Kuinka todellista tämä nyt toitotettava työvoimapula oikeasti on?
Kun kuuntelin tuota kainuulaista raksapomoa A-studiossa, niin tuntui, ettei ihan hirveästi kotimaiset raksamiehet edes kiinnosta, vaan kova kiima olisi purkaa tarveharkinta välittömästi, että saisivat itärajan takaa halpoja raksaduunareita. Kotimainen ammattimies vaatii ammattimiehen palkan. Itärajan takaa saisi ukkoja paljon halvemmalla.
Kommentit (72)
Näissä ketjuissa tiedetään aina "eräs tehdas täältäpäin" tai "tämä firma jossa olen töissä ison kaupungin lähellä", joissa olisi hyvin töitä tarjolla.
Tosi helppo hakea sellaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Maan-)rakennusalalla ainakin on töitä ja töihin ja koneisiin koulutetaan. Mies tekee välillä keikkahommaa yhdessä firmassa. Palkka on sama viikossa kuin minulla kuukaudessa.
Työ on vaan aika raskasta ja säiden armoilla tapahtuvaa. Työmaat ympäri Suomea, joskus naapurimaissakin. Työntekijät saikuttaa paljon, kun ei huvita aina lähteä. Töitä tehdään puolitehoilla. Työmaista kieltäydytään kun siellä on huono majoitus tai sattuu olemaan huonot kelit.
Töitä olisin paljon ja työnantaja on työntekijöiden armoilla. Lisää palkattaisiin heti. Mietin että pitäisi itsekin hankkia tieturvat sun muut ja lähteä alalle. Ja naisten yleensäkin.
Minkä osan Suomen sadoistatuhansista työttömistä nämä työpaikat palkkaisivat?
Kun ketjussa kerrotaan työpaikoista, niin välittömästi irvaillaan.
Ei työvoimapula tarkoita sitä, että kaikilla aloilla on pulaa, saati että yksi ala voisi työllistää kaikki tämän hetken työttömät.
Olen itse alalla, jossa on asuinalueellani pulaa hakijoista. Tämänhetkiseen työhöni oli yhteensä viisi hakijaa, ja takataskussa on tiedossa toinen työ siltä varalta, etten tässä nykyisessä viihdy.
Anteeks vaa isäntä! Anteeks!
t. työtön IT-insinööri
Vierailija kirjoitti:
Menkäähän Lappiin Kakslauttaseen töihin! Varmaan alle kolmen euron tuntipalkka riittää ja mitäs pienistä ilmapiiriongelmista ja pikkuisen huutavasta pomosta:
https://www.lapinkansa.fi/lappi/tahraako-kakslauttasen-kohu-lapin-matka…
Kuulostaa tosi houkuttelevalta 😆
Kyllähän tuommoisella tuntipalkalla nyt maksaa vuokraa toisesta asunnosta helposti. Tosi hyvä diili. 🤑
Minähän noissa lapin firmoissa mättää. Olen ennenkin nähnyt uutisia, joissa kerrotaan kuinka on maksettu "vahingossa" n. 5 € tuntipalkkaa ja teetetty yli 10 tunnin työpäivää. Vapaapäivätkin on unohdettu työvuorolistoja laadittaessa.
Nämä yritykset ovat juuri niitä jotka itkevät työvoimapulaa.
Vaikeasti työllistyviä on myös( mt ongelmat, sairaudet ja myös mukavuudenhalu) On myös ammattitaidottomia ja auktoriteettikammoisia/ muu sosiaaliongelmaisia joita ei yksinkertaisesti voi ottaa töihin.
Se että on joku koulutus ei kerro ammattitaidosta juuri mitään.
Mä sanoisin, että vaikeasti työllistyvät pitäisi käydä jollakin haravoinnilla läpi, jotta saataisiin realistinen kuva työmarkkinoista. Arvioinnissa tulisi kuulla työvoimapulasta kärsiviä tahoja, niiden työnantajia ja työntekijöitä, jotta saataisiin kuva siitä millaisia henkilöitä voidaan alalle rekrytoida.
Työnantajat eivät ole sosiaalihuolto.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasti työllistyviä on myös( mt ongelmat, sairaudet ja myös mukavuudenhalu) On myös ammattitaidottomia ja auktoriteettikammoisia/ muu sosiaaliongelmaisia joita ei yksinkertaisesti voi ottaa töihin.
Luuletko, että tämä on ongelma suurimmalle osalle Suomen sadoistatuhansista työttömistä?
Vierailija kirjoitti:
Raksa-ala voi tässä hieman katsella peiliin. Alan kotimaiset työmarkkinat on ajettu alas virolaisilla ja puolalaisilla duunareilla sillä seurauksella, että kotimaisia duunareita on lähtenyt alalta muihin hommiin.
Kas kun eivät siellä Kainuussakin keksi ryhtyä kouluttamaan paikallisia hitsareiksi työvoimapoliittisena koulutuksena niin kuin ennen. Sillä konstilla on saatu mm. kaivostyöläisiä eikä ole työvoimapulaa.
Ei mitään absoluuttista työvoimapulaa todellakaan ole, työ ja sen tekijät eivät vain kohtaa. Jos Helsingissä tarvitaan 200 lastentarhanopettajaa ja 300 sairaanhoitajaa, ei se auta että heitä kenties on Lapissa työttöminä. Osa työntekijäpulasta on myös seurausta työntekijöiden huonosta kohtelusta ja palkoista. Ei kukaan muuta työn perässä toiselle puolelle Suomea, jos tarjolla on pätkätöitä huonolla palkalla. Opettajat ja lastentarhanopettajat joutuvat kesän ajaksi työttömiksi, hoitajat saavat kenties kuukauden työsopimuksen kerrallaan. Vakituista työpaikkaa ei aina saa usean vuoden työkokemuksellakaan.
Nämä siis esimerkkeinä, muilla aloilla muut ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Se että on joku koulutus ei kerro ammattitaidosta juuri mitään.
Mä sanoisin, että vaikeasti työllistyvät pitäisi käydä jollakin haravoinnilla läpi, jotta saataisiin realistinen kuva työmarkkinoista. Arvioinnissa tulisi kuulla työvoimapulasta kärsiviä tahoja, niiden työnantajia ja työntekijöitä, jotta saataisiin kuva siitä millaisia henkilöitä voidaan alalle rekrytoida.
Työnantajat eivät ole sosiaalihuolto.
Myöskään työntekijät eivät ole sosiaalihuolto, eivät ilmasia hyväntekijöitä tai orjia auttamassa työnantajaa keräämään voittoja.
He myyvät omaa aikaansa ja osaamistaan työnantajalle, jotta saisivat rahaa ihan itselleen.
Jos työnantaja ei halua maksaa asiallista palkkaa, ei hän saa asiallista työpanostakaan. Fiksu yrittäjä hoksaa kyllä, että työntekijän etu koituu myös työnantajan eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuissa tiedetään aina "eräs tehdas täältäpäin" tai "tämä firma jossa olen töissä ison kaupungin lähellä", joissa olisi hyvin töitä tarjolla.
Mä sanoin että meille tarvitaan sossuja, puteja jne. Työpaikat on ihan Mollissa näkyvillä. Lisäksi laitettu FB ryhmiin mainoksia yms.
Nyt on otettu osa ilmoituksista kesäksi pois kun ei puolessa vuodessa ole tullut yhtään hakijaa. Monet hommat ovat sijaisuuksia, osa lyhyitäkin. En voi sille mitään, että henkilön sairausloma tulee 2 kk pätkissä. Jos joku edes soittaisi, niin voisin sanoa, että varmaankin jatkuu ja jatkuu... Joku kolmatta lastaan hoitovapaalla hoitava on ollut jo vuosia poissa. Mutta kun ei sijaisuus kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin että meille tarvitaan sossuja, puteja jne. Työpaikat on ihan Mollissa näkyvillä. Lisäksi laitettu FB ryhmiin mainoksia yms.
Nyt on otettu osa ilmoituksista kesäksi pois kun ei puolessa vuodessa ole tullut yhtään hakijaa. Monet hommat ovat sijaisuuksia, osa lyhyitäkin. En voi sille mitään, että henkilön sairausloma tulee 2 kk pätkissä. Jos joku edes soittaisi, niin voisin sanoa, että varmaankin jatkuu ja jatkuu... Joku kolmatta lastaan hoitovapaalla hoitava on ollut jo vuosia poissa. Mutta kun ei sijaisuus kiinnosta.
Teillä? Tätä juuri tarkoitin. Missä siis? Onko se salaisuus?
En kyllä ihmettele, ettei 2 kk pätkään tule hakijoita. Jos se luultavasti kuitenkin jatkuu ja jatkuu, niin se kannattaisi laittaa siihen ilmoitukseenkin jollakin tapaa. Ei kukaan soita sulle, jos ilmoituksessa lukee vain 2kk ja se siitä.
Suurin este pikkupätkien vastaanottamiseen toiselta paikkakunnalta on asunnon puute. Fiksu työnantaja ryhtyisi keksimään asiaan ratkaisuja väliaikaisasuntojen muodossa. Jos siis sijaisen tarve on todellinen ja/tai toistuva/jatkuva.
Vähän luovuutta peliin, työnantajat! Ei työnhakija ole ainoa, jonka pitää markkinoida itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä? Tätä juuri tarkoitin. Missä siis? Onko se salaisuus?
En kyllä ihmettele, ettei 2 kk pätkään tule hakijoita. Jos se luultavasti kuitenkin jatkuu ja jatkuu, niin se kannattaisi laittaa siihen ilmoitukseenkin jollakin tapaa. Ei kukaan soita sulle, jos ilmoituksessa lukee vain 2kk ja se siitä.Suurin este pikkupätkien vastaanottamiseen toiselta paikkakunnalta on asunnon puute. Fiksu työnantaja ryhtyisi keksimään asiaan ratkaisuja väliaikaisasuntojen muodossa. Jos siis sijaisen tarve on todellinen ja/tai toistuva/jatkuva.
Vähän luovuutta peliin, työnantajat! Ei työnhakija ole ainoa, jonka pitää markkinoida itseään.
En ole tuo jota lainasit, mutta on kyllä ihan yleistä tietoa, että sossuista on pulaa koko maassa.
Kollega lähti rakennusalalle työvoimapula-väitteiden takia. Touvoi pääsevänsä eroon jatkuvasta yt-kierteestä ja lyhyistä osa-aikaisista pätkätöistä.
Ei ole saanut edes palkattomia harjoittelupaikkoja, ja tekee harjoitteluaikoina satunnaisesti osa-aikaista pätkätyötä vanhalla, huonosti työllistävällä alallaan.
Hyvin heikosti näyttää töitä löytyvän muillekin raksa-alan naisille. Moni on siirtynyt muille aloille työllistymisen vaikeuden takia.
Pari rakennusalan yrittäjää tiedän. Saavat myytyä työtänsä kun pitävät hinnat alhaalla. Vaikka näyttöjä työn hyvästä laadusta on runsaasti, ihmisillä on paljon ennakkoluuloja heidän osaamistaan kohtaan.
Itse palkkaan remonttitöihin aina mieluummin naisen, sillä kokemukseni tekemästä työstä ovat poikkeuksetta olleet parempia kuin miesten tekemästä työstä.