Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnenpa itseni tyhmäksi, kun en väikkäriaikana edes ajatellut yhteiskunnan tukien nostamista

Vierailija
06.05.2019 |

Nyt kun Hesarissa vaaditaan sitä, että väikkäriä tekevien pitäisi olla oikeutettuja ansiosidonnaiseen, etteivät ole opiskelijoita.

Tein oman väikkärin nuorena, viime vuosikymmenellä. Olin ollut jo koulutustani vastaavassa työssä maisterin jälkeen. Aloitin kokopäiväisen väikkärin kun sain täydet apurahat.

Pidin itseäni tosi onnekkaana, kun onnistuin saamaan koko ajaksi täydet apurahat ja välillä alle vuodeksi palkatun tutkijanpaikan. Mutta olihan se tosi tiukkaa rahallisesti ja varsinkin mieletön stressi, kun lähdin siitä, että jos yksi apuraha loppuu enkä saa uutta, niin en tiedä miten elätän itseni. Joten tein ihan mielettömästi töitä varmistaakseni rahoituksen ja tingin tosi paljosta. Heti kun pystyin, palasin takaisin työelämään yritysmaailmaan.

Nyt tuntuu tosi hölmöltä, kun ajattelen, että olisin voinut ottaa paljon iisimmin, jos olisin vain ajatellut hakevani yhteiskunnan tukia jos apurahat loppuvat. Ei vain ihan rehellisesti tullut edes mieleen.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä siis tuo Hesarin artikkeli:

Työttömyysturva kuuluu myös väitöskirjatyöntekijöille

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006094464.html

Ihan rehellisesti ei tullut koskaan mieleen, että olisin ollut työntekijä. Vaan opiskelija.

Ap

Vierailija
2/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatko-opiskelija ole töissä, vaan OPISKELIJA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, ole ylpeä itsestäsi. Onhan tuo paljon kunnioitettavampaa mitä teit.

Vierailija
4/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli väitöskirjan kirjoitusvaiheessa jo perhettä ja asuntolaina, joten tuilla en olisi pitkälle pötkinytkään! Luojan kiitos sain palkkaa tutkimusprojektista ja tuntiopetuksesta.

Vierailija
5/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöskirjoja tehdään ihan normaaleissa työsuhteissa. En ymmärrä miksi työttömyysturva ja sosiaaliturva ei kuuluisi tutkijoille. Se oli ap ihan sun oma asia tehdä apurahalla eikä palkattuna työntekijänä.

Vierailija
6/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuraha ei ole yhteiskunnan tukea?

Vierailija
7/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunge väikkärisi ahteriisi, ja tuet perässä. 

Vierailija
8/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan sillä väikkärillä ei saanut älliä päähän, kun tällaista kirjoittelee. 

Vierailija
9/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apuraha ei ole yhteiskunnan tukea?

Ei. Vaan tulee yksityisiltä säätiöiltä, joiden sijoitusomaisuus tulee yksityisten ihmisten testamenttaamasta omaisuudesta (osa niinkin kaukaa kuin 1800-luvulta) sekä yksityisten ihmisten lahjoituksista. 

Tiedän suvut ja yksittäiset ihmiset sekä historiat kaikkien noiden säätiöiden takana, jotka rahoittivat opiskeluni.

Ap

Vierailija
10/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa, mikä vika? 

Vierailija
11/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työttömyysturva kuulu saada, jos ei ole työnhakija.

Itse olen ollut uaseasti poissa palkkatyöstä, (apurahoja ja hoitovapaita ja kerran oltiin lasten kanssa muutama kuukausi ulkomailla miehen töiden vuoksi) mutta en ole koskaan ollut työtön työnhakija.

Vierailija
12/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa, mikä vika? 

Se, että pitää tyhmänä jättää nostamatta tukia, joita ei edes kirjoittajan väitöskirjantekoaikaan ollut saatavilla. 

Vierailija
13/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitöskirjoja tehdään ihan normaaleissa työsuhteissa. En ymmärrä miksi työttömyysturva ja sosiaaliturva ei kuuluisi tutkijoille. Se oli ap ihan sun oma asia tehdä apurahalla eikä palkattuna työntekijänä.

Tottakai työttömyysturva ja sosiaaliturva kuuluu tutkijoille, mutta silloin joutuu työllistymään kun töitä löytyy. Apurahatutkija ei ole työtön

Vierailija
14/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa, mikä vika? 

Koko aloitusteksti

Vierailija
15/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut uaseasti poissa palkkatyöstä, (apurahoja ja hoitovapaita ja kerran oltiin lasten kanssa muutama kuukausi ulkomailla miehen töiden vuoksi) mutta en ole koskaan ollut työtön työnhakija.

Millä tavalla tutkija, jonka rahoitus on loppu, ei olisi työtön työnhakija? En mä ainakaan harrasta tutkimusta ilmaiseksi päivääkään, vaan alan etsiä muita hommia.

Vierailija
16/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa, mikä vika? 

Se, että pitää tyhmänä jättää nostamatta tukia, joita ei edes kirjoittajan väitöskirjantekoaikaan ollut saatavilla. 

Ansiosidonnainen oli kyllä olemassa viime vuosikymmenelläkin.

Vierailija
17/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturva on turva työttömille. Tutkija ei ole työtön.

Vierailija
18/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai työttömyysturva ja sosiaaliturva kuuluu tutkijoille, mutta silloin joutuu työllistymään kun töitä löytyy. Apurahatutkija ei ole työtön

Ei kukaan ole väittänyt, että apurahatutkija olisi työtön.

Vierailija
19/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa, mikä vika? 

Ansiosidonnainen oli kyllä olemassa viime vuosikymmenelläkin.

Mutta ei saatavilla väitöskirjantekijöille. Niin kuin se ei ole vieläkään. Eikä pidäkään olla. Jos on tuloja muualta, ei kuulu saada työttömyyskorvausta. Ei työtönkään saa, jos hänelle tulee jostain tuloja. 

Vierailija
20/41 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tutkija, jonka rahoitus on loppu, ei olisi työtön työnhakija? En mä ainakaan harrasta tutkimusta ilmaiseksi päivääkään, vaan alan etsiä muita hommia.

Eli jo sulla olisi rahoitus loppunut kesken väikkäriä, olisit ollut valmis jättämään sen kesken ja menemään töihin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän