Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kehtaatte pyytää tuttavalääkäriltä, naapurissa asuvalta lääkäriltä, tai kollegan lääkärimieheltä reseptejä ja soitella omista ja lastenne sairauksista?

Vierailija
05.05.2019 |

Olen seurannut läheltä, kun ihmiset soittelevat, tai menevät pokkana ihan soittamaan naapurissa asuvan lääkärin ovikelloa, että nyt tarvisi tällaiseen vaivaan lääkereseptiä, voisiko reseptin uusia, tulevat näyttämään ties mitä vaivojaan ihottumista alapääongelmiinsa ja lastensa ongelmia, milloin lapsi flunssassa, milloin oksentaa, mikähän sitä vaivaa.. Ja saisiko reseptiä...

Miten ihmisillä on pokkaa? Lääkärillä on velvollisuus hoitaa sairaita ihmisiä, mutta miksi ette varaa aikaa hänen vastaanotolleen? Siksi kun voitte ilmaiseksi käydä välittämässä omia ja lastenne vaivoja siinä naapurissa, tai tuttavalääkärinne luona, kun tiedätte, ettei valan vannonut lääkäri voi kieltäytyä katsomasta pattejanne, ihottumianne, tai luomianne.

Seuraavan kerran, kun mieleenne tulee marssia naapurin lääkärille, tuttavalääkärinne kotiin, soittaa, tai laittaa viestiä, mitä jos ihan soittaisitte kuntanne terveyskeskukseen, tai yksityiselle terveysasemalle ja varaisitte ihan ajan, niin sen tutun tai naapurin lääkärin vapaa-aika ei mene sinun, tai lapsesi vaivojen valittamisen kuunteluun, tai sähköisten reseptien kirjoittamiseen.

Ja tietenkin sitten luullaan, että konjakki- viini- tai viskipullo, kukkakimppu ja muistaminen jouluna korvaa vapaa-ajalla häiriköinnin. Myös lääkäreillä on perhe ja ystäviä, joiden kanssa he haluavat viettää aikaa, eikä tehdä lähistöllä asuville tätä ilmaista vapaaehtoistyötä.

Katsotaan, lukiko oikeat ihmiset tämän ja loppuuko se ilmaisen vapaa-ajan terveyspalveluiden hyväksikäyttö.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin mm. juristit, lääkärit, kampaajat, kaikki rakennusalan ihmiset, hierojat, kosmetologit, arkkitehdit, sisustussuunnittelijat, uimaopettajat, hevostilalliset ja lastenhoitajat saavat kokea aikamoisia oletuksia ilmaisista palveluistaan vapaa-ajalla. Tuleeko muita mieleen?

Vierailija
82/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kutsumus ammatissa pitää naapureita ja tuttavia auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustallahan on juurikin se pihiys: kun ei viitsisi millään kuluttaa omaa rahaa.

Kysehän on palvelujen ostamisesta samalla tavoin kuin ostetaan tavaroita kaupasta. Jos et maksa kaupassa mukaasi ostamasta tavarasta pyydettyä hintaa, olet varas. Mutta palvelujen suhteen moni luulee, että voi saada "tuotteen" ilmaiseksi. Käsittämätöntä ajattelua.

Vierailija
84/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin, että sähköisen reseptin myötä tällaisista "tiskin alta" -resepteistä ei enää olisi riesaa - onko niitä siis edelleen mahdollista kirjoitella, nyttemmin sähköisesti?

Vierailija
85/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidiltä oon kyllä joskus kysynyt antibiootit, myönnetään. Yhtään kaukaisemmalta sukulaiselta en kehtaisi.

Siskolta pyydän särkylääke- tai lihasrelaksanttireseptejä toisinaan pahimpiin vaivoihin. Jos on oikeasti tarvetta käydä lääkärissä tai vaiva on uusi, varaan ajan kyllä työterveyteen.

Tosin saatan myös kysyä, että onko joku vaiva x pikaista lääkärikäyntiä vaativa.

Vierailija
86/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilta tutuilta kehtaan pyytää apua, kuten hekin meiltä. Mutta lääkärin ammatti on niin arvostettu ja he ovat eri kastissa, että tutuilta lääkäreiltä en ole koskaan mitään pyytänyt, en kysynyt työstä, en ammatista, en mitään siitä liittyvästä. Aina yritän jutella muita asioita, vaikka lääkäri itse haluaisi kertoilla juttuja työstään. Vaihdan heti aihetta, ettei hän ahdistu ja luule, että joku yrittäisi käyttää hänen ammattiaan hyväksi.

Vierailija
87/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini on lääkäri. Kerran heillä käydessämme kysyin, jos hän voisi uusia melatoniinireseptini. Ei ensin meinannut suostua, katsos kun unettomuuteen auttaa se että käy päivällä reippaalla kävelylenkillä, menee aikaisin sänkyyn ja painaa pään tyynyyn! Sitten kun yöllä vessassa käydessään bongasi minut sohvalta kukkumasta ja aamulla näki tummat silmänaluseni, uskoi että on minulle se melatoniiniresepti ihan syystä aikanaan kirjoitettu. Ainiin, ja kerran lähetin kuvan nielustani kun risoissa näkyi peitteitä ja kysyin että voiko tämä olla angiinaa. En ole viitsinyt enempää hänen palveluksiaan pyytää, tiedän kuinka paljon rassaa se että sukulaiset ja tuttavat soittelevat ja valittavat kaikkea peräpukamista lähtien.

Tiedätkö mitä? Jos sun uniongelmiin auttaa melatoniini, ei sulla ole mitään oikeeta ongelmaa. Mee sinne kävelylle

Vierailija
88/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on sama monien muidenkin ammattiryhmien kanssa. Ehkäpä taustalta löytyy se ihmisen pihiys.

Seurustelumme alkuaikoina miesystäväni, putkimies,  tuli kotiin töistä ja töistä  myöhään yöllä; täytyihän tuttavien, sukulaisten, kavereiden ja naapureiden saada putket kuntoon ilmaiseksi.

Nämä tuttavat, sukulaiset, naapurit ja kaverit vielä suosittelivat  miestä monelle muulle, sittenhän niitä asiakkaita  riitti. Aina, kun puhelin soi, tiesi että joku on jotain vailla. Aloinkin ohjeistaa ihmisiä puhelinluettelon keltaisten sivujen käytössä ja kerroin, että mies on tekemässä töiden jälkeen näitä ilmaistöitä vierailla ihmisillä ja palannee yöksi kotiin. Pikkuhiljaa alkoivat soitot vähetä.

Kyllä minusta on ollut ihan normaali naapuriapua, että olen käynyt sitomassa naapurin eläkeläisen käteen uuden siteen, ettei hänen tarvinnut lähteä sitä 20km päähän taksilla laitatuttaan. Samoin kuin autonasentaja mieheni on toiselle leskirouvalle jotain pientä autoremppaa tehnyt.

En ole koskaan kokenut, että pihiyttään käyttävät hyväksi. On monissa muissakin käytännön asioissa autettu. Joskus tuovat kahvipakan palkaksi, kun ei ole suostuttu rahaa ottamaan auttamisesta.

Itse kokisin aina nolona itseni, jos olisin tokaissut naapurin eläkeläiselle, että hopi hopi vaan taksia tilaamaan ja mene sillä siteet vaihtamaan terveysasemalle, vaikka pystyin ne itse vaihtamaan.

Vierailija
89/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppini on lääkäri. Kerran heillä käydessämme kysyin, jos hän voisi uusia melatoniinireseptini. Ei ensin meinannut suostua, katsos kun unettomuuteen auttaa se että käy päivällä reippaalla kävelylenkillä, menee aikaisin sänkyyn ja painaa pään tyynyyn! Sitten kun yöllä vessassa käydessään bongasi minut sohvalta kukkumasta ja aamulla näki tummat silmänaluseni, uskoi että on minulle se melatoniiniresepti ihan syystä aikanaan kirjoitettu. Ainiin, ja kerran lähetin kuvan nielustani kun risoissa näkyi peitteitä ja kysyin että voiko tämä olla angiinaa. En ole viitsinyt enempää hänen palveluksiaan pyytää, tiedän kuinka paljon rassaa se että sukulaiset ja tuttavat soittelevat ja valittavat kaikkea peräpukamista lähtien.

Tiedätkö mitä? Jos sun uniongelmiin auttaa melatoniini, ei sulla ole mitään oikeeta ongelmaa. Mee sinne kävelylle <3

Tiedätkö mitä? Mulla on ADD ja uniongelmat ovat hyvin yleisiä meidän keskuudessa. On ihan tutkittu juttu, että melatoniini auttaa nepsy-potilaita. Ennen diagnoosia mulla oli mm. Stilnoct/Stella käytössä ja ne eivät sopineet yhtään, näin hallusinaatioita ja yleisestikin naisen metabolia on sellainen, ettei tsolpideemi kauhean hyvin sovi. Mirtatsapiini ei muuten vaan sopinut. En väitä melatoniinin olevan mikään autuaaksi tekevä lääke, mutta usein auttaa mua saamaan unen päästä kiinni. Ihan sama vaikka olisi lumevaikutustakin, 12.53 e/100 tbl on pieni hinta unen parantamisesta.

Vierailija
90/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli ratkaisi ongelman erikoistumalla psykiatriaan. Aika niukasti kuulemma nykyään pyydetään kaveriapua 😂

Vierailija
91/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelin, että sähköisen reseptin myötä tällaisista "tiskin alta" -resepteistä ei enää olisi riesaa - onko niitä siis edelleen mahdollista kirjoitella, nyttemmin sähköisesti?

Sähköisiä reseptejä varten kotikoneelle voi asentaa järjestelmän. Se onkin tiuhassa käytössä, kun naapurit ovat yhteyksissä.

Vierailija
92/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin mm. juristit, lääkärit, kampaajat, kaikki rakennusalan ihmiset, hierojat, kosmetologit, arkkitehdit, sisustussuunnittelijat, uimaopettajat, hevostilalliset ja lastenhoitajat saavat kokea aikamoisia oletuksia ilmaisista palveluistaan vapaa-ajalla. Tuleeko muita mieleen?

Minun tapauksessani on riittänyt se, että olen yrittäjä. Minulle on ehdoteltu, että ostaisin firmani saamalla alennuksella tavaraa, jonka saisin vähentää verotuksessa. Ajatuksena on se, että tuttava saisi esimerkiksi tietokoneen ilmaiseksi. Ja sitten suututaan, kun yritän selittää, miksei tuo kuvio oikein toimi.

Eräs sukulaiseni on ompelija, jolla on oma yritys. Vastoin yleistä käsitystä hän ei ompele naapureille ja työkavereille pilkkahinnalla tai ilmaiseksi sen vuoksi, että pitää käsitöistä.

Vierailija
93/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten ihmisillä on pokkaa? Lääkärillä on velvollisuus hoitaa sairaita ihmisiä, mutta miksi ette varaa aikaa hänen vastaanotolleen? Siksi kun voitte ilmaiseksi käydä välittämässä omia ja lastenne vaivoja siinä naapurissa, tai tuttavalääkärinne luona, kun tiedätte, ettei valan vannonut lääkäri voi kieltäytyä katsomasta pattejanne, ihottumianne, tai luomianne."

Ihan vaan tiedoksi, että ei lääkärillä ole mitään velvollisuutta katsoa patteja, ihottumia ja vastaavia, vaikka valan on vannonutkin. Lääkärin velvollisuus auttaa koskee hätätilanteita - ja koskee samoin kykyjensä mukaan myös muita ihmisiä - mutta ei todellakaan ole mitään velvollisuutta hoitaa vapaa-aikanaan tapauksia, jos kyse ei ole hengenhädästä.

Ystäväni on lääkäri ja olen joskus pyytänyt reseptiä ja hänen kanssaan on ihan avoimesti asiasta keskusteltu. Kieltäytyy järjestelmällisesti kirjoittelemasta reseptejä naapureille ja tuttaville (kyllä, niitä kysytään!), mutta on sanonut että koska vuorostani taas autan omalla osaamisellani häntä niin voi kirjoittaa reseptin perusjuttuihin, jos tarvitsen. Mitään diagnooseja ei tee tai tutki, mutta esimerkiksi voi kirjoittaa yskänlääkkeeseen tai matkapahoinvointilääkkeeseen reseptin, kun itse tiedän milloin ja mitä tarvitsen. Tätä ei tapahdu edes kerran vuodessa.

Miten tätä on jotkut vielä alapeukuttanut!! Ei tietenkään lääkärillä ole mitään velvollisuutta alkaa naapureiden tms. vaivoja edes katsomaan. Eikä mitään privaattireseptejä kirjoittamaan yhtään kenellekään. 

t. lääkärin vaimo

Vierailija
94/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tämä viestiketju hillitsisi ilmaispalveluiden pyytäjiä.

Vierailija
95/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn harvasen päivä levittämässä haarojani naapurin lääkärimiehelle, kun nyt vaan on koko ajan pientä gynekologista häikkää, nytkin vähän kutisee. Ei oo yhtään tuntunut pistävän pahakseen, vaikka onkik korvalääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan