Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?

Vierailija
09.05.2019 |

Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.

Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?

On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.

Kommentit (2387)

Vierailija
1181/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat ovat huonot ja YT:t muutaman vuoden välein, tulevaisuutta ei edes enää ole olemasskaan, stressaava työ ja huonot työpaikat sekä surkea johtaminen, verotus ja hintojen älytön nousutahti vaikka EU:ssa piti olla vakaa inflaatio, Putinin erikoisoperaatio ja sen seuraukset, NATO ja Suomen asema jatkossa, Suomen paskat poliitikot kusettavat tavista ja kähmivät rahat omiin taskuihinsa ja samalla vaikeuttavat ihmisten elämää vain että saisivat jonkun oman korruptio vakanssin palveluksistaan kolmannelle osapuolelle. 

Tässä suurimmat synnit joku voi jatkaa listaa niin ruoditaan koko sotaläjä läpi. 

Lopputulemana on että tämä yhteiskunta on rikki eikä toimi kuin harvainvaltana, demokratia on kuollut jo 90-luvulla ja Suomi myytiin sen seurauksena teuraana EU:lle ja mm. Saksalle ja Ranskalle pelinappulaksi ja kaiken rahoittajaksi. 

Vierailija
1182/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela N39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä suurin syy nykyisin on, että pelkään tosi paljon synnytystä, monestakin syystä. En uskalla luottaa siihen, että saisin pelkosektion.

Tämä. Itsekin tunnen yhden äidin, jolle oli luvattu pelkosektio, mutta se peruttiin, koska synnytys oli alkanut etuajassa! Synnytysasioissa ei voi luottaa terveydenhoitoon yhtään. Mitä tahansa voi sattua ja ketään ei kiinnosta, mitä naiselle tapahtuu ja kuinka kipeää naiseen ottaa. Saati ne vauriot, ne voi olla pysyviä ja tosi vaikeita. Mutta ei, pakotetaan vaan puskemaan suolet ulos, lihat auki ja luut murskaksi, ilman kivunlievitystä. Huhhuh.

Tämä on jo niin iso arvo-ristiriita, etten senkään vuoksi edes pysty periaatteesta hypätä siihen kelkkaan. Sehän tarkoittaisi, että hyväksyisin naisten rääkkäämisen ja itsemääräämisoikeuden puuttumisen. En voi hyväksyä.

Suurin osa synnytyksistä menee kuitenkin ihan hyvin. Eikä se nyt ihan kivutonta voi olla. Useimmille se on vain yksi paska päivä elämässä, mutta lopputulos korvaa sen kärsimyksen.

Mitä sitten? Se voit olla sinä, jolle tulee se tosi paha ja kyllä se voisi olla lähes kivutonta nykypäivänä. Miksi on niin, että naisen täytyy osata pyytää puudutusta oikealla hetkellä tsi sitä ei saa? Eikö se nyt luulisi olevan automaatio, josta joutuisi erikseen kieltäytyä ellei halua sitä. Mitään muita toimenpiteitä ei tehdä ilman asianmukaista kivunlievitystä, miksi synnytys?! Sairaaloilla on velvollisuus taata riittävät resurssit myös yllättäviin tilanteisiin, mutta synnytys-asioissa kohautetaan olkia ja todetaan että nyt ei resurssit riitä, oho, mutta luonnollista!

Ja sit ne tilastot. Joo, tosi vaikeat synnytykset on pieni osa, 1% synnytyksistä. Mutta kun se 1% on 500 naista, joka vuosi, Suomessa.

Se on aivan liian suuri määrä! Ei enää 2022 saisi tapahtua, mun mielestä ainakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten tähän aiheeseen osaa vastata lapsettomat ihmiset. Itse olen lapseton ja lapsia en meinaa tehdä koska en vain halua, ei minulla ole koiraakaan koska en halua koiraa.

Olen myös ikisinkku ja parisuhde ei ole minulle tärkeä asia elämässä.

Meillä on nykyään vapaus valita itse teemmekö lapsia vai emme, jotkut yhä ihmettelevät valintojamme.

Siittiöitä voin luovuttaa niille ketkä lapsia haluaa kunhan minulle ei siitä koidu harmia eli pysyn anonyyminä loppu elämän ajan.

