Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli kaksikymppinen opiskelijapoikani änkeää kotiin asumaan kesälomaksi

Vierailija
17.05.2019 |

Olen sanaton. Reilusti parikymppinen lapseni on alivuokrannut opiskelijaboxinsa ja tulee nyt kotiin ”asumaan” kesäksi. Opiskelee yliopisossa. Minulla ei ole mitään lasta vastaan, mutta kyllähän tämä nyt oudolta tuntuu että yhä mamman helmoihin valutaan. Aivan itsestäänselvyytenä ilmoitti. En tiedä kuinka suhtautuisin. Olen odottanut aikuisempaa käytöstä.

Kommentit (247)

Vierailija
181/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset saa tulla kotiin ihan milloin ikinä haluavat. Ihan sama minkä ikäisiä ovat. Koti on turvapaikka, jonne saa aina tulla. Tämän olen painottanut lapsillenikin, ja he kyllä tietävät sen. Minusta on kamalaa ja surullista, että on vanhempia joiden mielestä lapsen pitää häipyä kotoa heti kun mahdollista ja takaisin ei ole tulemista. Edes hetkeksi. 

Vierailija
182/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistän vielä paremmaksi. Yli kolmekymppisenä opiskelijana änkesin äitini luokse asumaan; tosin kysyin ensin. Ja toisen erän vielä valmistumisen jälkeen kun sain määräaikaisen paikan äidin asuinpaikkakunnalta. Maksoin kylläkin vuokraa sitten kun valmistuin ja ostin äidille kaikkea mielestäni tarpeellista.

Toisaalta aiemmin olin majoittanut isääni, jota häiriköivä naapuri uhkaili (kesti aika kauan saada "häädettyä" omistusasunnosta).

Minun lapseni saavat tulla kotiin milloin vain. He ovat mukavia, mutkattomia ihmisiä, eikä heistä ole nyt lukioikäisenäkään "häiriötä". Omaa elämäämme elämme miehen kanssa jo nytkin; lapset osaavat, vaikka ovatkin vielä alaikäisiä, huolehtia pitkälti itsestään, halutessaan.

Mutta voin kuvitella, että jos lapsesi on samanlainen kuin yhden tutun poika, niin en ehkä hirveesti innostuisi hänen kotiutumisestaan; just sellanen "äiti, missä on?. missä oot? "-tyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootpas törkeä. Onneksi mun vanhemmat eivät ajattele noin.

Tai kerro sitä sinulle - kermapyllerihyväksikäyttäjä. Tuskin ap:kaan.

Sullapas on omituinen käsitys perheestä jos perheen kanssa asuminen on hyväksikäyttöä.

Meidän perheeseen kuuluu toisten auttaminen, puolin ja toisin. Sinun perheeseesi sitä ei ole tainnut kuulua kun olet noin katkera.

Aikuisen ihmisen jatkuva tukeutuminen vanhempiinsa on juurikin hyväksikäyttöä. Samat mahdollisuudet sinulla - ja paremmat nuoruutesi vuoksi- on tehdä töitä, maksaa asumisesi ja elämäsi. Mutta laiskoina paskoina lusitaan vanhenpien vaivoina.

Jos töitä ei saa ja opiskelut on vielä kesken niin silloin on pakko olla kotona tai ottaa tukia, parempi olla kotona kuin ottaa tukia vain siksi että saisi asua erillään. Kyllä ne vanhemmatkin tarvitsevat minun apua monissa asioissa.

Vierailija
184/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullapas on omituinen käsitys perheestä jos perheen kanssa asuminen on hyväksikäyttöä.

Meidän perheeseen kuuluu toisten auttaminen, puolin ja toisin. Sinun perheeseesi sitä ei ole tainnut kuulua kun olet noin katkera.

Aikuisen ihmisen jatkuva tukeutuminen vanhempiinsa on juurikin hyväksikäyttöä. Samat mahdollisuudet sinulla - ja paremmat nuoruutesi vuoksi- on tehdä töitä, maksaa asumisesi ja elämäsi. Mutta laiskoina paskoina lusitaan vanhenpien vaivoina.

Jos töitä ei saa ja opiskelut on vielä kesken niin silloin on pakko olla kotona tai ottaa tukia, parempi olla kotona kuin ottaa tukia vain siksi että saisi asua erillään. Kyllä ne vanhemmatkin tarvitsevat minun apua monissa asioissa.

Että mitä? Meinasit elättää itsesi aikuisena ihmisenä vanhemmillasi? On helvetti kumma ettei se hyväksikäyttö lopu!

Vierailija
185/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kauhein äiti mitä tiedän. Jopa kamalempi ku ne itsensä paskaksi dokaamat äidit. Lapsia ei äiti hylkää. Ikinä piste. Itsehän asuin yli 30 vuotiaana kotona koska sairastelin erittäin vakavasti. Nyt kun opiskelen, menen äidille milloin huvittaa. Äiti oottaa mua aina kotia. Ja antaa rahaa, tosin en ota koska mulla on ihan omat rahat.

Vierailija
186/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mitä? Meinasit elättää itsesi aikuisena ihmisenä vanhemmillasi? On helvetti kumma ettei se hyväksikäyttö lopu!

😂 hyväksikäyttö. Onko sulla jotain traumoja?

Mielummin pitäisi yhteiskunnan elättää?

Vierailija
187/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempiesiko sitten aikuisen ihmisen? Töitä löytää jokainen jos etsii, hyväksikäyttäjä olet - ja laiska paska.

Vierailija
188/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihanaa kun poikani 23-v tulee kesäksi kotiin asumaan kun opiskelee ulkomailla. Vielä lisäbonuksena saamme toivottavasti myös hänen tyttöystävänsä joksikin aikaa tänne kotiin. Poika ei ensisijaisesti ollut innoissaan tulossa mutta koska sai kesätyön Suomesta niin on luonnollista että hän tulee kotiin asumaan että ei tarvitse maksaa vuokraa. En voisi olla onnellisempi ja vaikea käsittää että joku edes voi sanoa että oma lapsi änkeää lapsuudenkotiinsa😥

Vierailija
189/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tein minäkin. Minusta se kuuluu siihen, että aikuistuu pikkuhiljaa, eli välillä ottaa oman tilan, mutta kesällä taas saa kuulua ydinperheeseensä. Tulee ikäänkuin lomalle kotiin.

Aika ikävä olisi ollut kuulla, jos oma äitini ja isäni olisi harmitelleet noin minun kesäksi kotiin muuttoani. Toki kysyin et onko ok, ja sanoivat et oon lämpimästi tervetullut. Näin aion toimia omienikin lasteni kanssa: AINA tervetulleita kotiin <3

Vierailija
190/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempiesiko sitten aikuisen ihmisen? Töitä löytää jokainen jos etsii, hyväksikäyttäjä olet - ja laiska paska.

Mikä ihme sinua vaivaa?

Vierailija
191/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se niin, että vain sen mitä itse on saanut, voi toisillekaan antaa eli rakkautta lapsilleen. Tosin ihmisen pitäisi oppia aina sukupolvi sukupolvelta paremmaksi ihmiseksi. Itse en ainakaan tunnusta tekeväni niitä virheitä, joita vanhempani joskus tekivät. Ainakin isäni liiallinen alkoholin käyttö joskus oli ikävää. Niinpä en omalle lapselleni hankkinut isää ja itselleni aviomiestä, jolle alkoholi maistuu liian hyvin.

Suomessahan alkoholia käytetään jonkinlaisena masennuslääkkeenä ja siitähän ei hyvä seuraa.

Vierailija
192/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia aina nämä aloitukset :'D

Mulla suvussa on ollut jo useammassa sukupolvessa se, ettei rahaa hirveästi ole avustaa, mutta asua ja säästää juoksevissa kuluissa oman kämpän omarahoitusosuutta.

Vähän ehkä vanhanaikainen suku😅

Vierailija
193/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhempien luona asuminen on hyväksikäyttöä mutta ventovieraiden maksamat tuet eivät? Vanhemmat hyötyvät tästä järjestelystä, tukien maksajat eivät hyödy mitenkään.

Sitä paitsi he eivät edes halua että asuisin yksin tukien varassa. Ja eipä kyllä löydä, 10e/h töihinkään en ole päässyt vaikka olen hakenut että turhaan siinä haukut toisia :)

Vierailija
194/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa puhuttu tästä paljon ja mietitty miten itse toimisimme. Suvussa kun on parikin aikamiespoikaa, joista toinen lähes 40 ja toinen 50. Ikänsä ovat asuneet kotona ja tehneet töitä sen verran, että sitä voi kutsua lähinnä harrastamiseksi. Käyttävät palkkansa sitten viihde-elektroniikkaan, lehtitilauksiin ym. Eivät ole koskaan maksaneet vuokraa tai ostaneet ruokaa yhteiseen käyttöön. Kumpikaan ei ole koskaan seurustellut.

No anyway, miehen kanssa on mietitty, että koska tahansa saisivat lapset tulla vaikka kesäksi asumaan. Ei todellakaan perittäisi vuokraa. Itse saisivat maksaa esim. bensan, jos vaikka oma auto käytössä, ja ruokaa, jos hatkuvasti haluavat vaikka jotain tiettyä tuotetta, jota kukaan muu perheessä ei syö. Joskus voi kaupasta tuoda jotain ruokaa yhteiseen käyttöön, mutta pääasiassa me hommaisimme ruoat. Kokkailuun saa kyllä ihan mielellään osallistua, se olisi silloinkin mukavaa yhdessä. Joku puoli vuotta on sitten jo vähän pidempi aika ja silloin pelisäännöistä pitäisi jutella etukäteen.

Mutta sitä on mietitty, että jos kyseessä olisi vähän tuollainen syrjäytymisen uhka, niin silloin olisimme vähän tiukempia. Siis ajatellaan vaikka, että lapsi, aikuinen siis, sössisi kerta kaikkiaan asiansa täydellisesti. Menisi rahat, ei olisi työtä tai opiskelupaikkaa ym. Makaisi kotona vaan. Silloinkin voisi kotiin tulla, totta kai. En voisi koskaan nukkua öitäni, jos lapsellani olisi hätä. Mutta tällaisessa tapauksessa istuisimme kyllä pöydän ääreen ja puhuisimme asiat halki. Että miten tilanteesta pääsisi eteenpäin. Minne hakea opiskelemaan, mistä töitä, mitä seuraavaksi? Eli se aikuisen, vanhemman vastuu eläisi edelleen ja vastaavasti myös se aikuisen lapsen vastuu pyrkiä eteenpäin.

Sängyllä makoilua emme siis pitkään katselisi, mutta totta kai lapsi saisi aina luottaa siihen, että kotoa löytyy yösija tarvittaessa pidemmäksikin aikaa ja vanhempien rakastavat halaukset päälle.

Vierailija
195/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania vanhempia teillä. Oma isäni sanoi vuosia sitten minulle minun sairastuttua vakavaan masennukseen, että mene hoitoon ja ota yhteyttä sitten kun olet taas terve. No tervehdyin toki mutta välit ei enää kovin läheiset.

Vierailija
196/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muuttanut mutta joudun olemaan viikot kotona kun kesätyöpaikka oli siinä lähellä ja viikonloput yritin olla opiskelija-asunnossani.

Mulle kans annettiin ymmärtää että ”kai sulla on omakin koti” ja kappas! 12 vuotta ja vielä saa mennä helposti toinen samanlainen ennen kuin edes harkitsen että menen käymään. Tai otan mitään yhteyttä.

Meillä tietysti oli muitakin ongelmia äidin kanssa, mutta tuo oli niitä viimeisiä niittejä.

Opiskelupaikkakunnalta en saanut töitä, kotipaikkakunnalta kyllä. Ei ollut vuokraan rahaa ilman töitä, äiti ei todellakaan olisi antanut rahaa eli niitä töitä tarvittiin että pystyi elämään yli kesän.

Vierailija
197/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollenkaan ymmärrä sitä, miten jotkut tyhjennyttävät lapsensa huoneen heti kun tämä on päässyt ylioppilaaksi ja jonnekin opiskelemaan. Kaikki kamat sänkyä myöten on vietävä pois ja kyseessä siis isot OK-talot.

Vierailija
198/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollenkaan ymmärrä sitä, miten jotkut tyhjennyttävät lapsensa huoneen heti kun tämä on päässyt ylioppilaaksi ja jonnekin opiskelemaan. Kaikki kamat sänkyä myöten on vietävä pois ja kyseessä siis isot OK-talot.

Sehän on ihan oma asia, mitä omistamassaan talossa tekee.

Vierailija
199/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tykkäisi kun passaan 15 ja 17 vuotiaita poikia. Muuttavat ehkä 20v. pois niin tulisivat sitten kotiin ja minä kokkaan ja siivoan taas.

Siihen en ole heitä kasvattanut mutta enpä saa heitä auttamaan mua.

En myöskään kieltäisi mutta nytkin kypsä tätä työmäärää.

Ymmärrän ettei ap ole innoissaan.

Hyvä se on haukkua kun omat lapsenne ei tule asumaan teille 3 kuukaudeksi. Helppo sano että saa tulla.

Vierailija
200/247 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki asu isossa talossa kun lapset muuttaa pois. Ainakin minä ja mies muutetaan pienempään asuntoon eli kaksioon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme