Pitäisikö lapsilisä poistaa suurituloisilta?
Pitäisikö lapsilisä mielestäsi poistaa kokonaan suurituloisilta? Mikä olisi raja, jolloin katsot ettei perhe enää tarvitse lapsilisää?
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on tarkoitettu tasaamaan lapsiperheiden ja lapsettomien kuluja. Meillä on jo progressiivinen verotus, joten ei ole perusteita tehdä lapsilisistä tulosidonnaisia. Lapsilisää ei saa katsoa tuloksi toimeentulotukea saavilla, en tiedä muutettiinko tämä. Sehän tarkoitti, että kaikista köyhimmät eivät saaneet lapsilisää ollenkaan.
On muutettu jo 90-luvun laman jälkimainigeissa niin, että lapsilisä LASKETAAN tuloksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät voisi leikata suurituloisilta mutta talouden lapsiluku huomioiden. Esim. yli 60000€ yhdessä tienaavat eivät saisi yhdestä lapsesta lapsilisää mutta kahdesta lapsesta puolitetusti.
Miten tulojen muutoksia sitten valvotaan ja kuka sen tekee?
Nyt kun tälle tielle lähdetään, niin poistetaan varakkailta myös ilmainen peruskoulu ja pannaan heille kaikille teille tuntuvat tietullit.
Vierailija kirjoitti:
Poistetaan vaan mutta laitetaan tasaverotus kaikille tyyliin 25%.
Kannatan itse tätä, enkä ole ikinä äänestänyt oikeistopuoluetta. Pohjalle pieni perustulo, ja pois tulonsiirrot niiltä jotka eivät sitä tarvitse. Tasavero kannustaa työntekoon. Jos aiotaan pitää julkinen terveydenhuolto, peruskoulu ja lukuisat muut hyvinvointivaltion elementit meillä ei ole kohta varaa mihinkään jos niillekin maksetaan jotka eivät tarvitse yhteiskunnan väliintuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan itse tätä, enkä ole ikinä äänestänyt oikeistopuoluetta. Pohjalle pieni perustulo, ja pois tulonsiirrot niiltä jotka eivät sitä tarvitse. Tasavero kannustaa työntekoon. Jos aiotaan pitää julkinen terveydenhuolto, peruskoulu ja lukuisat muut hyvinvointivaltion elementit meillä ei ole kohta varaa mihinkään jos niillekin maksetaan jotka eivät tarvitse yhteiskunnan väliintuloa.
Miksi hyvätuloiset kannattaisivat järjestelmää, josta eivät itse saa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Poistaisin koko lapsilisän ja muuttaisin verotusta siten, että pienituloisten verotus kevennetään rajusti. Voisi esimerkiksi laittaa, että jokainen saa tienata 20000 euroa vuodessa verovapaasti. Summa vain esimerkki ilman pääsyä veroaineistoon, mistä voisi laskea millainen vaikutus ehdotuksella on.
20 000€ vuodessa tienaava ei nytkään maksa veroa kuin nimellisesti.
Lapsilisillä maksetaan kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
No tää on nyt yks asia mistä olisin itse valmis luopumaan. Mulla tulot 6000e/kk ja miehellä saman verran. Koen että se lapsilisä voitaisiin ottaa pois niiltä joiden taloudessa tienataan yhteensä yli 7000e/kk.
Ilmoita Kelaan että voivat katkaista lapsilisän maksamisen teille. Eihän sitä mikään pakko ole hakea ja vastaanottaa, ja peruakin sen voi.
Kovin kahtiajakautunutta keskustelua, mutta niin on yhteiskuntammekin:
- on tämä työssäkäyvien joukko, joka kustantaa kaiken
- on tämä tuilla yms elävien joukko, joka on raadollisesti ajatellen pelkkä kulu
Esim sossun tuet jotka ovat "viimesijaisia" ja "väliaikaisia", ovat tälle jälkimmäiselle porukalle se "jatkuva perustoimeentulo". Nämä sitten siellä kaupunkien vuokrakämppien pihamailla päivät pitkät sparrailevat miten saa lypsettyä systeemistä mahdollisimman paljon hyötyjä irti - tätä sossun "tapauskohtaista harkintaa" - itse seurannut sivusta kuinka ravintola-alan koulutuksen omaava henkilö pötkäilee vuodesta toiseen kotona, kun ei ymmärrettävästi ole motiivia mennä töihin - ulosotto ottaisi palkasta sen verran, että käteen ja täysin saman verran töissä ollessa, kuin kotona pötkäillessä. Mutta jos menee töihin, niin jää saamatta sossun kuittaamat lasten harrastukset, ilmaiset joululahjat, kuntosalikortit, ilmaiset reseptilääkkeet (esim kosteusvoideresepti). Lisäksi toki lippuja lätkämatseihin, horse-show liput vuosittain, kuin myös toki Disney on Ice - täytyyhän lapsille olle virikkeitä. Töissä käydessä nämäkin pitäisi ihan itse maksaa...
Tästä asemasta on kiva huudella että "rikkaiden" pitäisi maksaa enemmän veroja, verotuksen progressiota pitäisi lisätä esim. poistamalla "rikkailta" lapsilisät. Eiköhän se progressio jo riitä. Kammottavaa katsella, että itse makselen veroja sen verran, että yksi ihminen voi vain olla kotona sillä summalla.
Mutta itsehän olemme systeemimme rakentaneet, itse lähtisin rakentelemaan sossutuille maksimiaikaa (vuosi?), ellei ole oikeasti pätevää syytä olla menemättä töihin (työkyvyttömyys). Jos ei huvita mennä töihin, niin voi sitten asustella kaverien nurkissa tai asuntolassa, yh:t siirtää lapsensa eksien hoidettavaksi ja sitä rataa. Tämä SDP meininki että kaikille kaikkea kivaa, paitsi niille joilta valtion rahat kerätään ei vaan toimi.
Eli lapsilisät todellakin syytä pysyä meillä "rikkailla", mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on tarkoitettu tasaamaan lapsiperheiden ja lapsettomien kuluja. Meillä on jo progressiivinen verotus, joten ei ole perusteita tehdä lapsilisistä tulosidonnaisia. Lapsilisää ei saa katsoa tuloksi toimeentulotukea saavilla, en tiedä muutettiinko tämä. Sehän tarkoitti, että kaikista köyhimmät eivät saaneet lapsilisää ollenkaan.
Lapsilisä on edelleen tulo, joka huomioidaan tulona myös toimeentulotuessa. Mielestäni tämä asia pitäisi muuttaa, silloin lapsilisä olisi kaikille samanlainen tulo eli se saadaan kaikista muista tuloista huolimatta kaiken päälle.
Toimeentulotuki on vain hengissä pysymistä varten oleva köyhäinapu. Sitä to pitäisi verrata mihinkään tuloon. Heti kun saa saman verran oikeaa (työ)tuloa, tulee sen päälle lapsilisä. Ihmisiltä on hämärtynyt toimeentulotuen alkuperäinen tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on edelleen tulo, joka huomioidaan tulona myös toimeentulotuessa. Mielestäni tämä asia pitäisi muuttaa, silloin lapsilisä olisi kaikille samanlainen tulo eli se saadaan kaikista muista tuloista huolimatta kaiken päälle.
Toimeentulotuki on vain hengissä pysymistä varten oleva köyhäinapu. Sitä to pitäisi verrata mihinkään tuloon. Heti kun saa saman verran oikeaa (työ)tuloa, tulee sen päälle lapsilisä. Ihmisiltä on hämärtynyt toimeentulotuen alkuperäinen tarkoitus.
Tässähän tää just näkyy tää kahtiajakautuminen, toinen katselee maailmaa työssäkäyvän näkökulmasta - jolloin sillä lasketaanko joku jossain luukulla tuloksi on yhdentekevää kun siellä luukulla ei käy - toisen mielestä on väärin kun tuki eli eurot tilillä katsotaan tuloksi... mitä se sitten on jos ei tuloa? Menoa?
Lapsilisä pitäisi poistaa kaikilta ja keventää verotusta samassa suhteessa. Lasten hankkiminen on vapaaehtoista, enkä ole ikinä ymmärtänyt sen rahoittamista tulonsiirroilla. Jos ei ole varaa elättää lasta, on parasta olla ilman.
Se on lapsiLISÄ ei lapsen tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hyvätuloiset kannattaisivat järjestelmää, josta eivät itse saa mitään?
Hyvätuloiset saa hyvät äitiys- ja sairadpäivärahat esim. Jonkin naiset tiet ja parkkialueet ja puistot yms.yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän tää just näkyy tää kahtiajakautuminen, toinen katselee maailmaa työssäkäyvän näkökulmasta - jolloin sillä lasketaanko joku jossain luukulla tuloksi on yhdentekevää kun siellä luukulla ei käy - toisen mielestä on väärin kun tuki eli eurot tilillä katsotaan tuloksi... mitä se sitten on jos ei tuloa? Menoa?
Se on viimesijainen etuus, että et kuole nälkään. Kaikki muu on tuloa ja silloinhan sinä et tarvitse viimesijaista etuutta.
Lapsilisän alkuperäinen tarkoitus on turvata lasten tasavertaisuutta. Kun ruvetaan määrittelemään kuka sen ansaitsee mennään heti metsään. Koska kenellä on kattava ymmärrys kenenkin lapsen tarpeesta? Ei kenelläkään. Minun vuoaituloni ovat usein olleet melko hyvät, 40-50.000. Mutta. Olen koko ikäni ollut pätkätyöläinen, yksinhuoltaja, sairastan paria pitkäaikaissairautta. Lue=arki melkoista selviämistä, työpäivät välillä tuplapituiset, koko ajan huoli toimeentulosta, terveydestä, jaksamisesta, seuraavasta työpätkästä. Karenssia, epäsäännöllistä tukia. Eli voi olla esim 6vko ettei mistään tule mitään. Pätkätyöläisenä on myös todella vaikeaa säästää. Ja veroprosenttini on tietysti se mikä tulojen mukaan on, eikä missään oteta huomioon pätkätyöläisyyden tai yksinhuoltajuuden tuomaa lisäkuormaa elämään ja tulonhankkimiseen. Ja kuitenkin lapset tarvitsisivat lapsuutensa, jatkuvuuden, turvan ja läsnäolevan vanhemmat. Melkoinen suoritus. Ja hatunnosto kaikille samassa veneessä oleville. Pätkätyöläisenä mulle ei ole koskaan kuulunut myöskään mitään etuja. Ei lomia, ei terveydenhuoltoa, ei ateriaetuja. Tämä sama kohtalo odottaa yhä suurempaa osaa tulevista vanhemmista. Veroprosentin progressiivinen nousu on myös suunniteltu siten, että kun tienaa vähän enemmän, se leikkaa suuren osan pois, eikä siis lisärasitus työssä tuo lisätoimeentuloa. Siinä vaiheessa kun tienaa jo hyvän elintason, se on sitten luksuksesta pois, tässä kohtaa missä minä olen, se on leivästä ja jaksamisesta pois. Lapsilisä, jota lapseni ovat saaneet, on tullut aina 100%tarpeeseen. Jopa pelastamaan nälältä. Haluan siis sanoa, että tukien oikeutuksen mittaaminen vain euroissa ja se et jonkun katsotaan olevan pätevä jakamaan lapset eri ryhmiin ihan vaan mututuntumalla ei ole oikeudenmukaista. Eurot eivät kerro kaikkea. Meidän perheessä lapsilisä on todellakin tukenut lasten elämää, jatkuvuutta ja turvallisuuden tunnetta.
Lapsilisät pois, siirretään nekin rahat päivähoito- ja varhaiskasvatusjärjestelmään ja lisähenkilökunnan palkkoihin. Nykyisin jokaisella lapsella on oikeus päivähoitoon, joten hyöty jakautuisi tasapuolisesti lapsille. Ja nimenomaan lapsille, ei baareihin tai biletykseen.
Kyllä pitäisi lapsilisä tilalta olla lapsivero. Meidän on kannettava oma vastuumme maailman ylikansoittumisesta. Lisäksi lapsen teko on sellainen co2 päästöt lisääjä että millään elintavoilla ei tätä saa kompensoitua. Olemme sitoutuneet co2 päästöjen hillitsemiseen. Olemme äänestäneet päättäjät tekemään ilmastopolitiikkaa!
Miksi me maksetaan lapsilisiä kenellekään? Eli maksetaan siitä että edistetään maailman ylikansoittumista ja lisätään co2 päästöjä? Onneksi meillä tulee hallitus joka ajaa kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa!
Mikä on suurituloinen? Minulla on keskiarvoa parempi palkka, mutta olen perheeni ainut aikuinen, ja maksan yksin kaikki laste kulut. Ex ei maksa elatusapua, saan ainoastan lapsilisän ja yh-korotuksen siihen.
Tulot ovat hyvät yhdelle hengelle, mutta koko perheen käytettävissä oleviksi tuloiksi ne ovat kuitenkin pienet. Vaikuttaa aika paljon jos perheessä on kaksi teiniä, ja yksi aikuinen joka käy töissä.
Siirrytäänkö samalla perheverotukseen?