Jaaha. Nuori opiskelija tulossa meille kesätöihin ja heti alettiin vaatimaan, että pitäisi saada vapaata "silloin ja silloin"
Alkoi puhumaan, että pitäisi niille ja niille päiville, varsinkin heinäkuulle, saada vapaata, kun silloin on mm. festareita ynnä muuta "kivaa".
Voi jumalauta, että osaa ihmisellä olla otsaa! Tämäkö on kiitos siitä, että tarjosin tälle nuorelle töitä, jolloin hän saa arvokasta työkokemusta ja myös rahaa seuraavaa opiskeluvuotta varten? Tässäkö on kiitos, että aletaan kinuamaan vapaata/lomaa jo ennen kuin työt ovat edes alkaneet? Lisäksi meillä on heinäkuussa aivan ymmärrettävästi isoin osa työntekijöistä lomalla, jolloin kesätyöntekijää tarvitaan kaikkein eniten.
Ei taida tällä nuorella olla elämän realiteetit vielä oikein hallussa. Töitä tehdään silloin kun töitä on, eikä silloin aleta millään "kun pitäis päästä kavereiden kaa bilettään" syillä pyytämään vapaata. No, sen siitä saa kun on niin helpolla elämässään päässyt.
Mutta alkaa vähän vaikuttamaan siltä, etten ensi vuonna ainakaan tule tätä nuorta palkkaamaan.
Kommentit (102)
Kun mä olin nuori mä kysyin saako ylitöistä palkkaa ja paljonko niitä pääsee tekemään. Sönkkäsin vielä kouluruotsilla kun menin Ruotsista kysymään kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin nuori mä kysyin saako ylitöistä palkkaa ja paljonko niitä pääsee tekemään. Sönkkäsin vielä kouluruotsilla kun menin Ruotsista kysymään kesätöitä.
Taitaa olla tunnetun historian ainoa tapaus, jossa kouluruotsista on ollut jollekin jotain hyötyä.
Jos aloittaa kesätyöt esimerkiksi jo lukioikäisenä ja jatkaa siitä suoraan yliopistoon tms. ja sen jälkeen saa vain määräaikaisia sopimuksia toisensa perään voi käydä niin, ettei ihminen saa pidettyä yhtään kesälomaa ennen kuin jää eläkkeelle tai työttömäksi.
Itse sain pidettyä ensimmäisen kesäloman (2 viikkoa) vasta 30-vuotiaana.
Kyllä siinä on jaksamisen rajoilla, vaikka nuori onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla tunnetun historian ainoa tapaus, jossa kouluruotsista on ollut jollekin jotain hyötyä.
Tunnen monta Turussa opiskellutta, jotka olimme kesätöissä Ruotsissa 1970-1980 -luvuilla. Palkka oli silloin valtavan paljon parempi kuin Suomessa ja kyllä sillä kouluruotsilla pärjäsi oikein hyvin ja ruotsin arvosanat paranivat kummasti. Ei ne ruotsalaiset olleet suuri ongelmia, mutta kun skoonelainen tuli, niin piti joskus pyytää kollegalta apua, myyjän työssä tavaratalon herkkuosastolla. Se murre on jotakin tanskan, saksan ja ruotsin sekamelskaa :D
Nää nykypäivän kesäesat on just tommosia vapaita jatkuvasti vinkuvia. Töissä ne taivaltaa luuri kourassa, laiskottelee, narisee ja marisee kuinka kaikki on niin huonosti ja väsyttää ja on niin raskasta. Sillä siunaaman sekunnilla kun astuvat työpaikan ovesta sisään niin jotenkin unohtavat että ihan itse ovat sen työn hakeneet ja vapaaehtoisesti paikalla. Ja ihmekös tuo asenne on kun mammansa täällä vinkuvat heille ymmärrystä kun on koko vuosi opiskeltu.. voi helkkari pakkoko sitä duunia on sitten hakea jos kerta levätä täytyy?? Kattakaa kakaroillenne paakkelsit pöytään, pyyhkikää pjerseet ja antakaa työnantajien palkata ihmisiä joita se työ kiinnostaa
Mikset ole työntekijälle alusta asti selittänyt, että ilman erittäin painavaa syytä lomaa ei voi pitää? Jos kyseessä on oikeasti nuori, ei välttämättä edes tiedä, miten työpaikoilla pitäisi oikein toimia.
Ihanaa nuoruusaikaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monta Turussa opiskellutta, jotka olimme kesätöissä Ruotsissa 1970-1980 -luvuilla. Palkka oli silloin valtavan paljon parempi kuin Suomessa ja kyllä sillä kouluruotsilla pärjäsi oikein hyvin ja ruotsin arvosanat paranivat kummasti. Ei ne ruotsalaiset olleet suuri ongelmia, mutta kun skoonelainen tuli, niin piti joskus pyytää kollegalta apua, myyjän työssä tavaratalon herkkuosastolla. Se murre on jotakin tanskan, saksan ja ruotsin sekamelskaa :D
Et laske skoonelaisia ruotsalaisiksi?
No toisaalta onhan Skoone kuulunut Ruotsiin lyhyemmän ajan, mitä Suomi aikoinaan ehti kuulua.
Ei mullakaan nuorena ollut mitään lomapäiviä. Kesät oltiin aina töissä ja muu vuosi opiskeltiin. Monta vuotta ilman mitään lomia.
Mun työpaikalla suurin osa kesätyöntekijöistä on nuoria opiskelijoita. Me saadaan laittaa vapaatoiveet aina ennen seuraavan työlistan tekemistä, mutta jo koulutuksessa tehtiin selväksi, että kaikki halukkaat ei tule saamaan sitä ja tätä festaria vapaaksi.
Sano heti alkuun että jonkun festarin voi saada vapaaksi, ei kaikkia.
Enpä voi muuta sanoa kuin että todellakin arvostan nykyistä työnantajaani, joka antaa kaikkien valita vapaat omien tarpeidensa mukaan. Ikinä ei ole sanottu ei kenellekään, jos vapaata tarvitsee tai vaikka haluaa ihan muuten vaan, ja tunteja/lomapäiviä on jäljellä. Siksi työntekijät ovatkin sitoutuneita, ja työsuhteet pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Omissa kesätyöpaikoissa puhuttiin jo haastattelussa noista loma-/vapaatoiveista ja miten ne mahdollisesti järjestyis. Entisessä työpaikassa kesätyöläiset ei ikinä ollu vaatimassa mitään, mutta esittivät (kohtuullisesti) toiveita ja ne parhaan mukaan pyrittiin toteuttaan.
Tämä. Esim. Tyttärellä on sovittu tietty viikko kesätöitä vapaata koska hän menee silloin toimihenkilöksi ja vetäjäksi eräälle harrastukseensa liittyvälle nuorten leirille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta onhan Skoone kuulunut Ruotsiin lyhyemmän ajan, mitä Suomi aikoinaan ehti kuulua.
Et sitten ole puhunut skoonelaisen kanssa? Kyseinen murre on kohtuullisen vaikeaselkoista. Kuten edellinen kirjoittaja kertoikin. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta onhan Skoone kuulunut Ruotsiin lyhyemmän ajan, mitä Suomi aikoinaan ehti kuulua.Et sitten ole puhunut skoonelaisen kanssa? Kyseinen murre on kohtuullisen vaikeaselkoista. Kuten edellinen kirjoittaja kertoikin. -ohis
Osaatko sinä suomea? Jos kirjoittaa, että ruotsalaiset eivät olleet ongelma, mutta skoonelainen olivat, tulee väittäneeksi, että skoonelaiset eivät ole ruotsalaisia. Tämähän ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaa kesätyöt esimerkiksi jo lukioikäisenä ja jatkaa siitä suoraan yliopistoon tms. ja sen jälkeen saa vain määräaikaisia sopimuksia toisensa perään voi käydä niin, ettei ihminen saa pidettyä yhtään kesälomaa ennen kuin jää eläkkeelle tai työttömäksi.
Itse sain pidettyä ensimmäisen kesäloman (2 viikkoa) vasta 30-vuotiaana.
Kyllä siinä on jaksamisen rajoilla, vaikka nuori onkin.
Outoa, minä olen aina saanut myös yli 3 kk mittaisissa työpätkissä palkallisen vuosiloman (ei aina kesällä, mutta työsuhteen päätteeksi on ollut loma). Otitko lomasi aina rahana?
Vierailija kirjoitti:
Enpä voi muuta sanoa kuin että todellakin arvostan nykyistä työnantajaani, joka antaa kaikkien valita vapaat omien tarpeidensa mukaan. Ikinä ei ole sanottu ei kenellekään, jos vapaata tarvitsee tai vaikka haluaa ihan muuten vaan, ja tunteja/lomapäiviä on jäljellä. Siksi työntekijät ovatkin sitoutuneita, ja työsuhteet pitkiä.
Yrittäjän puolisona totean, että noinhan se menee parhaimmillaan. Harmillisesti työnantaja paikkaa itse nuo satunnaiset toivepäivät jne. eli meillä ei miehellä ole ollut yli 3 päivän mittaista kesälomaa vuosiin, koska työtekijöiden toiveet menevät perheen edelle. Joskus tekee mieli kirkua, on kun sovittu oma loma heinäkuun ekalle viikolle ja sitten joku työntekijä huomaa, että hän pitääkin siinä 2 päivää saldovapaata. Meidän lomasta tulee silloin 3 päivän mittainen.
Eikö pelkästään fiksua ottaa asia heti esiin. Vähän ymmärrystä. Kyseessä ei ole vakituinen henkilö, jolle kuuluu kuukauden loma, vaan nuori opiskelija, joka muun ajan vuodesta opiskelee. Luulisi, että muutaman vapaapäivän pystyisi järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos yks tai kaks viikonloppua kesässä haluaa mennä festareille niin miksi et voisi ottaa toiveita huomioon? On kuitenkin kesän kaikki loput päivät käytettävissäsi.
No monesti se nuori ei ole työpaikan ainoa nuori, joka haluaa mennä samoille festareille tai vapaan just juhannuksena. Joskus ehkä ne vakkaritkin haluais mennä sinne Ruissiin, vaikka vanhoja ovatkin. Enkä ole ap, mutta eihän heinäkuun listojakaan ole vielä varmaan tehty, niin voisi ehkä ensin yrittää tehdä niitä töitä. Ei kesätyöt ole vain nuorille helppoa rahaa, vaan työpaikka oikeasti tarvitsee sen työpanoksen.
Sen takia varmaan on hyvä kysyä ja sopia asioista aikaisin. Ja tuskin nämä nuoret kesälomalaiset ovat vastuussa koko firman pyörittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä palkkaan kesätyöntekijöitä ja koetan ottaa myös heidän toiveensa huomioon, vaikka olenkin keski-ikäinen kääkkä. Totta kai duunit ensin, mutta kyllähän minä voin vähän järjestellä, että saavat nuoret pitää hauskaakin. Ei minun tarvitse opettaa heille elämän realiteetteja kyykyttämällä.
Juuri näin. Vakituiset ja varsinkin perheelliset joutaa olemaan juhannuksen ja heinäkuun viikonloput töissä, jotta parin kuukauden työsuhteessa oleva kesäsijainn saa humputella rauhassa ja pitää hauskaa. Nuorella, lyhyellä työsopparilla olevalla on oikeus tehdä vapaapäivätoiveet ensin. Tehkööt vakkarit sitten ne vuorot, mitkä jää jäljelle eli jämävuorot. Nuoria pitää arvostaa.
Minä hullu kurppa sain työpaikan vaihdoksen vuoksi vain 2 viikkoa lomaa ja ajattelin toivoa vielä kolmannen palkattomana! On sitä vanhemmillakin menoa ja tarve rauhoittua.
Kiva sinänsä, jos olet kutsumusammatissasi ja skippaisit sen vuoksi itse jo maksamasi ja sopimasi menot!
Koko vuosi rankkaa opiskelua ja vihdoin olis ihana kesä edessä niin sillonki pitää töitä painaa että pystyy elättämään itseään sillä pikkupalkalla mitä niistä hommista nyt saa. On se aika kohtuutonta jos ei edes saa etukäteen pyytää edes muutamaa vapaapäivää rentoutumiseen ja hauskanpitoon. Parempihan se etukäteen on kysellä kuin vasta viime tingassa. Miksi pahotat mielesi?