Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

Vierailija
1221/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse arvailla, voin näin 30-vuotiaana lapsettomana kertoa ettei rahat ikinä riittäisi lapsen elättämiseen. Tai ehkä niukin naukin saisin kaikille ruokaa ja vaatteet päälle, mutta mitään kivoja kesälomareissuja ei voisi ikinä tarjota, ei mieleistä harrastusta, ei pientä kivaa ulkona syömistä silloin tällöin... Ei mitään, ei tämän päivän asumismenoilla vaan pysty. 

Kun olin lapsi, oli itsestään selvää ettei ulkona käyty syömässä (ei edes sitä 5€ pitsaa), ei koskaan käyty kesälomareissuilla, harrastuksia oli kavereiden kanssa leikkiminen ja teininä hengailu, jaoin huoneen 2 sisaruksen kanssa. Olen 90 luvun lapsi. En ole katkera, vaan oikein tyytyväinen elämääni. Jos perusasiat on kunnossa (vanhemmat rakastavat, on kavereita) niin en oikein ymmärrä miksi se harrastus olisi ollut niin välttämätön. Toki kerhoissa kävin ja siellä oli mukavaa, mutta ne olikin ilmaisia.

Vierailija
1222/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006066151.html

Naiset haluaisivat lapsia nuorempana ja miehet haluavat sitä lykätä.

Monella ei ole sopivaa kumppania.

Taloudellinen epävarmuus.

En lähtisi uskomaan HS propagandaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse arvailla, voin näin 30-vuotiaana lapsettomana kertoa ettei rahat ikinä riittäisi lapsen elättämiseen. Tai ehkä niukin naukin saisin kaikille ruokaa ja vaatteet päälle, mutta mitään kivoja kesälomareissuja ei voisi ikinä tarjota, ei mieleistä harrastusta, ei pientä kivaa ulkona syömistä silloin tällöin... Ei mitään, ei tämän päivän asumismenoilla vaan pysty. 

Tämä. Asumiskulut on lähteneet ihan käsistä. Ei pelkästään pääkaupunkiseudulla vaan muuallakin. Kaikki eivät ole korkeakoulutettuja ja hyväpalkkaisessa työssä. Ja sitten se kaikki epävarmuus, että harvoin nykyään saa olla samassa työpaikassa vuodesta toiseen. Eihän tässä ole edes uuteen autoon varaa ja lapsi maksaa pitkässä juoksussa paljon enemmän kuin auto. En halua siihen loukkuun että olen lapsen kanssa pienituloisena, yksin vielä pärjäilen kun elän nuukasti.

Vierailija
1224/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MT-ongelmat

Vierailija
1225/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätyypilliset/monimuotoiset/epäterveet sukupuolisuhteet

Vierailija
1226/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko.

Vapaus.

Ura.

Maailman ylikansoitus.

Työtä ei ole/epävarmaa pätkätyötä.

Maapallon saastuminen.

Eikö siinä ole jo TARPEEKSI?

Aina noita syitä.  Joista mikään, paitsi ehkä vapaus, ei ole se todellinen syy siihen, ettei halua lapsia.

Ihmiset ei vaan halua lapsia sen takia, että eivät halua olla vanhempia.  Eivät halua itselleen omaa lasta, kun se ei vain tunnu heistä kivalta eivätkä tykkää ajatuksesta.

Se on se ainoa todellinen syy.

Mikään liikakansoitus tai saastuminen ei ole se syy.  Ne on vain niitä juttuja, joilla ikään kuin puolustellaan vielä lisää omaa lapsettomuutta.  Koska eihän yksikään ihminen, joka oikeasti HALUAA saada lapsen, jätä sitä tekemättä maapallon ylikansoituksen tai saastumisen takia.  Eikä oikeasti meidän suomalaisten tarvitsekaan huolehtia ylikansoituksesta, kun maamme muutenkin harva väkiluku vain pienenee ja meille kyllä mahtuu ihmisiä vaikka kuinka paljon.  Hyvää, asumiskelpoista maata on vaikka millä mitoin.  Tämä maa kyllä pystyy asuttamaan valtavan määrän ihmisiä, jos vain siitä olisi kyse.  Suomi pystyttäisiin tekemään joka osaltaan elinkelpoiseksi, jos vain haluttaisiin tai jos olisi pakko.  Kehitys ei vain nyt mene siihen suuntaan, mutta maailma voi muuttua vielä vaikka miten paljon.

Liikakansoitus koskee Afrikkaa, Aasiaa ja Lähi-Itää.  

Sanokaa suoraan vaan, että en tykkää ja se riittää.  Voihan joku ajatella tietysti myös äärimmäisen "järkevästi," ettei ole varaa lapseen omissa olosuhteissaan, mutta jos olisi kovakin vauvakuume, niin kyllä se lapsi sittenkin hankittaisiin.  Niinhän se on tehty kautta aikojen ja tänäkin päivänä.

Vierailija
1227/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On itsekästä tehdä lapsia kuolevaan maailmaan

- Maailma ei ole kuolemassa - päin vastoin

- Elämä on aina lahja

- Ihmiskunta on tämän planeetan suojelia, enemmän ihmisiä, enemmän hyvää kehitystä

- On itsekästä olla TEKEMÄTTÄ lapsia

Tieteen mukaan maailma tosiaan on kuolemassa, mutta jos sinulla on esittää todiste muusta, haluaisin kuulla sen.

Sadat miljoonat (jotka eivät ole yhtä etuoikeutettuja kuin sinä) kertovat sinulle auliisti kokemuksiaan siitä, miten elämä ei todellakaan ole aina lahja. On uskomattoman itsekästä sanoa niin.

Kun katsot ympärillesi, huomaat, että maailma voisi paremmin ilman ihmistä. Muutamat hyvät ihmiset eivät kykene muuttamaan kehityssuuntaa paremmaksi, kun päättävät tahot eivät sitä halua.

Millä perusteella on itsekästä olla tekemättä lapsia? Sinä tunnut olevan sitä mieltä, että lapset ovat kaiken a ja o, ja sinulle lapsien tekeminen oli itsestäänselvää itsekkäistä syistä. Sinulle epäitsekäs valinta olisi ollut jättää lapset tekemättä.

No maailma on ollut kuolemassa siitä lähtien, kun se on syntynyt.  

Niin kuin ihminenkin.  Kun tänne syntyy, alkaa kulku kohti kuolemaa.

Vierailija
1228/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut hukassa otseni kanssa, etten koe, että olisin ollut hyvä vanhempi. En ole kasvanut aikuiseksi eikä minulla ole sellaista tilannetta tästä johtuen, missä lapsen olisi hyvä ja turvallista elää.

Samalla on ollut haastavaa löytää kumppani, jonka kanssa perheen olisi voinut perustaa.

Ennenkaikkea oma kypsymättömyys on ollut syy siihen miksi en lapsia ole tehnyt saatikka niitä aijo tehdä.

Tuntuu ehkä myös, että pystyisinkö luopumaan omista harrastuksista ja elämästä, olenko liian itsekäs pitämään muista huolta. Olenko liian narsisti, tunteeton ja minkälaisia niistä mun kasvattamista lapsista oikein tulis? En tiedä olisiko tarpeeksi motivaatiota saada heistä tarpeeksi yhteiskuntakelpoisia. Eli parempi jättää tekemättä,kun en tiedä haluanko sitoutua niiden kasvatukseen. Yhteiskunnan tehtävä ei ole minun lapsia kasvattaa. Enkä halua lapsista huonostikäyttäytyviä. Vain ihan tavallisia ihmisiä. IHMISIÄ.

Tätä juuri kysyttiin, eikä tekosyitä - rehellinen vastaus. Huoh, tuo ilmastomuutos paskan vääntämine väsyttää. Tosin voin vakuuttaa, että jo saisit lapsen sun personaallisuus muuttuisi. Lapsi olisikin yhtä-äkkiä sun elämän valo. Se rakkaus on niin syvää - ja sitä ei voi etukäteen käsittää, mitä ei ole tuntenut. Sitä ei voi verrata mihinkään muuhun tunteeseen. Lähinnä olen surullinen niiden puolesta jotka eivät sitä saa tuntea, kun itseltään kieltävät mm. ihmiset ovat syöpä valheen takia. Melkein kuin taivas olisi heiltä evätty.  sad...

Olen mies ja en todellakaan kehtaa elämästäni lapsettomille ystävilleni kiertoa, kun heiltä on riistetty niin paljon. Miksi hieroisin heidän naamaansa onneani.

Odotas kun kuolet yksin eikä lapsiasi kiinnosta  :)

Vierailija
1229/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka täynnä hormooneja. Naiset miehistyy ja miehet naisistuu. Ei kukaan halua lapsia jonkun soijaa mussuttavan epämiehen kanssa. Vaikka kuinka naiset väittää että niitä kiinnostaisi ne soijamiehet, niin kuitenkin oikeasti haluavat oikean miehen joka osaa ottaa kunnolla eikä vaan istu nurkassa puhelin kädessä soijaa mussuttamassa.

Vierailija
1230/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia pitäisi hankkia lapsia? Ja miten niin itsekästä?

Kenelle niitä lapsia pitäisi tehdä?

Vierailija
1231/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia pitäisi hankkia lapsia? Ja miten niin itsekästä?

Kenelle niitä lapsia pitäisi tehdä?

Ei niitä tarviste tehdä. Mielummin tosin olisi maailmassa enemmän suomalaisia lapsia ja vähemmän esimerkiksi lähi-itäläisiä lapsia. Paskakulttuurien ei soisi leviävän, mutta näin käy kun länsimaalaiset miehet ovat soijaa mussuttavia epämiehiä. Sitten naiset roudaa miehensä ulkomailta ja saavat turpiin päivittäin. Ottavat siis mielummin turpiin päivittäin kuin panevat epämiehiä. Naiset on hassuja.

Vierailija
1232/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyi, mikä on syy siihen, että nykyiset nuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia.

No kyse ei ole haluamisesta.  Ei ne aikaisemmatkaan sukupolvet välttämättä halunneet suuria lapsimääriä.  Ne vain syntyivät.

Koska ei ollut kunnollisia ehkäisykeinoja.

Toinen juttu se, että entisinä aikoina lapsia kuoli paljon.  Olen tehnyt sukututkimuksia ja minulle oli pieni järkytys se, kuinka paljon lapsia kuoli ennen vanhaan.  Ajat olivat sellaiset, ihmiset kuoli muutenkin nuorempina.  

Saatiin paljon lapsia, että edes joku tai jotkut niistä eläisivät aikuisiksi ja huolehtisivat suvusta.

Monet naiset kuoli synnytykseen, ja mies otti uuden vaimon ja teki taas tämän kanssa paljon lapsia kunnes sekin vaimo kuoli pois.  Se oli ajan henki, ja varsinkin ns. paremmissa piireissä.  Joillakin kuninkaallisilla ja niitä lähellä olevissa piireissä saattoi miehellä olla kymmeniä lapsia, tehty sekä vaimon että jalkavaimojen kanssa.  Sukua piti jatkaa.

Ennen ei asiaa edes kyseenalaistettu.  Lapsia piti tehdä, se oli tärkeätä.  Mies saattoi hylätä vaimon, jos tämä ei tullut raskaaksi.  Mitätön nainen se sellainen.

Halusivatko naiset olla jatkuvasti raskaana, tuskinpa vaan.  Mutta se oli naisen osa silloin.  

Jos tässä nyt tarkoitetaan sodan jälkeisiä suuria ikäluokkia ja vertailuna tämä päivä, niin ns. suuret ikäluokat oli yleismaailmallinen ilmiö silloin.  Ei silloinkaan vielä ehkäisykeinot olleet kovin luotettavia.  Ja kaiken sen murheen ja menetysten jälkeen haluttiin tehdä lapsia, luoda uutta sukupolvea ja siihen vielä kannustettiin kovasti.  

Nyt on sitten toiset ajat.  Jos tänne tulisi sota, niin luulenpa, että sama ilmiö toistuisi sitten taas senkin sodan loputtua.  Jos ihmiskuntaa yleensä sitten enää olisi.

Vierailija
1233/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut hukassa otseni kanssa, etten koe, että olisin ollut hyvä vanhempi. En ole kasvanut aikuiseksi eikä minulla ole sellaista tilannetta tästä johtuen, missä lapsen olisi hyvä ja turvallista elää.

Samalla on ollut haastavaa löytää kumppani, jonka kanssa perheen olisi voinut perustaa.

Ennenkaikkea oma kypsymättömyys on ollut syy siihen miksi en lapsia ole tehnyt saatikka niitä aijo tehdä.

Tuntuu ehkä myös, että pystyisinkö luopumaan omista harrastuksista ja elämästä, olenko liian itsekäs pitämään muista huolta. Olenko liian narsisti, tunteeton ja minkälaisia niistä mun kasvattamista lapsista oikein tulis? En tiedä olisiko tarpeeksi motivaatiota saada heistä tarpeeksi yhteiskuntakelpoisia. Eli parempi jättää tekemättä,kun en tiedä haluanko sitoutua niiden kasvatukseen. Yhteiskunnan tehtävä ei ole minun lapsia kasvattaa. Enkä halua lapsista huonostikäyttäytyviä. Vain ihan tavallisia ihmisiä. IHMISIÄ.

Tätä juuri kysyttiin, eikä tekosyitä - rehellinen vastaus. Huoh, tuo ilmastomuutos paskan vääntämine väsyttää. Tosin voin vakuuttaa, että jo saisit lapsen sun personaallisuus muuttuisi. Lapsi olisikin yhtä-äkkiä sun elämän valo. Se rakkaus on niin syvää - ja sitä ei voi etukäteen käsittää, mitä ei ole tuntenut. Sitä ei voi verrata mihinkään muuhun tunteeseen. Lähinnä olen surullinen niiden puolesta jotka eivät sitä saa tuntea, kun itseltään kieltävät mm. ihmiset ovat syöpä valheen takia. Melkein kuin taivas olisi heiltä evätty.  sad...

Olen mies ja en todellakaan kehtaa elämästäni lapsettomille ystävilleni kiertoa, kun heiltä on riistetty niin paljon. Miksi hieroisin heidän naamaansa onneani.

Mikä vastaus tuo oli?  Katkeran kyynikon möläys.

Mies, joka rakastaa lapsiaan, ei jää yksin, kun tulee vanhaksi.  

Koittakaa nyt vaan kestää se.  

Vierailija
1234/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että nykyään on 30-vuotiaatkin vielä henkisesti ihan lapsia. Some, siideri ja pelailu on nykyään in 30-vuotiallakin. Ei ne edes pysty huolehtimaan taikka elättämään edes itsensä, niin ehkä vaan parempi etteivät tunge vielä kakaroita tohon paskaan. Kuitenkin kun ne alhaisimman ÄO:n ihmiset eniten noita kakaroita maailmaan tunkee. Hyvä suunta tämä siis.

Vierailija
1235/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Summaisin tilanteen näin:

Jos ei ole töitä, ei ole varaa lapsiin. Jos on töitä, ei ole voimia lapsiin.

Kohta ei ole varaa edes paskapaperiin.

Vierailija
1236/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Summaisin tilanteen näin:

Jos ei ole töitä, ei ole varaa lapsiin. Jos on töitä, ei ole voimia lapsiin.

Kohta ei ole varaa edes paskapaperiin.

Musut sai kaiken.

Vierailija
1237/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämän epävarmuus, työntekijän heikko asema.

Nykyään vaikea saada vakituista työtä täysillä työtunneilla.

Hoitoala ehkä poikkeus.

Vierailija
1238/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään olleita syitä

Pienet asunnot, ulkona ei tilaa lasten leikkiä kun rakentavat vieri viereen kerrostaloja, miehiä haukkuvat jotta naiset pysyisi erossa miehistä, kansanvaihdossa oleellista vähentää alkuperäiskansaa, yliseksualisointi mediassa parisuhteiden tilalla, epävarmat tulot useilla jotka ei sellaisille aloille kouluttautuneita joissa varmat tulot, liian pitkät koulutusajat eli valmistuttua monet jo lähellä kolkyt.

Uusi syy

Koronaepidemia, kuulleet miten lapsiin tarttuu virus kouluissa, nuorilla yleensä tuttuja joilla lapsia

--

Ihan ekana kannattaisi lopettaa epidemia, siinä menisi pari kk, sitten muuttaa näitä rakentamisia, enempi halpoja omakotitaloja joissa riittävä piha lasten leikkiä, useamman vuoden juttu.

Koulutus nopeammaksi, sosiaaliturva sellaiseksi että sillä voi lapsia elättää jollei töitä ole - kaikenlaista turhan rakentamista ja turhaa "palvelua" on, joista karsia

Koulutuksissa hirmu pitkät lomat, ne pois jotta valmistuvat aiemmin, esim. 3vk kesäloma on riittävä, jotain maatalousyhteiskunnan peruja ne pitkät lomat

Samalla kun rakentavat omakotitaloja, voi alkaa kerrostalojen pieniä asuntoja yhdistää suuremmiksi, jotta perheet mahtuu asumaan niissä

Vierailija
1239/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kuolevat yksin. Edelleen et ymmärrä rakkautta lapseen. Se ylittää omat tarpeeni.

Vierailija
1240/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia, noita luettelemiasi ja muitakin. Nuoret naiset on peloteltu mm. sukuelimien rikki menemisellä, ihan kuin näin kävisi useinkin saati pysyvästi. Paranee  muutkin haavat, mutta jostain syystä alapäähaava on kohtalokkain asia mikä lapsesta voi seurata. 

N52, kolme lasta ja alapää oikein hyvinvoivana