Hohhoijakkaa. Taas Väestöliiton mukaan se, että naiset ei nää perheitä arjessaan vähentää lisääntymistä
Mitenköhän kauan tuota jaksetaan toitottaa, että lapsien haluamattomuus olisi aina jokin väärinymmärrys? Miten vakavasti voi ottaa tutkimuslaitoksen, joka ei mieti ulkoisten tekijöiden vaikutusta yhteiskunnassa niinkin merkittävään asiaan kuin lisääntymiseen?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien motiiveja halutaan lapsellistaa. Puhutaan vastuuttomuudesta, nuoruuden pitkittymisestä ja bilettämisestä. Perheellinen ehkä luulee, että kaikki lapsettomat ovat samanlaisia kuin he itse olivat joskus ennen lapsia. Ihminen kasvaa, kehittyy ja kypsyy ilman niitä lapsiakin. Perheellinen ei vain enää pysty erottamaan omaa kasvua perheellistymisestä
Ajattelen että jos elämä olisi hyvää ja ennustettavaa niin sitten voisi tehdä lapsen. Koska silloin elämästä tulisi varmaan myös aika arkista ja tylsää. Lapsiperhe-elämä olisi uusi hieno elämänvaihe. Mutta nyt kun pitää samaan aikaan opiskella, tehdä pätkää, kevytyrittäjyyttä ja sitten vielä muuttaa työn perässä niin mä vaan yritän pysyä mukana. Ei puhettakaan että pystyis ees huonekasvia hankkimaan saati lasta. En tunne itseäni vastuuttomaksi tai nuoruuteni pitkittäjäksi. Tunnen itseni stressaantuneeksi ja velvollisuudentunteiseksi.
Että en halua lapsia, koska ei kai kukaan halua itselleen mitään mikä on käytännössä mahdotonta? Jos ois vakityö niin sitten ne lapsihalut vois herätä. En halua lapsia mutta tuntuu että se ei tavallaan ole oma päätös.. Jos joku ymmärtää mitä tarkoitan?
Paitsi käytännössä.
Mitä tarkoitat?
Lapsettomat ovat lähes aina lapsellisia.
Olet vain niitä ihmisiä, joille lapsettoman kaikki huonot ominaisuudet johtuu siitä, että heillä ei lapsia. Mistä syystä vanhempi on lapsellinen, tyhmä, väkivaltainen tai laiska? Eiköhän se ole ihmisestä kiinni eikä niistä lasten olemassaolemattomuuksista. Vähän sama kun vanhempaa kiukuttaa jonkun antama neuvo, ja sitten keksii että se joku on lapseton; huono neuvo! Miksi lapsellinen antaa huonon neuvon sitten?
Kannattaisi harjotella olemasta niin yksisilmäinen.
Naiset ei työllisty. Samaan aikaan meillä on korkeimmin koulutettu sukupolvi naisia, joka katsoo kun miehet vie työt nenän edestä. Jos on koko elämänsä laittanut resursseja (aikaa, vaivaa, verta, hikeä, kyyneleitä) ammattiinsa, niin todella paha vaihtoehto olisi hankkia lapsia kun valmistuu työttömänä. Sitten sitä jäisi todnäk kotiin tai huonoihin töihin. Tähän joku tulee huutamaan että "tosi kiva jos ura on tärkeempää kun lapset senkin hullu", ja luulen, että silloin ihmisellä ei ole mitään käsitystä niistä unelmista ja työmäärästä mitä on KOKO ELÄMÄN sen eteen tehnyt. Minä jäin iltapäivällä lukemaan, kun kaverit lähti kaupoille. Minä luin kirjoituksiin, pääsykokeisiin, tentteihin, menin vaihtoon, tein vaativia harjoitteluja, kirjoitin ja laskin enemmän kuin sielu sietää. Ei sellaista panostusta ole kiinnostus heittää mihinkään romukoppaan.
Sitten sitä tekee just sitä ja tätä, että pääsis työnsyrjään kiinni. Freelancea, kevytyrittäjyyttä, kursseja, muuttaa... Aika kuluu, stressi kasvaa.
Maissa joissa perhevapaat on jaettu 50:50 (kuten Ruotsi ja Islanti) lapset ovat onnellisia, naiset töissä ja homma pyörii. Eli jos työnanatajalla olisi yhtä iso riski palkata nainen kuin mies niin naiset saisi enemmän töitä. Ja kun mies oppisi tuntemaan lapsen tarpeet ja persoonan samalla tavalla kuin nainen heti vauvasta niin perhe-elämä olisi myös jatkossa tasaisempaa.
Terveisin mies ja isä, joka ihmettelee että miten monet suomalaisetkin äidit olettaa, että isä on 100 % omistautunut lapselle jota ei oikeastaan edes tunne, rutiineiltaan tai mielenmaisemaltaan ja sitten sitä pitäisi osata rakastaa ja hoitaa kuten äiti.
On jotenkin vaikea uskoa, miten väestöliitto ei ole esim. perehtynyt muiden maiden lapsettomuuden nousuun, kuten vaikka Japanin tai Etelä-Korean. Me olemme yksi laji, ihminen, ja lisääntymishaluttomuuden syy on takuulla joku muu kuin se, että näyttääpä perhe-elämä inhalta. Se voi olla seurauksena varsinaisesta syystä, mutta syy se ei vaan jumalauta ole.
Terveisin evoluutiobiologi
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin vaikea uskoa, miten väestöliitto ei ole esim. perehtynyt muiden maiden lapsettomuuden nousuun, kuten vaikka Japanin tai Etelä-Korean. Me olemme yksi laji, ihminen, ja lisääntymishaluttomuuden syy on takuulla joku muu kuin se, että näyttääpä perhe-elämä inhalta. Se voi olla seurauksena varsinaisesta syystä, mutta syy se ei vaan jumalauta ole.
Terveisin evoluutiobiologi
Jep. Tehdään vaikka iso kysymyspatteristo eri ammateissa ja tilanteissa oleville 30+ miehille ja naisille E-koreassa ja Suomessa. Vertailuun pari muuta kehittynyttä maata, jossa syntyvyys on käynnissä. Otetaan laajat verikokeet (hormonit, stressihormonit,jne).
Siinä olisi tutkimusotetta, mutta täällä nyt vaan huudellaan että naiset on tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Miehen näkökulmasta perheellistyminen ei tarjoa mitään muuta kuin maksajan roolin. Joten ei ihmekään ettei huvita alkaa työmuurahaiseksi.
Miten se olisi naiselle yhtään sen erilaisempi? Paitsi sillä että saattaa joutua maksamaan kaiken yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liitto unohti synnytysväkivallan ja suomalaisen kyttäysbyrokratian.
Niitä on ollut jo kauan.
Kyllä kyttäysbyrokratia on noussut tällä vuosituhannella ihan uusille leveleille.
1990-luvun vanhemmuus johtaisi tänään huostaanottoon.
Lueskeskelin huvikseni e-koreasta juttuja, ja vaikka valtio on pistänyt miljardeja rahaa niin syntyvyys vaan laskee ja laskee. Nyt siellä on vähän alettu varovaisesti miettiä, että olisiko syy esim stressaavassa yhteiskunnassa :D ennustan tänne samaa kehitystä.
"Korean society can tend to be relatively conservative, with wives expected to handle all domestic work, while modernisation has subjected women to these same academic and career pressures. Many are having to make a choice and sometimes the career wins, while some others are delaying or foregoing having children."
Kyllähän minä näen. Eräälläkin tuttavalla on 4 lasta ja viides tulossa, ja he eivät saa lastenhoitajaa läheskään aina, joten jos haluaa nähdä niin pitää kutsua koko katras. Se, että nimenomaan näen niitä, on syynä siihen, etten omia halua. Lähipiiri kyllä "lainaa" mielellään, jos joskus lasta kaipaan.
Mulla ei itse asiassa ollut mitään käsitystä siitä elämän hirveydestä, ennen kuin lähipiiriin syntyi lapsia. Itse olen perheeni nuorin, niin "oma" perhe-elämä oli ihan ok joskus lapsena. Nyt olen vasta tajunnut että ei tosiaankaan ole :D
Vierailija kirjoitti:
Kun ei haluta myöntää faktoja eikä puhua asioista oikeilla nimillä.
Tänä päivänä naiset ovat jo niin fiksuja ja oman arvonsa tuntevia että eivät halua alistua enää äideiksi. Ovat siis äänestäneet jaloillaan ja se on todella hienoa.
Mikä siinä nyt niin erityisen hienoa on? En minäkään miehenä halua lapsia, enkä ymmärrä, mikä tässä nyt niin hienoa olisi.
Milloinkohan yhteiskunta alkaa pelkän syntyvyyden alenemisesta johtuvan valittamisen sijaan pohtia sellaisia konkreettisia toimia tilanteen korjaamiseksi, jotka ovat jotain muuta kuin syntyvyyden nostaminen?
Japanissa tämä on tajuttu jo vuosia tai vuosikymmeniä sitten ja siellä nimenomaan panostetaan automaatioon ja asioiden järjestämiseen sille mallille, että järjestelmä kestää ilman loputonta syntyvyyttäkin. 10 vuoden päästä varmasti lännessäkin ollaan jo huomattu, ettei syntyvyyden alhaisuudesta valittaminen auta mitään, vaan on keksittävä muu ratkaisu.
Evoluution näkökulmasta tilannetta voi taas tarkastella niin, että kaikki ihmiskunnan sivilisaatiot ovat tähän mennessä tuhoutuneet. Syntyvyyden lasku voi enteillä länsimaisen yhteiskunnan romahtamista, joka tuskin maapallon ja luonnonvarojen kannalta olisi mitenkään huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei haluta myöntää faktoja eikä puhua asioista oikeilla nimillä.
Tänä päivänä naiset ovat jo niin fiksuja ja oman arvonsa tuntevia että eivät halua alistua enää äideiksi. Ovat siis äänestäneet jaloillaan ja se on todella hienoa.Mikä siinä nyt niin erityisen hienoa on? En minäkään miehenä halua lapsia, enkä ymmärrä, mikä tässä nyt niin hienoa olisi.
En minäkään.
Joo joo, syitä kyllä löytyy (naisesta) kun keksimällä keksitään, mutta missä viipyvät toimet ja poliittiset päätökset, jotka oikeasti helpottaisivat lapsiperheeksi ryhtymistä niiden kohdalla, jotka sellaisen haluavat? Koko ajan kaikesta kiristetän ja leikataan ja kiire kovenee, samoin pelko siitä että putoaa työelämän kelkasta yhdenkin virheliikkeen vuoksi. Lapsiperheköyhyys tai sen uhka koskee 160 000 lasta!
Mutta ei, tehkää niitä lapsia, laiskat ja itsekkäät naiset, samalla kun raadatte alipalkatussa pätkätyössä maisteripapereilla ja miehenne työpaikalla pyörii YT-mylly joka vuosi! Muistakaa, ettette sitten makaa kotona sen lapsen kanssa, vaan olette työmarkkinoiden käytettävissä heti kun tolpillanne pysytte! Muistakaa pysyä iloisina, hoikkina ja tuottavina ja antaa seksiä, ettei miehenne vaikka jätä teitä yksin vauvan kanssa tai työnantajanne päätä, ettei työsuhdetta jatketa! Ja jos ei jatketa, niin ette sitten valita, koska oma valinta, mitäs teitte lapsia.
Ja ai niin, mehän kyllä voitais taas leikata lapsilisiä ja lopettaa kotihoidontuki kokonaan, ettei laiskat ja itsekkäät naiset vain loju kotona! Kasvatetaanpas samalla päiväkotien ryhmäkokoja.
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, syitä kyllä löytyy (naisesta) kun keksimällä keksitään, mutta missä viipyvät toimet ja poliittiset päätökset, jotka oikeasti helpottaisivat lapsiperheeksi ryhtymistä niiden kohdalla, jotka sellaisen haluavat? Koko ajan kaikesta kiristetän ja leikataan ja kiire kovenee, samoin pelko siitä että putoaa työelämän kelkasta yhdenkin virheliikkeen vuoksi. Lapsiperheköyhyys tai sen uhka koskee 160 000 lasta!
Mutta ei, tehkää niitä lapsia, laiskat ja itsekkäät naiset, samalla kun raadatte alipalkatussa pätkätyössä maisteripapereilla ja miehenne työpaikalla pyörii YT-mylly joka vuosi! Muistakaa, ettette sitten makaa kotona sen lapsen kanssa, vaan olette työmarkkinoiden käytettävissä heti kun tolpillanne pysytte! Muistakaa pysyä iloisina, hoikkina ja tuottavina ja antaa seksiä, ettei miehenne vaikka jätä teitä yksin vauvan kanssa tai työnantajanne päätä, ettei työsuhdetta jatketa! Ja jos ei jatketa, niin ette sitten valita, koska oma valinta, mitäs teitte lapsia.
Ja ai niin, mehän kyllä voitais taas leikata lapsilisiä ja lopettaa kotihoidontuki kokonaan, ettei laiskat ja itsekkäät naiset vain loju kotona! Kasvatetaanpas samalla päiväkotien ryhmäkokoja.
Tästä yhteiskunnasta on tekemällä tehty täyttä hevon pas#kaa.
Miksi hankkisin lapsen, kun voin tehdä mitä tahansa muuta?
Olen töissä lasten ja heidän vanhempiensa parissa päivittäin. Pidän lapsista, enhän muuten olisi tätä alaa valinnut, rakastan pientä serkkutyttöni, jonka kanssa vietän säännöllisesti laatuaikaa, mutta siihen se sitten jää. Rehellisesti, kun olen sen päivän viettänyt lasten kanssa ja se hetki, kun töistä pääsen, astun eteiseeni ja suljen oven perässäni, se hiljaisuus ja rauha, joka laskeutuu ympärilleni sillä sekunilla, mä en vaihtaisi sitä mihinkään. Tarvitsen ja vaadin omaa aikaa, sitä, että saan ne illat olla miten haluan, rauhassa ja tehdä omia juttujani. Jos mulla olisi kotona vastassa odottamassa sama rumba niin musta tuntuu, että ahdistuisin ja masentuisin. En näe itseäni äitinä ja se on ihan fine.
Miksi joku haluaisi näin ulkonäkökeskeisessä maailmassa pilata itsensä valvomalla ja synnyttämällä. Tämä on nuoruutta ihannoivan kehityksen huipentuma. Vikaa on etsittävä muualta kuin naisista. Kuka näitä paineita luo? Seksismiä lisää ja kuollaan sukupuuttoon, mikä ei olisi huono asia ehkä.
Meidän pitää nousta uudestaan ja potkia Suomen sisäiset ja ulkoiset viholliset kuoppiin niin voimme elää rauhassa.