Hei te kaikki joilla ei ole mitään sometilejä (etenkin jos olette työnhakijoita)
Millaisia kokemuksia teillä on suhtautumisesta somettomuuteenne? Uskotteko, että vaikuttaa työnsaantiin tai onko sanottu suoraan, että vaikuttaa? Millaisista aloista on kyse?
Entä rekrytoijat - jos teitä on paikalla - miten se ihminen tekee töitä sillä sometilillään (emme nyt puhu sellaisesta jonka titteli nimenomaan olisi joku someosaaja) eikä niillä oikeilla ansioilla ja ammattitutkinnoilla? Miksi sometili on niin tärkeä jos sillä ei tehdä töitä?
Itse olen someton ja jo epätoivon partaalla. Sometouhut ei kiinnosta ja syitä on tuhat. Haluaisin kuitenkin tehdä töitä ja tienata leipäni. Olen ihan tavallinen tyyppi ja elän tavallista elämää. En vaan tajua tätä nykymaailman menoa eikä kiinnosta myydä sieluani ja omia arvojani digi- ja somekiimalle.
Ai niin ja olen korkeasti koulutettu kolmekymppinen.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tämä on ilmennyt? Kuulostaa oudolta. PS. Olet somessa parhaillaan 😊
Ainakin minun somettomuuttani ihmeteltiin työhaastattelussa. Epäiltiin sitä, että osaisinko somettaa firman puolesta somekanavilla. Onhan se eri kertoa jostain asiallisesta asiasta kuin tilittää omaa tavallista elämäänsä. Minulla ei ole mitään haluja tilittää yksityisasioitani koko maailmalle.
Onhan niillä nyt jonkin verran eroa. Tuskin kukaan miettii esim. hakusanojen optimointia omalla henk.koht. blogitilillään, jota lukee vain sukulaiset, mutta sellainen osaaminen on hyvinkin tarpeen, jos on yrityksen somevastaava. En sano, ettetkö voisi niitä taitoja oppia työssä, ja varmasti opitkin, mutta tiedäthän, että joka työhön on miljoona muutakin hakijaa. Tuo nyt vaan on yksi niistä asioista, joilla firmat karsivat työnhakijoita. Eihän se kiellettyä ole ja toisaalta on ihan ymmärrettävää, etteivät halua opettaa hyvällekään tyypille asioita, johon löytyy jo valmis osaaja (ja ihan yhtä hyvä muutenkin).
Jos ei löydy kuvii kun työantaja googlaa niin kyllä se mmonen sit kortistoon joutaa jämpti on näin :)
Onhan niillä nyt jonkin verran eroa. Tuskin kukaan miettii esim. hakusanojen optimointia omalla henk.koht. blogitilillään, jota lukee vain sukulaiset, mutta sellainen osaaminen on hyvinkin tarpeen, jos on yrityksen somevastaava. En sano, ettetkö voisi niitä taitoja oppia työssä, ja varmasti opitkin, mutta tiedäthän, että joka työhön on miljoona muutakin hakijaa. Tuo nyt vaan on yksi niistä asioista, joilla firmat karsivat työnhakijoita. Eihän se kiellettyä ole ja toisaalta on ihan ymmärrettävää, etteivät halua opettaa hyvällekään tyypille asioita, johon löytyy jo valmis osaaja (ja ihan yhtä hyvä muutenkin).