Hei te kaikki joilla ei ole mitään sometilejä (etenkin jos olette työnhakijoita)
Millaisia kokemuksia teillä on suhtautumisesta somettomuuteenne? Uskotteko, että vaikuttaa työnsaantiin tai onko sanottu suoraan, että vaikuttaa? Millaisista aloista on kyse?
Entä rekrytoijat - jos teitä on paikalla - miten se ihminen tekee töitä sillä sometilillään (emme nyt puhu sellaisesta jonka titteli nimenomaan olisi joku someosaaja) eikä niillä oikeilla ansioilla ja ammattitutkinnoilla? Miksi sometili on niin tärkeä jos sillä ei tehdä töitä?
Itse olen someton ja jo epätoivon partaalla. Sometouhut ei kiinnosta ja syitä on tuhat. Haluaisin kuitenkin tehdä töitä ja tienata leipäni. Olen ihan tavallinen tyyppi ja elän tavallista elämää. En vaan tajua tätä nykymaailman menoa eikä kiinnosta myydä sieluani ja omia arvojani digi- ja somekiimalle.
Ai niin ja olen korkeasti koulutettu kolmekymppinen.
Kommentit (122)
LinkedIn on ihan hyvä siinä mielessä, että niistä rekryfirmat ja miksei yritysten rekrytoijat itsekin voivat etsiä sopivia työntekijöitä. Monet ovat LinkedInissä, vaikka ovatkin töissä. Sitä kautta kun voi tulla yhteydenottoja kysyen, kiinnostaisiko vaihtaa työpaikkaa. Muilla sometileillä (Facebook, Instagram yms) ei ole juurikaan merkitystä, jos niistä ei ilmene osaamisesi tai taitosi työelämän suhteen. Jos on ammatiltaan valokuvaaja, voi olla ihan järkevääkin tehdä Insta-tili ja laittaa sinne ottamiaan taidokkaita valokuvia.
Ei tartte ollakaan somessa. Meillä on töissä akateemisia ihmisiä luonnontieteellisen tutkimuksen parissa ja juuri kun palkattiin uutta henkilöä huokaistiin helpotuksesta ettei yksikään haastatteluun kutsuttu ollut sellainen kuin median mukaan pitäisi olla eli ei ollut videoesittelyjä netissä, ei itsensä markkinointia eikä henkilöbrändäystä somessa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tämä on ilmennyt? Kuulostaa oudolta. PS. Olet somessa parhaillaan 😊
Ap taitaa kyllä tarkoittaa sitä somea, jossa luodaan itselleen "brändiä" omalla nimellä tai vähintään nimimerkillä.
Yhdessäkään työhaastattelussa ei ole puhuttu sanaakaan henkilökohtaisista sometileistäni. Niillä ei ole mitään merkitystä työn kannalta. Ne ovat vapaa-ajan asioita. Jos työssä tarvitaan somea, hommat hoidetaan työpaikan tilin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanko aihe vapaalla "sometili"?
Aivan. Ei tämä ihan samalla tavalla toimi kuin joku Fabo tai Insta.
Käytän myös nettiä, iiks.
Pakko, koska muuten ei pysty tekemään mitään.
-ap
Toivon että joku rekrytoija tulisi vastaamaan. Itse opiskelen viestintää, ja ärsyttää miten joka paikassa painotetaan omia sometilejä. Minä voin kyllä viestiä vyrityksen sosiaalisessa mediassa ja työnkuva se on siinä missä muutkin, ei siinä mitään.
Mutta. Minun omat somet ei kerro tästä osaamisesta mitään, ne on minua ja lähipiiriäni varten. En halua brändätä omaa naamaani, olla itse mikään influensseri ja haalia tuhansia seuraajia. Omat someni eivät liity työhöni mitenkään.
Täällä toinen korkeasti koulutettu someton kolmekymppinen. En oli ikinä törmännyt työnhaussa tai työssä tilanteisiin, joissa sometilien puute olisi ollut ongelma. En toki sitä erikseen mainostakaan, mutta jos tulee puheeksi niin kerron rehellisesti ettei minulla ole sometilejä. Vastaus on yleensä: "Aijaa" ja keskustelu jatkuu.
Kukaan ei ole koskaan kysellyt sometuksestani työasioissa. Puhelinnumeron toki annan sehän on selvä, mutta thats it. Jos joku kysyy, niin sanon käyttäväni discordia paljonkin, mutta lähinnä englanniksi kommunikointiin. Eihän some ole mikään pakko olla kuten ei sähköpostikaan. Sinä päivänä kun some tulee pakolliseksi, jotta kaikki voi vahtia ja vakoilla kaikkia, niin minä siirryn puistojuopoksi ja näytän yhteiskunnalle karvaista peräreikää.
Minulla ei ole mitään sometilejä koska minulla, Luojan kiitos, on nykyoloissa harvinainen luksus eli täysin pysyvä työpaikka josta varmasti et tarvitse lähteä kuin eläkkeelle noin kymmenen vuoden kuluttua.
Mutta luin Talouselämää muutama viikko sitten ja siinä oli artikkeli josta kyllä jäi vaikutetelma että hyvin koostettu ja ylläpidetty LinkedIn-profiili on lähes pakko olla jos aikoo nykyään mitään kunnon töitä saada.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että joku rekrytoija tulisi vastaamaan. Itse opiskelen viestintää, ja ärsyttää miten joka paikassa painotetaan omia sometilejä. Minä voin kyllä viestiä vyrityksen sosiaalisessa mediassa ja työnkuva se on siinä missä muutkin, ei siinä mitään.
Mutta. Minun omat somet ei kerro tästä osaamisesta mitään, ne on minua ja lähipiiriäni varten. En halua brändätä omaa naamaani, olla itse mikään influensseri ja haalia tuhansia seuraajia. Omat someni eivät liity työhöni mitenkään.
Tee webbisivut tai vaikka blogi, jossa voit esitellä omaa osaamistasi. Eräänlainen portfolio. Olen rekrytoija, mutta en viestintäalalta.
Minulla ei ole someja eikä edes älypuhelinta. Hyvin olen silti työllistynyt. N35
Säännöllisin väliajoin on lehdissä juttua ja nyt oli taas joku rekrykonsultin haastattelu, jossa jankattiin tätä somen tärkeyttä. Voin kyllä jotenkin ymmärtää jonkun LinkedInin tärkeyden vaikka akateemisilla aloilla (tosin miksi pitää olla siellä kun voi sen cv:n ja esittelyn laittaa siihen työhakemukseenkin..?) mutta en pysty käsittämään mitä lisäarvoa tuo firmalle tieto siitä, että hakijalla on profiili fabossa ja instassa, että siellä on kuvia lomamatkoilta ja päivityksiä lounaista tai mitä ikinä. Oikeasti mitä lisäarvoa tämä tuo?
"Jos et ole somessa et ole olemassa"
Olenko ainoa jonka mielestä tämä on ihan sairasta? Miksi ihmiset eivät laajemmin kyseenalaista tätä? Minua ihmetyttää jos ei hyvä työntekijä kelpaa siksi ettei hän ole netissä esillä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole someja eikä edes älypuhelinta. Hyvin olen silti työllistynyt. N35
No millä alalla olet? Sitähän aloituksessakin kysyttiin. Muuten tällaisista vastauksista ei ole hyötyä. Voisin saada vinkkejä vaikka kun suunnittelen alanvaihtoa.
-ap
Minulla ei ole minkäänlaisia sometilejä käytössä. Olen vaihtamassa työpaikkaa eikä asia tullut missään vaiheessa esille. Luulen että on hyvä ettei henkilöstä löydy monitulkintaisia, julkisia, sometilejä.
Minusta löytyy hakutuloksia vain järjestötyöstä ja eräs hyvinkin random lehtihaastattelu.
Ei ainakaan pääse syntymään negatiivista ennakkoasennetta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole koskaan kysellyt sometuksestani työasioissa. Puhelinnumeron toki annan sehän on selvä, mutta thats it. Jos joku kysyy, niin sanon käyttäväni discordia paljonkin, mutta lähinnä englanniksi kommunikointiin. Eihän some ole mikään pakko olla kuten ei sähköpostikaan. Sinä päivänä kun some tulee pakolliseksi, jotta kaikki voi vahtia ja vakoilla kaikkia, niin minä siirryn puistojuopoksi ja näytän yhteiskunnalle karvaista peräreikää.
Kiitos ihanasta kommentista, oot mun hengenheimolainen :D
Millä alalla olet?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä alalla olet? Sitähän aloituksessakin kysyttiin. Muuten tällaisista vastauksista ei ole hyötyä. Voisin saada vinkkejä vaikka kun suunnittelen alanvaihtoa.
-ap
Millä alalla sä muka sitten olet, että some on pakollinen? Eihän omalla yksityiselämällä ja sun työpaikalla pitäis olla mitään tekemistä keskenään...
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisin väliajoin on lehdissä juttua ja nyt oli taas joku rekrykonsultin haastattelu, jossa jankattiin tätä somen tärkeyttä. Voin kyllä jotenkin ymmärtää jonkun LinkedInin tärkeyden vaikka akateemisilla aloilla (tosin miksi pitää olla siellä kun voi sen cv:n ja esittelyn laittaa siihen työhakemukseenkin..?) mutta en pysty käsittämään mitä lisäarvoa tuo firmalle tieto siitä, että hakijalla on profiili fabossa ja instassa, että siellä on kuvia lomamatkoilta ja päivityksiä lounaista tai mitä ikinä. Oikeasti mitä lisäarvoa tämä tuo?
"Jos et ole somessa et ole olemassa"
Olenko ainoa jonka mielestä tämä on ihan sairasta? Miksi ihmiset eivät laajemmin kyseenalaista tätä? Minua ihmetyttää jos ei hyvä työntekijä kelpaa siksi ettei hän ole netissä esillä.-ap
Kyllä kelpaa. Moni on jo sinulle kertonut, ettei somea tarvita työnhaussa tai työnteossakaan. Et ole vain vouhotukseltasi sitä näköjään huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ihanasta kommentista, oot mun hengenheimolainen :D
Millä alalla olet?
-ap
Metsänraivaaja. Karvainen mies, joka heiluttaa raivaussahaa Suomen metsissä ja haaveilee kauniista dryadinaisista. Joskus olen jopa törmännyt kädellä olevaan mesikämmenneen, mutta se säikähti ja pakeni kun pyllistin sille.