Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te perheelliset ihmiset pärjäätte rahallisesti?

Vierailija
14.05.2019 |

Kun tuntuu että säästää kaikessa mahdollisessa ja silti on tiukkaa? Ja meillä ihan suht normi palkka molemmilla 2000e ja 3000e välillä. Lapsia kaksi, toinen vielä päivähoidossa, toinen koulussa.

Kommentit (371)

Vierailija
261/371 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen äiti, jolla on 2 lasta.  

Kelasta saan yleistä asumistukea  ja lapsilisää yhteensä 523 €/kk. Muut tuloni ovat keskimäärin 633 e/kk. Minulla ei ole ollut palkkatuloja viimeisen kahden vuoden aikana. Muut tuloni koostuvat pääomatuloista, tekijänoikeuspalkkioista ja kokouspalkkioista. Näinkin pienillä tuloilla olen perheeni pystynyt elättämään 1.156 e/kk bruttotuloilla, koska meidän perheellä ei ole ollenkaan velkaa tai kulutusluottoja. Vastikkeen jälkeen jää 442 €/kk ruokaan, lasten vaatteisiin ja harrastuksiin. Ruokakuluissa säästää paljon, kun käy Lidlissä ostoksilla ja osaa kokata ruokaa itse. Kaikki muut kulut on karsittu minimiin. Meidän perheellä ei törsää take away kahveihin tai iltapäivälehtiin. Eikä meidän perheellä ole ollut varaa tilata lehtitilauksia, Netflixiä eikä junioritv-ohjelmapaketteja. Kirjastosta lainaamme ahkerasti kirjoja ja hankimme sitä kautta henkistä pääomaa. Ystävällinen HOPE yhdistyksen lahjoittaja on tilannut lapselleni lahjaksi Tieteen Kuvalehden, josta on paljon iloa lapselleni.

Vierailija
262/371 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisesta moni kysyi, ja asumme siis pääkaupunkiseudulla alle 90 neliön asunnossa. Asunto vanha, joten ei ollut meidän tuloihin nähden edes mitenkään ylihintainen. Laskeskeltiin, että enemmän maksettaisiin jos asettaisiin vuokralla. Lainaa on vielä paljon, tosin vielä kertaakaan ei ole tarvinut jättää lyhennyksiä maksamatta, joten olemme ihan hyvin saaneet sitä lyhennettyäkin. Mutta tosiaan yhtiövastike on noussut asunnostamme 200e/kk niiden vuosien aikana, jona ollaan tässä asuttu, joten onhan se paljon. T. Ap

Tuo on asia joka kannattaa ottaa huomioon asuntoa ostaessa... halpuuteen on aina syy, useimmiten se että isot remontit ovat tulossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/371 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäämme kyllä, mutta ennen tilipäivää laskemme pennejä. Mitään ongelmia ei olisi, jos asuisimme kaupungin kerrostalossa vuokralla sen sijaan, että maksamme tonnin kuussa asuntolainaa ja asumiskulut siihen päälle. Omakotitalossa kuitenkin haluamme elää, tämä on oma valintamme ja sen mukaan elämme.

Vierailija
264/371 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan näin että mukavuus maksaa ja elät etupäässä niin että kaikki on mukavuusaluettasi kuten auton mahd. vähäinen käyttö tai säästäminen järkevästi sieltä täältä vaatteet ruoka ilmaiset ja halvat huvit niin onnistuuhan tuo. ihmettyttää ne joillla 50-100% suuremmat tulot ja vingutaan kun ei jää käteen. ne pärjää parhaiten jotka ei vaadi näitä mukavuuksia niin paljon saralla tai toisella

Vierailija
265/371 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Enää en tänne lapsia tekisi, kaikki tuet lapsiperheiltä leikattu pois. Eikä normi palkka riitä mihinkään. Hinnat kallistuneet ja alv nostaa verot pilviin.

Vierailija
266/371 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko 2010-luvun YH.

Tulot: nettopalkka 2300eur/kk ja itse luotoja pääomatuloja ja lapsilisät ja elatukset (150eur/lapsi) niin nettotulot yli 5000 eur/kk.

*Miten olen pärjännyt: hyvin sekä huonosti (henkinen paine valtava olla YH:na vastuussa kaikesta ja bisneksissä lainariskejä  ollut jo yli 15 vuotta) Olen säästänyt koko ajan ja varallisuus kasvanut. Mutta päivittäinen laskurumba laahaa aina jäljessä, koska joka vuosi on tullut isoja yllätyksiä (auto, talo, terveys). En ole pärjännyt siltä osin hyvin! Perintätoimistot on varsinaisia hyeenoja niille, jotka eivät omaa insinöörin aivoja ja tarkkuutta. Olen ihan paska hoitamaan "toimistoani"= ottaa pannuun ja seuraamuksia on.

*Mitä karsin YH:na: ei lehtitilauksia, ei spotify, netflix, kahviloita, kampaaja kerran vuodessa. Auto tonnin ritsa käteisellä. Halvimmat puhelimet, kalusteet kirppiksiltä. En osta mitään osamaksulla vaan käteisellä.

* Mihin olen tuhlannut: superkallis asunto, mutta siitä on tullut joka kuukausi tuloja vuokran muodossa (paritalo). Matkoista en ole luopunut, niin pää on pysynyt kasassa.

Ruoka, asuminen ja autoilu on kallista! (&perheen luotsaaminen)

Vierailija
267/371 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ihan kädestä suuhun eletä mutta kaikki kyllä menee mitä tulee. Elämme hyvin mutta emme leveästi. Meillä kaksi työssäkäyvää, tienaamme yhteensä n. 7000e bruttona. Yksi lapsi. Asumme helsingin keskustassa ja meillä on auto, nämä vievät kaikki rahat. Ja tiedän, keskustassa ei tarvitse autoa mutta pitää päästä mökille. Joten omia huonoja valintoja, metronvarren lähiössä ilman autoa eläisimme herroiksi.

Vierailija
268/371 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 700  euroa kuussa. Asumistuki, lapsilisät ja elatusmaksut lisäksi. Elatusmaksut kelan kautta. Hyvin pärjäämme. Kolme lasta. Olen siis yh. Kun ei ole autoa, ei polta, ei juo. Tekee itse ruoat. Käymme jopa tuetuilla lomilla. 

Vierailija
269/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä jos tulot yli 3000 ja valittaa ettei riitä sit pitää miettiä mihin ne oikein menee. Miehellä bruttopalkka 3000 ja minä elän opintotuella, lapsen lapsilisä sijoitetaan ja ei tarvi kaupasta valita aina sitä halvinta mutta Pirkkaa ja mikä se prisman oma merkki nykyään onkaan kotimaista? Tms niin paljon kyllä suositaan. Lapsella ei vielä harrastuksia, mutta kallis vakuutus ja säästöön saahaan ihan hyvin lapsilisän lisäksikin. Elettiin monta vuotta miehen kans kumpikin opintotuella joma niiltä ajoilta on jäänyt se että uutena ei raski paljon ostaa kun aina miettii että tämänkin ois voinu löytää kirpparilta 10 kertaa halvemmalla, mutta lapselle tulee silti ostettua paljon myös uutta alesta kun merkkivaatteita saa monesti alennuksesta halvemmalla kuin kirpparilta..

Vierailija
270/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen samat tulot. Vaihdettin tänä keväänä isompi vene niin siihen otettiin 40000 lainaa ja kkerä siinä jotain 400e. Se vähän syö käyttörahoja mutta kyllä me pärätään.

Vierailija
271/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pienet kulut vaan suuret tulot.

Vierailija
272/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjätään. Yhteistulot miehen kanssa 2500e. 2 lasta, oma talo, 2 autoa, hevosia jne. Ikinä ei ole rahat loppu.

Just joo. Oma talo huitsin nevadassa, omat sähköt, oma kaivo, ulkohuussi, hevoset pihatossa syöden vain ruohoa, puiden oksia ja talvella heinää, autot 20 v. rämiä 

Vierailija
273/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvin, koska on kaksi lasta jotka harrastaa kilpaurheilua. Ja se vaan on tosi kallista. Lisäksi on pakko olla kaksi autoa, tiukkaa on ja lisätöitä joutuu tekemään, mutta selvitty on, vielä. Tulot yhteensä noin 6500 brutto

Olisko aika vähentää jostain. Meillä tulot kahden lapsen kanssa alle 2t. Ja hyvin pärjätään vuokralla ollaan. Mitään turhuuksia ei kyllä ostella.

Vierailija
274/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjätään. Yhteistulot miehen kanssa 2500e. 2 lasta, oma talo, 2 autoa, hevosia jne. Ikinä ei ole rahat loppu.

Just joo. Oma talo huitsin nevadassa, omat sähköt, oma kaivo, ulkohuussi, hevoset pihatossa syöden vain ruohoa, puiden oksia ja talvella heinää, autot 20 v. rämiä 

Miksi ei olisi mahdollista? Talo on maksettu ja ei todellakaan asuta pk-seudulla. Toinen auto vanha, toinen vm 2015.

Vierailija
275/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat akateemisia,nettotulot luokkaa 7500 e/kk

Asuntolainaan menee n 1800/kk. Säästöön jää n 1000-1500/kk. 3 lasta harrastaa jääkiekkoa, jalkapalloa ja salibandyä.

Ei eletään suht normielämää. Käytännössä 4000-4500 menee elämiseen kuussa. Ollaan kauhisteltu tuota määrää!

Voiko tämä edes pitää paikkaansa. Itsellä on vuositulot 9tuhannen ja 10tuhannen välissä. Ja teillä tulot saman verran melkein kuukaudessa. 2 lasta on ja miehen tulot ei myöskää mitään päätä huimaavia ole... pärjätään ja olen onnellinen, naimisiin ei kyllä päästä (maistraatissa en naimisiin halua mennä) tai mitään ylimääräistä osteta. Ehkä vielä joskus..

Kadehdin.. yritän silti kovin päästä opiskelemaan korkeampaa tutkintoa, jotta joskus sais sais itsellekkin vakituisen työn ja haaveena omakoti vielä joskus.

Vierailija
276/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ilmoittavat tulonsa bruttona? Mun mielestä on vertailukelpoisempaa, kun tietää, mikä on se käytettävissä oleva nettotulo (sisältäen lapsilisät yms.) kuukaudessa. Näin ulkosuomalaisena (asun Saksassa) ei ole perillä, minkälainen verotus teillä siellä Suomessa on.

Vierailija
277/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen nettotulot noin 6000 €/kk, kaksi teiniä ja vanhemmat. Kaksi autoa, okt (lainakulut 600 €/kk), normaalit harrastukset.

Rahaa ei ole enää pariin vuoteen jäänyt säästettäväksi - kun lapset oli pieniä, säästyi 1000-2000€/kk. Ollaan nyt viime vuosina matkustettu yhdessä kerran vuoteen (matkat 4000-6000€/vuosi) ja tuo toinen autokin hankittu hiljan, joten siinä syy osaan lisääntyneistä kuluista. Toisaalta teineillä on krooninen rahapula ja ruokakauppaostokset 1300 €/kk. Luotan, että kun lapset muuttavat kotoa, niin talous kestää paremmin ja voimme taas laittaa rahaa säästöön.

Vierailija
278/371 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1-vuotias lapsi, joka on kanssani kotona syksyyn asti. Mies töissä, palkka noin 2500e/kk. Minä olen työtön, aloitan opiskelun syksyllä. Meillä on oma omakotitalo ja kaksi autoa, joista toinen on uusi ja toinen vanha. Vanhemman auton kulut ovat minun maksettavana. Tulemme taloudellisesti toimeen hyvin. Omat rahani kuluvat lähes loppuun joka kuukausi, mutta mieheni pystyy laittaa säästöön muutamia satoja euroja. Meillä on myös kaksi kissaa ja kani, joiden kuluja varten olen säästänyt rahaa. Asumiskulumme ovat noin 700e/kk. Emme syö ulkona.

