Minkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuoret haluavat aikaisempia sukupolvia vähemmän lapsia?
Ensinnäkin, ei ole syntyvyys pelkästään laskussa, vaan laskussa on myös se, kuinka paljon lapsia nuoret haluavat ylipäätään. Nykynuoret haluavat selvästi vähemmän lapsia kuin aikaisemmat sukupolvet. Eli suunniteltu lapsilukukin on pienempi kuin aikaisemmilla sukupolvilla. Lisäksi vapaaehtoinen lapsettomuus kasvattaa suosiotaan.
Kerro ihan rehellisesti, minkä tai mitkä arvelet olevan syynä siihen, että nykynuorilla on vähemmän halua hankkia lapsia. Suomessa harjoitettu politiikka? Yhteiskunnan asenteet? Kielteinen ja raskas kuva perhe-elämästä? Raha- ja työllisyystilanne? Kulttuurin ja ajattelutavan muutos? Halu tehdä elämässään muuta? Huoli ilmastosta, luonnonvarojen riittävyydestä ja ylikansoituksesta? Ympäristömyrkyt, ovatko vieneet ihmisiltä lisääntymisvietin?
On tullut nähtyä vaikka minkälaisia väitteitä, kun on netissä keskusteluja lukenut. Muun muassa juuri kaikkia noita, mitä tuossa äsken mainitsin. Kerro sinä oma näkemyksesi, minkä arvelet olevan tähän syynä.
Kommentit (2387)
Vierailija kirjoitti:
Ovat itse eläneet heittopussielämää. Päiväkotiin 1-vuotiaana. Vanhemmat eronneet. Vuoroviikko -ym matkalaukkuelämää. Uusperhe(itä) iskällä ja äiteelllä. Sisruspuolia. Ja taas muutettu. Ja taas. Taas muutoksia. Mielsairautta ja häiriöö pukkaa.
Avioliitto. Perhe. Sitoutuminen. Ei ole mallia.
Höpöhöpö. Kovaa yleistämistä.
Nuoret vaan tajuaa että childfree-elämä on vaan paljon parempaa ja siinä on vähemmän stressiä ja riskejä. Lisääntyminen nähdään vapaaehtoisena valintana ja se on hyvä asia. Eniten ulisee ne jotka tajuaa liian myöhään että tuli hankittua lapset sosiaalisen paineen ja ajattelemattomuuden vuoksi... ja nyt vanhemmalla iällä kaduttaa katkerana katsoa kun nuoriso tekee fiksuja valintoja.
Maailmalla on niin paljon houkutuksia ja tarjottavaa nuorille ihmisille. Niistä ei haluta luopua kun koetaan että lapsi kahlitsee. Oleellista on huomata ettemme me ole tässä yksin. Esim. Japanissa tilanne on vielä hurjempi eli negatiivisempi.
He jotka perustelevat maailman epävarmuudella, koittavat vain puolustella itsekkyyttään. Maailman väkiluku kasvaa silti mutta koittakaas arvata missä? Heille maailma on paljon epävarmempi. Ei ainakaan ole smoja mahdollisuuksia kuin meillä.
Nuoret vaan tajuaa että childfree-elämä on vaan paljon parempaa ja siinä on vähemmän stressiä ja riskejä. Lisääntyminen nähdään vapaaehtoisena valintana ja se on hyvä asia. Eniten ulisee ne jotka tajuaa liian myöhään että tuli hankittua lapset sosiaalisen paineen ja ajattelemattomuuden vuoksi... ja nyt vanhemmalla iällä kaduttaa katkerana katsoa kun nuoriso tekee fiksuja valintoja.
Sinua äitisi ja isäsi katuneet heti kun näytit naamas.
Syy ainakin omalta osaltani on se, että olin rankasti kiusattu lapsena muiden lasten toimesta ja kärsin siitä jossakin määrin vieläkin. Jos omasta lapsestani tulisi kiusattu myös, en kestäisi sitä päivää. Sitten digitaalinen ja kaupungistuva maailma aiheuttaa Suomessa sen, että lapsen elämä on entistä vaarallisempaa...
Olen niin onnellinen, että aikoinaan päätin hankkia lapsia (3). Kyllä oli myös työtä, työtä olla heidän kanssaan ja aina valmiina hoivaamaan, valvomaan, syöttämään, pukemaan, leikkimään ymym.
Kaikki lapseni ovat kunnollisia ja olen varsin tyytyväinen:)
Vierailija kirjoitti:
Syy ainakin omalta osaltani on se, että olin rankasti kiusattu lapsena muiden lasten toimesta ja kärsin siitä jossakin määrin vieläkin. Jos omasta lapsestani tulisi kiusattu myös, en kestäisi sitä päivää. Sitten digitaalinen ja kaupungistuva maailma aiheuttaa Suomessa sen, että lapsen elämä on entistä vaarallisempaa...
Eikö sun vanhemmat puuttuneet siihen kiusaamiseen? Mun kaveria kiusattiin, ni sen äiti puuttui varsin napakasti ja vaati että se loppu justiinsa. Puhui ja kielsi koskemasta lapseensa selvällä suomen kielellä eikä ns anteeksipyydellen. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin onnellinen, että aikoinaan päätin hankkia lapsia (3). Kyllä oli myös työtä, työtä olla heidän kanssaan ja aina valmiina hoivaamaan, valvomaan, syöttämään, pukemaan, leikkimään ymym.
Kaikki lapseni ovat kunnollisia ja olen varsin tyytyväinen:)
Ja tätäkö pidät syynä miksi enää nykyisin ei lisäännytä?
Ei nuoret halua lapsia, koska ovat eläneet köyhyydessä omassa lapsuudenperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin perhe.
Minä en kyllä keksi yhtään asiaa joka olisi perhettä tärkeämpi.
Hengittäminen on tärkeämpää. Senkin huomaa vasta, kun ei meinaa saada henkeä.
Mutta joo, tuon jälkeen tulee perhe eikä mikään pääse edes lähelle sen tärkeydessä. Perheellä en nyt tarkoita vain omia lapsia, vaan osin myös koko lähisukua, kuka nyt sitten onkaan itse kullekin tärkeä.
Ehkäisy on keksitty ja sitä osataan käyttää.
Ne samat syyt on myös lapsettomuuteen miksi ei osteta sähköautoja, omistusasuntoja ynnä mitään muitakaan paikkaa, aikaa ja rahaa vaativia. Elämää ei voi enää suunnitella kuin maksimissaan viikon jaksoissa, usein vain päiväksi kerrallaan. Nykyihminen ei saa olla aikaan eikä paikkaan sidottu ja ihminen on olemassa vain yhteiskuntaa varten. Osa sen rattaistoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuoret halua lapsia, koska ovat eläneet köyhyydessä omassa lapsuudenperheessä.
Tai tunne-elämän köyhyydessä. Ei ole hyvää mallia rakastavasta perheestä, vaan toisiaan vihaavat läheisriippuvaiset vanhemmat, jotka riitelee keskenään. Lapsilla paha olla ja isommat sisarukset kiusaa pienempiä. Koko lapsuus pelkoa ja perusturvallisuus ja jopa minuus jää kehittymättä kunnolla.
Aikuisena sitten on vaikeaa huolehtia edes itsestään saati löytää parisuhdetta ja ottaa vastuuta perheestä. Työelämän ongelmat toki myös lisänä.
Tämä kyyninen palsta tekee nuorista itse keskeisiä oman edun tavoittelijoita. Lisäksi ollaan kyvyttömiä luottamaan kunnolla toiseen ihmiseen. Kun jokainen parisuhde keskustelu on negatiivissävytteinen. Vietetään palstalla aikaa kun voisi viettää aikaa sen kumppanin kanssa. Ei synny kunnollisia lujia parisuhteita tai parisuhteet rakoilevat palstan takia kun täältä tulee vaikka mitä tulkintoja.
Kukaan mies ei halua parisuhdetta palstalla kävijän kanssa kun ihmisestä tulee tuuliviiri
Heikkous, itsekkyys ja laiskuus, siinähän ne, mutta kuka ne on kasvattanut? Some ja raha.
Uskallan väittää että tärkeimmät syyt ovat:
1. Ei haluta osallistua liikakansoitukseen
2. On muutakin tekemistä kuin kaitsea kakaroita. Ennen ei niinkään ollut.
Nämä ovat itselläni tärkeimmät syyt, ja mitä asiasta olen muiden velojen kanssa jutellut niin aika samoilla linjoilla ovat hekin.
Somessa ja mediassa käytävä jatkuva valitus siitä, miten vaikeaa lasten hankkiminen ja hoitaminen on. Vaikka nykyään esim. päivähoito ym. on lähes parasta ikinä. Sijalle ovat tulleet itsekeskeisyys, somessa pyöriminen, pinnallisuus ja haluttomuus ottaa vastuuta.
Kukaan ei etukäteen voi tietää,kuinka elämä muuttuu lasten myötä. Lisääntyminen on sentään ihmisen heimon tärkein tehtävä lajin säilymisen kannalta. Ja lajin kirjo edellyttää myös suomalaisia lapsia.
Lapset tuovat sisältöä elämään ja tuovat sellaisa arvoja, mistä ei aiemmin tiennytkään. On upeaa seurata lasten kehittymistä ja elämää, eikä sitä hyvää mieltä korvaa mikään. Omia toimintatapoja vain pitää, toistan: pitää miettiä, ja asiat on pantava oikeaan tärkeysjärjestykseen.
Ja kuten vanha sanonta sanoo: lapsi tuo leivän tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Somessa ja mediassa käytävä jatkuva valitus siitä, miten vaikeaa lasten hankkiminen ja hoitaminen on. Vaikka nykyään esim. päivähoito ym. on lähes parasta ikinä. Sijalle ovat tulleet itsekeskeisyys, somessa pyöriminen, pinnallisuus ja haluttomuus ottaa vastuuta.
Kukaan ei etukäteen voi tietää,kuinka elämä muuttuu lasten myötä. Lisääntyminen on sentään ihmisen heimon tärkein tehtävä lajin säilymisen kannalta. Ja lajin kirjo edellyttää myös suomalaisia lapsia.
Lapset tuovat sisältöä elämään ja tuovat sellaisa arvoja, mistä ei aiemmin tiennytkään. On upeaa seurata lasten kehittymistä ja elämää, eikä sitä hyvää mieltä korvaa mikään. Omia toimintatapoja vain pitää, toistan: pitää miettiä, ja asiat on pantava oikeaan tärkeysjärjestykseen.
Ja kuten vanha sanonta sanoo: lapsi tuo leivän tullessaan.
Muistetaan taas tässä välissä ettei mikään ole itsekeskeisempää ja pinnallisempaa kuin omien geenien monistaminen ja palvominen jo valmiiksi liikakansoitetulla maapallolla.
Lisääntymättä voi olla monista syistä, lisääntyminen taas on aina itsekäs teko.
Pyramidihuijaukseksi osoittautunut eläkejärjestelmä.
Ovat itse eläneet heittopussielämää. Päiväkotiin 1-vuotiaana. Vanhemmat eronneet. Vuoroviikko -ym matkalaukkuelämää. Uusperhe(itä) iskällä ja äiteelllä. Sisruspuolia. Ja taas muutettu. Ja taas. Taas muutoksia. Mielsairautta ja häiriöö pukkaa.
Avioliitto. Perhe. Sitoutuminen. Ei ole mallia.