Pysy kaukana Venlafaxinista (oma kokemukseni eiliseltä)
Olen jo vuosia ottanut tunnollisesti joka aamu 75 mg Venlan.
Eilen aamulla unohdin.
Pääsin kotiin vasta vähän ennen puoltayötä, joten otin sen vasta silloin. Oireet ehtivät kuitenkin jo alkaa.
Ensin tuli ärtymys. Kaikki ärsytti. Se muuttui hiljalleen raivon tunteeksi, jota oli vaikea hillitä. Jouduin keskittymään, etten alkanut huutoraivota ihmisille ympärilleni (ilman syytä). Tuli valtavia mielihaluja lyödä ihmisiä.
Sitten tulivat sähköiskut. Päässä poksui, ensin hiljaa ja silloin tällöin, sitten voimakkaasti ja taajaan. Korvissa rahisi, pieninkin silmien liike aiheutti iskuja päähän.
Nukkumaan mennessä oli pakko olla ihan hiljaa paikallaan, vaikka paikat puutuivat ja keho huusi asennon vaihtamista: poksuminen oli niin pahaa, että tuntui kuin pää räjähtäisi.
Sain kuitenkin ennen pitkää nukahdettua. Unet olivat sanalla sanoen sairaita. Uskomattoman ahdistavia. Olen aina kärsinyt painajaisista, mutta tämä oli aivan ennennäkemätöntä. En halua edes kertoa, millaisia unia näin, koska ne olivat niin sairaita.
Heräsin hikilammikossa. Peitto oli kastunut läpimäräksi, siis todella, sen päällyspuolikin oli märkä. Se oli kuin suoraan pesukoneesta otettu linkouksen jälkeen, kauttaaltaan märkä. Tyyny samoin. Venlan takia hikoilen öisin muutenkin, mutta tämä oli jotakin aivan uutta. Patjansuojus oli niin ikään läpimärkä, ja sen alla petauspatja tuntui märältä kädelle. Aluslakanasta olisi varmaan saanut puristettua hikinoron. Minun oli pakko sijata itselleni varavuode, koska sängyn oli annettava kuivua.
Entäs sähköiskut? Kun pidin silmiäni kiinni, oli kuin joku olisi räpsytellyt salamavalon kanssa edessäni. Silmissäni siis vilkkui. Päässä rahisi ja poksui, korvissa tuntui sietämätöntä painetta jokaisen poksahduksen ohessa.
Lisäksi oli ahdistava tunne siitä, etten ollut yksin (vaikka piti olla). Jonkin selittämättömän pahan läsnäolo tuntui. Selkäpiitä karmi, ja koko hermosto huusi uhkaa. Sydän hakkasi aivan hulluna, olin kirjaimellisesti kauhuissani. Siihen ei auttanut edes järkeily.
Muutaman tunnin kuolemanpelosta kärsittyäni Venla alkoi vaikuttaa niin, että sain taas nukahdettua. Aamulla herätessä olo oli suhteellisen normaali. Nakkasin taas kurkkuun uuden Venlan.
Mitä ihmettä tuossa "lääkkeessä" on?! Onhan tuo oireisto nyt jotakin aivan kohtuutonta, kun unohtaa yhden ainoan tabletin! Voin vain kuvitella, millaista tuhoa se tekee aivoissa.
En voi kylliksi tätä sanoa: PYSYKÄÄ KAUKANA TUOSTA NIIN SANOTUSTA LÄÄKKEESTÄ!
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Syötkö lääkettä johonkin mielenterveyden häiriöön?
No tietysti syön, sehän lääke se on. Keksivaikeaan masennukseen, joka diagnosoitiin muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
älä älä heletissä syö sitä
Mielenkiinnolla odotan sitä, että yritän päästä eroon tuosta lääkkeestä :(
-AP
Olen syönyt ko. lääkettä 2 otteeseen max 6kk. Onnekseni vieroittautuminen on minulle ollut helppoa. 75mg olen tiputtanut nollaan. Ainoa haittavaikutus, jonka huomasin oli annoksen ollessa 225mg se, että se ylivilkastutti minua. Tiesin etten ole sellainen normaalisti edes terveenä, joten laskin annosta.
JOssakin luovassa ideoimistyössä olisin ollut aika hyvä varmaankin tuolloin, kun söin 225mg lääkettä.
Toivottavasti ihmiset ymmärtävät että jos joku lääke ei sovi ap:lle, se ei tarkoita etteikö se voisi sopia muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti syön, sehän lääke se on. Keksivaikeaan masennukseen, joka diagnosoitiin muutama vuosi sitten.
Lähinnä tarkoitin, että voisiko osa oireista johtua sairaudesta, ei lääkkeestä, mutta joo, eihän masennus itsessään noita oireita aiheuta. Eri asia, jos masennuksen lisäksi kärsii esimerkiksi skitsofreniasta.
Lääkkeen voi myös vaihtaa sopivampaan pyytämällä lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tarkoitin, että voisiko osa oireista johtua sairaudesta, ei lääkkeestä, mutta joo, eihän masennus itsessään noita oireita aiheuta. Eri asia, jos masennuksen lisäksi kärsii esimerkiksi skitsofreniasta.
Lääkkeen voi myös vaihtaa sopivampaan pyytämällä lääkäriltä.
Tämä on kuudes lääke, jota syön. Siis kuudes kokeiltu masennuslääke. Ainoa sivuoire on tuo hikoilu, ei paha. PAITSI kun unohtaa yhden tabletin...
-AP
Mulla tuo on pitänyt masennuksen remissiossa nyt viidettä vuotta 85mg annoksella. Mulla on toistuva masennus, joten en ole lopettamassa käyttöä. Ei tule myöskään oireita jos yhdeltä päivältä jää väliin. Sen sijaan kun kokeilin vielä pienempää annosta (37.5mg) niin mielialaoireet alkoivat hiipiä takaisin. Olen jo viisikymppinen ja siis masennuksen hoitoon on auttanut myös psykoterapia ja elämäntavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä älä heletissä syö sitä
Mielenkiinnolla odotan sitä, että yritän päästä eroon tuosta lääkkeestä :(
-AP
Voimia. Itse jouduin tuota lääkettä lopettelemaan 2x sen ajan mitä sitä olin käyttänyt ohjeiden mukaan. Lopulta aukaisin niitä kapseleita ja poistelin lääkerakeita sisältä, silti kuukausitolkulla oli sähköiskuja, huimausta ja kaikkea kivaa.
Tutut vieroitusoireet. Itse syödessä lääkettä, Siitä tiesi aina että on unohtanut lääkkeet kun tuli sähköiskumaisia oireita, ja päänsärky aivan tajuton, makasin kuin kuollut lahna sängyssä, pienikin liike oli yhtä tuskaa.
Lopetin tuon lääkkeen aikanaan, eli maltillisesti pudotin sitä annostusta. Tänä päivänä en ikinä enää koske kyseiseen lääkkeeseen. Koskaan ole ollut lääkettä, joka koukuttaa yhtä pahasti, ja tosiaan yhden kapselin unohdus saa kehon räjähtelemään ja kipuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ihmiset ymmärtävät että jos joku lääke ei sovi ap:lle, se ei tarkoita etteikö se voisi sopia muille.
No siis tavallaan sopii, tavallaan ei. Normaalitilanteessa ainoa sivuoire on lisääntynyt hikoilu. Tuo unohdus vain herätti miettimään.
Olen näitä kokemuksia lukenut täältäkin kymmeniä, vastaavanlaisia. Suhtauduin mitätöimällä, ja mietin samalla tavoin: minulle sopii, kaikki muu on hysteriaa.
No eipä vain ollutkaan.
Pakollahan tuo lääke vahinkoa tekee, jos unohduksen sattuessa oireet ovat tuollaiset?
-AP
Täytyy olla vikaa ja pahasti jos tuommosta lääkettä ottaa.
Ja hankkii lisää oireita ja pahaa oloa itselleen.
Medikalisaation uhri.
Vierailija kirjoitti:
Sopiihan se APlle. Mutta lopettaminen ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla vikaa ja pahasti jos tuommosta lääkettä ottaa.
Ja hankkii lisää oireita ja pahaa oloa itselleen.
Medikalisaation uhri.
Tämä vain on se ainoa apu, jota tarjotaan.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis tavallaan sopii, tavallaan ei. Normaalitilanteessa ainoa sivuoire on lisääntynyt hikoilu. Tuo unohdus vain herätti miettimään.
Olen näitä kokemuksia lukenut täältäkin kymmeniä, vastaavanlaisia. Suhtauduin mitätöimällä, ja mietin samalla tavoin: minulle sopii, kaikki muu on hysteriaa.
No eipä vain ollutkaan.
Pakollahan tuo lääke vahinkoa tekee, jos unohduksen sattuessa oireet ovat tuollaiset?
-AP
Ai no sekin vielä, en lukenut aloitusta kokonaan. Eli olet käyttänyt lääkettä väärin ja kehotat muita pysymään siitä erossa koska se aiheuttaa oireita.
En minä ajattele että kirjoituksesi, tai muiden kirjoitukset aiheesta ovat hysteriaa. Minusta vain on lapsellista kehottaa muita välttämään jotain, mikä sopii toiselle ja toiselle taas ei. Kuten kaikki lääkkeet.
/6
Mulle tuo lääke on sopinut hyvin, eikä unohduksesta seuraa tuollaisia oireita.
Juu (12) jatkaa. Tuosta lääkkeestä tuli myös lämmönsäätöongelmia. Eli saunassa ei pystynyt käymään, olo oli aivan pakahduttava. Rajoitti tosiaan elämää. Eli tuntui että napsin lääkettä vain pitääkseni vieroitusoireet loitolla. Ja minulla oli rinnakkaislääke siihen Effexor-nimiseen, tuo oli pitkälti halvempi tuo Venlaflax, eli ne välittäjäaineet hieman erilaisia. Sori mahd. kiroitusvirheistä nopeesti koitan naputella, mutta tuo aloitus herätti mielenkiinnon, koska aikoinaan lääkärit eivät ottaneet noita oireita vakavasti, vaikka kaikki oireet loppuivat kun sain lääkkeen pois elimistöstäni. Ja vielä aikoinaan juttelin muiden käyttäjien kanssa. Monet juttelivat tuntemuksesta, ikäänkuin muurahaisia olisi ihon alla. Sekä päänsäryistä. Ja ne sähköiskut päässä oli tajuttomia.
Niin siis vika ei sinänsä ole lääkkeessä, vaan sinä, että unohdit ottaa sen, jolloin sait vieroitusoireita. Kaikilla psyykeeseen vaikuttavilla lääkeaineilla syntyy lääkityksen aikana jonkinasteinen riippuvuus ja sen takia niiden käyttöä 1) ei saa lopettaa seinään (eikä suunittelemattomasti), vaan annostusta pitää laskea pikkuhiljaa pitkän ajan kuluessa, kunnes päästään nollaan ja 2) niiden ottamisessa pitää olla vielä huolellisempi kuin useimpien muiden lääkkeiden kanssa, eli ottaa aina samaan aikaan päivästä, eikä unohdella tabletteja välistä. Tämä ei tarkoita sitä, että lääke tekisi vahinkoa, vaan on aivan luonnollinen ihmiselismistön reaktio, että se pikku hiljaa tottuu sinne syötettyihin kemikaaleihin ja niiden äkillinen lopettaminen voi aiheuttaa vieroitusoireita. Sama tapahtuu kofeiinilla, alkoholilla, nikotiinilla jne. Mitä voimakkaampi kemikaali (eli mitä suuremmat muutokset sillä pitää saada aikaan), sitä voimakkaammat yleensä myös vieroitusoireet. Mutta ne menevät ohi ja kehosi palautuu ennalleen. Eli mitään pysyvää vahinkoa ei aiheudu.