Lukuisat hakijat myöhästyivät nelostien onnettomuuden vuoksi lääketieteellisen pääsykokeesta
Oulun yliopisto pahoittelee, ei järjestä uusintakoetta
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006106207.html
Olen pahoillani vakavassa onnettomuudessa olleiden ja heidän omaisteen vuoksi.
Silti tuli paha mieli niiden kannalta, jotka eivät päässeet pääsykokeeseen tuon vuoksi..ajatella, oot voinut esim. koko vuoden lukea pääsykokeisiin, satsata rahallisesti ja sitten käy näin..
Itse olen myös hakenut lääkikseen pari kertaa, ja tämänkaltainen tilanne olisi pahin skenaario. Siksi pitäisikin varmaan nukkua teltassa siinä pääsykoepaikan vieressä :)
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Todella harva taitaa varata liikkeelle lähtiessään useita tunteja ylimääräistä aikaa
Mikään pakko ei ole varata aikaa. Tosin silloin saattaa pääsykoe mennä sivu suun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin lääkiskokeeseen Helsingissä. Matkustin julkisilla: ensin metrolla ja sitten bussilla.
Äiti kysyi, että onko taksirahaa, jos julkiset jumittaa. Tottakai sen olisi maksanut, jos vain metrosta pääsee pois.[/quoteRiskin paikka on tässäkin. Jos metro todella jumittaisi pääsykoeaamuna, saisiko taksin nopeasti?
Miksi taksi pitäisi saada nopeasti? Jos metro jumittaa, mutta on lähdetty ajoissa, ehtii vielä hyvin tilata taksin tai mennä bussilla, ratikalla jne. Tietysti, jos suunnittelee menon ainoastaan sen metron varaan ja lähtee viimeisellä mahdollisella metrolla, kiire tulee varmasti.
No, kun työmatkalaisetkin tarvitsevat takseja. Liikenne voisi olla melkoisessa kaaoksessa. Pahimmassa tapauksessa taksitkin liikkuisivat hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meidän poika pyrki lääkikseen, mentiin edellisenä päivänä pääsykoepaikkakunnalle yöksi hotelliin, matkaa oli 200 km.Käytiin vielä edellisenä päivänä valmiiksi katsomassa oikea ovi ja paikka yliopistolla että varmasti osaa paikalle oikeaan paikkaan.ei olla rikkaita, mutta tämä varmistettiin.
Juu, on jo valmistunut lääkäriksi.Haha, oliko oikeasti äiti mukana?
Haha - mietipä sitä seuraavan kerran kun menet nuorehkon lääkärin vastaanotolle. Se voi olla juuri tuo ’äidin kanssa, haha’ Pääsykoepaikkakunnalle mennyt onnistuja.
T.eri
Mitä siitä pitäisi miettiä? Varmasti pätevä lääkäri. Nuorena miehenä ei vain ollut kovin itsenäinen ja se nauratti. En tunne ketään jonka äiti tai isi olisi saattanut pääsykokeisiin.
Itsellä äiti on välillä tullut pääsykoereissuille mukaan.Joskus ihan seuraksi ja ollaan samalla käyty vähän ostoksilla ja välillä taas ihan käytännön syiden vuoksi, kun minulla ei ole autoa/ korttia ja hän on muutenkin kuskannut minua ja olisi sitten joutunut ajamaan takaisin pitkän matkan. Ollaan yleensä loppumatka menty bussilla. Täältä ei suoraan pääse bussille oikein minnekään ja ilman autokyytiä en pääsisi edes bussiin, joka sinne koepaikkakunnalle vie. Sen lisäksi hotellin kahdenhengen huone ei maksa enempää kuin yhdenhengen huonekaan ja monesti niitä yhden hengen huoneita ei edes ole vapaana, joten jos maksan majoituksen kahden hengen huoneesta niin miksi ei mentäisi sitten kahdestaan. Olen itse silti reissut maksanut muuten ja äitini lupaa maksaa sen bensan.
Tietysti oma vika jos asun korvessa, mutta kyllä täältäkin pitää päästä jotenkin kokeisiin. Itse en vaan ilman autokyytiä täältä bussiin pääsisi ja ne bussit, jotka tästä ohi menevät kulkevat väärään suuntaan. Jos etelään pitää päästä niin se tarkoittaa ainakin yli 300 km ajoa, että pääsen edes sille bussiasemalle, josta pääsykoe paikkakunnalle pääsee. Ja en asu edes missään lapissa vaan aika alhaalla vielä. Tämän vuoksi äitini ei aina jaksa ajaa takaisin ja tulee mieluummin mukaan koko reisulle kuin ajaa ensin 300 ja sitten takaisin. Ja sama olisi edessä seuraavana päivänä. 600 km on eri kuin 1200km ja bussiliput saadaan yleensä todella halvalla molemmille. Olen kyllä kiitollinen hänelle, koska muuten en pääsisi kokeisiin.
Tytöt oli olleet kokeilu mielellä eli ei mitään vahinkoa. Ilmeisesti tänä vuonna kirjoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, miksi IS:n haastattelema hakija ajoi Vantaalta Kemiin asti ja sieltä oli tarkoitus mennä Ouluun? Koe on sama kaikissa yliopistoissa ja myös saa varmaan laittaa suosituimmuusjärjestyksen eli mihin hakee ensisijaisesti, toissijaisesti jne. Harmi kun ei tehnyt koetta Helsingissä. Muuta mahdollista selitystä en tiedä kuin sen, että halusi samalla tavata ystäväänsä. Vai kuinka???
Miksi tämä viesti saa alapeukkuja? Onko niin, että jos opiskelija haluaa opiskella lääketiedettä Oulussa, hänen on tehtävä koe siellä? Eikö hakulomakkeeseen voi merkitä, mihin yliopistoon hakee ensisijaisesti jne.??
On yhteishaku ja koe on tehtävä ensimmäikseksi laitetussa lääketieteen kohteessa. Ensimmäiseen paikkaan saa yhden skaalatun pisteen extrana. Se merkitsee todella paljon kun on siinä rajoilla.
Ok, kiitos. Tämä oli minulle uutta. Aika joustamaton systeemi mielestäni, kun on tärkeää, missä kokeen tekee. Mutta nyt ymmärrän, miksi IS:n haastattelema hakija oli lähtenyt pääsykokeisiin toiselle puolelle Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meidän poika pyrki lääkikseen, mentiin edellisenä päivänä pääsykoepaikkakunnalle yöksi hotelliin, matkaa oli 200 km.Käytiin vielä edellisenä päivänä valmiiksi katsomassa oikea ovi ja paikka yliopistolla että varmasti osaa paikalle oikeaan paikkaan.ei olla rikkaita, mutta tämä varmistettiin.
Haha - mietipä sitä seuraavan kerran kun menet nuorehkon lääkärin vastaanotolle. Se voi olla juuri tuo ’äidin kanssa, haha’ Pääsykoepaikkakunnalle mennyt onnistuja.
T.eri
Mitä siitä pitäisi miettiä? Varmasti pätevä lääkäri. Nuorena miehenä ei vain ollut kovin itsenäinen ja se nauratti. En tunne ketään jonka äiti tai isi olisi saattanut pääsykokeisiin.
on kyllä ollut ulkona odottamassa kun pääsykokeet loppu eilen klo 14. Minä en edes tiennyt että poika pyrkii lääkikseen ja pääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin lääkiskokeeseen Helsingissä. Matkustin julkisilla: ensin metrolla ja sitten bussilla.
Äiti kysyi, että onko taksirahaa, jos julkiset jumittaa. Tottakai sen olisi maksanut, jos vain metrosta pääsee pois.[/quoteRiskin paikka on tässäkin. Jos metro todella jumittaisi pääsykoeaamuna, saisiko taksin nopeasti?
Välillä itsemurha kandidaatit pysäyttää metron. Ts hyppäävät radalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.eri
on kyllä ollut ulkona odottamassa kun pääsykokeet loppu eilen klo 14. Minä en edes tiennyt että poika pyrkii lääkikseen ja pääsi.
Aikoinaan.
Kannattaa maakunnista mennä tekemään koetta esim Hkiiin. Tampereelle tai Turkuun. Varmaan löytyy hostelleja. Tai säästää rahaa että pääsee hotelliin jos vanhemmilta ei heru rahaa. Ymmärrän että Oulu tai Kuopio koska vähemmillä pisteillä pääsee jos pääsee. Ykkösvalinta niin saa sen pisteen.
Lisäksi ymmärrätkö ollenkaan, kuinka iso taloudellinen ponnistus se hotelliyö voi olla pienituloiselle ihmiselle?
Eikös poliisiaseman putkassa saa yöpyä ilmaiseks jos vaan tilaa on?
Onhan se ikävä juttu, mutta toivottavasti muut ottavat tuosta opikseen. Aina pitää olla varasuunnitelma tai pari siitä, kuinka pääsee paikalle pääsykokeeseen. Liikenteen katkeaminen kolarin takia on niin tavallista, että sekin mahdollisuus pitää ottaa huomioon.
Olisi ollut järkevämpää yöpyä edellinen yö Oulussa, jos oli kerran niin tärkeää päästä pääsykokeeseen. Joku ryhmä oli menossa sinne neljän hengen voimin, heille ainakin olisi voinut olla jopa edullista ottaa yhteinen hotellihuone. Jos on laittanut tuhansia euroja valmistautumiseen, voi laittaa pari satasta sen varmistamiseksi, että pääsee pääsykokeeseen.
Olisi täysin mahdotonta järjestää erillinen oma pääsykoe parille henkilölle. Se ei olisi reilua oikeassa pääsykokeessa olleita kohtaan eikä tulokset olisi edes vertailukelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.eri
Itsellä äiti on välillä tullut pääsykoereissuille mukaan.Joskus ihan seuraksi ja ollaan samalla käyty vähän ostoksilla ja välillä taas ihan käytännön syiden vuoksi, kun minulla ei ole autoa/ korttia ja hän on muutenkin kuskannut minua ja olisi sitten joutunut ajamaan takaisin pitkän matkan. Ollaan yleensä loppumatka menty bussilla. Täältä ei suoraan pääse bussille oikein minnekään ja ilman autokyytiä en pääsisi edes bussiin, joka sinne koepaikkakunnalle vie. Sen lisäksi hotellin kahdenhengen huone ei maksa enempää kuin yhdenhengen huonekaan ja monesti niitä yhden hengen huoneita ei edes ole vapaana, joten jos maksan majoituksen kahden hengen huoneesta niin miksi ei mentäisi sitten kahdestaan. Olen itse silti reissut maksanut muuten ja äitini lupaa maksaa sen bensan.
Tietysti oma vika jos asun korvessa, mutta kyllä täältäkin pitää päästä jotenkin kokeisiin. Itse en vaan ilman autokyytiä täältä bussiin pääsisi ja ne bussit, jotka tästä ohi menevät kulkevat väärään suuntaan. Jos etelään pitää päästä niin se tarkoittaa ainakin yli 300 km ajoa, että pääsen edes sille bussiasemalle, josta pääsykoe paikkakunnalle pääsee. Ja en asu edes missään lapissa vaan aika alhaalla vielä. Tämän vuoksi äitini ei aina jaksa ajaa takaisin ja tulee mieluummin mukaan koko reisulle kuin ajaa ensin 300 ja sitten takaisin. Ja sama olisi edessä seuraavana päivänä. 600 km on eri kuin 1200km ja bussiliput saadaan yleensä todella halvalla molemmille. Olen kyllä kiitollinen hänelle, koska muuten en pääsisi kokeisiin.
Ei siinä oo hävettävää jos oma vanhempi lähtee viemään lasta pääsykokeisiin varsinkin kun on pitkä matka. Hyvähän se on että on asiassa mukana. Se on aika puurtamista valmistautua pääsykokeisiin. Jotkut ei oo ottaneet kaikkia kursseja fykebi ja onkin aika työ saada kurssit luettua ja laskettua.
Olisi ollut järkevämpää yöpyä edellinen yö Oulussa, jos oli kerran niin tärkeää päästä pääsykokeeseen.
Naulan kantaan. Itsellä kerran pääsykokeet paikassa, jonne ei julkisilla päässyt niin aikaisin kuin koe alkoi, 8.00. Matkustin edellisenä iltana ja nukuin yön metsässä. Oli vielä lokakuu. Repikööt siitä, ketmaperseet.
itse muutin telttaan asumaan koulun lähelle metsikköön jo vuotta ennen pääsykoetta, luin ja valmistauduin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi taksi pitäisi saada nopeasti? Jos metro jumittaa, mutta on lähdetty ajoissa, ehtii vielä hyvin tilata taksin tai mennä bussilla, ratikalla jne. Tietysti, jos suunnittelee menon ainoastaan sen metron varaan ja lähtee viimeisellä mahdollisella metrolla, kiire tulee varmasti.
No, kun työmatkalaisetkin tarvitsevat takseja. Liikenne voisi olla melkoisessa kaaoksessa. Pahimmassa tapauksessa taksitkin liikkuisivat hitaasti.
Niin ja edelleen, jos on tarpeeksi aikaa, ehtii hetken odottaa taksiakin tai mennä bussilla. Miten uusavutonta sakkia täällä on, jos yksi metron pysähtyminen on maailmanloppu, josta ei vain selviä.
Mä oon kans miettinyt, että entä jos esim. Pääsykojeota/yo-kitjoituksia edeltävänä iltana sairastuu vaikka noro viruksen aiheuttamaan vatsatautiin. Eihän silloin voi mihinkään kokeisiin mennä, ei edes kotoa poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja edelleen, jos on tarpeeksi aikaa, ehtii hetken odottaa taksiakin tai mennä bussilla. Miten uusavutonta sakkia täällä on, jos yksi metron pysähtyminen on maailmanloppu, josta ei vain selviä.
En tiedä miten saat tuohon skenaarioon uusavuttomuuden.
Jos metro ei kulje, joudut ottamaan taksin.
Jos 1 000 on samaan aikaan ottamassa taksia, ne eivät riitä kaikille samalla hetkellä.
Jos et saa taksia, tulet myöhästymään, jos saat taksin, voi liikenteessä olla muutama muukin joka normaalisti liikkuisi metrolla -> ruuhia.
Bussi? Hyvä vitsi... Bussilinjat on hyvin tehokkaasti lakkautettu jos vieressä menee metro.
Näiden johdosta saatat myöhästyä. Se ei varsinaisesti ole maailmanloppu, mutta ottaahan se päähän jos myöhästyt eikä toista tilaisuutta tule. Tämä koskee työhaastatteluja, pääsykokeita, lomalentoja jne. Tämä ei vaikuta sinun päiväkänneihisi, kyllä ne kamut venaa siellä hakaniemen rannassa.
Ajattele vaikka näin: saat työttömyyskorvauksesi vain kuukauden ensimmäisenä tiistaina 0800-0900. Et maanantaina, toisena tiistaina, tai keskiviikkona, etkä kello 1100. Oletko ovella jonossa ajoissa vai jätätkö viime tippaan? Entä jos missasit viimekuun tilin?
-eri
Kristiina xx kirjoitti:
Mä oon kans miettinyt, että entä jos esim. Pääsykojeota/yo-kitjoituksia edeltävänä iltana sairastuu vaikka noro viruksen aiheuttamaan vatsatautiin. Eihän silloin voi mihinkään kokeisiin mennä, ei edes kotoa poistua.
Sille ei sitten voi mitään, tosin yo kirjoituksia kai voi tehdä sairaalasta käsin? Voi tietty yrittää ehkäistä tauteja syömällä terveellisesti, käsihygienialla, probiooteilla jne mutta kaikkea ei voi tietty estää millään.
Kristiina xx kirjoitti:
Sitten et ole menossa haluamaasi oppilaitokseen seuraavana syksynä.
Ei siinä sen kummempaa.
Elämässä ei kukaan saa kaikkea mitä haluaa.
On yhteishaku ja koe on tehtävä ensimmäikseksi laitetussa lääketieteen kohteessa. Ensimmäiseen paikkaan saa yhden skaalatun pisteen extrana. Se merkitsee todella paljon kun on siinä rajoilla.