Myyjä ihmettelee, mikseivät asiakkaat käytä lähimaksuominaisuutta kassalla, sujuvoittaisi asiointia.
Itse käytän lähimaksuominaisuutta äärimmäisen harvoin. En aina muista sen olemassaoloa vaan työnnän vanhasta muistista kortin koneeseen ja näppäilen tunnusluvun. Miten tämä muka hidastaa asiointia? Eihän siinä (montaa) minuuttia kauempaa mene.
Onhan sitä ennenkin pärjätty ilman lähimaksuominaisuutta. Miksi ihmisistä on tullut nykyään niin kärsimättömiä ettei edes muutamaa minuuttia malteta odottaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006106133.html
Kommentit (142)
Itselläni kesti aikoinaan aika kauan ennen kuin aloin ylipäätään edes maksamaan kortilla. Kävin pitkän aikaa vain nostamassa käteistä ja maksoin sillä. Jotenkin koin silloin, että pysyn enemmän perillä rahankulutuksestani kun näin ihan konkreettisesti sen rahan ostaessani jotain.
Nykyisin kyllä tulee käytettyä lähes poikkeuksetta tuota lähimaksuominaisuutta. Ja sitten kun yllättäen tarvitsisikin käteistä, niin tuntuu lähes ylitsepääsemättömältä hommalta mennä nostamaan rahaa jostain.
Vierailija kirjoitti:
muutamaa minuuttia?
No sanotaan että jos sitäkään. Ehkä enintään puoli minuuttia pidempään menee kun näpyttelee sen tunnusluvun koneeseen. Ap
Liian iso riski, 50 ekee on liian iso raja.
Otin käyttöön toisen kortin jossa ei vilautus ominaisuutta.
Ennen käytin aktiivisesti.
Jos sulla on lähimaksuominaisuus niin säästät omaa ja kassan aikaa jos sitä käytät. Kassalla asiakkaana eniten ärsyttää hidastelevat ja vaikka perheet, jotka tunkevat viikkojen ostokset hihnalle ja venyttävät asiointia/pakkausta ja maksua. Olen sen kannalla että mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti muiden tieltä pois ja hoitaa omat asianasa ja painuu veks. Kassa tekee työtään, ei ole siinä vaan yksittäistä asiakasta varten, vaan ihan vain tehdäkseen työn, josta saa palkan. Myyjänä työskennelleenä voin sanoa, että myyjä tykkää auttaa ja sujuvoittaa kaupan käyntiä, mutta kohtuuttomat vaateet ja hitaat asiakkaat ovat lähinnä ärsyttäviä. Nopea asiointi ja rahastus on myyjänkin arjen kannalta sujuvampaa ja se että asiakkaita pääsee joskus eroonkin ..ei hidastelevat ja raskaat tampiot.
Ei se ole juuri nopeampi tapa. Omassa kortissani lähimaksussa on jokin ongelma ja kestää itse asiassa kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kortissa mahdollista, mutta olen ottanut sen pois käytöstä. Tuolla ruuhkametrolla kun kulkisi ja joku menee siellä lukijan kanssa piip piip vaan.
Hyvä pointti! Toisaalta epäilijöitä on toppuuteltu että se olisi peräti mahdotonta. Kannattaa hankkia korteille semmonen kotelo jonka läpi ei voi ryöstää.
”Lisääkö koodin näpyttely turvallisuutta, jos kortissa kuitenkin on lähimaksuominaisuus?
– Ei kyllä lisää. Pikemminkin päinvastoin, sanoo riskienhallinnan asiantuntija Samuli Pehkonen OP:sta.
– Ei missään tapauksessa kannata tuon takia ehdoin tahdoin sitä pin-koodia syöttää.
Kun PIN-koodin näppäilee, joku voi onnistua sen urkkimaan. Jos urkkija sitten varastaa kortin, hän pystyy maksamaan kortilla isompiakin maksuja.
Jos kortin vienyt konna käyttää lähimaksua, kortin oikea omistaja ei ole vastuussa niistä vaan menetykset korvataan hänelle. Varkaan käyttäessä pin-koodia ryhdytään selvittämään, oliko väärinkäytön taustalla asiakkaan omaa huolimattomuutta.”
Eikö tämä sama vaara/mahdollisuus ole ollut aina olemassa. Miten tunnusluvun näppäily olisi nykyään riskialttiimpaa kuin aiemminkaan?
Tuntuu että se lähimaksuominaisuus olisi paljon riskialttiimpi ominaisuus jos joku vieras saa kortin haltuunsa. Sillä saa tehtyä isotkin ostokset hetkessä jos käy useamman kerran tekemässä 50€ ostokset ja vilauttaa vaan korttia koneelle.
Mun kortissa on se ominaisuus vaikka en sitä tilannut tai halunnut. Eikä sitä saa myöskään pois päältä. Pankista olen kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Liian iso riski, 50 ekee on liian iso raja.
Otin käyttöön toisen kortin jossa ei vilautus ominaisuutta.
Ennen käytin aktiivisesti.
Niin kuin mikä riski?
Mä olen vaatinut korttini ilman lähimaksuominaisuutta. Pärjään hyvin ilmankin.
Mulla ei ole lähimaksuominaisuutta kortissa, tämän vuoden loppupuolella menee kortti vanhaksi niin silloin sitten uusinnan yhteydessä tulee mullekin se. Kyllähän se välillä nolottaa ku tarvii näppäillä tunnusluku puolen euron ostosta vastaan mutta minkäs teet
Mä luulin, että 75-vuotiaat vanhempani ovat niitä jotka eivät käytä lähimaksua ja kaikki nuoremmat käyttävät ilman muuta. Olin siis väärässä :)
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on lähimaksuominaisuus niin säästät omaa ja kassan aikaa jos sitä käytät. Kassalla asiakkaana eniten ärsyttää hidastelevat ja vaikka perheet, jotka tunkevat viikkojen ostokset hihnalle ja venyttävät asiointia/pakkausta ja maksua. Olen sen kannalla että mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti muiden tieltä pois ja hoitaa omat asianasa ja painuu veks. Kassa tekee työtään, ei ole siinä vaan yksittäistä asiakasta varten, vaan ihan vain tehdäkseen työn, josta saa palkan. Myyjänä työskennelleenä voin sanoa, että myyjä tykkää auttaa ja sujuvoittaa kaupan käyntiä, mutta kohtuuttomat vaateet ja hitaat asiakkaat ovat lähinnä ärsyttäviä. Nopea asiointi ja rahastus on myyjänkin arjen kannalta sujuvampaa ja se että asiakkaita pääsee joskus eroonkin ..ei hidastelevat ja raskaat tampiot.
Jos asiakkaalla on kärryllinen ruokaa, niin sitä ei yksi ihminen mitenkään kykene samaan aikaan nostelemaan tavaroita hihnalle ja pakkaamaan kasseihin kassahihnan toisessa päässä. Turha kassan on siinä nyrpistellä, olisi vain iloinen, että asiakas tuo rahaa. Miten sinunkin työpaikalla menee, jos jokainen asiakas ostaa vain yhden maitopurkin tai suklaapatukan? Kassalla menee nopsaan, mutta miten noin muuten?
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala mä mokasin tänään..iik..ostokset oli 45 euroa ja tungin kortin koneeseen. Toivottavasti kassa ei nyt pahoittanut mieltään, kun en muistanut, että se raja on noussut
Mä en edes tiennyt tätä. Paljonko se uusi raja on?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole juuri nopeampi tapa. Omassa kortissani lähimaksussa on jokin ongelma ja kestää itse asiassa kauemmin.
Joo toi on totta, mun autokin on rikki niin pyörällä pääsee paljon nopeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala mä mokasin tänään..iik..ostokset oli 45 euroa ja tungin kortin koneeseen. Toivottavasti kassa ei nyt pahoittanut mieltään, kun en muistanut, että se raja on noussut
Mä en edes tiennyt tätä. Paljonko se uusi raja on?
50
Jos yritän käyttää lähimaksua, niin minun korttini jostain syystä vaatii tunnusluvun näpyttelemisen silti joka kerta. Eli minulla lähimaksun käyttämisen yrittäminen vie enemmän aikaa kuin suosiolla perinteisesti näpyttelemällä maksaminen.
Laitan korttini maksupäätteeseen jo ennen kuin tiedän loppusummaa. Sinne kun voi tehdä valinnat jo valmiiksi sillä aikaa, kun kassa vetelee tavaroita kassan läpi. Olisi hitaampaa odotella ensin, että kaikki tavarat ovat kassasta läpi ja alkaa sitten arpomaan summan mukaan, että kumpi maksutapa on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä lähimaksuominaisuutta ihan siitä syystä, että sitä ei kortillani ole.
Eikö kaikissa muka ole automaattisesti?
No ei ole. Mun kortti on voimassa 8/20 asti ja ens kesänä kun uus tulee, oletan että siinä sitten olisi. Tossa ei ole.
No niinpä, ei ole pakko käyttää jos ei halua. Ei ole pakko käyttää sitä lähimaksuominaisuuttakaan jos ei tahdo. Itse en vaan koskaan muista sen olemassaoloa kun se tunnusluvun näppäily tulee aina niin automaattisesti selkärangasta.
Lähinnä ihmetyttää vaan, miksi noin pienestäkin asiasta pitää nostaa niin suuri haloo. Ap