Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotien äitienpäiväkortit, joissa lapsi kertoo negatiivisia asioita äidistä

Vierailija
12.05.2019 |

Ennen äitienpäivää nauroin kavereille, että eihän ne päiväkotien työntekijät oikeasti voi kirjoittaa äideille kortteihin mitään, että "mun äiti on aina somessa" tms sisältöä, tuskin on niin sadisteja, että juuri äitienpäivänä haluaa olla ilkeitä ja kouluttaa äitejä. Järkytys oli aamulla melkoinen, kun toisenlainen asia (kuopuksen raskausajalta, joka ei tietenkään tule kortista ilmi, tuskin lapsi asiaa ymmärsi) mikä mielestäni on täysin sopimaton äitienpäiväkorttiin, luki oman lapsen kortissa. Onko muille tullut kyseisistä aikuisten kurjoittamista korteista paha mieli?

En todellakaan odota mitään kuningatarkohtelua tänään, mutta jos nyt edes ei tahallaan aikuiset loukkaisi. Edelleen itkettää kortti, vaikka järjellä yritän selittää itselleni että ehkä eivät kuitenkaan tarkoittaneet pahaa ja kyse vain hormoneista.

Kommentit (346)

Vierailija
141/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Ei päiväkodissa urkita lapsilta asioita. Kyllä ne vanhempien käytösmalli on tiedossa ilman lapsen laukomia totuuksia.

Lasten kertoman tarkoitus on ilahduttaa vanhempaa. Joskus kyllä kertomusta pitää vähän johdatella, että jotain tarinaa syntyy.

Lasten mielestä heidän kertoman kirjoittaminen on tärkeää... Välillä aika villiä, mutta pääosin tuotos on kilttiä. Ikävyydet jätetään kirjoittamatta.

Joskus lastensuojelu on kyllä ollut ihan aiheellista, kun lapsen tarinat ovat täysin kurjia... Ja valitettavan tosia. Niitä ei ole kirjattu korttiin vaan otettu muuten puheeksi.

Vierailija
142/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan normaalia pahoittaa juhlapäivänä mielensä, jos onnittelujen sijaan saa kortin, jossa moititaan. On aika sadistista, jos mietitään kaikkea sitä, millainen merkitys juhlapäiviä ja juhlittavilla on. Kannattavatko ihmiset sadismia nykyään?

Tavallaan ymmärrän, mutta sitten taas en. Miksi yksi epäonnistunut kortti tekisi tyhjäksi kaiken sen hyvän palautteen ja ne onnistumisen kokemukset, joita vuoden 364 muulta päivältä on kertynyt? Ei kai ihmisen koko minäkuva yhdestä kortista ole kiinni?

Mitkä onnistumisen kokemukset tai hyvä palaute? En mä ainakaan koe mitään sellaisia. Ihan normaalia oloa vaan. Ja sitten päälle pilkkaava kortti.

Et koe onnistuneesi kasvattajana, kun lapsesi esimerkiksi osoittaa empatiaa, hakee oma-aloitteisesti imurin auttaakseen äitiä siivouksessa tai kertoo, kuinka rakas olet hänelle? Puolisosi ei koskaan kehu, kuinka paljon hän arvostaa sinua tai kuinka paljon hän rakastaa?

En, empatia on synnynnäinen ominaisuus, jota on aivan normaalia ruokkia, olisin ainoastaan huolestunut, jos sitä ei ilmenisi. Miestäni en valinnut rakastaakseni häntä.

Syy siihen ei löydy huonosta äitienpäiväkortista tai edes päiväkodin ajattelemattomasta henkilöstöstä.

Kyllä löytyy siihen, että lähettävät minulle lapsen kanssa pilkkaavan kortin.

Jätä se omaan arvoonsa ja keskity positiivisiin asioihin. Jos et osaa, opettele. Viimekädessä psykoterapeutin opastuksessa.

Ei ole kyse siitä, itselläsi on asennevamma.

Voidaan sopia niin, jos siitä tulee sinulle parempi mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi laittaa korttiin sen mitä vanhempi on juuri sanonut. Esikoisen kortissa oli vähän ikävästi sanottu, että äidillä on aina kiire, kun kortin askarteluaamuna oli ollut kiire. Tästä viisastuneena ennen äitienpäivää juttelin kivoja kuopuksen kanssa päiväkotiin viedessä  ja sain melkein sanasta sanaan samansisältöisen kortin äitenpäiväksi, kuin mistä olimme jutelleet.

Vierailija
144/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan edelleen tietää mitä siinä ap:n kortissa tarkalleen luki. Koitin selata kaikki viestit läpi, mutta en ainakaan äkkiseltään nähnyt vastausta.

Ja joidenka mielestä on peiliin katsomisen paikka jos jotain pahaa lukee niin haloo, pitääkö se just äitienpäiväkorttiin kirjoittaa? Mulle äitienpäivä ainakin tarkoittaa tavallaan kiitosta äitiydestä ja sen tuomasta suuresta vastuusta ja mun fiilis menisi ihan totaalisesti koko päivästä jos jotain ikävää lukisi. Tehkööt jotkut haastattelut jollekkin toiselle päivälle johon suoltaa sitten äidistä ne kaikki pahat asiat. Äitienpäivään se ei kyllä todellakaan kuulu ja jos olisin hoitaja niin en ikinä voisi kirjoittaa mitään tuollaista vaan ohjaisin lapsen vastaamaan jotain positiivista.

Haluisin nähdä sen äidin jolla on aina siisti koti, aina terveellinen ruoka tarjoilla, joka ei koskaan huuda/hermostu tai koskaan käytä somea tai käytä yhtäkään päihdettä. Ainiin ja hyvin toimeentuleva ja läsnä lapselle niin fyysisesti kun henkisesti 24/7. Tai oikeastaan en halua nähdä, se olisi vain pelottava robotti, jos oikein miettii..

Jos tiedät itsekin, ettei täydellistä äitiä olekaan, niin miksi syyllistyt hölmösti tehdystä kortista? Siis itse olen aivan pöllämystynyt näistä viesteistä. Tietenkin se on tökeröä kirjoittaa ikäviä asioita äitienpäiväkorttiin, mutta minä en kyllä osaa ottaa sellaisista asioista itseeni.

En ole varma mitä yrität sanoa? Miksi syyllistän(?) hölmösti tehdystä kortista? Koska mielestäni kukaan äiti ei ansaitse tuollaista korttia. Aika vähän vaatii kuitenkin lopulta hoitajalta saada siihen jotain hyvää kirjoitettua. Mulle se merkitsee iloista juhlapäivää ja jos joku hoitaja tieten tahtoen haluaa sen sabotoida niin kyllä se herättää kysymyksiä hoitajan empatiakyvystä (jos kuvitellaan että äiti muuten vaikuttaa normaalilta/mukavalta/täysjärkiseltä, eikä esim. ole huolta henkisestä tai fyysisestä väkivallasta lasta kohtaan.)

Vaikka en ole mitään tuollaista korttia koskaan saanut niin kyllä mulla silti on empatiakykyä ja vahva oikeustaju puolustaa "väärinkohdeltuja". Ja koska mulla on vahva empatiakyky niin en voi ymmärtää tuollaista empatiakyvyn puutetta. Tämä taasen synnyttää minussa astetta voimakkaampia tunteita ja täten kirjoitusvimman, kun en ymmärrä alkuunkaan jotain asiaa tai piirrettä ihmisessä.

Vierailija
145/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kerran äitienpäiväkortin, johon lapsi oli kirjoittanut:

"Meidän äiti on kiva, kun pääsen hänen kanssaan Linnanmäelle". Ja tuohan oli faktaa, koska joka äitienpäivä vein ainokaisen tyttäreni Lintsille, ostimme ranneekkeet koko päiväksi ja kutsuimme isukin hakemaan sulkemisaikaan. Ihania muistoja! Sadekaan ei haitannut, olipahan vähemmän asiakkaita vuoristoradassa.

Vierailija
146/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan edelleen tietää mitä siinä ap:n kortissa tarkalleen luki. Koitin selata kaikki viestit läpi, mutta en ainakaan äkkiseltään nähnyt vastausta.

Ja joidenka mielestä on peiliin katsomisen paikka jos jotain pahaa lukee niin haloo, pitääkö se just äitienpäiväkorttiin kirjoittaa? Mulle äitienpäivä ainakin tarkoittaa tavallaan kiitosta äitiydestä ja sen tuomasta suuresta vastuusta ja mun fiilis menisi ihan totaalisesti koko päivästä jos jotain ikävää lukisi. Tehkööt jotkut haastattelut jollekkin toiselle päivälle johon suoltaa sitten äidistä ne kaikki pahat asiat. Äitienpäivään se ei kyllä todellakaan kuulu ja jos olisin hoitaja niin en ikinä voisi kirjoittaa mitään tuollaista vaan ohjaisin lapsen vastaamaan jotain positiivista.

Haluisin nähdä sen äidin jolla on aina siisti koti, aina terveellinen ruoka tarjoilla, joka ei koskaan huuda/hermostu tai koskaan käytä somea tai käytä yhtäkään päihdettä. Ainiin ja hyvin toimeentuleva ja läsnä lapselle niin fyysisesti kun henkisesti 24/7. Tai oikeastaan en halua nähdä, se olisi vain pelottava robotti, jos oikein miettii..

Jos tiedät itsekin, ettei täydellistä äitiä olekaan, niin miksi syyllistyt hölmösti tehdystä kortista? Siis itse olen aivan pöllämystynyt näistä viesteistä. Tietenkin se on tökeröä kirjoittaa ikäviä asioita äitienpäiväkorttiin, mutta minä en kyllä osaa ottaa sellaisista asioista itseeni.

En ole varma mitä yrität sanoa? Miksi syyllistän(?) hölmösti tehdystä kortista? Koska mielestäni kukaan äiti ei ansaitse tuollaista korttia. Aika vähän vaatii kuitenkin lopulta hoitajalta saada siihen jotain hyvää kirjoitettua. Mulle se merkitsee iloista juhlapäivää ja jos joku hoitaja tieten tahtoen haluaa sen sabotoida niin kyllä se herättää kysymyksiä hoitajan empatiakyvystä (jos kuvitellaan että äiti muuten vaikuttaa normaalilta/mukavalta/täysjärkiseltä, eikä esim. ole huolta henkisestä tai fyysisestä väkivallasta lasta kohtaan.)

Vaikka en ole mitään tuollaista korttia koskaan saanut niin kyllä mulla silti on empatiakykyä ja vahva oikeustaju puolustaa "väärinkohdeltuja". Ja koska mulla on vahva empatiakyky niin en voi ymmärtää tuollaista empatiakyvyn puutetta. Tämä taasen synnyttää minussa astetta voimakkaampia tunteita ja täten kirjoitusvimman, kun en ymmärrä alkuunkaan jotain asiaa tai piirrettä ihmisessä.

Ei vaan syyllistyt. Siis alat tuntea syyllisyyttä "epäonnistumisestasi" yhden kortin takia. No, ilmeisesti sinulle ei ole näin käynyt, jos et ole huonoa korttia saanut. Mutta jotkut näyttävät kyseenalaistavan oman äitiytensä yhden tökerösti toteutetun kortin takia. En ymmärrä sitä.

Olen siis aivan samaa mieltä siitä, että korttiin pitäisi laittaa pelkästään kivoja asioita. Jos niin ei kuitenkaan tehdä, se kertoo minun mielestäni enemmän kortin antajasta (tässä tapauksessa päiväkodin henkilökunnasta) kuin kortin saajasta. En käsitä, miten yksi kortti voi saada niin suuren merkityksen.

Vierailija
147/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt taas on mielensäpahoittajat liikenteessä. Ottaa nyt henkilökohtaisena loukkauksena joku päikyssä kiireessä väsätty äitienpäiväkortti?!? Pakko olla provo. Jos ei, menkää terapiaan.  

Vierailija
148/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan syyllistyt. Siis alat tuntea syyllisyyttä "epäonnistumisestasi" yhden kortin takia. No, ilmeisesti sinulle ei ole näin käynyt, jos et ole huonoa korttia saanut. Mutta jotkut näyttävät kyseenalaistavan oman äitiytensä yhden tökerösti toteutetun kortin takia. En ymmärrä sitä.

Olen siis aivan samaa mieltä siitä, että korttiin pitäisi laittaa pelkästään kivoja asioita. Jos niin ei kuitenkaan tehdä, se kertoo minun mielestäni enemmän kortin antajasta (tässä tapauksessa päiväkodin henkilökunnasta) kuin kortin saajasta. En käsitä, miten yksi kortti voi saada niin suuren merkityksen.

Niin tosiaan, tai päiväkodin kiireestä.

Vierailija
149/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Vierailija
150/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt taas on mielensäpahoittajat liikenteessä. Ottaa nyt henkilökohtaisena loukkauksena joku päikyssä kiireessä väsätty äitienpäiväkortti?!? Pakko olla provo. Jos ei, menkää terapiaan.  

Niin mitäpä sitä turhaan kunnioittamaan juhlan sankaria. Mennää häihin valkosessa mekossa, hautajaisiin kukkamekossa pienen hihityksen kera ja sit saadaan hyvä mieli what evö meiningillä!! Jee!

Vierailija
151/346 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tosiaan, tai päiväkodin kiireestä.

Ei tyhmyys mitä tämä edustaa, kerro kiireestä.

Vierailija
152/346 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole tajunnut, että niistä voi loukkaantua ja harmistua. Sekä isä että äiti vuorotellen. Kasvattakaa vähän nahkaanne ennenkun lapsenne on teini.

Olisko ollut parempi, että tarhanope olisi keksinyt vastaukset. Meillä on kaikilla lapsilla ollut tuollasia kortteja enkä kyllä mitenkään keksi miten olisin oman lapseni sanomisista voinut loukkaantua. Laita nyt ap joku esimerkki mistä voi loukkaantua jos et halua sitä omaasi kertoa niin ehkä mäkin ymmärrän.

Mikä ihme koko tuollaisen kortin funktio? Koulia äitiä äitienpäivänä? Kun ei muuten Suomessa saa äidit tarpeeksi turpiinsa joka puolelta?

Vierailija
153/346 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni isänpäiväkortti oli kerran vaihtunut toisen lapsen kanssa, lapsenikin huomasi sen. Miehelläni on aika erikoinen harrastus, josta puhutaan kotona paljon, joten lapsetkin tietävät siitä paljon, mutta ei varmasti kukaan kaverin isä harrasta samaa. Kortissa kerrottiin eräästä toisesta yhtä jännittävästä jutusta, joka oli vähän saman suuntainen, niin arvelen toisen lapsen ottaneen mallia lapsestani.

Ehdotin, että viedään kortti takaisin tarhaan ja pyydetään vaihtamaan, mutta mies ja lapsi olivat sitä mieltä, että ei kannata vaivata hoitajia. Mietin vaan että, että toisessakin perheessä on hämmästelty korttia.

Vierailija
154/346 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on noissa "lapsi sanoo totuuden"-korteissa aina mietityttänyt, miksi isien kortit ovat täynnä hassunhauskoja juttuja (meillä esim. että isi aina imuroi, vaikka mies on ehkä kerran elämässään tarttunut imuriin ja lapsi muisti tämän tai että isin kanssa on kivaa pelata pesäpalloa, vaikka isä ei ole ikinä pelannut pesäpalloa) ja sitten äitien korteissa on ihan selvää ilkeilyä (äiti tekee aina töitä, äiti ei ole hauska, äiti ei koskaan leiki, vaikka juuri minä meidän perheessämme teen lyhennettyä työpäivää ja keksin lapselle kaikenlaista puuhaa). Kun lapselta olen asiasta kysellyt (miksi noin sanoi) niin ei oikein osaa vastata, kertoo sanoneensa vain jotain tai että asiaa oli tivattu ja sitten vastasi jotain mukahauskaa.

On selvää, että lapselta saa tietynlaisia vastauksia, kun kysymys esitetään tietyllä tavalla. Jos lapsi ei osaa heti vastata kysymykseen, voidaan kysyä johdatteleva kysymys (tekeekö äiti paljon töitä tms). Muutaman kerran lapsi on sanonut suoraan, ettei ole noin sanonut, vaikka kortissa niin lukikin.

Miksi siis näitä hiukan inhottavia asioita on laitettava korttiin? Eivätkö ne voisi olla pohjana vaikka palaverissa, jolloin voitaisiin miettiä kaikkien toimintatapoja ja niihin parannuksia? Miksi ihmeessä on tarve tehdä hauska kortti, jossa loppupeleissä ei ole mitään hauskaa? Se, että lapsi sanoo totuuden (erittäin kyseenalaista tuokin) on huono argumentti, kun ei kai korttien tarkoitus ole oikeasti pahoittaa kenenkään mieltä. Ja jos on, niin kortti ei ole se oikea paikka. En usko, että kenestäkään on kivaa lukea onnittelukortista, miten epäonnistunut hän on vanhempana, oli se sitten totta tai ei.

Vierailija
155/346 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne voisi ryhmän äidit koota yhteislahjan hoitajille.

Laihdutusvinkkejä, täydennyskoulutusoppaita, ”miten muuttua tyylikkääksi vähällä rahalla” -leikkeitä lehdistä, ”tunnista narsisti” -ohjeet jne.

Kyllä naurattaisi. Ai että.

Vierailija
156/346 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutusvinkkejä, täydennyskoulutusoppaita, ”miten muuttua tyylikkääksi vähällä rahalla” -leikkeitä lehdistä, ”tunnista narsisti” -ohjeet jne.

Eikös nuo äitienpäiväkortit ole lapselta, eikä hoitajilta.

Jos lasten äitienpäiväkortit loukkaavat äitejä noin kovasti, olisiko syytä luopua niistä kokonaan tai sitten kotitehtävänä äidit itse kirjoittaisivat korttiin milainen äiti hän lapsilleen on, jolloin säilyisi illuusio täydellisestä ja hyvästä äidistä.

Suurin osa lapsista tunnetasoltaan ei vielä osaa kaunistella tai valehdella asioita, vaan kertoo asioita, miten lapsi itse kokee asiat.

Ja eiköhän lapset möläyttele hoitajille myös arkaluotaisia asioita tai ei niin kivoja juttuja, ilman äitienpäiväkorttien tekoa.

Vierailija
157/346 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nuo äitienpäiväkortit ole lapselta, eikä hoitajilta.

Jos lasten äitienpäiväkortit loukkaavat äitejä noin kovasti, olisiko syytä luopua niistä kokonaan tai sitten kotitehtävänä äidit itse kirjoittaisivat korttiin milainen äiti hän lapsilleen on, jolloin säilyisi illuusio täydellisestä ja hyvästä äidistä.

Suurin osa lapsista tunnetasoltaan ei vielä osaa kaunistella tai valehdella asioita, vaan kertoo asioita, miten lapsi itse kokee asiat.

Ja eiköhän lapset möläyttele hoitajille myös arkaluotaisia asioita tai ei niin kivoja juttuja, ilman äitienpäiväkorttien tekoa.

Ei ne lapset niitä yksin tee. Kuten voit lukea, hoitajat johdattelee äitien kortteihin tuota irvintää.

Ja miksi sinä närkästyit. Ehdotuksenihan oli huumoria. Ei saa leikistä suuttua.

Vierailija
158/346 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen kortissa oli "äitini tekemä paras ruoka on... ", muuten hyvä, mutta meillä kokkaa pääasiassa isä, mutta isänpäiväkortissa ei vastaavaa ruuanlaitto/kotityö -kohtaa ollut.

Toinen oli "kun olen koulussa, äitini on..." No töissä! Missäs muualla?!? Vastaavaa missä isä viettää päivänsä - kohtaa ei ollut isänpäiväkortissa.

Ihan huumorilla tähän suhtauduin, mutta olisihan nuo jatka lausetta - lauseet voineet hauskempia ja mielikuvituksellisempiakin olla. Isänpäiväkortissa oli jotain "isä on hassu kun se aina..." ja "isän kanssa me aina yhdessä...".

Vierailija
159/346 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minusta ole tarhatätien asia kaivella lapselta perheen yksityisistä asioista ja kirjoitella niitä sitten äitienpäiväkortteihin. Ei minun lapsuudessa ainakaan näin tehty, kun äidille piti väsätä korttia päiväkodissa/koulussa.

Vierailija
160/346 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on vain päiväkoti-ikäisten lasten äideillä, kun kuvitellaan olevan täydellinen ja maailman paras äiti, eikä arvostelua hyväksttä, ei edes lapsen, miten hän näkee asiat todellisuudessa.

Viimeistään lapsen teini-iässä totuus iskee vasten kasvoja ja hyvästä äidistä tai siitä luulosta, on vain rippeet jäljellä ja arvostelua saa kuulla joka päivä, hyvä jos muistavat edes äitienpäivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi