ei kannata pitää epämieluisia kalliita lahjoja.
Enpä olis uskonut, että tuollasiakin koruja on olemassa, ja olen ihan rehellisesti sitä mieltä, että tuommoista korua ei voi antaa kenellekään muuta kuin vttuilumielessä.
Luin korusta, että sylkevä tyttö kehottaa sylkemään kuvainnollisesti ennakkoluuloille.. Korun tekijät ottavat korulla kantaa naisiin kohdistuvaan somevihaan ja ulkonäkökritiikkiin. Ajatuksena hyvä, mutta korun viesti ei välity.
Itse en ostaisi kenellekään lahjaksi tätä korua, koru on niin tökerö. Korut ovat muutenkin vaikeita lahjoja, ellei todella tiedä ja tunne saajan makua. Kalevala-korulta tämä on kyllä riman alitus, todella mauton valinta.
Paras lahja on lahjakortti.
Joko teillä oli juhlat,kun lahjat jo saatu? Eikö kevätjuhla ole se suuri juhlapäivä?
Tuo koru on JÄRKYTTÄVÄ. Todellinen pohjanoteeraus, ihan kuin haluaisin voimaantua voidakseni käyttäytyä oksettavasti ja likaisesti, mitä sylkeminen on. Olen varsin vapaa ollut aina tekemään mitä haluan. Sylkeminen ei ole minulle osoitus mistään muusta kuin huonoista tavoista.
Lahjanantajan ei koskaan pidä alkaa tivata miksei omaa lahjaa näy. Todella urpoa käytöstä häneltä. Ei lahjan antaminen tarkoita mitään oikeutta alkaa määrätä lahjansaajan valintoja, henkilökohtaista tyyliä.
Kauhea koru ja kauhea lahjanantaja,
Pierutyyny olisi ollut halvempi ja siinä on äänikin!
Itselläni on korulipas täynnä käyttämättömiä koruja, vaikka olisivat kauniitakin. En vain tykkää käyttää niitä, enkä ota stressiä siitä. Joskus katselen ja muistelen keneltä minkäkin olen saanut ja ihan mukavia korun antajista ajattelen.
Tuo kyseinen koru kuitenkin on niin kaamean mauton ja ruma, että sekä tekijän että antajan aivoituksia on vaikea ymmärtää, ideakin on todella ontuva huti, jos on tarkoitus naisia tuolla mielikuvalla voimaannuttaa. Toteutus ajatustakin kehnompi. Luultavasti ”kadottaisin” korun tai palauttaisin. Eroon ainakin minun olisi tuosta päästävä.
Olen nainen miesvaltaisella alalla. En silti kykene ymmärtämään tuon typerän korun ideaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs männävuosikymmenten "Kyllä nainenkin osaa"-pamfletista nämä on revitty? :D
Jotenkin nämä sadut kyllästyttävät. Aina sama kaava.
Hieno koru - ja kallis.
https://www.kalevalakoru.fi/fi/korusarjat/sylkeva-tytto
Kyllä tytär ajan mittaan viisastuu ja ihastuu.
VMP tuo koru. Miksei samantien pierevä tai kakkaava tyttö? Tai itsetyydyttävä?! Sitäpaitsi tuo sylkeminen näyttää lähinnä suikkarilta vieläpä. Inhottavan ruma koruksi.