Logopedian pääsykoe 2019
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa, miksi rannekello piti ottaa pois kokeen ajaksi? En keksi yhtäkään tapaa, jolla kello ranteessa olisi auttanut tuossa kokeessa. Ei tuo minua haitannut. Jäi vain mietityttämään.
Ensimmäinen osa oli mielestäni helppo. Onneksi keksin ajoissa ettei sitä aineistoa tarvita siihen millään tavalla. Jäi paremmin aikaa tehtäviin. Kakkososio oli haastava, meni vähän arpomiseksi. Kolmonenkin vaikutti suht helpolta. Kakkoseen siis kaatuu, jos johonkin.
Nykyään on ties minkälaisia älykelloja, jotka saattavat näyttää ns. perinteiseltä kellolta, ja niiden tarkistaminen veisi turhaa aikaa ja vaivaa. Sama systeemi on nykyään myös yo-kokeissa.
mun mielestä ihan hauska tapa erotella sisäänpääsijät tollasella ”jekulla”. Kattoo et ketkä on tarpeeks fiksuja ensin lukemaan tehtävänannon ja kattoo minkälaiset ne tehtävät on ja sit kattoo tarviiko sitä aineistoo siihen mitenkään. Ite ainakin hoksasin heti et sitä ei tarvitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa, miksi rannekello piti ottaa pois kokeen ajaksi? En keksi yhtäkään tapaa, jolla kello ranteessa olisi auttanut tuossa kokeessa. Ei tuo minua haitannut. Jäi vain mietityttämään.
Ensimmäinen osa oli mielestäni helppo. Onneksi keksin ajoissa ettei sitä aineistoa tarvita siihen millään tavalla. Jäi paremmin aikaa tehtäviin. Kakkososio oli haastava, meni vähän arpomiseksi. Kolmonenkin vaikutti suht helpolta. Kakkoseen siis kaatuu, jos johonkin.
Nykyään on ties minkälaisia älykelloja, jotka saattavat näyttää ns. perinteiseltä kellolta, ja niiden tarkistaminen veisi turhaa aikaa ja vaivaa. Sama systeemi on nykyään myös yo-kokeissa.
Kiitos. Selvisi sitten tämäkin mysteeri. Itselläni on vain perusviisarikello, joten hiukan ihmetytti, miksi se pitää ottaa pois. Ei tullut mieleenkään mitkään älykellot :D
En ymmärtänyt niistä funktioista yhtään mitään. Muut tehtävät sujuivat ihan hyvin. Taitaa mulla kaatua sisäänpääsy just noihin funktioihin :/
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt niistä funktioista yhtään mitään. Muut tehtävät sujuivat ihan hyvin. Taitaa mulla kaatua sisäänpääsy just noihin funktioihin :/
Paljonko niiden osuus oli?
No ei toi kello mitään, mutta oikiksen pääsykokeisiin ei saa ottaa omia korvatulppia!!
Rikkaiden lapsilla on kovemmat tavat luntata. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko niiden osuus oli?
Tarkkaan sitä ei kai voi sanoa, mut kokeessa luki että suunnilleen 40%
Vierailija kirjoitti:
No ei toi kello mitään, mutta oikiksen pääsykokeisiin ei saa ottaa omia korvatulppia!!
Rikkaiden lapsilla on kovemmat tavat luntata. :D
Tuonne sai ottaa vain jos kävi tarkastuttamassa ne valvojalla ensin. Eli korvatulpilla lunttaamismahdollisuus oli tuossakin huomioitu, vaikka ei "rikkaiden" koulu olekaan :D
En ymmärrä miten ne funktiot mittasivat puheterapeutin taitoja (joita suurimmasta osasta tulee). Minulle ne olivat helppoja, olen DI, en siksi valita.
Tajusiko joku miten funktiotehtävissä jakolasku näkyi? Itse taisin yhteen vastata jakolaskun kun yritin pähkäillä et se ei näytä plussalta eikä miinukselta eikä kyllä kertolaskultakaan.. mut en silti ihan tajunnut
Se funktiotehtävä oli suoraan vuoden 2006 psykan kokeesta! Hain psykalle myös ja tein samaisen tehtävän pariin kertaan psykan kokeisiin lukiessa.. silti meni ihan persiilleen, menee niin yli hilseen enkä tietenkään muistanut oikeita vastauksia ulkoa. :D
itestäkin 1. tehtävä oli jopa pelottavan helpon oloinen, tuntuu että siinä pakosti mennyt jotain väärin ja ihmettelin, kun pystyi tekemään tosiaan ilman sitä kauheaa lukumäärää kuiteskin, aattelin että en varmaan ymmärtänyt täysin jotakin kohtaa kokeesta :D
2. tehtävä kyllä hujahti vähäsen yli hilseen, mikä ärsyttää aika paljon. yritin väännellä ja mietiskellä että miten ne funktiot oikeen skulas, mutta häiritsi vielä sen päälle se, että niitä ei pystynyt kattomaan kaikkia kerralla yhdellä sivulla, vaan piti koko ajan vaihdella sivuja ja raapia päätä...
3. tehtävä oli ihan ookoo, tosin se polkupyörä oli tosi vaivalloinen ja en sitä ehtinyt oikeen laskemaan. en saanut varmaan ainuttakaan niistä, että riittää vaan 1. tai 2. lause, kaikki melkeen niihin että yhdessä, erikseen, tai ei riitä -kohtiin. mitä te vastailitte niihin?
Siinä polkupyörässä 1. lauseessa mainittiin jalkajarrullisia määrä x ja 2. lauseessa käsijarrullisia määrä y eli nää yhdessä kertoo polkupyörien lukumäärän, koska mainittiin että kaikissa pyörissä on joko käsi- tai jalkajarru.....ainakin muistaakseni. :D Voi olla, että muistan väärin, aika sumussa olin siellä kokeessa
Kuulostaapa jännältä tuo pääsykoe. Kyllähän tässä puheterapeuttina tulee laskettua testipisteitä, keskihajontoja ja persentiilejä, ja toki analysoitua monenlaisia oirekuvia ja mietittyä niiden perusteella oikeaa ”diagnoosia”, mutta en tiedä, mittaako tuon tyyppiset tehtävät nyt näitä taitoja. Itse huomaan usein muistelevani omissa pääsykokeissa olleiden teoksien tietoja (mm. Kommunikoinnin häiriöt ja IPA), joista on edelleen hyötyä työssä. Kun tuo osuus jää kokonaan pois, jää samalla tosi hyödyllistä oppimista tapahtumatta. Pääsykokeisiin pänttääminen myös auttoi ”rakastumisessa” omaan alaan ja ehkä jollain toisella olisi voinut herättää tunteen, ettei ala olekaan se oma.
Vierailija kirjoitti:
Niin millainen se koe oli, samantyyppinen kuin viime vuonna?
Aika samanlainen juu tyyliltään.
Minusta oli typerää, että mukana oli aineisto, jota ei edes tarvinut tehtävien tekemiseen. Moni varmaan käytti aikaa sen lukemiseen. Ja täysin turhaan. Lisäksi melkoista paperintuhlausta tulostaa jokaiselle nivaska papereita, joita ei edes tarvita. Sisäinen ekohippini heräsi kun tajusin, että aineisto oli ihan turha