Miten te perheelliset ihmiset pärjäätte rahallisesti?
Kun tuntuu että säästää kaikessa mahdollisessa ja silti on tiukkaa? Ja meillä ihan suht normi palkka molemmilla 2000e ja 3000e välillä. Lapsia kaksi, toinen vielä päivähoidossa, toinen koulussa.
Kommentit (371)
Hurjia lukuja teillä ihmiset! Meillä 6 hengen talouden nettotulot n.3000e.
Kuukauden menot:
600 Asuntolainan lyhennys
300 vastike+autopaikka
100 vesi
50 sähkö
120 netti ja puhelimet
70 Vakuutukset
800 Ruoka ym päivittäistavara
200 vaatteet yms
100 harrastukset
300 bensa
=2640
Loput menevät joko säästöön tai yllättäviin menoihin kuten auton korjaamiseen, uuteen kodin koneeseen, lääkäriin tms.
Puskuria on kerätty pikkuhiljaa vuosien varrella riittävästi ettei talous kaadu yllätyksiin.
Miksi täällä syyllistetään siitä, että on hankkinut kaksi lasta? Se on kuitenkin ennemmän kuin normaalia. Joku on pielessä, jos ei kaksi normaalia palkkaa saavaa ihmiset eivät olisi mukamas oikeutettuja kahteen lapseen. Kyseessä on kuitenkin työssäkäyvät ihmiset, eivät mitkään yhteiskunnan tuilla asuvat! Enkä tarkoita että perheen rahankäytössä välttämättä olisi mikään pielessä.
Muiden kuin pk-seudulla asuvien on turha antaa yhtään mitään neuvoja asumisen suhteen. Te ette ymmärrä että asuminen täällä on oikeasti kallista. Vuokralla asuminen on aivan yhtä kallista, ellei jopa kalliimpaa, ja sekös sitten on kannattavaa kun ei mitään jää siitä edes itselleen?
Meillä jopa kolme lasta ja asumme omistusasunnossa pk-seudulla. Ja kyllä asumiseen menee tosi iso osa tuloista. Jos miettii, että nettotulot 5000e/kk, niin kyllä melkein 2000e/kk:ssa menee asumiseen. Ja näin on kyllä tosi monilla tutuillakin. Halvemmalla pääsisi toki jos kolmilapsinen perhe asuisisi kaksiossa tai vuokrakämppään saattaisi jopa saada asumistukea. Mutta eihän sellainen. voi olla tavoiteltavaa tai normaalia, haloo?
Ap kuitenkin sanoo, että rahat eivät koskaan ole vielä loppuneet, joten pärjäävät omillaan. Todennäköisesti rahaa myös jää jonkin verran joka kuukausi säästöönkin, mutta niin se on meilläkin. Vaan niin ne säästöt aina menevät, kun pitää maksaa ylimääräisiä vastikkeita, ostaa uusi pesutorni tai autoon tulee jotain.. Melko kädestä suuhun eletään loppujen lopuksi kuitenkin ja säästetään tosi monesta asiasta.
Olen todella pienituloinen. Saan pääomatuloja, yleistä asumistukea ja lapsilisää keskimäärin yhteensä 1165 €/kk.
Asumiseen (yhtiövastike, rahoitusvastike, vesi ja sähkö) menee yhteensä 740€/kk.
200€/kk menee ruokaan. Osaan kokata ruokaa itse. Aamupalaksi on usein kaurapuuroa ja teetä. Suosimme kasvisruokaa. Ruokajuomana on aina vesi. Käymme ulkona syömässä harvoin, ehkä kerran kuukaudessa.
En polta tupakkaa enkä lottoa. En osta iltapäivälehtiä tai take away kahveja.
En osta itselleni mitään vaatteita tai muutakaan. Lasten vaatteita olen saanut käytettynä tai lahjoituksina.
Näinkin pienillä tuloilla pärjää, kun osaa sopeuttaa menot tuloihin. Minulla ei ole kulutusluottoja, pikavippejä tai luottokorttivelkaa. Autokin on velaton.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä syyllistetään siitä, että on hankkinut kaksi lasta? Se on kuitenkin ennemmän kuin normaalia. Joku on pielessä, jos ei kaksi normaalia palkkaa saavaa ihmiset eivät olisi mukamas oikeutettuja kahteen lapseen. Kyseessä on kuitenkin työssäkäyvät ihmiset, eivät mitkään yhteiskunnan tuilla asuvat! Enkä tarkoita että perheen rahankäytössä välttämättä olisi mikään pielessä.
Muiden kuin pk-seudulla asuvien on turha antaa yhtään mitään neuvoja asumisen suhteen. Te ette ymmärrä että asuminen täällä on oikeasti kallista. Vuokralla asuminen on aivan yhtä kallista, ellei jopa kalliimpaa, ja sekös sitten on kannattavaa kun ei mitään jää siitä edes itselleen?
Meillä jopa kolme lasta ja asumme omistusasunnossa pk-seudulla. Ja kyllä asumiseen menee tosi iso osa tuloista. Jos miettii, että nettotulot 5000e/kk, niin kyllä melkein 2000e/kk:ssa menee asumiseen. Ja näin on kyllä tosi monilla tutuillakin. Halvemmalla pääsisi toki jos kolmilapsinen perhe asuisisi kaksiossa tai vuokrakämppään saattaisi jopa saada asumistukea. Mutta eihän sellainen. voi olla tavoiteltavaa tai normaalia, haloo?
Ap kuitenkin sanoo, että rahat eivät koskaan ole vielä loppuneet, joten pärjäävät omillaan. Todennäköisesti rahaa myös jää jonkin verran joka kuukausi säästöönkin, mutta niin se on meilläkin. Vaan niin ne säästöt aina menevät, kun pitää maksaa ylimääräisiä vastikkeita, ostaa uusi pesutorni tai autoon tulee jotain.. Melko kädestä suuhun eletään loppujen lopuksi kuitenkin ja säästetään tosi monesta asiasta.
Täällä vauvapalstallahan aina syyllistetään lasten hankkimisesta. Tuli mitä tahansa ongelmia lapsiperheelliselle, niin syyllistäminen alkaa. Jos lapsia pitää hankkia, niin yksi lapsi on ainoa oikea lapsimäärä, mutta silloinkin pitäisi olla täydellinen parisuhde, talous täysin kunnossa ja muutenkin kaikki täydellisesti. Ei ihme, että kukaan ei enää uskalla hankkia lapsia. Kenenkään elämä ei ole täydellistä!
Vierailija kirjoitti:
Olen todella pienituloinen. Saan pääomatuloja, yleistä asumistukea ja lapsilisää keskimäärin yhteensä 1165 €/kk.
Asumiseen (yhtiövastike, rahoitusvastike, vesi ja sähkö) menee yhteensä 740€/kk.
200€/kk menee ruokaan. Osaan kokata ruokaa itse. Aamupalaksi on usein kaurapuuroa ja teetä. Suosimme kasvisruokaa. Ruokajuomana on aina vesi. Käymme ulkona syömässä harvoin, ehkä kerran kuukaudessa.
En polta tupakkaa enkä lottoa. En osta iltapäivälehtiä tai take away kahveja.
En osta itselleni mitään vaatteita tai muutakaan. Lasten vaatteita olen saanut käytettynä tai lahjoituksina.
Näinkin pienillä tuloilla pärjää, kun osaa sopeuttaa menot tuloihin. Minulla ei ole kulutusluottoja, pikavippejä tai luottokorttivelkaa. Autokin on velaton.
Miksi et käy töissä?
Kaksi aikuista+9v lapsi. Tulot noin 1250e netto. Asumistuki kattaa vuokran, jää noin 100e maksettavaa. Vesi 30e, sähkö 40e. Muita laskuja ei ole, heitän roskiin koska olemme jo ulosotossa. Ruokaa ruokajakelusta, muu kirpparilta. Ihan hyvin.
Pärjätään kun asunto on kerrostalossa, jossa menot on pienet. Auto on nykymittapuulla vanha, mutta kaikki mukavuudet siitä silti löytyy ja näyttää tarpeeksi nykyaikaiselta. Itse en autoa edes omista. Rahaa riittää myös miehen aika kalliiseen harrastukseen, jonka kustantaa itse. Minä olen vielä minimi-kotihoidontuella ja hankin sillä lasten vaatteet ym. Itselleni en mitään juuri ostakaan, koska yritän välttää turhaa ostelua.
Pienten lasten kanssa nyt ei hirveästi viitsi vielä matkustellakaan.
Kiitos kysymästä: oikein hyvin.
On vain minä ja lapsi.
.
Kk-tulot 2033 € netto + lapsilisä 148 € ja elatustuki 156 €= 2337 €
-vuokra 747 €
-laskut kuukaudesta riippuen n. 250-300 €
.
Säästöön jää hyvin joka kuukausi.
Emme elä kädestä
En parjaa ihmisiä, joilla on enemmän kuin yksi lapsi, mutta ihmetys on aika suuri, jos ei AP:n tuloilla pärjää....
Vierailija kirjoitti:
En parjaa ihmisiä, joilla on enemmän kuin yksi lapsi, mutta ihmetys on aika suuri, jos ei AP:n tuloilla pärjää....
up
Niin, mihin ne rahat katoavat? Säästöön jää satanen silloin, toinen tällöin, vaikka ei todellakaan eletä mitenkään leveästi ja tulot ovat kohtuulliset. Paitsi toki asuminen täällä pk-seudulla on kallista, erityisesti kun pitää asua "lähellä kaikkea"...
Nettotulot noin 3900 euroa/kk, joista:
Asumiseen menee noin 2000 euroa/kk
Lemmikkien ruokaan ym. noin 50 euroa/kk
Autoon (bensat, huolto, vakuutukset) noin 250 euroa/kk
Harrastukset koko perheeltä noin 80 euroa/kk
Sähkö, puhelin ym. noin 80 euroa/kk
Muut kuin autovakuutukset noin 50 euroa/kk
No, ruokaan (ja päivittäistavaroihin) menee helposti sen 600-700 euroa kuukaudessa, sillä teinit syövät paljon. Perheessä siis yksi vanhempi ja pari teiniä. Pärjäämme kyllä, mutta enemmänkin voisi rahaa jäädä käteen. Toki asumisen kustannukset voisivat olla pienemmät....
Ap:lle: Teillä menee asumiseen liikaa tuloihin nähden. Me tienaamme mieheni kanssa käteen noin tuplasti tuon mitä te, ja asumiskulut on puolet pienemmät. Toki tämä on meiltä myös tietoinen valinta, ettei haluta ottaa tolkutonta lainaa vaan ennemmin sijoittaa myös muualle kun asuntoon.
Ja niille jotka täällä huutelee, että kun pk-seudulla on niin kovat hinnat: tämä on varmasti totta. Silloin on mietittävä vaihtoehtoja: muutetaanko muualle Suomeen, asutaanko ahtaasti tai asutaanko vähän huonommalla asuinalueella vanhemmassa kämpässä. Vai onko sitten oikealla alalla tai oikeassa ammatissa jossei kykene tienaamaan itselleen sellaista elintasoa mitä oma onnellisuus vaatisi? Jos esim 2 duunaria laittaa hynttyyt yhteen, niin tarvitseeko heillä olla varaa isoon asuntoon Helsingissä? Ei se ole mikään normi. Missä maassa kaikilla on varaa ostaa iso talo haluamaltaan paikalta ja kaksi autoa? Suomalaiset ottaa muutenkin tuloihin nähden liian suuria asuntolainoja, ei koske ainoastaan ap:ta. Onneksi tähän on nyt vähän puututtu (mm. lainakatto).
Meillä mies käy töissä, minä kotona lasten kanssa (molemmat alle 3v) ,vuokralla asutaan omakotitalossa ainakin vielä.. Auto löytyy myös. En koe että ollaan erityisen rikkaita mutta ei myöskään köyhiä. Säästetään aina silloin tällöin kun pystyy..yleensä edes se 20e kk.
On varmaan aika normi että alemman luokan keskituloisen lapsellisen (heh, mikä sutkautus) perheen rahat tulevat ja menevät, onnellinen saa olla jos saa 400-500 euroa kuussa säästöön. Asumisero myös mutkistaa tilannetta, kahden asunnon vuokra/velanmaksu on aika tuntuva korotus.
Minulla tulot noin 1900
Elarit abt. 300
Vuokra noin 600
Sähkö, puhelin, vaatteet, vakuutukset jne. ehkä 200
Ruoka 250 e/kk (työpaikalounas on luksusta, josta en mielelläni luovu)
Lapsia on kiva huomioida muutenkin kuin elareiden muodossa, ehkä 100 e/kk
Elämiseen/säästöön/sijoituksiin jää siten noin 450 e, eli eletään kyllä mutta ei tällä pröstäilemään pääse.
Nousua tulotasoon on lienee parisataa tulossa lisää jos muutetaan nykyisen naisen kanssa yhteen. Jopa vaikka auton joutuisi hankkimaan.
Meillä lapset nyt sen verran kasvaneet, että ollaan molemmat pitkästä aikaa kokopäivätöissä. Netto 6800 eur/kk ja asunto pk-seudulla jo maksettu. Joten erinomaisesti pärjätään ja osataan sitä arvostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Hurjia lukuja teillä ihmiset! Meillä 6 hengen talouden nettotulot n.3000e.
Kuukauden menot:
600 Asuntolainan lyhennys
300 vastike+autopaikka
100 vesi
50 sähkö
120 netti ja puhelimet
70 Vakuutukset
800 Ruoka ym päivittäistavara
200 vaatteet yms
100 harrastukset
300 bensa
=2640
Loput menevät joko säästöön tai yllättäviin menoihin kuten auton korjaamiseen, uuteen kodin koneeseen, lääkäriin tms.
Puskuria on kerätty pikkuhiljaa vuosien varrella riittävästi ettei talous kaadu yllätyksiin.
Se riippuu myös miten rahan kuluttaa, meillä ei vastiketta, omakotitalon kulut 200e kuukaudessa. Vesi ei maksa mitään, netti on ilmainen + miehen puhelin, mun kulut 30e/kk. Töissä saa tulostaa ilmaiseksi kaiken mitä haluaa. Joskus tarjolla ilmainen lounas. Nelihenkinen perhe, ruokaan menee n. 600e kuukaudessa. Vaatteisiin sama kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Pärjätään kun asunto on kerrostalossa, jossa menot on pienet. Auto on nykymittapuulla vanha, mutta kaikki mukavuudet siitä silti löytyy ja näyttää tarpeeksi nykyaikaiselta. Itse en autoa edes omista. Rahaa riittää myös miehen aika kalliiseen harrastukseen, jonka kustantaa itse. Minä olen vielä minimi-kotihoidontuella ja hankin sillä lasten vaatteet ym. Itselleni en mitään juuri ostakaan, koska yritän välttää turhaa ostelua.
Pienten lasten kanssa nyt ei hirveästi viitsi vielä matkustellakaan.
Pienten kanssa matkustaminen on parasta! Eivät paljoa vaadi ja matkat tulevat halvoiksi. Matkustapa parin teinin kanssa ikähaarukalla 16-17 ja huomaat että mikään raha ei meinaa riittää. Kaikesta menee aikuisen hinta.
Meillä maatila ja viime vuonna jäi palkkaa käteen 250€/kk per. henk. eli yhteensä 500€/kk, yksi lapsi ja nyt toinen tulossa, tiukkaa on ja mihinkään ei ole rahaa, velkaa vaan, mutta jotenkin on tänne asti selvitty että kai sitä selviää jatkossakin,😏 kun pitää rahapussin nyörit tiukalla..😅kaikki melkein ostetaan joo käytettynä, itse kerätään marjat yms. ja kasvatetaan perunat, porkkanat, sipulit yms..
Kaksi alle kouluikäistä ja molempien vanhempien palkka nettona jotain päälle 2000e. Siitä nelosesta menee asuntolainaan tonni, autoihin toinen ja kolmannella ostetaan ruoka, vaate, sälä, mitälie. Jäljelle jää aina reipas touhutonni, mitä sitten pistetään säästöön kesälomamatkaa tai vaikka nyt hajonnutta tiskaria varten.
Meillä avopuolison kanssa yksi vauva. Avokki tällä hetkellä äitiyslomalla. Nettotulot yhteen 5400e/kk. Asuntoon ja autoon 2000t/kk. About kaikki menee mitä tulee, mut eipä kyllä yritettykään säästää mitään. Nautittu mahdollisimman paljon elämästä. Ei huolta huomisesta. Palkankorotus tiedossa syksyllä.