M30

Vierailija
1184/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pääkaupunkiseudulla nykylapset on niin huonosti käyttäytyviä, äänekkäitä, öykkärimäisiä, sama mihin perheet menevät, että ne toimivat meihin nuoriin naisiin kuin ehkäisyvälineet eli pelkästään kun niihin päin katsoo tai niitä joutuu kuuntelemaan niin ei tee mieli lapsia eikä siis seksiä miehen kanssa.

Vierailija
1185/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se "vähempilapsisuus" alkanut jo 50- ja 60-luvulla.  Itse olen syntynyt 50-luvulla ja harvassa enää oli minun ikäisiäni, joilla olisi ollut paljon sisaruksia.  Kahden ja kolmen lapsen perheitä ne oli enimmäkseen ja paljon myös ainoita lapsia.  

Sitä luokkaahan se lapsiluku on nykyäänkin nuorilla lapsiperheillä.  Nyt saattaa vain olla enemmän pariskuntia, jotka ei hanki lapsia ollenkaan.  Nykyään on hyvät ehkäisymenetelmät.

Nyt jos jossain perheessä on kymmenen lasta, ne on melko todennäköisesti lestadiolaisperheitä.  

Uusperheissä voi tietysti olla lapsia enemmänkin,  jos molempien lapset ja yhteiset lasketaan samaa perheeseen kuuluviksi. 

Vierailija
1186/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellään sinkun aikuiselämä on niin hetkistä 8h työpäivineen, arkielämineen ja osaamisien hankkimisineen, että mihin rakoon saisi jonkin lapsiperhearjen edes sovitettua?

Vierailija
1187/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapitalismi on mahdollistanut hyvinvointivaltion

Joka kyllä kaatuu pian vasemmistolaisten syömävelan ottoon. Kaikki Suomen puolueet on sosialismin pauloissa. Eikä suitsia osata laittaa.

Kuka haluaa tehdä lapsia velan maksuun

Vierailija
1188/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se "vähempilapsisuus" alkanut jo 50- ja 60-luvulla.  Itse olen syntynyt 50-luvulla ja harvassa enää oli minun ikäisiäni, joilla olisi ollut paljon sisaruksia.  Kahden ja kolmen lapsen perheitä ne oli enimmäkseen ja paljon myös ainoita lapsia.  

Sitä luokkaahan se lapsiluku on nykyäänkin nuorilla lapsiperheillä.  Nyt saattaa vain olla enemmän pariskuntia, jotka ei hanki lapsia ollenkaan.  Nykyään on hyvät ehkäisymenetelmät.

Nyt jos jossain perheessä on kymmenen lasta, ne on melko todennäköisesti lestadiolaisperheitä.  

Uusperheissä voi tietysti olla lapsia enemmänkin,  jos molempien lapset ja yhteiset lasketaan samaa perheeseen kuuluviksi. 

Jep, suurten ikäluokkien jälkeen syntyvyys laski nykyiselle tasolle. Syntyvyys on ollut melkolailla samalla tasolla nyt jo noin 70 vuotta, toki välillä se hiukan laskee ja välillä hiukan nousee.

1950 luvulta lähtien syntyvyys on ollut suomessa noin 1,35-1,8 välillä, keskiarvo noin 1,55 luokkaa.

Hyvin pientä vaihtelua syntyvyydessä siis on ollut 1950-luvulta vuoteen 2022.

Vierailija
1189/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut hukassa otseni kanssa, etten koe, että olisin ollut hyvä vanhempi. En ole kasvanut aikuiseksi eikä minulla ole sellaista tilannetta tästä johtuen, missä lapsen olisi hyvä ja turvallista elää.

Samalla on ollut haastavaa löytää kumppani, jonka kanssa perheen olisi voinut perustaa.

Ennenkaikkea oma kypsymättömyys on ollut syy siihen miksi en lapsia ole tehnyt saatikka niitä aijo tehdä.

Tuntuu ehkä myös, että pystyisinkö luopumaan omista harrastuksista ja elämästä, olenko liian itsekäs pitämään muista huolta. Olenko liian narsisti, tunteeton ja minkälaisia niistä mun kasvattamista lapsista oikein tulis? En tiedä olisiko tarpeeksi motivaatiota saada heistä tarpeeksi yhteiskuntakelpoisia. Eli parempi jättää tekemättä,kun en tiedä haluanko sitoutua niiden kasvatukseen. Yhteiskunnan tehtävä ei ole minun lapsia kasvattaa. Enkä halua lapsista huonostikäyttäytyviä. Vain ihan tavallisia ihmisiä. IHMISIÄ.

