Lukuisat hakijat myöhästyivät nelostien onnettomuuden vuoksi lääketieteellisen pääsykokeesta
Oulun yliopisto pahoittelee, ei järjestä uusintakoetta
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006106207.html
Olen pahoillani vakavassa onnettomuudessa olleiden ja heidän omaisteen vuoksi.
Silti tuli paha mieli niiden kannalta, jotka eivät päässeet pääsykokeeseen tuon vuoksi..ajatella, oot voinut esim. koko vuoden lukea pääsykokeisiin, satsata rahallisesti ja sitten käy näin..
Itse olen myös hakenut lääkikseen pari kertaa, ja tämänkaltainen tilanne olisi pahin skenaario. Siksi pitäisikin varmaan nukkua teltassa siinä pääsykoepaikan vieressä :)
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä hakijat ole varanneet aikaa matkalle (, joka muutenkin hoituu niin monelta nopeasti ja päivittäin), mutta se ei näin erikoisessa tilanteessa riittänyt. Harmillista.
Totta, eiköhän normi tilanteessa nämä hakijat olisi olleet ihan hyvissä ajoin koepaikalla, eli matkustusaika on otettu huomioon. Todella harva taitaa varata liikkeelle lähtiessään useita tunteja ylimääräistä aikaa, koska vastaavat onnettomuudet on luojankiitos suht harvinaisia, toki tästäkin keskustelusta niitä jeesustelijoita löytyy jotka olisi menneet koepaikalle jo vähintään viikkoa ennen.
Olen pyrkinyt (liian) usein vaikka minne, ja aina olen pitänyt itsestäänselvänä mennä paikalle edellisenä päivänä jos kyse on tosi tärkeästä jutusta, mutta olen toki äärimmäisen neuroottinen ja vainoharhainen enkä luota yhteenkään junaan tai muuhun menopelin..
Sama. Lentokentän hotelli ei ole kovin kallis kun siinä koneessa pitää olla ajoissa ja taksimatkakin maksaa.
Kerran ollut taksissa matkalla kentälle kun oli senteistä kiinni ettei liikenneympyrässä tullut auto kylkeen.
Kun meidän poika pyrki lääkikseen, mentiin edellisenä päivänä pääsykoepaikkakunnalle yöksi hotelliin, matkaa oli 200 km.Käytiin vielä edellisenä päivänä valmiiksi katsomassa oikea ovi ja paikka yliopistolla että varmasti osaa paikalle oikeaan paikkaan.ei olla rikkaita, mutta tämä varmistettiin.
Juu, on jo valmistunut lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Jep eli Iltiksen ilmoittama "lukuisat" olikin neljä Kemiläistä abia..no on silti tietysti harmillista
https://www.lapinkansa.fi/lappi/kemin-abien-laakiksen-paasykoe-siirtyi-…
Oli niitä muitakin.
Iltasanomissa oli eri henkilö haastateltu. Tuo IS:n haastattelema oli Etelä-Suomesta ja yöpynyt Kemissä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tie olla poikki sieltä hotelliltakin ja harvalla on helikopteria. Myös kiertotie oli poikki onnettomuuden vuoksi päätien lisäksi.
Kiertotie meni poikki onnettomuuden takia vasta n. 10.30, kun taas koe alkoi 9.00 ja paikalle olisi päässyt 9.40 asti. Kiertotielle menemällä olisi ollut jonkunlaiset mahdollisuudet ehtiä, kun olisi ymmärtänyt katsoa karttaa ja etsiä vaihtoehtoisia reittejä.
Tässä onkin pohjoisen ja etelän ero: niitä vaihtoehtoisia reittejä ei ole ja jos on, kännykän/navigaattorin kartat eivät niitä näytä. Pitäisi siis olla paperikartta. Aika harvalla on. Kun etelässä menee tie poikki, siitä kerrotaan radiossa ja samalla kerrotaan myös vaihtoehtoiset reitit. Kun pohjoisessa tie menee poikki, siitä ei aina kerrota radiossa ja jos kerrotaan, kiertoteistä ei puhuta mitään. Liikenteenohjausta ei useinkaan ole. Ainakaan tuolla tieosuudella en ole kertaakaan nähnyt minkäänlaista liikenteenohjausta.
Vierailija kirjoitti:
No, tässähän päästään perimmiltään niihin elämän perusasioihin, että elämässä on aina riskejä ja myös siihen asiaan, miten kukin haluaa riskienhallintaa suorittaa. Ei elämästä saa koskaan täysin riskitöntä, vaikka mitä tekisi.
Riskienhallinnan osalta päästään sitten siihen, että kun ihmisellä on jokin tietty asia elämässään tulossa, niin kysymys kuuluu, että miten ihminen tasapainottelee sen tulevan asian kanssa sekä miten tasapainottelee riskienhallinan osalta, eli mitä keinoja ja kuinka paljon katsoo tarpeelliseksi riskienhallinnan osalta. Eli kuinka paljon on järkevää "sijoittaa" riskienhallintaan kun katsoo asiaa kokonaisuutena ja kun ajattelee mahdollisia riskejä, mitä voi tulla eteen ja kuinka suurella todennäköisyydellä niitä voi tulla eteen.
Olen melkoisen varma, että kun on esim. enemmälti ajomatkaa jonnekkin, niin jokainen ottaa varmasti huomioon sen, että matkalla voi tulla pieniä viivästyksiä ja varaa sen vuoksi aikaa. MUTTA, kuinka todennäköisenä matkalle lähtijät pitävät sitä, että juuri meidän matkaamme hidastamaan sattuukin isompi onnettomuus, ja vie meiltä useita tunteja aikaa, ja on ottanut tämänkin asian suunnitelmissaan huomioon?
Tuohon viivästykseen verrattuna ihan yhtä hyvin voi autosta rikkoutua vaikka renkaat tai moottori ja matka tyssää sitten siihen. Kuinka moni ottaa tällaiset asiat huomioon? Vai pitäisikö ennen pääsykoepäivää käydä varmuuden vuoksi vaihtamassa autoon renkaat ja moottori, että auto varmasti tomii seuraavana päivänä.
Tai henkilö voi ihan yhtä hyvin olla vaikka sairaana pääsykoepäivänä. Kuinka moni ottaa tämän huomioon? Pitääkö sitten sen vuoksi ennen pääsykoetta syödä joka päivä C-vitamiinia, välttää ihmiskontakteja ja kulkea hengityssuojain kasvoilla ja kumihanskat käsissä, ettei varmasti sairastu?
Tai ihan yhtä hyvin henkilö voi vaikka viimeisenä iltana ennen pääsykoetta, kun on ulkona pienellä lenkillä virkistämässä luku-urakan päätteeksi mieltänsä, kaatua, murtaa kätensä jolla kirjoittaa, eikä sen vuoksi pysty osallistumaan pääsykokeeseen. Pitäisikö siis kaikki ulkoilukin lopettaa ennen pääsykoetta, ettei vain satu mitään onnettomuutta?
Nämä oli nyt esimerkkejä sen vuoksi, koska haluan sanoa, että elämässä on aina riskejä. AINA! Eikä kaikkeja riskejä voi mitenkään kokonaan välttää ja niiden minimoiminenkin vaatisi jo todella työläitä, tai suorastaan absurdeja toimenpiteitä.
Olen näköjään neuroottinen, koska menin pääsykoekaupunkiin jo edellisenä päivänä. En olisi saanut nukuttua, jos olisin tiennyt, että pienikin ongelma matkalla voi johtaa siihen, että kuukausien työ menee hukkaan. Yo-kirjoituksiin poljin pyörällä pari kilometriä, mutta lähdin niin aikaisin, että olisin ehtinyt kävellenkin, jos olisi kumi puhjennut matkalla. Koko perheeni ja erityisesti minä olimme aina viikon ennen kirjoituksia ja pääsykokeita erityisen tarkkana hygieniasta ja kyllä, söin myöskin enemmän c-vitamiinia. Riskejä on aina, mutta niitä voi usein minimoida todella helposti. Ei tunnu absurdilta kun tietää, että jos ei nyt ole kovin tarkkana, on seuraava yritys vuoden päästä.
Ihmettelen kyllä, miksi IS:n haastattelema hakija ajoi Vantaalta Kemiin asti ja sieltä oli tarkoitus mennä Ouluun? Koe on sama kaikissa yliopistoissa ja myös saa varmaan laittaa suosituimmuusjärjestyksen eli mihin hakee ensisijaisesti, toissijaisesti jne. Harmi kun ei tehnyt koetta Helsingissä. Muuta mahdollista selitystä en tiedä kuin sen, että halusi samalla tavata ystäväänsä. Vai kuinka???
Vierailija kirjoitti:
Kun meidän poika pyrki lääkikseen, mentiin edellisenä päivänä pääsykoepaikkakunnalle yöksi hotelliin, matkaa oli 200 km.Käytiin vielä edellisenä päivänä valmiiksi katsomassa oikea ovi ja paikka yliopistolla että varmasti osaa paikalle oikeaan paikkaan.ei olla rikkaita, mutta tämä varmistettiin.
Juu, on jo valmistunut lääkäriksi.
Haha, oliko oikeasti äiti mukana?
ikävä tapaus, mutta ei maapallon pyöriminen pysähdy tämän takia. Tuskin kenenkään elämää kaataa ,varisnkin kun nuin hyvällä mallilla jo muutenkin, ala selvä yms .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on jo valmistunut lääkäriksi.Haha, oliko oikeasti äiti mukana?
Haha - mietipä sitä seuraavan kerran kun menet nuorehkon lääkärin vastaanotolle. Se voi olla juuri tuo ’äidin kanssa, haha’ Pääsykoepaikkakunnalle mennyt onnistuja.
T.eri
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma juttu että on niitä jotka ei koskaan myöhästy esim. töistä ja sitten on niitä joille tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa lähteä ajoissa matkaan. Ja jos on lukenu ihan helvetisti johonkin pääsykokeeseen, niin sitä suuremmalla syyllä luulisi ottavan varman päälle.
Niin se onnettomuus tapahtui kuuden aikoihin ja koe alkoi yhdeksältä. Mutta sinun oli vaan pakko päästä kuittaamaan, että oma vika, vaikka et edes vaivautunut selvittämään jutun tosiasioita.
Omenahotellista huone 59 euroa, 4 sänkypaikkaa eli yhden ihmisen osuus alle 15 euroa.
Vierailija kirjoitti:
harmillista. Kuinkahan monta ihmistä myöhästyy vuosittain esimerkiksi lomalennoilta onnettomuuksien takia? Kyllähän heidän pitää saada oma lento kohteeseen ja lisäaikaa hotellista, matkayhtiön piikkiin.
Jos on matkavakuutus niin se korvaa tuollaisen. Toki ensin täytyy itse uusi lento yms. maksaa ja hakea korvaus jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tässähän päästään perimmiltään niihin elämän perusasioihin, että elämässä on aina riskejä ja myös siihen asiaan, miten kukin haluaa riskienhallintaa suorittaa. Ei elämästä saa koskaan täysin riskitöntä, vaikka mitä tekisi.
Riskienhallinnan osalta päästään sitten siihen, että kun ihmisellä on jokin tietty asia elämässään tulossa, niin kysymys kuuluu, että miten ihminen tasapainottelee sen tulevan asian kanssa sekä miten tasapainottelee riskienhallinan osalta, eli mitä keinoja ja kuinka paljon katsoo tarpeelliseksi riskienhallinnan osalta. Eli kuinka paljon on järkevää "sijoittaa" riskienhallintaan kun katsoo asiaa kokonaisuutena ja kun ajattelee mahdollisia riskejä, mitä voi tulla eteen ja kuinka suurella todennäköisyydellä niitä voi tulla eteen.
Olen melkoisen varma, että kun on esim. enemmälti ajomatkaa jonnekkin, niin jokainen ottaa varmasti huomioon sen, että matkalla voi tulla pieniä viivästyksiä ja varaa sen vuoksi aikaa. MUTTA, kuinka todennäköisenä matkalle lähtijät pitävät sitä, että juuri meidän matkaamme hidastamaan sattuukin isompi onnettomuus, ja vie meiltä useita tunteja aikaa, ja on ottanut tämänkin asian suunnitelmissaan huomioon?
Tuohon viivästykseen verrattuna ihan yhtä hyvin voi autosta rikkoutua vaikka renkaat tai moottori ja matka tyssää sitten siihen. Kuinka moni ottaa tällaiset asiat huomioon? Vai pitäisikö ennen pääsykoepäivää käydä varmuuden vuoksi vaihtamassa autoon renkaat ja moottori, että auto varmasti tomii seuraavana päivänä.
Tai henkilö voi ihan yhtä hyvin olla vaikka sairaana pääsykoepäivänä. Kuinka moni ottaa tämän huomioon? Pitääkö sitten sen vuoksi ennen pääsykoetta syödä joka päivä C-vitamiinia, välttää ihmiskontakteja ja kulkea hengityssuojain kasvoilla ja kumihanskat käsissä, ettei varmasti sairastu?
Tai ihan yhtä hyvin henkilö voi vaikka viimeisenä iltana ennen pääsykoetta, kun on ulkona pienellä lenkillä virkistämässä luku-urakan päätteeksi mieltänsä, kaatua, murtaa kätensä jolla kirjoittaa, eikä sen vuoksi pysty osallistumaan pääsykokeeseen. Pitäisikö siis kaikki ulkoilukin lopettaa ennen pääsykoetta, ettei vain satu mitään onnettomuutta?
Nämä oli nyt esimerkkejä sen vuoksi, koska haluan sanoa, että elämässä on aina riskejä. AINA! Eikä kaikkeja riskejä voi mitenkään kokonaan välttää ja niiden minimoiminenkin vaatisi jo todella työläitä, tai suorastaan absurdeja toimenpiteitä.
Olen näköjään neuroottinen, koska menin pääsykoekaupunkiin jo edellisenä päivänä. En olisi saanut nukuttua, jos olisin tiennyt, että pienikin ongelma matkalla voi johtaa siihen, että kuukausien työ menee hukkaan. Yo-kirjoituksiin poljin pyörällä pari kilometriä, mutta lähdin niin aikaisin, että olisin ehtinyt kävellenkin, jos olisi kumi puhjennut matkalla. Koko perheeni ja erityisesti minä olimme aina viikon ennen kirjoituksia ja pääsykokeita erityisen tarkkana hygieniasta ja kyllä, söin myöskin enemmän c-vitamiinia. Riskejä on aina, mutta niitä voi usein minimoida todella helposti. Ei tunnu absurdilta kun tietää, että jos ei nyt ole kovin tarkkana, on seuraava yritys vuoden päästä.
No jos haluaa omaa muuta elämäänsä rajoittaa ja mahdollisimman paljon vaikeuttaa ja on rahaa heitettäväksi muuhunkin, kuin välttämättömään elämäiseen, niin onnistuuhan tuo sitten.
Tosin tuo kaikki on mennyt hukkaan ja seuraava yritys on niin ikään vuoden päästä, jos sitä paikkaa ei pääsykokeen suorittamisesta huolimatta tullut.
Minä en esim. ennen yo-kirjoituksia huolehtinut hygieniasta ollenkaan normaalia tarkemmin, koska tiesin, että sitä joko sairastuu tai ei, tehtiin mitä tahansa. Jos jotain tautia on liikkellä, niin silloin niitä taudinaiheuttajia on käytännössä kaikkialla ja niitä on melkein mahdotonta välttää. Sitä pitäisi nimittäin pystyä olemaan hengittämättä, jos haluaa käytännössä 100% suojan hengitystieinfektioita vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voinut mennä edellisenä iltana pääsykoepaikalle? Yksi hotelliyö olisi ollut pieni hinta tällaisesta.
Ois se onnettomuus voinut olla myös hotellilla.
Hotellilta varmaankin olisi päässyt useampaa reittiä pitkin poistumaan ja ehtinyt kokeeseen. Valtatielle jää heti nalkkiin.
Minä olin aina yötä hotellissa ennen pääsykokeita (vanhempieni suosiollisella myötävaikutuksella). Kolmessa eri kaupungissa kävin. Illalla ehdin rauhassa vielä lukea, aamulla söin maittavan aamupalan, lähdin tarpeeksi ajoissa koepaikalle taksilla, jotta varmasti menen oikeaan paikkaan.
Todella ikävä tilanne niille, joilta tämä nyt meni sivu. Pystyvätkö he vielä ilmoittautumaan muiden yliopistojen pääsykokeisiin?
Voin sanoo että yleensä en päätäni vaivaa tälläsillä uutisilla, mutta tänään kun aiemmin näin tuon otsikon, ajattelin heti että ei hemmetti jos tuo on lääkiksen pääsykoe! Itsekin siis lääkikseen hakeneena ja sisään päässeenä tiedän miten kauheaa on lukea siihen kokeeseen, ilman minkäännäköstä varmuutta että kaikki se työ palkitaan. Koska aina se kova työ ei riitä, kun sinne hakee niin kovatasoista porukkaa, lisäksi ihan tuuristakin voi olla kiinni, onko just pääsykoepäivänä väsynyt, lukeeko jännityksessä huonosti jonkun kysymyksen, tai jospa vaikka sairastuu oksennustautiin just sinä päivänä? Tai sitten liikenneonnettomuus, johon sulla ei ole mitään osaa tai arpaa, estää sun pääsyn pääsykokeisiin. Siinä sitten menee jopa kokonaisen vuoden työ (tai useamman, jos on vaikka aloittanut lukemaan nollista monta vuotta lukion jälkeen) ja mahollisesti rahallinen menetyskin voi olla suuri.
Kun tuo koe on vain kerran vuodessa, niin kyllähän se tympii että tuollasen takia joutuu oottamaan 365 päivää, että sen kokeen pääsee tekemään. Noh, jospa nuo kaikki myöhästyjät olis sellasia, jotka olisivat muutenkin hylätyiksi tulleet.. Mutta toisaalta se pääsykokeen kokeileminenkin kyllä auttaa valmistautumaan seuraavaan kokeeseen, joten siinäkin mielessä huono homma, jos joukossa oli ekaa kertaa hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma juttu että on niitä jotka ei koskaan myöhästy esim. töistä ja sitten on niitä joille tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa lähteä ajoissa matkaan. Ja jos on lukenu ihan helvetisti johonkin pääsykokeeseen, niin sitä suuremmalla syyllä luulisi ottavan varman päälle.
Niin se onnettomuus tapahtui kuuden aikoihin ja koe alkoi yhdeksältä. Mutta sinun oli vaan pakko päästä kuittaamaan, että oma vika, vaikka et edes vaivautunut selvittämään jutun tosiasioita.
Suurin osa kuitenkin ehti oikeaan aikaan oikeaan paikkaan...
No siitä oppia ensi vuodeksi. Minä kuvittelin, että kaikki tosissaan hakevat menevät yöksi koepaikkakunnalle ja aamulla 1-2 tuntia ennen koetta koepaikalle tai sen läheisyyteen, kuten teki meidän lääkishaku WA-ryhmäläiset.
Oma syy. Harmi, kun oli oikeasti aika iisi koe. :)
Oon sitten ensi vuonna teidän tutori, jos satutte eksymään kokeeseen ajoissa :) Tsemiä!
Minä en nyt vieläkään ymmärrä tätä. Onnettomuus sattui kuudelta, koe alkoi yhdeksältä. Miten pitkä onnettomuuspaikalta oli kokeeseen ja mihin aikaan sieltä sitten pääsi eteenpäin? Ja mihin aikaan siellä kiertotiellä sitten oli onnettomuus? On melkoisen huono tuuri, jos molemmissa paikoissa on tapahtunut onnettomuudet täsmälleen samaan aikaan ja molemmissa on ollut tie poikki tuntitolkulla.
Minä olin aikoinaan tyhmä nuori, kun matkasin pohjoisesta VR:n junalla yön niin, että aikataulun mukaan olisin ollut Espoossa klo 6 ja pääsykoe olisi alkanut klo 8. No, jotain ongelmia tuli ja konnari kierteli kertomassa aikatauluista ja sain häneltä myöhästymistodistuksen ja ohjeet hypätä pois toisella asemalla ja jatkaa toisella junalla ja hän kirjoitti lippuun: "Päästäkää Espooseen". Matkalla soitin pääsykoepaikkaan ja he sanoivat odottavansa. Olin paikalla ehkä 8.20 ja vielä minun jälkeeni tuli paljon porukkaa ja koe alkoi ehkä vasta lähempänä klo 9. Kyseessä tosin oli pelkkä amis. Hain myös Helsinkiin ja Tampereelle. Helsinkiä varten varasin hostellin yhdeksi yöksi, Tampereelle taisin mennä Helsingin kautta junalla, silloin taisi olla jonkinlainen majapaikka Helsingissä.