Päiväkotien äitienpäiväkortit, joissa lapsi kertoo negatiivisia asioita äidistä
Ennen äitienpäivää nauroin kavereille, että eihän ne päiväkotien työntekijät oikeasti voi kirjoittaa äideille kortteihin mitään, että "mun äiti on aina somessa" tms sisältöä, tuskin on niin sadisteja, että juuri äitienpäivänä haluaa olla ilkeitä ja kouluttaa äitejä. Järkytys oli aamulla melkoinen, kun toisenlainen asia (kuopuksen raskausajalta, joka ei tietenkään tule kortista ilmi, tuskin lapsi asiaa ymmärsi) mikä mielestäni on täysin sopimaton äitienpäiväkorttiin, luki oman lapsen kortissa. Onko muille tullut kyseisistä aikuisten kurjoittamista korteista paha mieli?
En todellakaan odota mitään kuningatarkohtelua tänään, mutta jos nyt edes ei tahallaan aikuiset loukkaisi. Edelleen itkettää kortti, vaikka järjellä yritän selittää itselleni että ehkä eivät kuitenkaan tarkoittaneet pahaa ja kyse vain hormoneista.
Kommentit (346)
No vähän vaikea antaa mielipidettä kun ei tiedä, mitä siinä luki. Ehkä se kuulosti hauskalta?
Tee lasu niistä tarhatädeistä. Siinäpähän oppivat.
Anteeksi epäselvä aloitus! Siis lapsen päiväkodissa tehdään usein kortteja äitien- ja isänpäivänä, joissa johdatellaan lapsi kertomaan asioita ja kirjoitetaan ne muotoon "mun äiti on kiva, kun se paistaa lettuja" jne. Luulin, että kaikille tuttua.
Ap
Sain kortin missä kysyttiin: mm. mitä äiti tekee työkseen, lapsi oli vastannut en tiedä. Ei nää kysymykset oo tehty ketään loukkaamaan, vaikka lapsen vastaukset voivat olla mitä tahansa. T. Äiti joka on hyvä leikkimään...
Nyt en voi sanoa juuta enkä jaata asiaan, sen verran tekstistä jäi asiaa pois. Ehkä sinun pitää keskustella asiasta miehesi tai jonkun ystäväsi kanssa, mutta täältä ei välttämättä apua saa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi epäselvä aloitus! Siis lapsen päiväkodissa tehdään usein kortteja äitien- ja isänpäivänä, joissa johdatellaan lapsi kertomaan asioita ja kirjoitetaan ne muotoon "mun äiti on kiva, kun se paistaa lettuja" jne. Luulin, että kaikille tuttua.
Ap
Tuon nyt ymmärsivät kaikki, mutta sitä mitä sinun kortissasi oli, jäi auki.
Vierailija kirjoitti:
No vähän vaikea antaa mielipidettä kun ei tiedä, mitä siinä luki. Ehkä se kuulosti hauskalta?
Aivan, ehkä se kuulosti hauskalta. Myös mies on sitä mieltä, että kyseinen asia on neutraali ja muistutti, että minusta tuntui neutraalilta asia, joka häntä isänpäivänä harmitti ja loukkasi. Ajattelin vain kysyä harmittaako muita tänään. Ja ehkä vihjata palstalla pyörivälle varhaiskasvatushenkilöstölle, että kaikkien huumorintaju ei tänään riitä ihan mihin vaan ja on aika ilkeää ottaa riski ja mahdollisesti pilata toisen päivä.
Ap
Tunnustan. Työkaverin mielestä oli hyvin miellyttävää kirjoittaa yhteen korttiin "mun äiti aina huutaa". En pystynyt estämään, vaikka esitin mielipiteeni, että ihan kaikkea lapsen sanomaa ei tarvitsisi kirjoittaa ja voisi yrittää saada lapselta lisää erilaisia vastauksia.
Siitä on vuosia aikaa, mutta olen edelleen pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan. Työkaverin mielestä oli hyvin miellyttävää kirjoittaa yhteen korttiin "mun äiti aina huutaa". En pystynyt estämään, vaikka esitin mielipiteeni, että ihan kaikkea lapsen sanomaa ei tarvitsisi kirjoittaa ja voisi yrittää saada lapselta lisää erilaisia vastauksia.
Moni varhaiskasvatustyöntekijä on sen verran matalasti koulutettu, että tuntumaa tahdikkuuteen ei oikein ole, vaan nauretaan omille wt-vitseille.