Vierailija
1190/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittää rikasta ja että käy hienoissa ravintoloissa mutta raakkuu niissä ensin kaikille alkumaisteissaan että ottaa kalleimman annoksen, räkättää ruuat ja juomat leualla ja rinnuksilla koska niissä roikkuvissa täytehuulissa ei ole ilmeisesti enää tuntoa joten suusta valahtaa kaikkea ulos, tilaa kalleimmat juomat, istuu känny pitkällä siinä kuvaamassa ruokia ja muita asiakkaita salaa, lätkäisee likaiset lattialla olleet logolaukut keskelle pöytää, pukeutuu paljastavasti, nojailee ja esittelee vinoa silikonivakoaan ja odottaa että muut maksaa lystit, kuten Seiskan tai Solarin sedät, tai Stefu.

Stefu ei taida enää maksajaksi tulla.

Vierailija
1191/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty on kirjoitti:

Esittää rikasta ja että käy hienoissa ravintoloissa mutta raakkuu niissä ensin kaikille alkumaisteissaan että ottaa kalleimman annoksen, räkättää ruuat ja juomat leualla ja rinnuksilla koska niissä roikkuvissa täytehuulissa ei ole ilmeisesti enää tuntoa joten suusta valahtaa kaikkea ulos, tilaa kalleimmat juomat, istuu känny pitkällä siinä kuvaamassa ruokia ja muita asiakkaita salaa, lätkäisee likaiset lattialla olleet logolaukut keskelle pöytää, pukeutuu paljastavasti, nojailee ja esittelee vinoa silikonivakoaan ja odottaa että muut maksaa lystit, kuten Seiskan tai Solarin sedät, tai Stefu.

Stefu ei taida enää maksajaksi tulla.

Sorge piti mennä tuonne Blörötysketjuun :D

Vierailija
1192/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On itsekästä tehdä lapsia kuolevaan maailmaan

- Maailma ei ole kuolemassa - päin vastoin

- Elämä on aina lahja

- Ihmiskunta on tämän planeetan suojelia, enemmän ihmisiä, enemmän hyvää kehitystä

- On itsekästä olla TEKEMÄTTÄ lapsia

Vierailija
1193/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on eläinlaji.

John B. Calhoun teki eläinkokeita jotka osoittivat että kun eläinlaji sai rajattomasti resursseja, mutta ei riittävästi tilaa, sen lisääntyminen häiriintyi ja lopulta eläinkokeissa eläimet kuolivat "sukupuuttoon". Ennen sukupuuttoa viimeiset yksilöt oliva Calhounin mukaan "the beautiful ones". Täydellisiä yksilöitä jotka keskittyivät kuitenkin vain itsensä sukimiseen (rottia ja hiiriä), eivätkä ne olleet lainkaan kiinnostuneita lisääntymisestä ja ne karttoivat sosiaalisia kontakteja.

Nykynuoret ovat "the beautiful ones".

https://en.wikipedia.org/wiki/John_B._Calhoun tästä voi aloittaa tutustumaan tutkimuksiin.4

Kappas, joku muukin on huomannut tämän yhtäläisyyden. Katsoin vuosia sitten videon aiheesta ja juuri nuo 'beautiful ones' osui silmään todella kovasti. Ehkä siksi, että olen itse tiedostamatta käyttäytynyt melko samalla tavalla. Muistaakseni suurinosa rotista kasautui yhteen tilaan kiehnäämään keskenään ja osa eristäytyi sukimaan vain itseään.

Olen jäänyt siitä lähtien miettimään asiaa ja sitä, että vastaako tehty rottautopiakoe todella ihmiskuntaa ja nykyistä maailmantilannetta. Omasta mielestä kyllä vastaa ainakin osittain täällä kehittyneissä maissa. Maailman joka kolkka on tutkittu, ruokaa riittää, eletään yltäkylläisyydessä. Ihmisiä on maailmassa kuitenkin nykyään järjettömän paljon ja resurssit alkavat olla riittämättömät, elinympäristö on alkanut kärsiä, tulevaisuus näyttää kokonaisuudessaan harmaalta. Ihmisiltä (ainakin osalta) on hävinnyt toivo paremmasta ja syy tavoitella sitä.

Ihmiset ovat myös ehkä liian viisaita nykyään. Ajatukset siirtyvät helposti vain tulevaisuuden pelkoihin, kaikkiin niihin pieniin yksityiskohtiin jotka voivat mennä pieleen. Kun tiedostaa kaikki asiat, sitä jää helposti siihen pimeään kolkkaan ja on mieluummin yrittämättä ja tekemättä mitään. Tieto lisää tuskaa. (Tai sitten nykyihminen ei vain ole enää tottunut epäonnistumaan.) Ihmisillä tuntuu olevan myös joku sisäinen tarve keskittyä negatiivisiin asioihin, se on tullut huomattua etenkin netissä usein, ehkä se liittyy kasvaneeseen tiedonmäärään.

Vierailija
1194/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että pohjimmiltaan se ilmapiiri, että rahaa pitää tehdä itsekkäästi ja jatkuvasti, mikä on konfliktissa sen kanssa että lapsille pitäis jättää jotain. Se olisi itseltä pois.

Vierailija
1195/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut hukassa otseni kanssa, etten koe, että olisin ollut hyvä vanhempi. En ole kasvanut aikuiseksi eikä minulla ole sellaista tilannetta tästä johtuen, missä lapsen olisi hyvä ja turvallista elää.

Samalla on ollut haastavaa löytää kumppani, jonka kanssa perheen olisi voinut perustaa.

Ennenkaikkea oma kypsymättömyys on ollut syy siihen miksi en lapsia ole tehnyt saatikka niitä aijo tehdä.

Tuntuu ehkä myös, että pystyisinkö luopumaan omista harrastuksista ja elämästä, olenko liian itsekäs pitämään muista huolta. Olenko liian narsisti, tunteeton ja minkälaisia niistä mun kasvattamista lapsista oikein tulis? En tiedä olisiko tarpeeksi motivaatiota saada heistä tarpeeksi yhteiskuntakelpoisia. Eli parempi jättää tekemättä,kun en tiedä haluanko sitoutua niiden kasvatukseen. Yhteiskunnan tehtävä ei ole minun lapsia kasvattaa. Enkä halua lapsista huonostikäyttäytyviä. Vain ihan tavallisia ihmisiä. IHMISIÄ.

Tätä juuri kysyttiin, eikä tekosyitä - rehellinen vastaus. Huoh, tuo ilmastomuutos paskan vääntämine väsyttää. Tosin voin vakuuttaa, että jo saisit lapsen sun personaallisuus muuttuisi. Lapsi olisikin yhtä-äkkiä sun elämän valo. Se rakkaus on niin syvää - ja sitä ei voi etukäteen käsittää, mitä ei ole tuntenut. Sitä ei voi verrata mihinkään muuhun tunteeseen. Lähinnä olen surullinen niiden puolesta jotka eivät sitä saa tuntea, kun itseltään kieltävät mm. ihmiset ovat syöpä valheen takia. Melkein kuin taivas olisi heiltä evätty.  sad...

Olen mies ja en todellakaan kehtaa elämästäni lapsettomille ystävilleni kiertoa, kun heiltä on riistetty niin paljon. Miksi hieroisin heidän naamaansa onneani.

Vierailija
1196/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-koska ovat nuoria. En minäkään nuorena lapsia halunnut, podin maailmantuskaa,linkolalainen olin suorastaan, raivovegaani, ajattelin ,että taiteilen vaan täysiä ja kulutan minimit. kolmekutosena alkoi jälkikasvu kiinnostelee, nyt on kolme  pikkuista, olen 42v.

Kyllä ne nuoret vielä muuttuu kuten minä kyynisiksi ja välinpitämättömiksi ja epäitsenäisiksi, kateus kun ajaa, pelko, että jää hyvästä, täydestä elämästä ulkopuolisiksi: hommaavat sitten niinku muutkin muutaman "nahkapokaalin", okt:n, pari citymaasturia, plus miel. harrastepolttomoottoripelejä, kaapit täyteen pikamuotia, kissa-tai koiralauman oman poppoon päälle mäystämään lihaa, all inclusive-lomailemaan alanioille ja pattajoille, nou hätä...

Vierailija
1197/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on eläinlaji.

John B. Calhoun teki eläinkokeita jotka osoittivat että kun eläinlaji sai rajattomasti resursseja, mutta ei riittävästi tilaa, sen lisääntyminen häiriintyi ja lopulta eläinkokeissa eläimet kuolivat "sukupuuttoon". Ennen sukupuuttoa viimeiset yksilöt oliva Calhounin mukaan "the beautiful ones". Täydellisiä yksilöitä jotka keskittyivät kuitenkin vain itsensä sukimiseen (rottia ja hiiriä), eivätkä ne olleet lainkaan kiinnostuneita lisääntymisestä ja ne karttoivat sosiaalisia kontakteja.

Nykynuoret ovat "the beautiful ones".

https://en.wikipedia.org/wiki/John_B._Calhoun tästä voi aloittaa tutustumaan tutkimuksiin.4

Kappas, joku muukin on huomannut tämän yhtäläisyyden. Katsoin vuosia sitten videon aiheesta ja juuri nuo 'beautiful ones' osui silmään todella kovasti. Ehkä siksi, että olen itse tiedostamatta käyttäytynyt melko samalla tavalla. Muistaakseni suurinosa rotista kasautui yhteen tilaan kiehnäämään keskenään ja osa eristäytyi sukimaan vain itseään.

Olen jäänyt siitä lähtien miettimään asiaa ja sitä, että vastaako tehty rottautopiakoe todella ihmiskuntaa ja nykyistä maailmantilannetta. Omasta mielestä kyllä vastaa ainakin osittain täällä kehittyneissä maissa. Maailman joka kolkka on tutkittu, ruokaa riittää, eletään yltäkylläisyydessä. Ihmisiä on maailmassa kuitenkin nykyään järjettömän paljon ja resurssit alkavat olla riittämättömät, elinympäristö on alkanut kärsiä, tulevaisuus näyttää kokonaisuudessaan harmaalta. Ihmisiltä (ainakin osalta) on hävinnyt toivo paremmasta ja syy tavoitella sitä.

Ihmiset ovat myös ehkä liian viisaita nykyään. Ajatukset siirtyvät helposti vain tulevaisuuden pelkoihin, kaikkiin niihin pieniin yksityiskohtiin jotka voivat mennä pieleen. Kun tiedostaa kaikki asiat, sitä jää helposti siihen pimeään kolkkaan ja on mieluummin yrittämättä ja tekemättä mitään. Tieto lisää tuskaa. (Tai sitten nykyihminen ei vain ole enää tottunut epäonnistumaan.) Ihmisillä tuntuu olevan myös joku sisäinen tarve keskittyä negatiivisiin asioihin, se on tullut huomattua etenkin netissä usein, ehkä se liittyy kasvaneeseen tiedonmäärään.

Maailman kaikki ihmiset mahtuisi New Yorkin alueelle. 

Ja Suomessakin tilaa riittää!

Vierailija
1198/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-koska ovat nuoria. En minäkään nuorena lapsia halunnut, podin maailmantuskaa,linkolalainen olin suorastaan, raivovegaani, ajattelin ,että taiteilen vaan täysiä ja kulutan minimit. kolmekutosena alkoi jälkikasvu kiinnostelee, nyt on kolme  pikkuista, olen 42v.

Kyllä ne nuoret vielä muuttuu kuten minä kyynisiksi ja välinpitämättömiksi ja epäitsenäisiksi, kateus kun ajaa, pelko, että jää hyvästä, täydestä elämästä ulkopuolisiksi: hommaavat sitten niinku muutkin muutaman "nahkapokaalin", okt:n, pari citymaasturia, plus miel. harrastepolttomoottoripelejä, kaapit täyteen pikamuotia, kissa-tai koiralauman oman poppoon päälle mäystämään lihaa, all inclusive-lomailemaan alanioille ja pattajoille, nou hätä...

Eikö lLinkola ollut koulutukseltaan kalastaja vai oliko sekin vain harrastuspohjalta. Mitään filosofiaahan hän ei opiskellut, tai mitään muutakaan. Mikäs siinä jos puliukkojen höpinöistä aatteen itseleen ottaa. Kuulolaitteet ja sydämentahdistimet miehelle kelpasi hyvin. Aina se oma napa kuitenkin lähin. Mikäs siinä kun hölmöt hypettää.

Vierailija
1199/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

X-polven typeryys.

Vierailija
1200/2387 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Ympäristön tila.

2.Suomen taloudellisen tilan tulevaisuus

3.Suomen demografian tulevaisuus

Syntyvyyden laskuhan ajoittuu juuri viimeiseen 10 vuoteen. Tuona aikana talous romahti kunnolla. Lisäksi "2015 tapahtumissa" moni ymmärsi, mikä Suomea odottaa väestöllisesti.

Suomalaiset ovat menettäneet uskonsa tulevaisuuteen, enkä ihmettele.