Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7-vuotias lapseni ilmoitti eilen olevansa poika

Vierailija
06.05.2019 |

Hän on jo pitkään sanonut itseään poikatytöksi ja pukeutunut ja käyttäytynyt kuin poika.

Eilen hän ilmoitti:
”Äiti, mä en oo enää poikatyttö”.
Huokaisin helpotuksesta ja sanoin ”hyvä”.
Lapsi jatkoi:
”Mä oon syntyny tyttövauvana, mut nyt mä oon poika”. Järkytyin!

Oon ihan ihmeissäni! Miten tähän pitäisi suhtautua? Onko vain joku ohimenevä vaihe?

Hän oli pienempänä pikkuprinsessaa. Tykkäsi prinsessamekoista ym. Yhtäkkiä syksyllä, kun koulu alkoi, pukeutuminen muuttui ja myös kaveripiiri ja käytös muuttui. Hänellä oli aiemmin pitkät hiukset, joita tykkäsi laitella. Nyt hän halusi lyhyet hiukset (ei mitään ”poikatukkaa”, mutta lyhyet).

En ole puhunut vielä opettajan tai koulupsykologin kanssa. Mietin miten tässä pitäisi edetä.

Mies suhtautuu tähän kevysti ja on vain tyytyväinen. Itse olen edelleen järkyttynyt.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo, jollakin on hauskaa. 

Vierailija
62/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuosta täytyisi tehdä mitään isoa numeroa psykologeineen? Itsekin ilmoitin jossain vaiheessa ala-asteella olevani sisäisesti poika. Leikkautin äidin kauhuksi lyhyen poikatukankin jota laitoin geelillä pystyyn, pukeuduin poikien väreihin. Eipä siitä sen isompaa numeroa tehty paitsi että äiti joskus sukulaisia tavatessa olisi toivonut että olilsin prinsessatyttötyyppiä kuten muutkin. Mutta luottivat että on jotain vaan lapsen hömpötyksiä jotka menee ohi.

Ja niin se menikin - tavallaan. Murrosiässä alkoi pojat kiinnostaa joten halusin muutttua ulkoisesti naisellisemmaksi. Silti en kyllä edelleenkään sisäisesti koe itseäni naiseksi, mutta en myöskään mieheksi. Minusta tuntuu että sukupuoli on jotain aika epäolennaista, jotain vähän kuin vaatteet päällä, ei osa ydinidentiteettiäni. 

Minulla vähän sama. En oikeastaan tunne olevani kumpaakaan. Tuntuu oudolta kun joku kutsuu naiseksi tai kohtelee naisena. Murrosiässä, kun kuukautiset alkoivat, olin aika järkyttynyt. Jotenkin luulin ettei minulle semmoisia tulekaan. Silti olen seksuaalisesti kiinnostunut miehistä. En kuitenkaan pukeudu mitenkään erityisen naisellisesti. Käytän esimerkiksi lähinnä miesten alushousuja. On mukavammat päällä. Oma mies ei välitä mitä minulla on päällä. En kyllä itsekään kunhan on mukava olla. Minunkin mielestäni sukupuoli on melko epäolennainen asia ylipäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien suhtautuminen on mielestäni se mikä vaikuttaa eniten mihin tilanne kehittyy. Jos alat puhumaan sukupuolen vaihdosta mahdollisena toimeenpiteenä, nii tietysti lapsi olettaa, että haluat hänen ryhtyvän tähän.

Jos käytät maalaisjärkeä ja kerrot, että hän on juuri sitä sukupuolta miksi on syntynyt, eikä siihen voi vaikuttaa ja miksi edes pitäisi, sillä tytöt ja pojat ovat täysin yhden vertaisia ja voivat tehdä juuri niitä asioita mistä pitävät, valita itse lelunsa, vaatteensa, tulevan ammatin... Niin uskon lapselle kasvavan itsetuntoa, sen sijaan, että hän ei viihtyisi kehossaan vaan tahtoisi olla toista sukupuolta, vaan koska sen avulla voisi vasta olla sitä mitä häneltä odotaan tai mitä hän olettaa tarvitsevansa tässä ulkoisiin ominaisuuksiin kohdistuvassa ihannoinnissa, mitä nykyään on aivan liikaa.

Ei ei ja vielä kerran ei! Älä missään nimessä kiistä lapsen kokemusta ja väitä, että tämän on pakko elää syntymäsukupuolessaan (olen todistanut vierestä, kuinka tämä voi olla todella haitallista, jos se lapsen sukupuoliristiriita ei olekaan ohimenevää sorttia) . Tietenkään mistään transhoidoistakaan ei pidä alkaa puhua, ellei lapsi itse kysy. 

Pitää suhtautua ihan neutraalisti, antaa lapsen pukeutua niin kuin haluaa, leikkiä mitä haluaa, kutsua lasta sillä nimellä mitä hän haluaa jne. Mitään numeroa ei tarvitse tehdä asiasta. 

Psykologia tarvitaan vain, jos lapsi ilmaisee asiasta ahdistusta ja pahaa oloa. 

Osta kersalle iso strap-on -dildo ja sano että "puepas päälle, olet mies nyt." Homma hoidettu.

Voisko näin typerät ja mauttomat jutut pitää ihan oman päänsä sisällä vaan. 

Sivusta kommentoin että mielestäni tämä oli kyllä ihan maukas juttu

Vierailija
64/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
65/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsen olla. Ei tarvitse edetä mitenkään. Kokemus voi hyvin olla ohimenevä, tai voi olla olematta. Kumpikin vaihtoehto on ihan ok. 

Jos ei mene itsestään ohi niin silloin ei asiat ole todellakaan ok. 

Ei se ole mikään maailmanloppu, jos on transsukupuolinen. 

Onhan se. Sukukaan ei jatku, jos jälkikasvu on päästään vialla. Hävettäisi kertoa tutuille ja sukulaisille.

Eikä vika jää vain henkiselle tasolle, vaan kun kohtu amputoidaan, niin sitä ei sitten enää millään takaisin saa. Sen jälkeen henkilö on pysyvästi lisääntymiskyvytön. Älkääkä uskoko valepukkeja, etteikö tällaista Suomessa tehtäisi. Kyllä tehdään.

Ihminen  saa ihan itse päättää mahdollisesta kohdunpoistosta, sitä ei automaattisesti tai väkisin tehdä kellekään. 

Vierailija
66/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsen olla. Ei tarvitse edetä mitenkään. Kokemus voi hyvin olla ohimenevä, tai voi olla olematta. Kumpikin vaihtoehto on ihan ok. 

Onhan se. Sukukaan ei jatku, jos jälkikasvu on päästään vialla. Hävettäisi kertoa tutuille ja sukulaisille.

Eikä vika jää vain henkiselle tasolle, vaan kun kohtu amputoidaan, niin sitä ei sitten enää millään takaisin saa. Sen jälkeen henkilö on pysyvästi lisääntymiskyvytön. Älkääkä uskoko valepukkeja, etteikö tällaista Suomessa tehtäisi. Kyllä tehdään.

Ihminen  saa ihan itse päättää mahdollisesta kohdunpoistosta, sitä ei automaattisesti tai väkisin tehdä kellekään. 

Epäilemättä. Monia se kuitenkin kaduttaa jälkikäteen kun murrosiän höyryt haihtuvat päästä. Älkääkä tässäkään uskoko valepukkeja että ei kaduttaisi, koska katujia tulee jatkuvasti enemmän, sitä mukaa kun ensimmäinen transsukupolvi vähän vanhenee. 

Vierailija
67/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkullani oli tuollainen vaihe. Teininä etenkin oli varma siitä että on tyttö. Perheensä oli vakaasti sitä mieltä että poika hän on eikä siitä miksikään muutu. Serkku eli poikana kolmekymppiseksi asti, oli aina jotenkin onneton. Sitten hän päätti tulla ulos transnaisena. Nyt vaikuttaa onnellisemmalta mutta myös katkeralta. Välit vanhempiin menneet. 

Sen sijaan yksi kaverini kävi läpi samanlaisen vaiheen pienenä, mutta se meni ohi. Ei näistä ikinä tiedä. 

Vierailija
68/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilemättä. Monia se kuitenkin kaduttaa jälkikäteen kun murrosiän höyryt haihtuvat päästä. Älkääkä tässäkään uskoko valepukkeja että ei kaduttaisi, koska katujia tulee jatkuvasti enemmän, sitä mukaa kun ensimmäinen transsukupolvi vähän vanhenee. 

Mitään kohdunpoistoja ei tehdä murrosikäisille. 

Ja ei, monia ei kaduta. Transhoitojen katumisprosentti on tosi alhainen, ja niistä katuvistakin suurin osa katuu vain ympäristön suhtautumisen jne. takia. 

Vierailija
69/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sellainen satu tänään, tapahtuiko Porvoossa?

Vierailija
70/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nyt nopeesti hormonihoitoon ja vehjeleikkaukseen. Nimi vaihtoon yms.

Vierailija
71/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen satu tänään, tapahtuiko Porvoossa?

Valitettavasti ap:n tarina on ihan arkipäivää tuhansissa perheissä Suomenmaassa. 

Vierailija
72/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Tätä se teettää kun lasten päät sekoitetaan hömpällä.

Päätöntä hömppää

Vierailija
73/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se omaan bio-sukupuoleen kasvaminen on haastavaa kun hormonit lyövät päälle ja keho muuttuu. 

Nykyään vain on näitä insta-malleja ym. jotka ovat esittävinään sitä oikeaa mies- tai naiskuvaa ja jos ei siihen yllä, on "muusu". 

Vierailija
74/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voisi sanoa, että ryhtyy ennemmin lesboksi. Saman sukupuolen kanssa sekstailu sentään on ihan normaalia, itse kunkin seksuaalisen mieltymysten mukaista. Sukupuolen vaihtelu saksimalla vehkeitä ei sen sijaan normaalia.

Vierailija
75/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei, monia ei kaduta. Transhoitojen katumisprosentti on tosi alhainen, ja niistä katuvistakin suurin osa katuu vain ympäristön suhtautumisen jne. takia. 

Ei kaikilla murrosikä samana päivänä lopu kun täyttää 18. Tunnustat sentään että Suomessakin kohdunpoistoja tehdään. Hyvä. Loppu sitten olikin kuin suoraan Setan materiaalista. 

Vierailija
76/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta että aikuiset ovat sotkeneet lasten asiat. 

Vierailija
77/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla murrosikä samana päivänä lopu kun täyttää 18. Tunnustat sentään että Suomessakin kohdunpoistoja tehdään. Hyvä. Loppu sitten olikin kuin suoraan Setan materiaalista. 

Ei niitä kohdunpoistoja tehdä 18-vuotiaillekaan, sukupuolipolin prosessi on sen verran pitkä että siinä vaiheessa ollaan jo pitkälle kakskymppisiä.

Vierailija
78/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaalle täytyy nyt ostaa tytön ja pojan vermeet, sen mukaan mitä lapsi kulloinkin päättää olla. Tyllihame tai poikapuku. Kun kasvaa voi käyttää äidin vaatteita ja isin puvutkin käyttöön😆

Vierailija
79/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin Suomessa tehdään kohdunpoistoja, monista eri syistä. Missä ikinä kukaan on sellaista kiistänyt? 

Vierailija
80/94 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sanoi 9-vuotiaana olevansa poika. Nyt hän on muunsukupuolinen. Hoitoihin ei ole ollut muuta tarvetta kuin rintojen pienennys. Minusta hyvä niin, ne hoidot ovat joillekin kriittisen tärkeitä mutta myös todella rankkoja. Mitä enemmän omasta kehostaan voi hyväksyä, sitä parempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi