meijän 8kk ikäinen ei ryömi ei konttaa mut arvatkaas mitä tekee??
kävelee tukea vasten!! jalat vippasee ku ei jaksas oikeen kantaa vielä mutta huutaa ihan kybällä jos sitä ei nosta vaikka sohvaa vasten käveleen!!! hermoja raastavaa!
Kommentit (22)
Meillä vajaa 7kk, ei suostu istumaan vaan kampeaa jaloilleen ja joka piakasta pistyyn, Ei pääse vielä kuitenkaan kun ei raukalla riitä mittä minnekkään mistä sais kiinni=) Hytkyttelee tosin siinä konttausasennossa. Kaksi vanhempaa ovat tyttöjä eikä tuollaista oo ollut muilla
sellaisilla lapsilla, jotka eivät osaa kontata " nelivetona" on usein myös oppimisvaikeuksia. Mutta ei tämä mikään sääntö ole. Lasta voi sitten myöhemmin myös opettaa konttaamaan, siis vaikka osaa jo kävellä. Useimmilta se neliveto kyllä sitten sujuukin.
erikseen opettamaan ja kaatamaan maahan, jos meinaa alkaa kävellä.
NO, mun poika oppi kyllä sitten konttaamaan mummonsa mielenrauhaksi -
saa nähdä tuleeko silti lukihärö.
En ole väittänyt ettei olisi yhteyttä. Kerroin vaan, että meillä eivät ole muut kuin minä kontanneet, eikä ole vaikuttanut oppimiseen. Se väitteessäni pitää kyllä paikkansa myös, että lukihäiriö kulkee usein suvussa ihan konttaamisesta riippumatta.
joka pyysi sinua ottamaan selvää, mutta olen hänen kanssaan samaa mieltä.
Otsikkoosi kirjoitit: "Lukihäiriö kulkee usein suvussa eikä siihen konttaaminen auta." Konttaamisen oppiminen nimenomaan saattaa auttaa. Jos lapsi ei itse meinaa oppia konttaamaan/peppukiitämään, kannattaa hänet yrittää opettaa siihen. Se saattaa ehkäistä lukihäiriön syntymisen tai auttaa siihen. Jotkut asiantuntijat ovat jopa sitä mieltä, että konttaaminen ihan aikuisiälläkin saattaisi auttaa lukihäiriöön.
Ja ilmeisesti kertomastasi päätellen sinä (ja muut perheestänne) olette konttaamattomuudestanne riippumatta peppukiitäneet, eli oppineet sen vuoroliikkeisen liikkumisen.
13
käveli tämmösellä työnnettävää lelua tukena käyttäen jo 6 kk ikäisenä -ilman sitä lähti kävelemään vasta 10 kk ikäisenä. Nousi itse ja oli erityisen kiire aina vanhempien sisarusten perään. Kaikki alle vuoden ikäisenä lähteneet käveleen -tuntuu oudolta ku hiekkalaatikolla joskus näki miltei 1,5 vuotiaan joka ei kävelly...
Täällä tietoa lukihäiriöstä <a href="http://suomisanakirja.fi/lukih%C3%A4iri%C3%B6" alt="http://suomisanakirja.fi/lukih%C3%A4iri%C3%B6">http://suomisanakirja.fi/lukih%C3%A4iri%C3%B6</a>
Yksi lapsista teki tuota 7-8kk iässä.Neuvola määräsi fysioterapiaan.Siellä lapsi ohjattiin takas maan tasalle ja opetettiin konttimaan.Rupesi kävelemään vasta 1v3kk.Sanoivat,että riski et loukkaa itsensä tosi pahasti.siksi näin.
Mutta ei se silti sitä tarkoita, että hän olisi ikäluokassaan edistyneimpiä sitten 10v päästä - liikunnassa tai älyllisesti.
jo 33v olen oppinut suoraan kävelemään 7kk, minulla on matemaattinen lukihäiriö, en ymmärrä numeroita - matematiikkaa. Lukuaineet menee todella hyvin.
Minä, mieheni ja kaikki neljä lasta olemme oppineet kävelemään 8-9kk vanhoina. Kuulostaa ihan älyttömältä tuo, että lapsi "pakotetaan" takaisin maahan ettei loukkaa itseään. Aika huonosti olisi evoluutio meitä kehittänyt jos asia noin olisi. Saa toki olla erimieltäkin. Uskon kyllä tuohon, että konttaamisella ja lukihäiriöllä voi olla yhteyttä.
Osa meistä on kontannut osa ei. Minä ja mieheni olemme myös vasenkätisiä, lapset ei. Minulla on lievä lukihäiriö ollut, mutta uskon sen olevan peruja isältäni. Mieheni ja lapset ovat puolestaan keskivertaista parempia erityisesti matematiikassa, mutta myös äidinkielessä, joten ei hätää!
(Väsenkätisille lohdutukseksi, että normaalin 10%:n sijaan meitä oli kuvataidelukion pitkän matematiikan ryhmässä 50%:a... ehkä tuo kielellinen puoli ei ole meidän vahvuutemme, mutta matikka ja kuvataiteet yleensä kyllä :)
kävelemään, jos ei itse osaa nousta. Sitten kun taito riittää itse nousemiseen, ei sitä voi enää estääkään.
erikseen opettamaan ja kaatamaan maahan, jos meinaa alkaa kävellä. NO, mun poika oppi kyllä sitten konttaamaan mummonsa mielenrauhaksi - saa nähdä tuleeko silti lukihärö.
konttaamattomuudella ja lukihäiriöllä on todettu olevan vahva yhteys toisiinsa.
Toki ei kaikilla tietenkään ole.
Ystävä/sukulaispiirissä 7 ns. peppukiitäjää ja vain yhdellä heistä ei ole lukihäiriötä.
Meidän perheen lapsista minä olen kuulemma ollut ainoa konttaava. Eikä ole mitään erityisempää häikkää ollut kenelläkään meistä.
Ryömi 3kk iässä, istui 4kk iässä, konttasi 5kk iässä, nousi seisomaan 6kk iässä ja käveli melki samantein tukea vasten, kiipesi minne suinkin pääsi.
Tää sukuvika, itse olen ollut vielä aikaisempi liikkuja, esim. kävelin jo 7kk ikäisenä.
Myös mies keskivertoa aikaisempi liikkuja, et ei muuta oikeastaan osattu odottaakkaan.
VAuhtia ja vaarallisia tilanteita riittää.
Meidän perheen lapsista minä olen kuulemma ollut ainoa konttaava. Eikä ole mitään erityisempää häikkää ollut kenelläkään meistä.
näpyttelemään.
2 vuotiaaksi. Hänellä todettiin oppimisvaikeuksia ja opiskelee EVY-luokalla.
Konttaamisella ei ole mitään tekemistä oppimisen kanssa. Sensijaan suurin osa poikani luokalla on vasenkätisiä ja poikia.Nämä tekijät vaikuttavat oppimiseen.
Mistä ottaa selvää? Kyllä minä omia vanhempiani uskon. He ovat kertoneet, että sisareni liikkuivat "pyllykyytiä" kuka milläkin tyylillä, mutta eivät kontanneet. Ja sen taas tiedän myös, että lukihäiriöitä ei ole heillä. Eikä muutakaan erityistä ongelmaa. Tai no sekä minä, että sisareni olemme olleet koulussa vähän heikkoja matematiikassa, mutta sekään ei taida riippua konttaamisesta.
Konttaamisella ei ole mitään tekemistä oppimisen kanssa.
Mistä ottaa selvää? Kyllä minä omia vanhempiani uskon. He ovat kertoneet, että sisareni liikkuivat "pyllykyytiä" kuka milläkin tyylillä, mutta eivät kontanneet. Ja sen taas tiedän myös, että lukihäiriöitä ei ole heillä. Eikä muutakaan erityistä ongelmaa. Tai no sekä minä, että sisareni olemme olleet koulussa vähän heikkoja matematiikassa, mutta sekään ei taida riippua konttaamisesta.
Turha tätä on jankuttaa. Asiaa on tutkittu ja selvä syy-yhteys todettu. Kaikki asiantuntijat ovat tästä yksimielisiä. Lukihäiriön ja vuoroliikkeisen liikkumaan oppimisen väliin jäämisen välillä on todettu selkeä yhteys.
Pakko ei ole kontata, vaan tarkoiteteen ylipäänsä jotan vuoroliikkeistä liikkumista, esim. peppukiitämistä. Silläkään ei ole merkitystä, oppiiko lapsi ensin kävelemään ja vasta sitten konttaamaan/peppukiitämään. Oleellista on se, että ylipäänsä jossain vaiheessa oppi.
Ja se että tällainen korrelaatio on todettu, ei tietysti tarkoita sitä, että jokaikinen konttaamaton olisi lukihäiriöinen. Riski on kuitenkin olemassa. (Nää on aina huvittavia. Ei ole olemassa listeria/allergia/keskenmeno tms. riskiä, kun itselle tai naapurin kummin kaimalle ei ole käynyt mitään...)
sillä erotuksella että osasivat kyllä kiivetä itse sinne seisomaan. Osasivat 8 kk myös kiivetä sohvalle ja portaita... Esikoinen ei osannut ollenkaan edes istua vaan kaatuili suorilta jaloilta kuin halko. Ja heti takas ylös...