Kysyntää olisi todellisille varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
En kyllä ole tajunnut, että niistä voi loukkaantua ja harmistua. Sekä isä että äiti vuorotellen. Kasvattakaa vähän nahkaanne ennenkun lapsenne on teini.
Olisko ollut parempi, että tarhanope olisi keksinyt vastaukset. Meillä on kaikilla lapsilla ollut tuollasia kortteja enkä kyllä mitenkään keksi miten olisin oman lapseni sanomisista voinut loukkaantua. Laita nyt ap joku esimerkki mistä voi loukkaantua jos et halua sitä omaasi kertoa niin ehkä mäkin ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti sai itkemään entistä vuolaammin. Harmi, ettet pystynyt estämään ja toivottavasti kyseisen kortin saaja osasi suhtautua asiaan minua paremmin.
Toisaalta tuli parempi mieli, kun kuulee, että muissakin päiväkodeisaa osataan.
Nyt yritän ryhdistäytyä ja päästä äitienpäivätunnelmaan. Myötätuntoa, jos joku kohtalotoveri tulee lukeneeksi aloituksen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos mun lapsi kirjoittaisi korttiin noin niin se olisi tosi vakavan peiliinkatsomisen paikka. Voit ajatella, että ehkä sen lapsen elämä parantui ja äiti hieman mietti huutamistaan.
Miksi loukkaannut asioista, jotka ovat totta? Sun pitää selvittää asia lapsesi kanssa, jos huomaat, että lapsellasi on negatiivisia kokemuksia tai mielikuvia sinusta. Eihän se lapsen vika ole, jos olet aikoinaan joskus mokannut jotain. Eli puhu lapsesi kanssa! Lapsikin voi päästä yli menneistä asioista tai muuttaa käsitystä siitä, mitä on joskus tapahtunut.
Otsikko on väärin, kyse on korteista joissa lapsi kertoo kokemuksiaan ja ajatuksiaan äidistä. Joillain lapsilla ne on positiivisa ja jollain negatiivisia.
Kumma perhe, vuorotellen isä ja äiti loukkaantuu lapsensa sanelemista korttiteksteistä. Olisiko peiliin katsomisen paikka, kun totuus sattuu?
kosta sitten kevätkortilla, Liisa hoitaja on kiva ja se aina vaan juttelee pihalla muille aikuisille,
"toisenlainen asia (kuopuksen raskausajalta, joka ei tietenkään tule kortista ilmi, tuskin lapsi asiaa ymmärsi) mikä mielestäni on täysin sopimaton äitienpäiväkorttiin"
Onnittelut hienosta kryptisyydestä! Tosi järkevää kirjoittaa tuolla tavalla, kun olisi voinut ihan vaan kirjoittaa mitä siinä kortissa oikeasti luki. Mutta se olisi ollut liian helppoa tietysti.
Yritetään sitten arvailla kun sitä selkeästi haluat.
"Kuopuksen raskausajalta" - siis tämä lapsi, joka toi kortin, ei ole kyseinen kuopus, vaan olet tällä hetkellä raskaana, tai olet äskettäin ollut (ihan kieliopillisesti tuo "kuopuksen raskausaika" tietysti tarkoittaa että kuopuksesi on ollut raskaana, mutta siitä tuskin on kysymys).
Joten veikataan:
- mun äiti on lihava
- mun äiti oksentaa aamuisin
- mun äidin nilkat turpoaa
- mun äidille ei mahdu kengät jalkaan
- mun äiti itke koko ajan
Jotain tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole tajunnut, että niistä voi loukkaantua ja harmistua. Sekä isä että äiti vuorotellen. Kasvattakaa vähän nahkaanne ennenkun lapsenne on teini.
Olisko ollut parempi, että tarhanope olisi keksinyt vastaukset. Meillä on kaikilla lapsilla ollut tuollasia kortteja enkä kyllä mitenkään keksi miten olisin oman lapseni sanomisista voinut loukkaantua. Laita nyt ap joku esimerkki mistä voi loukkaantua jos et halua sitä omaasi kertoa niin ehkä mäkin ymmärrän.
Keksinyt?? Voi olla liian vaikea käsittää pienille tarhantätiaivoille, mutta lapselta voi kysyä vaikkapa että mistä sinä tykkäät äidissäsi, ja sitten kirjoitttaa korttiin sen... Ei varmasti tule vastaukseksi että siitä kun äiti aina huutaa.
Häh?