Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukuisat hakijat myöhästyivät nelostien onnettomuuden vuoksi lääketieteellisen pääsykokeesta

Vierailija
15.05.2019 |

Oulun yliopisto pahoittelee, ei järjestä uusintakoetta

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006106207.html

Olen pahoillani vakavassa onnettomuudessa olleiden ja heidän omaisteen vuoksi.

Silti tuli paha mieli niiden kannalta, jotka eivät päässeet pääsykokeeseen tuon vuoksi..ajatella, oot voinut esim. koko vuoden lukea pääsykokeisiin, satsata rahallisesti ja sitten käy näin..

Itse olen myös hakenut lääkikseen pari kertaa, ja tämänkaltainen tilanne olisi pahin skenaario. Siksi pitäisikin varmaan nukkua teltassa siinä pääsykoepaikan vieressä :)

Kommentit (288)

Vierailija
101/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siitä oppia ensi vuodeksi. Minä kuvittelin, että kaikki  tosissaan hakevat menevät yöksi koepaikkakunnalle ja aamulla 1-2 tuntia ennen koetta koepaikalle  tai sen läheisyyteen, kuten teki meidän lääkishaku WA-ryhmäläiset.

Oma syy. Harmi, kun oli oikeasti aika iisi koe. :)

Oon sitten ensi vuonna teidän tutori, jos satutte eksymään kokeeseen ajoissa :) Tsemiä!

Älä nyt provoa hassu siis kulkemisesta tai omasta pääsystäsi

Kai tiedät että koe oli sama kaikille?

Vierailija
102/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aikoinaan tyhmä nuori, kun matkasin pohjoisesta VR:n junalla yön niin, että aikataulun mukaan olisin ollut Espoossa klo 6 ja pääsykoe olisi alkanut klo 8. No, jotain ongelmia tuli ja konnari kierteli kertomassa aikatauluista ja sain häneltä myöhästymistodistuksen ja ohjeet hypätä pois toisella asemalla ja jatkaa toisella junalla ja hän kirjoitti lippuun: "Päästäkää Espooseen". Matkalla soitin pääsykoepaikkaan ja he sanoivat odottavansa. Olin paikalla ehkä 8.20 ja vielä minun jälkeeni tuli paljon porukkaa ja koe alkoi ehkä vasta lähempänä klo 9. Kyseessä tosin oli pelkkä amis. Hain myös Helsinkiin ja Tampereelle. Helsinkiä varten varasin hostellin yhdeksi yöksi, Tampereelle taisin mennä Helsingin kautta junalla, silloin taisi olla jonkinlainen majapaikka Helsingissä.

Päätit sitten tulla bloggaamaan jostain amiksen pääsy”kokeista” ja muista höpinöistä ketjuun, jossa puhutaan yliopistotason pääsykokeista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aikoinaan tyhmä nuori, kun matkasin pohjoisesta VR:n junalla yön niin, että aikataulun mukaan olisin ollut Espoossa klo 6 ja pääsykoe olisi alkanut klo 8. No, jotain ongelmia tuli ja konnari kierteli kertomassa aikatauluista ja sain häneltä myöhästymistodistuksen ja ohjeet hypätä pois toisella asemalla ja jatkaa toisella junalla ja hän kirjoitti lippuun: "Päästäkää Espooseen". Matkalla soitin pääsykoepaikkaan ja he sanoivat odottavansa. Olin paikalla ehkä 8.20 ja vielä minun jälkeeni tuli paljon porukkaa ja koe alkoi ehkä vasta lähempänä klo 9. Kyseessä tosin oli pelkkä amis. Hain myös Helsinkiin ja Tampereelle. Helsinkiä varten varasin hostellin yhdeksi yöksi, Tampereelle taisin mennä Helsingin kautta junalla, silloin taisi olla jonkinlainen majapaikka Helsingissä.

Päätit sitten tulla bloggaamaan jostain amiksen pääsy”kokeista” ja muista höpinöistä ketjuun, jossa puhutaan yliopistotason pääsykokeista?

Mitähän väliä sillä pääsykoepaikan tasolla on, kun puhutaan vain liikenteestä ja aikatauluista.

Eri

Vierailija
104/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vouhkaamista. Joka vuosi useita myöhästyy tai joutuu jäämään pois muusta kuin omasta syystään. Ei kenellekään heistä järjestetä uusintoja, vaan se on tervetuloa ensi vuonna yrittämään uudelleen.

Itse menisin tuossa tilanteessa ulkomaiseen yliopistoon vähintään ekaksi vuodeksi. Ehtii vielä hakea eikä pääsykokeita edes ole läheskään joka paikkaan. Siinä olisi vahva pohja hakea ensi vuonna uudelleen - jos vielä suomalaiseen lääkikseen haluaa.

Vierailija
105/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nooh, jos riskienhallinta ja tilannetaju ovat tuolla tasolla, että jättää yli 100 km:n, Rovaniemeltä tultaessa jopa 200 km:n, matkustamisen pääsykoeaamulle, ehkäpä lääketieteellinen tiedekunta ei olisi alun perinkään ollut tarkoituksenmukainen opiskelupaikka. Ainakin Oulu-Kemi-alueella on yleisesti tiedossa, että tuolla kyseisellä nelostien pätkällä vähän väliä henkilöauto päsäyttää rekan nokkaan "suoralla tieosuudella, toistaiseksi tuntemattomasta syystä", ja tie on usein poikki tuntikausia.

Pitäisikö ihmisten jotka käyvät töissä yli 100 kilsan päässä kotoa asua joka yö hotellissa, koska riskienhallinta ja tilannetaju. Jopa lääkärit saattaa tehdä keikkatyötä vastaavan matkan takaa. 

Ja jos tie on poikki eikä kirurgi ehdi leikkaukseen tapahtuu mitä?

Jos sinun on oltava jossain kello 0800 aamulla, eikä siitä yksinkertaisesti ole varaa myöhästyä, kannattaa miettiä asiat sen mukaan.

Hienoa jos sinä olet pystynyt järjestämään asiat noin helposti, että olet koko ajan työpaikkasi (tai muun paikan jossa sinun on oltava tiettynä hetkenä) läheisyydessä, jotta mitään ei satu matkalla. 

Joko olet aivan järkyttävän tyhmä tai... no en tiedä. Trollaat?

En ole koko ajan työpaikkani läheisyydessä, mutta jos joku asia on riittävän tärkeä työasioissakin, sinne mennään päivää aikaisemmin. Luuletko että työasioissa kuitataan olan kohautuksella määräajat?

Jos vaikkapa valituskirjelmä pitää toimittaa oikeudelle 15.5.2019 kello 16:15 mennessä, se on silloin tuohon mennessä. Siinä ei auta selittää että netti oli meillä nurin emmekä voineet lähettää sähköpostia.

Sama juttu tarjouksissa: julkishallinnon tarjouksissa on määräajat. Niistä ei poiketa koska tuli mutkia matkaan.

En myöskään uskaltaisi ottaa riskiä ja lentää mikkeliin vasta aamukoneella jos tarjous uudesta tehtaasta pitäisi esitellä kello 10:00 metsäyhtiön johtoryhmälle. Mitä tahansa voi sattua, mutta on todennäköisempää että kone on myöhässä tai peruttu kuin se, että mällään hirveen aamulla matkalla tapahtumaan naapurihotellista.

Jos se asia on niin tärkeä ettei siitä voi myöhästyä, pitää toimia sen mukaan.

Onko sulla perhettä? Mulla on työmatka säännöllisesti sen n. 100km, enkä todellakaan voi perheellisenä ihmisenä majoittua jokaista tärkeää palaveria, tms. ennen hotelliin, että varmistaisin 110% olevani paikalla. 

Vierailija
106/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt vieläkään ymmärrä tätä. Onnettomuus sattui kuudelta, koe alkoi yhdeksältä. Miten pitkä onnettomuuspaikalta oli kokeeseen ja mihin aikaan sieltä sitten pääsi eteenpäin? Ja mihin aikaan siellä kiertotiellä sitten oli onnettomuus? On melkoisen huono tuuri, jos molemmissa paikoissa on tapahtunut onnettomuudet täsmälleen samaan aikaan ja molemmissa on ollut tie poikki tuntitolkulla. 

Onnettomuus sattui nelostiellä kuuden aikaan aamulla, jolloin liikenne nelostiellä meni poikki. Onnettomuuspaikalta kokeeseen on n. 100 km. Osa matkasta on moottoritietä eli perille ajaa alle tunnissa. Iltalehden tietojen mukaan nuoret olivat klo 7 onnettomuuspaikalla, ja istuivat autossa ihmettelemässä miksi liikenne on poikki ja miten sen voi kiertää. He saivat vasta 1,5h kuluttua tiedon siitä, miten onnettomuuspaikka voidaan kiertää. Käytössä oli kiertotie, mutta harva sitä tietää, sinne ei ole opasteita eikä sinne ohjaava liikenteenohjaus toiminut. Autot siis seisoivat jonossa nelostiellä. (Kun täällä päin sattuu liikenneonnettomuus, radion kautta ei kuule kiertoteistä ja voi mennä tuntejakin ennen kuin liikenteenohjaus tulee paikalle/alkaa toimia.) Kiertotiellä sattui onnettomuus klo 9.40 - ilmeisesti sekin oli poikki jonkun aikaa. Nelostie aukaistiin liikenteelle vasta klo 17.30.

Vierailija
107/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt vieläkään ymmärrä tätä. Onnettomuus sattui kuudelta, koe alkoi yhdeksältä. Miten pitkä onnettomuuspaikalta oli kokeeseen ja mihin aikaan sieltä sitten pääsi eteenpäin? Ja mihin aikaan siellä kiertotiellä sitten oli onnettomuus? On melkoisen huono tuuri, jos molemmissa paikoissa on tapahtunut onnettomuudet täsmälleen samaan aikaan ja molemmissa on ollut tie poikki tuntitolkulla. 

Onnettomuus sattui nelostiellä kuuden aikaan aamulla, jolloin liikenne nelostiellä meni poikki. Onnettomuuspaikalta kokeeseen on n. 100 km. Osa matkasta on moottoritietä eli perille ajaa alle tunnissa. Iltalehden tietojen mukaan nuoret olivat klo 7 onnettomuuspaikalla, ja istuivat autossa ihmettelemässä miksi liikenne on poikki ja miten sen voi kiertää. He saivat vasta 1,5h kuluttua tiedon siitä, miten onnettomuuspaikka voidaan kiertää. Käytössä oli kiertotie, mutta harva sitä tietää, sinne ei ole opasteita eikä sinne ohjaava liikenteenohjaus toiminut. Autot siis seisoivat jonossa nelostiellä. (Kun täällä päin sattuu liikenneonnettomuus, radion kautta ei kuule kiertoteistä ja voi mennä tuntejakin ennen kuin liikenteenohjaus tulee paikalle/alkaa toimia.) Kiertotiellä sattui onnettomuus klo 9.40 - ilmeisesti sekin oli poikki jonkun aikaa. Nelostie aukaistiin liikenteelle vasta klo 17.30.

Olen parikin kertaa ollut vastaavassa tilanteessa - eli siis tie pohjoisessa kokonaan poikki jonkun onnettomuuden takia - molemmilla kerroilla minun iPhonen navigaattori kertoi tien olevan poikki ja ohjasi jollekin ihmeen kinttupolulle kiertämään - siellä pohjoisessa kannattaa varmaan oikeasti valita mitä navigaattoria käyttää jos toiset on parempia kuin toiset.

Vierailija
108/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemi on sen verran lähellä, ettei kukaan nyt mitään hotellihuonetta ala Oulusta varaamaan.

Vierailija
109/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omenahotellista huone 59 euroa, 4 sänkypaikkaa eli yhden ihmisen osuus alle 15 euroa.

Oulussa ei ole Omenahotellia enää.

Vierailija
110/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas lisääntyvät espoolaiset Oulun lääkiksessä, kun Lapista pääsy Ouluun estyi.

Lol

Kyllä ne espoolaisetkin sinne sitten ihan pääsykokeen kautta pääsisivät. Eikä niissä ole mitään alueellista-tasajakaumaa vaan kokeessa onnistumisen perusteella jopa joku satunnainen Lapin-abi vie Helsingistä sen lääkispaikan.

Ja meinaatko että ne oli kaikki Lapin hakijat jumissa siellä 4-tiellä ? Kyllä mahtoi ihmetyttää kun oli ihan tyhjät salit siellä pääsykoepaikalla.

Vierailija
111/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep eli Iltiksen ilmoittama "lukuisat" olikin neljä Kemiläistä abia..no on silti tietysti harmillista

https://www.lapinkansa.fi/lappi/kemin-abien-laakiksen-paasykoe-siirtyi-…

Niin, nämä neljä ovat tässä Lapin Kansan haastattelussa. Missään ei sanota että nämä neljä olisivat ainoat myöhästyneet. Totta kai heitä on enemmän.

Eilen haastateltu kokeen valvoja arveli että noin 10 % puuttui salista, jossa hän oli. Myöhästyjiä oli varmasti parikymmentä jos ei enemmänkin.

Silti, on täysin selvää että mitään uusintakoetta ei voi järjestää. Siitä ei mitenkään saisi reilua.

Vierailija
112/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä olisi tapahtunut esim naapurimaassa Ruotsissa, niin näille jotka myöhästyivät kolarin takia, olisi järjestetty uusintakoe. Tunnen maata jotenkin. Niin se oikea kansalaisyhteiskunta toimii. Mutta täällä tsaarin virkamies-koneistossa ei moinen ole mahdollista. "Järjestelmä" ei taivu eikä ole tehty ihmisiä varten, vaan ihmiset ovat järjestelmän polttoainetta.

Vierailija
113/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö tällaisia tapauksia varten:  varatun lisäajan pituus = matka-ajan pituus.  Eli 2 tunnin matkaan varataan 4 tuntia, 10h matkaan 20h jne.

Kannattaa myös aina miettiä kumpi on vireyden kannalta parempi vaihtari: nukkua kunnolla hotellissa koepaikan vieressä ja siirtyä sinne kaikessa rauhassa lyhyt matka, kuin lähteä ajelemaan jostain parin tunnin päästä kukonlaulun aikaan pelko persiissä että ehtiikö.

Vierailija
114/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntö tällaisia tapauksia varten:  varatun lisäajan pituus = matka-ajan pituus.  Eli 2 tunnin matkaan varataan 4 tuntia, 10h matkaan 20h jne.

Kannattaa myös aina miettiä kumpi on vireyden kannalta parempi vaihtari: nukkua kunnolla hotellissa koepaikan vieressä ja siirtyä sinne kaikessa rauhassa lyhyt matka, kuin lähteä ajelemaan jostain parin tunnin päästä kukonlaulun aikaan pelko persiissä että ehtiikö.

No tuossa tapauksessa ei olisi se 3 tuntia (eli 1,5t x2) välttämättä riittänyt, kun kolari sattui tosiaan kuuden aikaan aamulla. Jos nää hakijat olivat olleet 7 aikaan siellä Kemin ja Simon välillä jonossa, tuolla aikataululla (jos olisivat päässeet Ouluun asti ajamaan) olisivat olleet perillä viimeistään 8.30. Oliko se, että viimeistään 9.40 olisi pitänyt olla paikalla eli hehän olivatkin jo hyvissä ajoin liikenteessä.

Vierailija
115/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen parikin kertaa ollut vastaavassa tilanteessa - eli siis tie pohjoisessa kokonaan poikki jonkun onnettomuuden takia - molemmilla kerroilla minun iPhonen navigaattori kertoi tien olevan poikki ja ohjasi jollekin ihmeen kinttupolulle kiertämään - siellä pohjoisessa kannattaa varmaan oikeasti valita mitä navigaattoria käyttää jos toiset on parempia kuin toiset.

Juu, kuulostaa nyt kyllä tämäkin vähän erikoiselta, että 1,5 tuntia on ihmetelty, mitä tapahtuu ja odotettu, että joku tulisi kertomaan, mitä pitää tehdä. Kai tuosta onnettomuudesta ja myös vaihtoehtoisista reiteistä olisi löytynyt tietoa ihan netistä. Kai näillä nuorilla nyt jollakulla sellainen oli.

Vierailija
116/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli hehän olivatkin jo hyvissä ajoin liikenteessä.

Lainauksen jälkimmäinen puolisko: "Kannattaa myös aina miettiä kumpi on vireyden kannalta parempi vaihtari: nukkua kunnolla hotellissa koepaikan vieressä ja siirtyä sinne kaikessa rauhassa lyhyt matka, kuin lähteä ajelemaan jostain parin tunnin päästä kukonlaulun aikaan pelko persiissä että ehtiikö."

Vierailija
117/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä olisi tapahtunut esim naapurimaassa Ruotsissa, niin näille jotka myöhästyivät kolarin takia, olisi järjestetty uusintakoe. Tunnen maata jotenkin. Niin se oikea kansalaisyhteiskunta toimii. Mutta täällä tsaarin virkamies-koneistossa ei moinen ole mahdollista. "Järjestelmä" ei taivu eikä ole tehty ihmisiä varten, vaan ihmiset ovat järjestelmän polttoainetta.

Jaa, että siellä Ruotsissa ei välitetä kokelaiden tasapuolisuudesta?

Kahta erilaista koetta kun ei voida tasapuolisesti verrata, eikä samaa koetta tietenkään voida käyttää uusinnassa.

Mikä muu syy kuin (jollekin muulle tapahtunut) kolari oikeuttaisi Ruotsissa kokeen uusintaan? Tosin Ruotsissahan ei taideta pääsykokeita edes pahemmin harrastaa, mutta jos ajatellaan jotain muuta koetta, vaikkapa yo-kirjoituksiin verrattavia?

Vierailija
118/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuossa tapauksessa ei olisi se 3 tuntia (eli 1,5t x2) välttämättä riittänyt, kun kolari sattui tosiaan kuuden aikaan aamulla. Jos nää hakijat olivat olleet 7 aikaan siellä Kemin ja Simon välillä jonossa, tuolla aikataululla (jos olisivat päässeet Ouluun asti ajamaan) olisivat olleet perillä viimeistään 8.30. Oliko se, että viimeistään 9.40 olisi pitänyt olla paikalla eli hehän olivatkin jo hyvissä ajoin liikenteessä.

Koe alkoi 9.00 ja ainakin täällä etelässä ohjeistettiin olemaan puoli tuntia ennen paikalla henkilöllisyyden tarkastamisen yms takia.

Vierailija
119/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kuulostaa nyt kyllä tämäkin vähän erikoiselta, että 1,5 tuntia on ihmetelty, mitä tapahtuu ja odotettu, että joku tulisi kertomaan, mitä pitää tehdä. Kai tuosta onnettomuudesta ja myös vaihtoehtoisista reiteistä olisi löytynyt tietoa ihan netistä. Kai näillä nuorilla nyt jollakulla sellainen oli.

On toki, mutta sieltäkin saa rajallisesti tietoa ja sitten kun tuonne kertyy jonoa niin nettikin alkaa takkuamaan... Olen seissyt pari kertaa itsekin 1,5-2h jonossa tuolla, netti ei ole toiminut ja on joutunut soittamaan jollekin, että voitko katsoa mikä mättää... Nuo nuoret olivat nuoria ja varmaan myös hämmentyneitä/hätääntyneitä tästä tilanteesta. Eivät toimi niin kuin kokeneet autoilijat. Itse olen kantapään kautta oppinut, että autossa pitää olla myös aina paperikartta. En enää täällä pohjoisessa luota nettiyhteyksiin ja naveihin. Ehkäpä noilla nuorillakin on jatkossa auton hanskalokerossa paperikartta. 

Vierailija
120/288 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep eli Iltiksen ilmoittama "lukuisat" olikin neljä Kemiläistä abia..no on silti tietysti harmillista

https://www.lapinkansa.fi/lappi/kemin-abien-laakiksen-paasykoe-siirtyi-…

Niin, nämä neljä ovat tässä Lapin Kansan haastattelussa. Missään ei sanota että nämä neljä olisivat ainoat myöhästyneet. Totta kai heitä on enemmän.

Eilen haastateltu kokeen valvoja arveli että noin 10 % puuttui salista, jossa hän oli. Myöhästyjiä oli varmasti parikymmentä jos ei enemmänkin.

Silti, on täysin selvää että mitään uusintakoetta ei voi järjestää. Siitä ei mitenkään saisi reilua.

Pääsykokeissa on aina paljon vähemmän ihmisiä kuin sinne ilmoittautuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä