Miten te perheelliset ihmiset pärjäätte rahallisesti?
Kun tuntuu että säästää kaikessa mahdollisessa ja silti on tiukkaa? Ja meillä ihan suht normi palkka molemmilla 2000e ja 3000e välillä. Lapsia kaksi, toinen vielä päivähoidossa, toinen koulussa.
Kommentit (371)
Todellakin! Ihan perus duunareita ollaan kans ja kaksi lasta, kerrostalokolmio, yks auto. Hyvin tarkkaan saa elellä ja mihinkään ylimääräiseen luksukseen ei liiemmälti varoja ole.
Oishan se mukava kun raskasta työtä painaa vuodet läpeensä, niin siitä ainakin kunnolla maksettais. Sitä stressiä kun on muutenkin ihan tarpeeksi, niin rahan soisi sitä viimeksi tuovan.
Kannattaa jäädä tuille, jää enemmän rahaa käteen.
Aika hyvin. Perheessä vain yksi palkka (brutto noin 2800 e) plus kotihoidontuki. Yksi lapsi. On OK-talo ja kaksi koiraa. Säästöön ei jää paljoa mutta vähän kuitenkin joka kuukausi. Emme juuri matkustele. OK-talo on pienehkö pienellä paikkakunnalla, joten asumismenot eivät ole suuren suuret. Ruokakaupassa emme yhtään säästele, ruokamenot ovatkin yli tonnin kuussa. Syömme luomua noin 90-prosenttisesti, ja koirat ovat raakaruokittuja. Auto on maksettu.
Ei pärjätä. Oonko todellakin nyt vähemmistössä joka tämän sanoo ääneen?
Kannattaisiko todellakin miettiä onko varaa leuhkailuun silloin kun siitä ei itselle tule olemaan tulevaisuudessa ainakaan mitään hyötyä?
Enempikin sais ääntä pitää lapsiperheiden ja työtä tekevien tiukkuudesta. Mut ei, tullaan ihmeessä kaikki vauva palstalle kertomaan miten hyvin me kaikki pärjätään ja rahaa on vaikka takapuolensa siihen pyyhkiä 😩
Vierailija 1983 kirjoitti:
Aika hyvin. Perheessä vain yksi palkka (brutto noin 2800 e) plus kotihoidontuki. Yksi lapsi. On OK-talo ja kaksi koiraa. Säästöön ei jää paljoa mutta vähän kuitenkin joka kuukausi. Emme juuri matkustele. OK-talo on pienehkö pienellä paikkakunnalla, joten asumismenot eivät ole suuren suuret. Ruokakaupassa emme yhtään säästele, ruokamenot ovatkin yli tonnin kuussa. Syömme luomua noin 90-prosenttisesti, ja koirat ovat raakaruokittuja. Auto on maksettu.
Sinä et ilmeisesti hoida raha-asioitanne.
Ollaan hyvätuloisia. Asuminen 1800€/kk, kaksi autoa, 4 paljon harrastavaa lasta (harrastusmaksut liki 2000/kk) , lapsille ostetaan aika huoletta. Varsinkin teinien vaatemerkit on jäytössä. Itse en osta itselleni yhtään mitään, olen ollut kohta 2 vuotta ostolakossa. Toisaalta matkustellaan melko paljon ja 3 lapsista matkustavat ulkomailla harrastustensa puolesta.
Joka palkasta menee iso osa sijoittamiseen. Meillä useita sijoitusasuntoja ja esim nyt yksi 5 kk tyhjillään putkiremontin vuoksi = kuluja tulee. Toisaalta kuukausitulojen lisäksi saamme varsinkin keväisin passiivista tuloa psinkojen muodossa. Lisäksi sijoitan taiteeseen, joka hyvin riskialtista, mutta toisaalta ostan teoksia joista tykkään, eli vaikka (ja usein näin käy) teoksen arvo ei nousisi, on meillä kuitenkin rakastamaani taidetta seinillä
Me pärjätään oikein hyvin, yhteiset nettotulot 4550 e/kk. Rahaa jää säästöönkin.
Kiekko ja taitoluistelu kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvin, koska on kaksi lasta jotka harrastaa kilpaurheilua. Ja se vaan on tosi kallista. Lisäksi on pakko olla kaksi autoa, tiukkaa on ja lisätöitä joutuu tekemään, mutta selvitty on, vielä. Tulot yhteensä noin 6500 brutto
Sama juttu - kaksi huippu-urheilevaa teiniä. Siihen menee kaikki mun fyrkat ja välillä on tiukkaa mutta olkoon, itsepähän olen tämän valinnut. Mihin minä nyt suuremmin rahaa tarvitsisikaan. Vaimolla vähän paremmat tulot
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjätä. Oonko todellakin nyt vähemmistössä joka tämän sanoo ääneen?
Kannattaisiko todellakin miettiä onko varaa leuhkailuun silloin kun siitä ei itselle tule olemaan tulevaisuudessa ainakaan mitään hyötyä?
Enempikin sais ääntä pitää lapsiperheiden ja työtä tekevien tiukkuudesta. Mut ei, tullaan ihmeessä kaikki vauva palstalle kertomaan miten hyvin me kaikki pärjätään ja rahaa on vaikka takapuolensa siihen pyyhkiä 😩
No hei, älä vedä hernettä nenään. Otsikossa kysyttiin miten pärjäätte ... Eikös ole aika selvää että osa pärjää paremmin, osa heikommin. Mitenkään mieltäsi pahoittamatta noin se vaan menee.
nm vähemmän pärjäävä
Netto n. 4000, 2 aikuista, 1 lapsi alakoulussa.
Molemmat siirtää 750 lainanhoitotilille, josta maksetaan laina, vastike, sähkö, vakuutukset, lapsen harrastusmenot.
Loput jää tilille koronnousua helpottamaan, yllättäviin menoihin.
Ruokakuluihin molemmat nostaa 250 euroa kuussa käteistä, ns kauppalompakkoon, tämä on ollut hyvä systeemi.
Molemmille jää siis n. 1000 omiin aisioihin. Ne on äkkiä käytetty, lyhennän opintolaina a, maksan takaisin opintorahaa. En osta vaatteita, kosmetiikkaa, tavaroita juurikaan. Ei ole autoa, mökkiä, kulutusluottoja, kortteja. Kaikki ylimääränen menee matkusteluun.
Tuntuu että tonni uupuu. Sit ois hyvä.
Hyvin pärjätään. Just tehtiin 10000e remontti ja ei tarvinnut edes lainaa ottaa. Minä kotirouva ja mies maanviljelijä,lapsia 2.
Olen itse kolmen lapsen yh ja oikeen hyvin pärjään. Palkkaa saan noin 2000-2500e kuussa, vuokra on noin tonnin kuussa. Siihen päälle lapsilisät ja elatusmaksut. Kaupassa ei tarvitse miettiä mitä ostaa, kun en kaupassa ravaa päivittäin. Teen yleensä viikon ruokalistan ja ostan ne kerralla, säästää paljon kun ei tarvitse joka päivä juosta, ei tule heräteostoksia ja ostaa vaan sen mitä tarvitsee. Rahaakin jää aina hieman säästöön.
Hyvin. Meidan perheeseen kuuluu kaksi taysi-ikaista aikuista.
Jännä, että vaikka jollakin on hyvät tulot niin ei ole onnellinen. Raha ei tee onnelliseksi.
Jos halveksii muita vaikka on rahaa niin on onneton.
Aivan hyvin pärjätään. Toki mieheni on hienon uran tehnyt ja menestynyt työelämässä. Talo on velaton. Mies maksaa asumisen kulut ja isot hankinnat. Itse ostan ruokaa ja omat vaatteeni ja edulliset lapsenvaatteet. Mies ostaa minulle joskus esim. Jotain kalliimpia vaatteita. Omat tulot vain n. 15 000 per vuosi koska en juuri työskentele. Miehen varallisuus n. 3 milj. Palkkatulot kohtuulliset.
Surullisena luin tänään facesta kun vähävaraisilla perheillä ei ole varaa tarjota lapsille kesällä mitään. Oli esim. 10 henkilön perheitä. Eihän niin ison perheen väki mahdu edes samaan autoon millä mennä kesälomalle. En aivan ymmärrä että hankitaan iso perhe mihin ei ole varaa.
Ei me pärjätäkään.
Tulot on 3500€/kk. Käteen. Yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Apn perheen tilanteessa on mun mielestä jotain outoa, ellei sitten turhuuksiin/osamaksuihin/vippeihin mene tyyliin tonnia kuussa.
No on! Jos ei ap tiedä edes paljon miehen nettopalkka on ja se menee... ja ihmettelee vaan täällä miten ei meinaa pärjätä :D
Molemmat akateemisia,nettotulot luokkaa 7500 e/kk
Asuntolainaan menee n 1800/kk. Säästöön jää n 1000-1500/kk. 3 lasta harrastaa jääkiekkoa, jalkapalloa ja salibandyä.
Ei eletään suht normielämää. Käytännössä 4000-4500 menee elämiseen kuussa. Ollaan kauhisteltu tuota määrää!