Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kaikki joilla ei ole mitään sometilejä (etenkin jos olette työnhakijoita)

Vierailija
16.05.2019 |

Millaisia kokemuksia teillä on suhtautumisesta somettomuuteenne? Uskotteko, että vaikuttaa työnsaantiin tai onko sanottu suoraan, että vaikuttaa? Millaisista aloista on kyse?

Entä rekrytoijat - jos teitä on paikalla - miten se ihminen tekee töitä sillä sometilillään (emme nyt puhu sellaisesta jonka titteli nimenomaan olisi joku someosaaja) eikä niillä oikeilla ansioilla ja ammattitutkinnoilla? Miksi sometili on niin tärkeä jos sillä ei tehdä töitä?

Itse olen someton ja jo epätoivon partaalla. Sometouhut ei kiinnosta ja syitä on tuhat. Haluaisin kuitenkin tehdä töitä ja tienata leipäni. Olen ihan tavallinen tyyppi ja elän tavallista elämää. En vaan tajua tätä nykymaailman menoa eikä kiinnosta myydä sieluani ja omia arvojani digi- ja somekiimalle.
Ai niin ja olen korkeasti koulutettu kolmekymppinen.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota, sinähän täällä aika vahvasti ja laveasti olet yleistänyt, kuinka työelämässä vaaditaan somea ja somettomuus on ongelma.

Voi elämä miten väsyttävää on vastata tämän tyyppisiin kommentteihin. Luin aloitukseni uudestaan enkä siinä kyllä väittänyt että "olen kokenut tämmöistä joten se on ongelma varmaan koko työelämässä joka työpaikalla öyh öyh!"

Ei, vaan totesin itselläni olleen tämmöisiä ongelmia ja kaipasin vinkkejä muilta samassa tilanteessa olevilta tai vinkkejä heiltä, joiden aloilla somettomuus EI ole ongelma. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Ja mitä ihmeen paasausta? Saamissani vastauksissa aika usein kyllä toistui sen tyyppinen näkökulma, ettei kokemiani ongelmia ole koska muut kommentoijat eivät ole niitä kokeneet. No hyvä jos eivät ole!

Vierailija kirjoitti:

P.S. Kaikki mikä löytyy googlella ei ole a) totta b) yleinen käytäntö. Eli en kovin vahvaa kuvaa loisi googletulosten pohjalta yhtään mistään asiasta. Lähdekritiikki on hyvä taito ihan kaikessa. 

Googletulosten? Hohhoijaa nyt, lue nyt se edellinen kommentti missä otin esille, että lukuisista lehtiartikkeleista näitä on saanut lukea! Mutta varmaan ne toimittajat on sitten itse keksineet kaikki ne jutut. Kehotin sinua googlaamaan niitä artikkeleita, en Jaska-Jampan kotisivuja, joissa hän harjoittelee luovan kirjoittamisen taitojaan ja kertoo ,kuinka työelämä mikämikämaassa on epäreilua somen korostamista.

-ap

Vielä kerran: LÄHDEKRITIIKKI. Toimittajat todellakin keksivät paljonkin asioita, jotka eivät ole totta. Se on osa heidän työtään. Lisäksi toimittajan työnkuvaan kuuluu luoda vaikutelma, että yksittäistapaus olisi yleisluontoinen kuvaus kokonaisuudesta. Näin saadaan mediahuomiota, lisää myyntiä ja lisää klikkauksia. Ja sillä myynnillä ja klikkauksilla maksetaan toimittajien palkka. Minulla ei ole mitään tarvetta lukea tällaisia kirjoituksia tai ainakaan kuvitella niiden koskevan kaikkea työelämää. 

Vierailija
62/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sinne kamalaan someen ole pakko vuodattaa "arvoja" tai mitään arkaluontoisia juttuja. Itsellä FB ja LinkedIn ja ihan perusfiksulla profiililla olen saanut esim useita työtarjouksia, joista yhteen tartuinkin. Kiva saada free-palkkioita noin tonni kuussa peruspalkan päälle. Mutta ole vaan somemykkä lumihiutale. Älä tosin odota mitään mahtavaa urakehitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sinne kamalaan someen ole pakko vuodattaa "arvoja" tai mitään arkaluontoisia juttuja. Itsellä FB ja LinkedIn ja ihan perusfiksulla profiililla olen saanut esim useita työtarjouksia, joista yhteen tartuinkin. Kiva saada free-palkkioita noin tonni kuussa peruspalkan päälle. Mutta ole vaan somemykkä lumihiutale. Älä tosin odota mitään mahtavaa urakehitystä.

Sinähän se oikea älykkyyden multihuipentuma olet.

Mene takaisin sinne leikkikehään heiluttamaan helistintä, lammas.

-ap

Vierailija
64/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakijan sometilien katselu on työnhakuprosessissa on

A. Laitonta

B. Täysin epäolennaista työnhaun kannalta

Vierailija
65/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi olla somessa vieläkään +30 vuotiaana, koska satuin seurustelemaan 2 vuotta hieman yli 20vuotiaana sairaan sekopään kanssa. Hän on saanut tuomion pahoinpitelystä jne. Menen someen vasta, kun menen naimisiin ja vaihdan edes sukunimeni. Nyt en voi. Olen linkedinnissä sellaisella yhdistelmällä jolla ko. hullu ei minua toivottavasti löydä. Kaikki yhteiset tutut joudun pitämään poissa yhteyksistä jne. En ole hullu itse. Aina ei tiedä mihin nuorena ryhtyy.

Älkää psykologisoiko asioita. Kaikilla meillä on joku taakka. Puhukaa, älkää olettako.

Kaveriltani kuoli lapsi synnytyksessä ja menetti kyvyn saada lapsia siinä samassa. Se masensi häntä ja oli poissa työelämästä 4 vuotta siksi. Nyt ei pitkän työttömyyden takia ole saanut töitä, koska se työttömyysjakso on epäilyttävä. Kamalia psykologisoivia syrjiviä naakkoja rekrytointi täynnä vissiin.

Vierailija
66/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran: LÄHDEKRITIIKKI. Toimittajat todellakin keksivät paljonkin asioita, jotka eivät ole totta. Se on osa heidän työtään. Lisäksi toimittajan työnkuvaan kuuluu luoda vaikutelma, että yksittäistapaus olisi yleisluontoinen kuvaus kokonaisuudesta. Näin saadaan mediahuomiota, lisää myyntiä ja lisää klikkauksia. Ja sillä myynnillä ja klikkauksilla maksetaan toimittajien palkka. Minulla ei ole mitään tarvetta lukea tällaisia kirjoituksia tai ainakaan kuvitella niiden koskevan kaikkea työelämää. 

Toimittajat eivät todellakaan keksi paljon asioita, ehkä joku "mv-lehden" toimittaja keksii. Tyylikikkoja ja korostuksia voidaan käyttää, mutta jos on kirjoitettu artikkeli työnantajasta joka arvostaa somenäkyvyyttä, ei se mikään toimittajan keksintö ole vaan vastoin toimittajan etiikkaa ja täten rangaistava teko. Onhan näitä tapauksia joskus ollut, että toimittaja on päästään keksinyt jutun. Ihan vastakin oli, se joku saksalainan (?) ja jäi kiinni, sai rangaistuksen.

Eikä edelleenkään ole kukaan väittänyt, että jokin ilmiö, tässä tapauksessa somettomuuden vaikutus työpaikan saamattomuuteen, koskisi "kaikkea työelämää".

Nyt en enää vastaa tähän jankkaukseen. Rasittava olet.

-ap

Vierailija
67/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakijan sometilien katselu on työnhakuprosessissa on

A. Laitonta

B. Täysin epäolennaista työnhaun kannalta

Kyllä yli 50% rekrytoijista niitä katselee.

Vierailija
68/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen it-alalla eikä minulta ole koskaan kysytty yksityisistä sometileistäni. Kun aloitin työurani, ei someja edes ollut olemassa. Nyttemmin minulla on sometilit, mutta ne eivät ole minun kokonimelläni, joten työnantaja ei niitä löytäisi vaikka nimelläni etsisi. Käytän niitä vain yksityisiin tarkoituksiin. 

Vierailija
69/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimittajat eivät todellakaan keksi paljon asioita, ehkä joku "mv-lehden" toimittaja keksii. Tyylikikkoja ja korostuksia voidaan käyttää, mutta jos on kirjoitettu artikkeli työnantajasta joka arvostaa somenäkyvyyttä, ei se mikään toimittajan keksintö ole vaan vastoin toimittajan etiikkaa ja täten rangaistava teko. Onhan näitä tapauksia joskus ollut, että toimittaja on päästään keksinyt jutun. Ihan vastakin oli, se joku saksalainan (?) ja jäi kiinni, sai rangaistuksen.

Eikä edelleenkään ole kukaan väittänyt, että jokin ilmiö, tässä tapauksessa somettomuuden vaikutus työpaikan saamattomuuteen, koskisi "kaikkea työelämää".

Nyt en enää vastaa tähän jankkaukseen. Rasittava olet.

-ap

Ääh kirjoitusvirhe:

"ei se mikään toimittajan keksintö ole vaan vastoin toimittajan etiikkaa ja täten rangaistava teko."

Piti kirjoittaa ettei toimittajan keksintö ole. _Jos olisi_, niin se olisi vastoin... blabla

-ap

Vierailija
70/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoraan osu kohderyhmään, mutta vastaan silti. Minulla on Twitter-tili ja Facebook-tili. Kumpaakaan ei ole koskaan kysytty työnhaussa. Eikä kumpaakaan löydy jos etsii minun nimelläni. Eikä tarvitsekaan löytyä. En jaa siellä mitään sellaista, mistä työnantaja hyötyisi rekrytointia tehdessään. Työskentelen markkinointi- ja myyntitehtävissä.

Vierailija
71/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ymmärrän, miksi valtaosaan työhakemuksista ei reagoida mitenkään. Siellä on rekrytoijilla niin kiire googlettaa ja kaivella someprofiileja että eivät muista tehdä sitä oikeaa työtään eli rekrytoida :D

Vierailija
72/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen someron ja tämä on ihan periaate. Mutta pitää sanoa että on ollut haitaksi. Olen hakenut töitä ja erittäin usein rekrytoija pyytää ”linkedin-urlin” tai pyytää että laita yhteyspyyntö linkedinisdä. Ja onnihmetelry kun en asiantuntijana ole siellä.

Kerran haastattelussa muös epäiltiin että onko mulla mitään verkostoa kun ei ole linkediniä.

Inhoon koko linkediniä ja sitä ”teko-touhotusta” kun sinne pitää postata ja kommentoida... ja päteä (kaverin linkedinä olen katsellut hänen koneeltaan).

No niin, löytyihän muitakin. Alkoi jo ärsyttää tämä perus av-tyylin lynkkausmeno "ei tollasta oo olemassa kun ei sitä oo sattunut mulle, ap on päästään pimee ja keksii kaiken yhyy porvoo provo"

Tuo verkostojuttu on toinen. Jos on introvertti eikä hirveästi viihdy ihmisten kanssa, ei siis ole haluttu työntekijä? Jos tekee työnsä hyvin ja on meriittejä, ei riitä koska "toi ei oo niiden ihmisten kaveri joiden kaveri mä oon"

-ap

Miten mä tämän nyt selittäisin? Läheskään kaikki työpaikat eivät enää nykyisin tule avoimeen hakuun. Sen vuoksi on ihmisiä, joiden tehtävänä on etsiä sopivia työntekijöitä johonkin tiettyyn tehtävään. Voi olla, että jos sopivaa ei löydy, jatketaan nykyisellä kokoonpanolla. Mutta jos löytyy, palkataan. Työnkuvaa voidaan myös räätälöidä siten, että se vastaa paremmin sekä työntekijän osaamista ja toiveita että työnantajan etua. Joskus introverttiys voi olla jopa etu, jos työtehtävä olisi pääasiassa yksin puurtamista. Jos tätä introverttiä ei kuitenkaan löydy yhtään mistään, vaikea häntä on pyytää haastatteluunkaan. Tai edes kysyä, kiinnostaisiko uusi työpaikka. 

Tajusin kyllä pointin, mutta suhtaudun skeptisesti, koska oma kokemus on:

Vuosia LinkedInissä, lisäsin jokaiselta työpaikalta jokaisen tyypin. Ei koskaan tapahtunut yhtään mitään mihinkään suuntaan. Lopulta poistin koko profiilin. (Olinko itse aktiivinen joo olin: postailin jotain turhia juttuja ja kommentoin niitä, pyysin suosituksia ent.työkavereilta ja pomoilta jne)

Tunnen muutamia oman alan ihmisiä ja laittanut joskus sanaa kiertämään että työpaikka haussa. Harvoin tuli vinkkejä ja jos tulin ja hain, ei irronnut paikkaa.

Omat kokemukset nyt vaan on ne, ettei noista jutuista ole mitään hyötyä joten vaikeaa innostua niistä.

Olen hakenut avoimia paikkoja tai laittanut avoimia hakemuksia suoraan firmoihin. Mielestäni se on jo aika hyvin.

-ap

Mä ymmärrän sua ihan hyvin. Kuitenkin ymmärrän myös toisen näkökulman. Kun työpaikkoja on vähän ja työnhakijoita paljon, joillain aloilla on hyödyllistä kuulla mahdollisesta työpaikasta jo ennenkuin siihen aletaan hakemaan työntekijää. Jos olet juuri sellainen tyyppi, jota työtehtävään tarvittaisiin, yrityksen ei tarvitse edes käynnistää kallista ja aikaa vievää rekrytointiprosessia. 

Olen itsekin introvertti ja mun olisi aika vaikea myydä itseäni ja osaamistani täysin tuntemattomalle. Mutta jos edes nimi on tuttu, tilanne on jo paljon helpompi. Olen saanut järjestettyä uuden työpaikan kahdelle entiselle työkaverilleni, koska he sattuivat olemaan vielä samassa työpaikassa kuin lähtiessäni ja tavoitin heidät työsähköpostiosoitteella. Jos olisivat vaihtaneet työpaikkaa, mistä olisin heitä etsinyt? Ensimmäisenä varmasti LinkedInistä. Ja sitten koittanut googlettaa, löytyykö mitään kanavaa, jolla tavoittaisin nämä ihmiset. Monilla niin puhelinnumero kuin sähköpostiosoitekin on työpaikkakohtainen ja kun työpaikka vaihtuu, vanhoilla numeroilla ja osoitteilla ei tee yhtään mitään. Niistä ei enää tavoita. 

Vierailija
73/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Osui ja upposi? Ja juu, olen älykäs. Sometilien ylläpito ei ole vaikeaa. Ja päätellen sun kommenttitulvasta some voisi tehdä sulle hyvää. Mutta se kuuluisa lusikka-kauha- argumentti sopinee kohdallesi.

Vierailija
74/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Osui ja upposi? Ja juu, olen älykäs. Sometilien ylläpito ei ole vaikeaa. Ja päätellen sun kommenttitulvasta some voisi tehdä sulle hyvää. Mutta se kuuluisa lusikka-kauha- argumentti sopinee kohdallesi.

Viestini oli ironiaa, koska sinun on nähtävästi alhaisen älykkyysosamääräsi vuoksi mahdotonta ymmärtää, etteivät kaikki toimi elämässään "koska kaikki muutkin" -periaatteella. En perusta sometilejä, ei kiinnosta, ei ole aikaa, en tajua miksi pitäisi. Ajattelen itse, en tee asioita siksi koska muutkin tekevät. Minua kiinnostaa työnteko ja ammattitaidon kehittäminen, ei huomion kerjääminen somekanavilla. -ap

Vierailija
75/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen viisikymppinen, akateeminen työtön työnhakija. Minulla on LinkedIn-profiili, jota on käynyt kymmenen vuoden aikana katsomassa yksi haastatteluunkutsuja (en saanut paikkaa) ja kolme ulkomaalaista huijarifirmaa. Kontakteja minulla on parikymmentä, kaikki entisen yritykseni yritysasiakkaiden edustajia. En oikein tiedä, millaista sirkusta minun olisi LinkedInissä pidettävä yllä, jotta siitä olisi minulle hyötyä. Olen monta kertaa jo ollut poistamassa profiiliani, mutta kuitenkin ajatellut, että jospa sitten kuitenkin jotakin hämmästyttävää syntyisi. Eikä siitä ole kai haittaakaan ollut.

Minulla on myös Facebook-profiili, mutta sen sisältöä pääsevät näkemään vain kontaktilistallani olevat kymmenisen henkeä, joten siitä eivät työnantajaehdokkaat mitään kostu. Instagram-profiilin tein uteliaisuuksissani, jotta pääsin näkemään, miten se toimii. En tykännyt, joten siellä eetterissä se lojuu koskematta.

Jos olisin työnantaja, kävisin katsomassa työnhakijan profiileja vain nähdäkseni, ettei tämä postaile julkisesti ihan mitä sattuu. Hakijan ansioluettelo kertoo tärkeimmät ja hakija itse haastattelussa loput. Tai mistäs minä sen tiedän. Ilmeisesti ei kerro - tai liioittele - riittävästi, koska minä olen edelleen työtön.

Sama kokemus linkedinistä. Tein sinme profiilin joskus kymmenen vuotta sitten ja päivitin sitä muutaman vuoden, sitten annoin olla kun siitä ei ollut mitään hyötyä.

Vierailija
76/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alalla (erikoislääkäri sairaalssa) ei somella tee mitään. Siitä voi olla kyllä haittaa, joku sekopää/narkki/hankala omainen voisi olla yhteydessä... Faceprofiili on, olen siellä koiran naamakuvalla. En viesti koskaan mitään, paitsi suljettuihin ryhmiin (koira- ja koirankoulutusryhmiä). Ehkä alle 10 kaveria, niistäkin iso osa pakkosukulaisia (joiden viestit olen estänyt näkymästä). En ole Linkedinissä enkä täydennä tietoja edes Lääkäriliiton profiiliin/matrikkeliin... Työnhaussa ei todellakaan kysellä someprofiileja.

Vierailija
77/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LinkedIn on ihan hyvä siinä mielessä, että niistä rekryfirmat ja miksei yritysten rekrytoijat itsekin  voivat etsiä sopivia työntekijöitä. Monet ovat LinkedInissä, vaikka ovatkin töissä. Sitä kautta kun voi tulla yhteydenottoja kysyen, kiinnostaisiko vaihtaa työpaikkaa. Muilla sometileillä (Facebook, Instagram yms) ei ole juurikaan merkitystä, jos niistä ei ilmene osaamisesi tai taitosi työelämän suhteen. Jos on ammatiltaan valokuvaaja, voi olla ihan  järkevääkin tehdä Insta-tili ja laittaa sinne ottamiaan taidokkaita valokuvia. 

Tuleepahan myös yhteydenottoja kuinka "kiinnostaisiko vaihtaa miestä?"

Nämä somet ovat modernin ajan hyper-hypergamia välineitä. LinkedIn on myös käytössä ihmisillä kuin tinder ja iigee, eli deittailu mielessä ja branch-swinging mielessä. Monikin on pettänyt ja vaihtanut miestä sitä kautta.

Vierailija
78/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai siitä Linkedin tilistä ole mitään hyötyä jos siellä on 20 kontaktia ja tili tyhjää täynnä 🤦‍♀️. Voi hyvänen aika nyt sentään. Kuulostakoot leuhkalta: mulla on noin 1500 kontaktia ja hyvä kattava profiili, myös olen kirjoittanut osaamiseeni pohjaavia artikkeleita.

Saan viikottain yhteydenottoja recruitereilta. Edelliset kaksi työpaikkaani olen löytänyt Linkedinin kautta enkä muita kanavia edes käyttänyt. Viime hakukerralla sain lopulta kolme tarjousta joista valitsin parhaan. Kaikki siis Linkedinin kautta. Samoin toimii mieheni, työt löytyvät sieltä. Mitään muita sometilejä ei kumpikaan käytä - fb löytyy mutta siellä on luokkaa yksi lomakuva viime vuodelta.

Kyllä ainakin it-alalla siis Linkedin on ihan ykkönen ja usein ainoakin kanava työnhakuun, mutta ei se tietenkään niin toimi että sinne laitetaan passikuva, luetellaan tittelit ja linkataan lähimmät työkaverit, ja aletaan odottelemaan...

Vierailija
79/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

LinkedInissä kannattaa olla. Olen saanut sieltä useamman kerran työtarjouksia ja löytänyt kiinnostavia työpaikkoja, joita hakea. Millään muulla some-palvelulla ei ole hitusvinkulan verran väliä. Voit pysyä aivan huoletta pois Facebookista, Twitteristä, Instagramista ym. Poissaolo edellämainituista ei heikennä työnsaantimahdollisuuksia millään tavalla.

Vierailija
80/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isossa raksafirmassa johtajana ja palkkaan tuntityöntekijöitä ja korkeakoulutettuja toimihenkilöitä.

Koskaan en ole kysynyt tai perehtynyt hakijoiden sometileistä. Näissä hommissa niillä ei ole työn saannin kannalta mitään merkitystä.

Jos joku toisi haastattelussa esiin, että on sitä sun tätä somessa, näkisin sen enemmänkin negatiivisena.

Varsinkin tuntityöntekijöiden kohdalla on parempi, mitä vähemmän someaktiiveja ovat. Tuppaa meinaan nämä aktiivit viettämään liiaksi työaikaa kännykkää näppäillen..