Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kaikki joilla ei ole mitään sometilejä (etenkin jos olette työnhakijoita)

Vierailija
16.05.2019 |

Millaisia kokemuksia teillä on suhtautumisesta somettomuuteenne? Uskotteko, että vaikuttaa työnsaantiin tai onko sanottu suoraan, että vaikuttaa? Millaisista aloista on kyse?

Entä rekrytoijat - jos teitä on paikalla - miten se ihminen tekee töitä sillä sometilillään (emme nyt puhu sellaisesta jonka titteli nimenomaan olisi joku someosaaja) eikä niillä oikeilla ansioilla ja ammattitutkinnoilla? Miksi sometili on niin tärkeä jos sillä ei tehdä töitä?

Itse olen someton ja jo epätoivon partaalla. Sometouhut ei kiinnosta ja syitä on tuhat. Haluaisin kuitenkin tehdä töitä ja tienata leipäni. Olen ihan tavallinen tyyppi ja elän tavallista elämää. En vaan tajua tätä nykymaailman menoa eikä kiinnosta myydä sieluani ja omia arvojani digi- ja somekiimalle.
Ai niin ja olen korkeasti koulutettu kolmekymppinen.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sellaisella alalla ja sellaisissa työtehtävissä, joissa työpaikat löytyvät pääasiassa verkostojen kautta, on järkevää verkostoitua. Ei ole väliä, verkostoidutko somessa vai reaalimaailmassa. Molempi parempi. Kuitenkin on tärkeää, että kun juuri sinun kaltaistasi henkilöä tarvitaan, jostain löytyy tieto, mistä sinut tavoittaa.

Sitten on aloja, joissa pitää olla esillä. Jos et ole, sinut ja varsinkin nimesi unohdetaan nopeasti.

Pääsääntöisesti työpaikat eivät ole kumpaakaan edellisistä eikä verkostoituminen tai sometilit ole tarpeellisia.

Vierailija
82/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sinne kamalaan someen ole pakko vuodattaa "arvoja" tai mitään arkaluontoisia juttuja. Itsellä FB ja LinkedIn ja ihan perusfiksulla profiililla olen saanut esim useita työtarjouksia, joista yhteen tartuinkin. Kiva saada free-palkkioita noin tonni kuussa peruspalkan päälle. Mutta ole vaan somemykkä lumihiutale. Älä tosin odota mitään mahtavaa urakehitystä.

Sinähän se oikea älykkyyden multihuipentuma olet.

Mene takaisin sinne leikkikehään heiluttamaan helistintä, lammas.

-ap

Osui ja upposi? Ja juu, olen älykäs. Sometilien ylläpito ei ole vaikeaa. Ja päätellen sun kommenttitulvasta some voisi tehdä sulle hyvää. Mutta se kuuluisa lusikka-kauha- argumentti sopinee kohdallesi.

Viestini oli ironiaa, koska sinun on nähtävästi alhaisen älykkyysosamääräsi vuoksi mahdotonta ymmärtää, etteivät kaikki toimi elämässään "koska kaikki muutkin" -periaatteella. En perusta sometilejä, ei kiinnosta, ei ole aikaa, en tajua miksi pitäisi. Ajattelen itse, en tee asioita siksi koska muutkin tekevät. Minua kiinnostaa työnteko ja ammattitaidon kehittäminen, ei huomion kerjääminen somekanavilla. -ap

Oletko jotenkin kehityshäiriöinen? Somessa voit valita, oletko aktiivinen vai pelkästään läsnä. Ei joku perusLinkedIn vaadi  mitään päivittämistä. Itse olen viiden vuoden aikana kerran laittanut keskusteluun kommentin. Ja silti - saan yhteydenottoja työasioissa. Ja mielestäni ihan ilmaiseksi. Meiliin kilahtaa profiilini mukaisia työpaikkailmoituksia ja headhunterit tietävät kertomani perusteella, että olen avoin yhteydenotoille, mutta en hae aktiivisesti.

Ei se tietenkään minulta ole pois, jos koet olevasi somevastainen uniikkiyksilö. Oma häviösi. Tiesitkö, että some-sovelluksia voi hallinnoida? Kaikkea ei tarvitse jakaa kaikille? Ja siellä voi myös olla halutessaan ihan hiljaa. Itse pälisen noin 40 kaverin Facebookissa, mutta kukaan ei siltikään tiedä esim. perhesuhteitani tai ole perillä ongelmistani tai elämäntilanteestani yleensäkään.

Saat ihan vapaasti asustaa omassa pienessä savusaunassasi, kyhjöttää nurkassa ja pelätä maailmaa. Oikeaoppisesti käytettynä some ei elämääsi hallitse vaan päinvastoin. On merkki kehittymättömästä ajattelusta, jos joki inteeriwebbi koetaan jonakin ihmeellisenä hallinta- tai seurantatyökaluna. Opettelisit edes perusteet - voisit huomata, että elämäsi hieman, öh, avautuu.

No, ehkä sitten todellakin olet poikkeusyksilö, jonka pieninkin some-jalanjälki hälyttää Seiskan toimittajat ja SuPon tutkijat. Eihän sitä koskaan tiedä. Joten ole vaan hyvä ja anna teknologisten mahdollisuuksien valua hukkaan, sinä pikku-reppana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heeeeetkinen. Eikös työnhakijan googlettaminen ole ilman tämän suostumusta ja rekrytointitilanteessa ole laitonta?

Vierailija
84/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin asiakaspalvelualoilla voi olla väliä, onko some-tilejä. Pikemminkin sen kannalta, että osaako sellaista käyttää, kun kuitenkin some-näkyvyys on usein iso osa yrityksen markkinointia, ja esim pienillä erikoisliikkeillä ja matkailuyrityksillä harvemmin on mitään "some-vastaavaa", vaan työntekijät päivittävät tileille kivoja kuvia ja tarjouksia tarpeen mukaan. Jos sinulla ei ole tilejä missään, oletus on ettet varmaan osaa niitä myöskään käyttää töissä = jonkun muun pitäisi aina tehdä yrityksen päivitykset. Jos potentiaalinen työntekijä on innokas valokuvaaja ja tykkää laittaa instaan kivoja kuvia ja hauskoja päivityksiä, voi se antaa positiivisen kuvan työntekijän osaamisesta myös yrityksen brändin tuomisessa esiin.

Toki jos insta tai fb on täynnä bilekuvia tai jotain ääriaatetta mainostavia postauksia, voi se myös vaikuttaa mielikuviin työntekijän soveltuvuudesta työpaikkaan ja porukkaan. "Normaalilla" tilillä tuskin on vaikutusta suuntaan tai toiseen, korkeintaan tosiaan jos työssä olisi hyvä handlata somen käyttöä muiden tehtävien ohessa niin sitten jo tilin olemassaolo voi tuoda rekrytoinnissa pienen plussan hakijalle.

Vierailija
85/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo somea eikä älypuhelinta. Oon töissä sairaalassa. Kaikki me ollaan miehiä ja saadaan 75% SH palkasta.  

Vierailija
86/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heeeeetkinen. Eikös työnhakijan googlettaminen ole ilman tämän suostumusta ja rekrytointitilanteessa ole laitonta?

Kuka siitä tietää, jos rekrytoija/tiiminvetäjä kaikessa hiljaisuudessa itsekseen googlettaa ja hakijalle tulee lopulta vain viesti "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun". Mustavalkoista kuvitella, että kun jokin on kielletty, niin ei tehtäisi :D Etenkin kun kiinnijäämisen todennäköisyys on 0

Vierailija
87/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Mutta jos henkilö ei ole laittanut työhakemusta, saa googlettaa. Monet eivät tunnu ymmärtävän, että nykyisin myös työnantajat ja headhunterit etsivät työntekijöitä. Enää ei vain työntekijät hae työpaikkoja.

Vierailija
88/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai siitä Linkedin tilistä ole mitään hyötyä jos siellä on 20 kontaktia ja tili tyhjää täynnä 🤦‍♀️. Voi hyvänen aika nyt sentään. Kuulostakoot leuhkalta: mulla on noin 1500 kontaktia ja hyvä kattava profiili, myös olen kirjoittanut osaamiseeni pohjaavia artikkeleita.

Saan viikottain yhteydenottoja recruitereilta. Edelliset kaksi työpaikkaani olen löytänyt Linkedinin kautta enkä muita kanavia edes käyttänyt. Viime hakukerralla sain lopulta kolme tarjousta joista valitsin parhaan. Kaikki siis Linkedinin kautta. Samoin toimii mieheni, työt löytyvät sieltä. Mitään muita sometilejä ei kumpikaan käytä - fb löytyy mutta siellä on luokkaa yksi lomakuva viime vuodelta.

Kyllä ainakin it-alalla siis Linkedin on ihan ykkönen ja usein ainoakin kanava työnhakuun, mutta ei se tietenkään niin toimi että sinne laitetaan passikuva, luetellaan tittelit ja linkataan lähimmät työkaverit, ja aletaan odottelemaan...

Mistä olet löytänyt 1500 kontaktia? Minä en koko työurani aikana ole edes tavannut noin monta ihmistä.

Olen käsittänyt verkostoitumisen varmaan ihan väärin: minun mielestäni LinkedIn-kontaktit pitää tuntea henkilökohtaisesti ja mieluiten juuri työasioissa sen sijaan, että lisää listaansa jokaisen vastaantulijan, jonka nimi sattuu tarttumaan hetkeksi mieleen. Ei kai ole mikään suositus, että tapasinpa tuonkin ihmisen jollain kurssilla seitsemän vuotta sitten?

Nro 26

Vierailija
89/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LinkedInissä kannattaa olla. Olen saanut sieltä useamman kerran työtarjouksia ja löytänyt kiinnostavia työpaikkoja, joita hakea. Millään muulla some-palvelulla ei ole hitusvinkulan verran väliä. Voit pysyä aivan huoletta pois Facebookista, Twitteristä, Instagramista ym. Poissaolo edellämainituista ei heikennä työnsaantimahdollisuuksia millään tavalla.

Sehän riippuu aivan alasta. Käsityksesi on hyvin yksipuolinen. 

Vierailija
90/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LinkedIn on ihan hyvä siinä mielessä, että niistä rekryfirmat ja miksei yritysten rekrytoijat itsekin  voivat etsiä sopivia työntekijöitä. Monet ovat LinkedInissä, vaikka ovatkin töissä. Sitä kautta kun voi tulla yhteydenottoja kysyen, kiinnostaisiko vaihtaa työpaikkaa. Muilla sometileillä (Facebook, Instagram yms) ei ole juurikaan merkitystä, jos niistä ei ilmene osaamisesi tai taitosi työelämän suhteen. Jos on ammatiltaan valokuvaaja, voi olla ihan  järkevääkin tehdä Insta-tili ja laittaa sinne ottamiaan taidokkaita valokuvia. 

Tuleepahan myös yhteydenottoja kuinka "kiinnostaisiko vaihtaa miestä?"

Nämä somet ovat modernin ajan hyper-hypergamia välineitä. LinkedIn on myös käytössä ihmisillä kuin tinder ja iigee, eli deittailu mielessä ja branch-swinging mielessä. Monikin on pettänyt ja vaihtanut miestä sitä kautta.

höpöhöpö. Työelämän tindussa haetaan työpaikkaa, ei miehiä!

Vierailija
91/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläs ny ap, vanha someaddikti vailla vertaa.

Vierailija
92/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arffmanilla sanottiin, että ta saa  googlettaa hakijaa, mutta googlettamisen tuloksia ei saa käyttää rekrytoinnissa :D

Itseäni vähän kiusaa ajatus kaimoista, joita useimmilla on lukuisia. Mistä ta voi olla varma, että lueskelee oikean henkilön tietoja, urheilutuloksia, vankilatuomioita ja Facebook-juttuja?

Vierailija
93/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa että työnantajaa sinun sometilisi kiinnostaisi. Ehkä tekosyy.

Vierailija
94/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että joku rekrytoija tulisi vastaamaan. Itse opiskelen viestintää, ja ärsyttää miten joka paikassa painotetaan omia sometilejä. Minä voin kyllä viestiä vyrityksen sosiaalisessa mediassa ja työnkuva se on siinä missä muutkin, ei siinä mitään.

Mutta. Minun omat somet ei kerro tästä osaamisesta mitään, ne on minua ja lähipiiriäni varten. En halua brändätä omaa naamaani, olla itse mikään influensseri ja haalia tuhansia seuraajia. Omat someni eivät liity työhöni mitenkään.

Tee webbisivut tai vaikka blogi, jossa voit esitellä omaa osaamistasi. Eräänlainen portfolio. Olen rekrytoija, mutta en viestintäalalta. 

Mahtavaa, sieltä voi sitten ex-mies käydä stalkkaamassa mua.

Vierailija
95/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arffmanilla sanottiin, että ta saa  googlettaa hakijaa, mutta googlettamisen tuloksia ei saa käyttää rekrytoinnissa :D

Itseäni vähän kiusaa ajatus kaimoista, joita useimmilla on lukuisia. Mistä ta voi olla varma, että lueskelee oikean henkilön tietoja, urheilutuloksia, vankilatuomioita ja Facebook-juttuja?

Totta. Mullakin on kokonimikaimoja, vaikka ei ihan heti uskoisi, on sen verran harvinainen nimi.

Vierailija
96/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multakin yksi juoruämmä kysyi, että olet sitten perustanut firman. En ollut, oli joku samanniminen naapuripaikkakunnalla. Pahimmillaanhan tuo voi estää työnsaannin, jos mahdollinen työnantaja kokee, että kilpailisin sen kanssa. Tai businekset.

Vierailija
97/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 kontaktia?? Jotka sä tunnet ja ne tuntee sut? Olet varmaan aloittanut työelämässä v1978.

Miehelleni on ammatti ja asema joka kovasti kiinnostaa kaikenmaailman wanna-be mä-olen -sun-uus-paras-kaveri ja kait-sä-mut -muistat-kun -tarviit jne jne. Että ne on sitten raivostuttavia roikkujia. Pedataan etukäteen korvantaustat märkinä itelle jotain semmoista asemaa jota ei tule saavuttamaan 30vuoden kokrmuksellakaan, jos ehkä minimissään sillä. Ja yritetään ja tungetaan sitä omaa itsensä Suurta Parhautta joka kulmasta. Pitäis pärjätä jotenkin muuten.

Vierailija
98/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että joku rekrytoija tulisi vastaamaan. Itse opiskelen viestintää, ja ärsyttää miten joka paikassa painotetaan omia sometilejä. Minä voin kyllä viestiä vyrityksen sosiaalisessa mediassa ja työnkuva se on siinä missä muutkin, ei siinä mitään.

Mutta. Minun omat somet ei kerro tästä osaamisesta mitään, ne on minua ja lähipiiriäni varten. En halua brändätä omaa naamaani, olla itse mikään influensseri ja haalia tuhansia seuraajia. Omat someni eivät liity työhöni mitenkään.

Tee webbisivut tai vaikka blogi, jossa voit esitellä omaa osaamistasi. Eräänlainen portfolio. Olen rekrytoija, mutta en viestintäalalta. 

Mahtavaa, sieltä voi sitten ex-mies käydä stalkkaamassa mua.

Olisit heti sanonut, että sulla on stalkkaava exä ja sen vuoksi et voi olla somessa. Monilla muilla ei kuitenkaan ole. 

Vierailija
99/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei löydy yhtään mitään googlettamalla enkä omaa minkäänlaisia some-tilejä.

Pari kertaa on kysytty asiasta työhaastattelussa ja olen kertonut ihan rehellisesti että olen kaikki poistanut vainoavan eksän takia, josta olen kyllä jo päässyt eroon. 

Kaikki ovat olleet ymmärtäväisiä, eikä ole vaikuttanut työhakuun.

Vierailija
100/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuin toivottavaa jos on ns. hankalien asioiden kanssa tekemisissä työssään.