Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Koska en halua. Ja moni muu ei halua. Ja koska se on nykypäivänä mahdollista valita, hommaako lapsia vai ei. Ennen oli asiat toisin. En pidä lapsista. En pitäisi vaikka olis 40-luku. Ja siitä voi kukin miettiä, miksi lasten ruumiillinen kurittaminen oli laillista noihinKIN aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
No ite ehkä haluisinkin ainakin yhden lapsen elämääni, mutta ikisinkkua ja 13v putkeen työttömänä ollutta miestä ei yksikään nainen tule huolimaan.
M36 Turusta
Tosi kauan olet ollut työhön. Mikä estää työllistymisen. Parempaa aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tärkeetä oma aika ja rauha, jo pelkkä parisuhde aiheuttaa niin paljon stressiä etten jaksa sellaista arkea saati sitten katsella jotain kakaroita.
En myöskään pidä naistarjontaa kovin hyvänä täällä suomessa, ylipainoisia, yh-äitejä tai mt-ongelmaisia viherpeippoja vaan tarjolla, joihin en koskisi pitkällä tikullakaan.
Rahaa myös kuluisi lapseen paljon, ja rahallinen vastuu olisi pääosin miehen vastuulla.
Miehen vastuulla olisi myös asettaa kuria ja saada lapsen vihat niskaansa.Näen naisen ja lapsen pelkkänä taakkana minulle, siihen asti kunnes tasa-arvoa uudistetaan sen verran että miehellä on samat oikeudet, en aio lisääntyä tai seurustella.🤡🤡🤡🏳🌈🏳🌈🏳🌈
Mikäs oikeus se sinulta puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko itse punkkaan lapsentekomielessä tatuoidun töröhuulisen duckface silkonitissi/-ahteri naisen (?) kanssa? Yhden illan huvi varmaan menisi, mutta katsella sellaista kotona aamukahvilla joka ikinen aamu, vaipanvaihdossa, elämän ylä-/alamäissä ja mutkissa, niin ei kyllä koskaan. Never. Lapsen kasvatuksessa on tärkeää suhteellisuudentaju, aikuisen hahmottama omakuva, ns. "täyspäisyys" jne.
No voi hyvä ihme, ei kai tuollaisia naisia ole kuin ehkä 1% kaikista naisista joilla silikonit ahterissa/ankanhuulet löytyy. Ja nekin on jotain julkkiksia, joihin ei tavis miehellä olisi mitään mahkuja.
Jos tuo on ainoa syy olla lapseton, niin kyllä sinustä isä tulee ;)
Suomessa on lapsivihamielinen ilmapiiri yhteiskunnassa. Siinä on iso syy! Ihmiset eivät siedä vieraita lapsia kaupoissa, jos lasta vähän kiukuttaa jne. Ei saisi imettää julkisesti. Lapsen pitäisi vaan seistä paikoillaan ja olla hiljaa, mikä on lapsen luonnonvastaista. Tässä muutama esimerkki miten vieraat ihmiset suhtautuvat lapsiin Suomessa. Muualla maailmassa iloisesti moikataan ja otetaan kontaktia vieraisiin lapsiin.
Toinen syy on että nuoret eivät ole valmiita ottamaan vastuuta. Vastuunottoa pelätään, eli yhteiskunta ei tue tarpeeksi perheitä.
Kakara sana on myös loukkaava. Se pitäisi kieltää. Samoin kuten kielletty n-sana tummaihoisista.
Lapset ovat tulevaisuus, joita on syytä kunnioittaa ja kohdella arvokkaasti. Näin he oppivat myös kunnioittamaan vanhempiaan ja muita ihmisiä. Tottakai on myös rajat, jotka kuuluvat rakkauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet aiempien sukupolvien naiset synnyttivät suuren määrän lapsia koska mitään kunnon ehkäisyä ei vielä ollut. Oma mummoni sai 13 lasta enkä ole niinkään varma että hän niin monta halusi. Nykyään naiset voivat sentään valita kuinka monta tai tekeköö ollenkaan. Myös ensisynnyttäjien ikä tänä päivänä on noin 30 vuotta ja se varmaan sen takia että naiset haluavat kouluttautua ensin ja myös olla varmoja että taloudellinen tilanne on vakaa. Itse olin parikymmentä kun sain esikoisen ja 7 vuotta myöhemmin vielä toisen mutta molemmat tyttäreni tosiaan sen 30. Esikoisella on vain yksi, nyt 11 vuotias ja enempää ei aio tehdä ja nuorempi aikoi tehdä vain yhden mutta sai kaksoset :) . Kaikilla varmaan omat syynsä etteivät halua monta/tai ei ollenkaan lapsia, ennenaikaan niitä vain tehtiin jos olivat tullakseen.
Jos kuopuksesi olisi ollut tosissaan ja harkittuna päätöksenä tekemässä vain yhtä lasta, olisi hän abortoinut kaksoset. Kaksosten äitinä tiedän, että kahdesta vauvasta/taaperosta on työtä kuin kolmesta. Yhdet kaksoset synnytin, mutta koska halusin kolme lasta, en neljää, abortoin seuraavat kaksoset. Yritimme uudelleen, sillä kertaa sinkku vauva, ja saimme sen lapsiluvun, mikä oli vakaasti päätetty.
Olen vannoutunut vela, ja silti tuollainen suhtautuminen kuulostaa minun korviini sairaalta. SAIRAALTA. Mikäli lapsia haluaa ja niitä onnistuu saamaan, ovat ne LAHJA universumilta, joita ei todellakaan mennä abortoimaan syillä kuten "mutkun niitä olisi tullut väärä määrä, wääh".
TUO on pahempaa itsekkyyttä kuin mikään lapsettomuus koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tärkeetä oma aika ja rauha, jo pelkkä parisuhde aiheuttaa niin paljon stressiä etten jaksa sellaista arkea saati sitten katsella jotain kakaroita.
En myöskään pidä naistarjontaa kovin hyvänä täällä suomessa, ylipainoisia, yh-äitejä tai mt-ongelmaisia viherpeippoja vaan tarjolla, joihin en koskisi pitkällä tikullakaan.
Rahaa myös kuluisi lapseen paljon, ja rahallinen vastuu olisi pääosin miehen vastuulla.
Miehen vastuulla olisi myös asettaa kuria ja saada lapsen vihat niskaansa.Näen naisen ja lapsen pelkkänä taakkana minulle, siihen asti kunnes tasa-arvoa uudistetaan sen verran että miehellä on samat oikeudet, en aio lisääntyä tai seurustella.🤡🤡🤡🏳🌈🏳🌈🏳🌈
Puolaan lentää 2 tunnissa Ryanairilla. Eihän teitä saa lähtemään 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolaan lentää 2 tunnissa Ryanairilla. Eihän teitä saa lähtemään 🙄
Vituttaako kun rakkaan ideologian seurauksia pitää kritisoida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko itse punkkaan lapsentekomielessä tatuoidun töröhuulisen duckface silkonitissi/-ahteri naisen (?) kanssa? Yhden illan huvi varmaan menisi, mutta katsella sellaista kotona aamukahvilla joka ikinen aamu, vaipanvaihdossa, elämän ylä-/alamäissä ja mutkissa, niin ei kyllä koskaan. Never. Lapsen kasvatuksessa on tärkeää suhteellisuudentaju, aikuisen hahmottama omakuva, ns. "täyspäisyys" jne.
No voi hyvä ihme, ei kai tuollaisia naisia ole kuin ehkä 1% kaikista naisista joilla silikonit ahterissa/ankanhuulet löytyy. Ja nekin on jotain julkkiksia, joihin ei tavis miehellä olisi mitään mahkuja.
Jos tuo on ainoa syy olla lapseton, niin kyllä sinustä isä tulee ;)
Etkö ole huomannut, että palstalle kirjoitteleville miehille naisia ovat vain nuo edellä kuvatun kaltaiset lisäosilla varustellut kuvagallerioiden tytöt? Ei tavallinen nainen ole tuollaisille nainen ollenkaan. Ja sitten niille ei kuitenkaan se muoviblondi lopulta kelpaa sekään. Pistää miettimään, mitä ne oikeesti hakee.
Heillä kuppa kaikilla ja tod. matala äo.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei enää voi pitää jonain "nykynuorena", mutta kuitenkin: Minun ei oikeastaan tarvitse hankkia lasta, koska isosiskoni on saamassa lapsen ensi vuoden alussa.
Lapsia ei tarvita niitä halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että suurin osa omalla päätöksellään lapsettomiksi jääneistä tulee myöhemmällä iällä katumaan päätöstään. Varsinkin silloin, kun jouluna/äitienpäivänä/isänpäivänä istuu yksin kotona ja katsoo naapuriin tulevia lapsia ja lastenlapsia.
Äiti kertoi katuvansa avioliittoa ja synnytystä.
Haluaa olla yksin.
Kukaan täys järkinen äiti ei sano tuollaista omalle lapselle. Tarviit terapiaa.
näin täällä kirjoitti:
mies. ei vain löydy normaalia miestä, joka olisi valmis sitoutumaan perhe-elämään ja parisuhteeseen.
onneksi on vaihtoehtona itsellinen äitiys.
Jos ei välitä siitä että lapsesta kasvaa epätasapainoinen yhteiskunnan jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että suurin osa omalla päätöksellään lapsettomiksi jääneistä tulee myöhemmällä iällä katumaan päätöstään. Varsinkin silloin, kun jouluna/äitienpäivänä/isänpäivänä istuu yksin kotona ja katsoo naapuriin tulevia lapsia ja lastenlapsia.
Ennen suomalaiset oli nöyrää ja vaatimatonta kansaa. Nykyään ollaan todella ylimielisiä. En usko että nämä alkaa katumaan mitään. Eletään ennemmin katkerana omissa valheissa että kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua. Ja moni muu ei halua. Ja koska se on nykypäivänä mahdollista valita, hommaako lapsia vai ei. Ennen oli asiat toisin. En pidä lapsista. En pitäisi vaikka olis 40-luku. Ja siitä voi kukin miettiä, miksi lasten ruumiillinen kurittaminen oli laillista noihinKIN aikoihin.
ennen haluttomuutta pohdittiin psykiatrilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun omat 2 lasta alkaa saada aikuisiksi niin mies jolla kouluikäisiä tai pienempiä lapsia olisi painajainen. Vihdoinkin saa omaa aikaa.
Ja sitten kun miehellä on lastenhoitovuoro niin se kysyy voitko vahtia hetken lapsia, kun käyn kaupassa ja reissu kestää 2-3 tuntia, kun mies näki pari kaveria.
En ikinä muuttaisi samaan asuntoon miehen kanssa, jolla on lapsia edellisestä suhteesta. En, vaikka ne olisivat miehen luona vain joka toinen viikonloppu.
Enkä ota tiettyjen ammattien miehiä. En kuuntele kotona määräilyä, neuvoja tai elämän ohjeita.
kuulostat todella mukavalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismi on aivopessyt naisista täysin sietämättömiä harhaisia narsisteja. Ei itseään vähänkään kunnioittava mies halua olla noiden vihaideologian uhrien kanssa missään tekemisissä saatika sitten siittämässä lapsia.
No mutta, eihän mikään estä miehiä hakeutumasta ulkomaille. Kohinasta huolimatta Aasiassakin laskee syntyvyys.
Miksi kuvittelet että feministit eivät olisi levittämässä propagandaansa jokaisessa maailman maassa? Kaikki kansalaisjärjestötkin julistavat feminismin riemusanomaa, YK:lla on oma feministijärjestö. Feminismi tulee tuhoamaan demokraattiset yhteiskunnat.
Lapsia ei haluta synnyttää orpokotiin. Kyllä lapsia saadaan, jos mies on kykeneväinen kustantamaan vaimon plus mukulat. Lue uutisia niissä kerrotaan syistä.
Erikoista. Lukuisissa muissa ketjuissa vannottiin VERISESTI että miehen "elätiksi" suomi nainen ei ala!
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeastikoulutettu nainen, vakityö, keskijohdossa eikä ole muuta elämää kuin työ. Lapsi tulee jos on tullakseen, mutta en menetä öitäni sen vuoksi. Ei ole tosin miestäkään, olen vähän introvertti.
"minä ensin"
Vaikka ne olisivat joskus tarpeen ja parempia kun oma käsityksesi jostakin? Tässäkin on taas yksi syy ilmeisesti.