Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kaikki joilla ei ole mitään sometilejä (etenkin jos olette työnhakijoita)

Vierailija
16.05.2019 |

Millaisia kokemuksia teillä on suhtautumisesta somettomuuteenne? Uskotteko, että vaikuttaa työnsaantiin tai onko sanottu suoraan, että vaikuttaa? Millaisista aloista on kyse?

Entä rekrytoijat - jos teitä on paikalla - miten se ihminen tekee töitä sillä sometilillään (emme nyt puhu sellaisesta jonka titteli nimenomaan olisi joku someosaaja) eikä niillä oikeilla ansioilla ja ammattitutkinnoilla? Miksi sometili on niin tärkeä jos sillä ei tehdä töitä?

Itse olen someton ja jo epätoivon partaalla. Sometouhut ei kiinnosta ja syitä on tuhat. Haluaisin kuitenkin tehdä töitä ja tienata leipäni. Olen ihan tavallinen tyyppi ja elän tavallista elämää. En vaan tajua tätä nykymaailman menoa eikä kiinnosta myydä sieluani ja omia arvojani digi- ja somekiimalle.
Ai niin ja olen korkeasti koulutettu kolmekymppinen.

Kommentit (122)

Vierailija
21/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tämä on ilmennyt? Kuulostaa oudolta. PS. Olet somessa parhaillaan 😊

Nyt jokainen äkkiä päivittämään cv. Some-osaaminen: Aihe Vapaa.

Vierailija
22/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole someja eikä edes älypuhelinta. Hyvin olen silti työllistynyt. N35

No millä alalla olet? Sitähän aloituksessakin kysyttiin. Muuten tällaisista vastauksista ei ole hyötyä. Voisin saada vinkkejä vaikka kun suunnittelen alanvaihtoa.

-ap

Millä alalla sä muka sitten olet, että some on pakollinen? Eihän omalla yksityiselämällä ja sun työpaikalla pitäis olla mitään tekemistä keskenään...

Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää, että joillakin aloilla some ylikorostuu? Olen viestintä- ja markkinointialalla ja suunnittelen vaihtoa koska kyllästyttää. Siis kokonaista alanvaihtoa. En jaksa koko ajan vastata tyhmiin kysymyksiin siitä miksi en ole somessa ja mitä piilottelen jne. Ihan naurettavaksi on touhu mennyt.

Haluan siis tietää, mitä ne on ne alat joissa ei tarvita somea eikä kukaan hiillosta aiheesta. Pitääkö ruveta työukoksi ja mennä raksalle?

Ja sinäpä sen sanoit! Minustakaan yksityiselämä ei liity työhön eikä minun tarvitse siitä tilittää työelämässä mutta kun ei. Kaiken maailman rekrykonsultit vaahtoavat joka lehdessä, että ihmisen pitää olla esillä.

Olla esillä... miksi? Ihan kuin sillä olisi itsessään jokin arvo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työskennellyt sosiaalialalla, kulttuurialalla ja kaupanalalla. Koskaan ei ole työnantajan puolelta kyselty sometileistä. Ei minua sieltä edes löytäisi, jos ei tarkalleen tietäisi millaista profiilikuvaa etsiä, koska samannimisiä on satoja. 

Vierailija
24/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellinen siis ap

Vierailija
25/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis nro 22 ap

ehti jo tulla jonkun muun kommentti väliin.

Vierailija
26/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viisikymppinen, akateeminen työtön työnhakija. Minulla on LinkedIn-profiili, jota on käynyt kymmenen vuoden aikana katsomassa yksi haastatteluunkutsuja (en saanut paikkaa) ja kolme ulkomaalaista huijarifirmaa. Kontakteja minulla on parikymmentä, kaikki entisen yritykseni yritysasiakkaiden edustajia. En oikein tiedä, millaista sirkusta minun olisi LinkedInissä pidettävä yllä, jotta siitä olisi minulle hyötyä. Olen monta kertaa jo ollut poistamassa profiiliani, mutta kuitenkin ajatellut, että jospa sitten kuitenkin jotakin hämmästyttävää syntyisi. Eikä siitä ole kai haittaakaan ollut.

Minulla on myös Facebook-profiili, mutta sen sisältöä pääsevät näkemään vain kontaktilistallani olevat kymmenisen henkeä, joten siitä eivät työnantajaehdokkaat mitään kostu. Instagram-profiilin tein uteliaisuuksissani, jotta pääsin näkemään, miten se toimii. En tykännyt, joten siellä eetterissä se lojuu koskematta.

Jos olisin työnantaja, kävisin katsomassa työnhakijan profiileja vain nähdäkseni, ettei tämä postaile julkisesti ihan mitä sattuu. Hakijan ansioluettelo kertoo tärkeimmät ja hakija itse haastattelussa loput. Tai mistäs minä sen tiedän. Ilmeisesti ei kerro - tai liioittele - riittävästi, koska minä olen edelleen työtön.

Vierailija
27/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on ap nyt enemmän sinulla kuin työelämällä. Sinä teet somettomuudestasi ongelman, vaikka se ei todellisuudessa lähes millään alalla sitä ole. Yksityisasiat eivät kuulu työpaikalle olivatpa ne sitten somessa tai eivät. Some on pakollinen vain jos teet työtäsi sen sometilin välityksellä. Silloinkaan sinulla ei tarvitse olla yksityisiä sometilejä, vaan työt tehdään työtilin kautta. 

Vierailija
28/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näyttää siis olevan ihmisiä, joilla itsellään ei ole henkilökohtaista kokemusta siitä, että somettomuus olisi ongelma. Koittakaa nyt tajuta, että on ihmisiä kuten minä, jotka ovat alalla missä se ON ongelma. Joko siitä sanotaan suoraan tai sitten saa kiertoteitse kuulla. Ja ettekö te lue työelämää koskevia juttuja lehdistä? Minä luen. Koko ajanhan niissä jankataan somen tärkeydestä.

Ja itse olen aina ihmetellyt, mitä merkitystä sillä on työnantajalle, että päivittäisin omille sometileilleni arkisista puuhistani.

"Niin mutta kun pitää olla esittely että työnantaja löytää sinut"

Silloin joskus kun oli, eipä tullut yhteydenottoja enkä tunne ketään, jolla se olisi noin toiminut. Itse olen aina hakenut avointa työpaikkaa ja laittanut mukaan hienosti koostetun ja visuaalisen cv:n. Siitähän ne työtä koskevat tärkeät tiedot tulevat ilmi.

-ap

Vierailija
29/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei oo työhaastattelussa ollut puhe sometileistä, kun ne ei työhön mitenkään liity.

Vierailija
30/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on ap nyt enemmän sinulla kuin työelämällä. Sinä teet somettomuudestasi ongelman, vaikka se ei todellisuudessa lähes millään alalla sitä ole. Yksityisasiat eivät kuulu työpaikalle olivatpa ne sitten somessa tai eivät. Some on pakollinen vain jos teet työtäsi sen sometilin välityksellä. Silloinkaan sinulla ei tarvitse olla yksityisiä sometilejä, vaan työt tehdään työtilin kautta. 

Sinulla tässä on ongelma jos et kerta kaikkiaan ymmärrä lukemaasi.

Olisin vain kiitollinen jos työelämässä ei kiinnitettäisi huomiota somettomuuteeni, sehän olisi ihannetilanne kun ne sometouhut eivät itseäni kiinnosta. Mutta ei, asiasta huomautellaan, suoraan tai epäsuorasti. Sinun mielestäsi tietenkin kuvittelen koko jutun.

-ap

Vierailija
31/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kohdannut minkäänlaisia vaikeuksia somettomuuden vuoksi. Töissä se harvoin edes tulee puheeksi. Toki käytän sosiaalisen median kanavia paljonkin, mutta vain työn kautta. Ne ovat työpaikan nimissä ja minä vain päivitän sinne sisältöä. Kukaan ei näe päivityksistä, kuka meidän firmastamme päivityksen on kirjoittanut. Sisältö tuotetaan firman, ei yksittäisen työntekijän nimissä. Yksityisiä sometilejä minulla ei ole koskaan ollut. 

Markkinointipäällikkö 45v

Vierailija
32/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kohdannut minkäänlaisia vaikeuksia somettomuuden vuoksi. Töissä se harvoin edes tulee puheeksi. Toki käytän sosiaalisen median kanavia paljonkin, mutta vain työn kautta. Ne ovat työpaikan nimissä ja minä vain päivitän sinne sisältöä. Kukaan ei näe päivityksistä, kuka meidän firmastamme päivityksen on kirjoittanut. Sisältö tuotetaan firman, ei yksittäisen työntekijän nimissä. Yksityisiä sometilejä minulla ei ole koskaan ollut. 

Markkinointipäällikkö 45v

Tämä onkin rohkaisevaa, kiitos.

-ap

Vierailija
33/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöllisin väliajoin on lehdissä juttua ja nyt oli taas joku rekrykonsultin haastattelu, jossa jankattiin tätä somen tärkeyttä. Voin kyllä jotenkin ymmärtää jonkun LinkedInin tärkeyden vaikka akateemisilla aloilla (tosin miksi pitää olla siellä kun voi sen cv:n ja esittelyn laittaa siihen työhakemukseenkin..?) mutta en pysty käsittämään mitä lisäarvoa tuo firmalle tieto siitä, että hakijalla on profiili fabossa ja instassa, että siellä on kuvia lomamatkoilta ja päivityksiä lounaista tai mitä ikinä. Oikeasti mitä lisäarvoa tämä tuo?

"Jos et ole somessa et ole olemassa"

Olenko ainoa jonka mielestä tämä on ihan sairasta? Miksi ihmiset eivät laajemmin kyseenalaista tätä? Minua ihmetyttää jos ei hyvä työntekijä kelpaa siksi ettei hän ole netissä esillä.

-ap

Mistä tiedät laittaa työhakemuksen yritykseen X, kun missään ei ole ilmoitusta, että yritys X hakisi uusia työntekijöitä?  Tuo LinkedIn on juuri sitä varten, että sieltä "headhuntereiden" on mahdollista etsiä työntekijöitä. 

Vierailija
34/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, että ap on ainut tässä ketjussa, jolle somettomuus on työelämässä ja työnhaussa ongelma. Jos ongelma olisi yleinen, luulisi, että joku muukin someton olisi kokenut samaa kuin ap.

Vierailija
35/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne somettomat ei sitten hengaa aaveella?

Vierailija
36/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole someja eikä edes älypuhelinta. Hyvin olen silti työllistynyt. N35

No millä alalla olet? Sitähän aloituksessakin kysyttiin. Muuten tällaisista vastauksista ei ole hyötyä. Voisin saada vinkkejä vaikka kun suunnittelen alanvaihtoa.

-ap

Millä alalla sä muka sitten olet, että some on pakollinen? Eihän omalla yksityiselämällä ja sun työpaikalla pitäis olla mitään tekemistä keskenään...

Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää, että joillakin aloilla some ylikorostuu? Olen viestintä- ja markkinointialalla ja suunnittelen vaihtoa koska kyllästyttää. Siis kokonaista alanvaihtoa. En jaksa koko ajan vastata tyhmiin kysymyksiin siitä miksi en ole somessa ja mitä piilottelen jne. Ihan naurettavaksi on touhu mennyt.

Haluan siis tietää, mitä ne on ne alat joissa ei tarvita somea eikä kukaan hiillosta aiheesta. Pitääkö ruveta työukoksi ja mennä raksalle?

Ja sinäpä sen sanoit! Minustakaan yksityiselämä ei liity työhön eikä minun tarvitse siitä tilittää työelämässä mutta kun ei. Kaiken maailman rekrykonsultit vaahtoavat joka lehdessä, että ihmisen pitää olla esillä.
Olla esillä... miksi? Ihan kuin sillä olisi itsessään jokin arvo.

Jotta heidät löydetään, kun tarvitaan juuri heidän kaltaistaan osaajaa. Ei tuo tarkoita, että sun pitäisi olla Facebookissa jakamassa kuvia kissastasi tai Instassa selfieitä. Yksityiselämä verkostoineen on erikseen ja työelämä verkostoineen erikseen. Mulla yksityiselämää varten on Facebook ja työelämää varten LinkedIn. En laita Faceen työjuttuja enkä LinkedIniin yksityiselämäni juttuja. 

Vierailija
37/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen someron ja tämä on ihan periaate. Mutta pitää sanoa että on ollut haitaksi. Olen hakenut töitä ja erittäin usein rekrytoija pyytää ”linkedin-urlin” tai pyytää että laita yhteyspyyntö linkedinisdä. Ja onnihmetelry kun en asiantuntijana ole siellä.

Kerran haastattelussa muös epäiltiin että onko mulla mitään verkostoa kun ei ole linkediniä.

Inhoon koko linkediniä ja sitä ”teko-touhotusta” kun sinne pitää postata ja kommentoida... ja päteä (kaverin linkedinä olen katsellut hänen koneeltaan).

Vierailija
38/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, olen siis harhainen psykoosipotilas, joka on mm. kuvitellut vain omassa päässään seuraavat asiat:

1. Täytyyhän sulla nyt olla someprofiili kun sä oot alalla x! / sun pitää olla ajan hermolla / sun pitää tietää mistä ihmiset puhuu / koska kaikilla muillakin on / sun pitää luoda brändiä itelles niin tuut nähdyksi jne.

2. Oot kyllä outo, onko sulla jotain salattavaa kun et oo Fabossa?

3. No näitä tarvii työelämässä, osaakko edes niitä käyttää?

Kuultua, kahvipöytäkeskusteluissa yms. :

" kateltiin työhakemuksia ja sillä yhellä oli ihan hyvä hakemus mut kun googletin, ei siitä löytynyt mitään, jotenkin epäilyttävää, ei me sellasta sitten edes haastatteluun kutsuttu"

"ihminen jolla ei ole somea on jotain salattavaa"

"pitää kyllä pysyä mukana menossa, parasta ladata somesovellukset ja päivitellä usein niin vaikuttaa aktiiviselta"

Lehdissä nähtyä vuosien varrella (YLE, HS, Aamulehti, IS, Iltalehti, Taloussanomat):

Rekrykonsultin haastatteluja: "Jokaisella on oltava vähintään LinkedIn, parasta olla myös Facebook ja Instagram, pitää näkyä!

Työnantajan haastatteluja: "Emme ota tosissamme hakijoita, joista ei löydy googlella mitään tai ei ole someprofiileja että voisi tarkistaa millainen tyyppi kyseessä.

Jne. Jne.

Itse en tunne ketään, joka olisi saanut työtarjouksen LinkedInin kautta. Koskeeko tämmöinen sitten vain jotain todella kovia meriittejä saavuttaneita asiantuntijoita ja huippukoodareita vaan? Kun kerran mitätöitte minun kokemukseni siitä, että somettomuuteni on työelämässä ongelma, niin samalla tavalla voin mitätöidä teidän kokemuksenne siitä, että kukaan ikinä olisi LinkedInin avulla mitään töitä saanut.

Koittakaa nyt kommentoida kuten loogisesti ajattelevat aikuiset.

-ap

Vierailija
39/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei todellakaan käytetä resursseja työnhakijan sometilin etsimiseen ja päivitysten tutkimiseen. Keskitymme olennaiseen ja työnhaussa ne ovat hakemus ja cv. Myöskään haastattelussa emme käsittele sometilejä, vaan keskitymme työn kannalta olennaisiin asioihin. 

t. rekrytoija

Vierailija
40/122 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen someron ja tämä on ihan periaate. Mutta pitää sanoa että on ollut haitaksi. Olen hakenut töitä ja erittäin usein rekrytoija pyytää ”linkedin-urlin” tai pyytää että laita yhteyspyyntö linkedinisdä. Ja onnihmetelry kun en asiantuntijana ole siellä.

Kerran haastattelussa muös epäiltiin että onko mulla mitään verkostoa kun ei ole linkediniä.

Inhoon koko linkediniä ja sitä ”teko-touhotusta” kun sinne pitää postata ja kommentoida... ja päteä (kaverin linkedinä olen katsellut hänen koneeltaan).

No niin, löytyihän muitakin. Alkoi jo ärsyttää tämä perus av-tyylin lynkkausmeno "ei tollasta oo olemassa kun ei sitä oo sattunut mulle, ap on päästään pimee ja keksii kaiken yhyy porvoo provo"

Tuo verkostojuttu on toinen. Jos on introvertti eikä hirveästi viihdy ihmisten kanssa, ei siis ole haluttu työntekijä? Jos tekee työnsä hyvin ja on meriittejä, ei riitä koska "toi ei oo niiden ihmisten kaveri joiden kaveri mä oon"

-ap