Vierailija
279/371 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3v lapsi, joka on ollut nyt vuoden päiväkodissa. Jaoimme perhevapaat miehen kanssa. Olemme molemmat keskituloisia, netto 2200-2800€/kk. 

Asumme Helsingissä ihan kivalla alueella 4h+k kerrostaloasunnossa, jonne juuri muutettiin kaksiosta. Lainaan+vastikkeeseen menee noin 1200€/kk. Otettiin tarkoituksella laina mahdollisimman lepsulla (30v) maksuajalla, että taloudessa olisi joustoa. Tarkoitus olisi tehdä lisäksi ylimääräisiä lyhennyksiä, mutta toistaiseksi muuttoon liittyvät hankinnat on kyllä syöneet ne rahat aika tehokkaasti. Säästetään myös rahastoihin kuukausittain pieniä summia, itselle ja lapselle. 

Ruokaan tuhlataan ihan liikaa ja syödään myös ulkona suht usein. Ainakin kerran vuodessa ollaan käyty jossain pidemmällä (Euroopan) reissulla. Mutta muuten eletään kyllä suht vaatimattomasti. Auto on 10v vanha eikä meillä ole kovin kalliita harrastuksia. Yritetään ostaa etenkin lapsen tavarat mutta muutakin mahdollisuuksien mukaan käytettynä. Ja jos olisi toinenkin lapsi niin varmasti olisi tiukempaa, ihan jo senkin takia, että hoitovapaa kyllä tyhjensi säästötilejä kiitettävästi. Toki eihän sitä ole pakko hoitovapaata pitää, mutta kyllä kaikki täällä alueella melkein järjestään pitää ainakin 1,5v asti. Menisivät varmaan tuossa lähipäikyssä ihan shokkiin, jos sinne veisi 1-vuotiaan. 

Summa summarum nyt pärjätään oikein mukavasti mutta totta kai jos toinen meistä jää työttömäksi tai menee opiskelemaan niin vyöt kiristyy. Ja jossain muualla näillä asumismenoilla saisi jo hulppean omakotitalon. Oli siis jo edellisen asunnon myynnistä kertynyt pesämunaa, joten tuon 1200€/kk lisäksi asumisessa on jonkin verran rahaa kiinni. 

Vierailija
280/371 |
11.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästynyt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat akateemisia,nettotulot luokkaa 7500 e/kk

Asuntolainaan menee n 1800/kk. Säästöön jää n 1000-1500/kk. 3 lasta harrastaa jääkiekkoa, jalkapalloa ja salibandyä.

Ei eletään suht normielämää. Käytännössä 4000-4500 menee elämiseen kuussa. Ollaan kauhisteltu tuota määrää!

Voiko tämä edes pitää paikkaansa. Itsellä on vuositulot 9tuhannen ja 10tuhannen välissä. Ja teillä tulot saman verran melkein kuukaudessa. 2 lasta on ja miehen tulot ei myöskää mitään päätä huimaavia ole... pärjätään ja olen onnellinen, naimisiin ei kyllä päästä (maistraatissa en naimisiin halua mennä) tai mitään ylimääräistä osteta. Ehkä vielä joskus..

Kadehdin.. yritän silti kovin päästä opiskelemaan korkeampaa tutkintoa, jotta joskus sais sais itsellekkin vakituisen työn ja haaveena omakoti vielä joskus.

"Naimisiin ei päästä", eipä tuo vihkiminen taida maksaa, vaikka kirkossa menisikin. Nimimerkillä nuorena ja köyhänä rakkaudesta avioitunut , juhlat oli kyllä pienet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän