Miten kehtaatte pyytää tuttavalääkäriltä, naapurissa asuvalta lääkäriltä, tai kollegan lääkärimieheltä reseptejä ja soitella omista ja lastenne sairauksista?
Olen seurannut läheltä, kun ihmiset soittelevat, tai menevät pokkana ihan soittamaan naapurissa asuvan lääkärin ovikelloa, että nyt tarvisi tällaiseen vaivaan lääkereseptiä, voisiko reseptin uusia, tulevat näyttämään ties mitä vaivojaan ihottumista alapääongelmiinsa ja lastensa ongelmia, milloin lapsi flunssassa, milloin oksentaa, mikähän sitä vaivaa.. Ja saisiko reseptiä...
Miten ihmisillä on pokkaa? Lääkärillä on velvollisuus hoitaa sairaita ihmisiä, mutta miksi ette varaa aikaa hänen vastaanotolleen? Siksi kun voitte ilmaiseksi käydä välittämässä omia ja lastenne vaivoja siinä naapurissa, tai tuttavalääkärinne luona, kun tiedätte, ettei valan vannonut lääkäri voi kieltäytyä katsomasta pattejanne, ihottumianne, tai luomianne.
Seuraavan kerran, kun mieleenne tulee marssia naapurin lääkärille, tuttavalääkärinne kotiin, soittaa, tai laittaa viestiä, mitä jos ihan soittaisitte kuntanne terveyskeskukseen, tai yksityiselle terveysasemalle ja varaisitte ihan ajan, niin sen tutun tai naapurin lääkärin vapaa-aika ei mene sinun, tai lapsesi vaivojen valittamisen kuunteluun, tai sähköisten reseptien kirjoittamiseen.
Ja tietenkin sitten luullaan, että konjakki- viini- tai viskipullo, kukkakimppu ja muistaminen jouluna korvaa vapaa-ajalla häiriköinnin. Myös lääkäreillä on perhe ja ystäviä, joiden kanssa he haluavat viettää aikaa, eikä tehdä lähistöllä asuville tätä ilmaista vapaaehtoistyötä.
Katsotaan, lukiko oikeat ihmiset tämän ja loppuuko se ilmaisen vapaa-ajan terveyspalveluiden hyväksikäyttö.
Kommentit (95)
Kaveripiirissä on useita lääkäreitä, en todellakaan kehtaisi pyytää heiltä vapaa-ajalla mitään. Kuten en myöskään pyydä arkkitehtikaveriltani "hei suunnittele meille uusi talo" tai mieheni veljeltä että "hei tule rakentamaan ja maalaamaan se meidän uusi talo".
Lokki on haaskaeläin ja laumalintu. Kvaak kvaak vaan kuuluu ammatinharjoittajan oven takana.
Jos tarvitsen lääkäriä, menen lääkärin vastaanotolle.
Voisi naapurin lääkärirouvakin alkaa tämän asian pikkuhiljaa ymmärtää, että minä en vilkaise heidän autonsa konepellin alle, "kun ei varmaan ole kuin ihan pieni vika..."
Eikä mun mies tule laittamaan heille "jotain ihan pikkujuttua, kun "eihän siihen kauaa mene eikä viitsisi sen takia sähköasentajaa tilata".
Eikä meidän pojat tule päivittämään teidän koneita, kun lomilla käyvät kotona. Kalliimpaa IT-alan ammattilaisten aika on kuin lääkärin.
Muuten ihan kivoja naapureita, mutta tämä rouva on vanhempien rahoilla opiskellut lääkäriksi. Monien preppauskurssien jälkeen viimein päässyt yliopistoon ja jonkinlaiset lääkärinpaperit saanut.
On tehnyt tittelinsä selväksi alusta asti. Ei tehnyt vaikutusta. Kerran, kun olin menossa lääkäriin, tämä rouva itse tuppautui, että hän voi kyllä kirjoittaa mulle reseptin. Kiitos vaan, mutta en ollut reseptiä vailla. Joskus pitää tutkiakin.
Eikä mun terveydentila kuulu hänelle.
Ei olla mitenkään ilkeitä ihmisiä. Ihan normaalisti jeesataan kavereita puolin ja toisin.
Ei vaan lääkäri oli ammattia kummempi niin ei ole mitään tarvetta häntä millekään jalustalle nostaa.
Eiköhän tämä ole tosiaan tuttu rasite monille eri alan ammattilaisille. Lääkäreiltä kinutaan reseptejä, lakimiehiltä ilmaisia neuvoja ja dokumenttien tekoa, kirjanpitäjien pitäisi innoissaan vääntää veroilmoitukset ja tilinpäätökset jokaiselle yhdistykselle ja harrastefirmalle, käsistään kätevät äkkiä vääntävät synttäritarjoilut, korjaavat autot tai tekevät puutarhakalusteet.
Ei lähisukulaisten auttamisessa mitään vikaa ole, mutta hävytöntä alkaa pyydellä kaukaisemmilta vastikeettomia palveluksia. Nämä on varmaan samoja, joiden mielestä heidän ei myöskään tarvitse kimppakyydeistä mitään maksaa, kun sillä autolla ajetaan muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriaikoja on niin vaikea saada, ja jos yksityiselle menee niin on kallista. Lääkäriliittohan vastustaa lääkärien koulutusmäärien lisäämistä, vaikka tarvetta olisi.
Miten se tähän liittyy? Yhdelläkään lääkärillä ei ole mitään velvollisuutta hoitaa vapaa-ajallaan persaukisia kummin siskon kaimoja, joiden omalääkäri ei edes ole. Se, että joku ei saa helposti aikaa lääkärille, ja yksityinen maksaa, ei ole kenenkään random lääkärin päänsärky.
Vierailija kirjoitti:
Voisi naapurin lääkärirouvakin alkaa tämän asian pikkuhiljaa ymmärtää, että minä en vilkaise heidän autonsa konepellin alle, "kun ei varmaan ole kuin ihan pieni vika..."
Eikä mun mies tule laittamaan heille "jotain ihan pikkujuttua, kun "eihän siihen kauaa mene eikä viitsisi sen takia sähköasentajaa tilata".
Eikä meidän pojat tule päivittämään teidän koneita, kun lomilla käyvät kotona. Kalliimpaa IT-alan ammattilaisten aika on kuin lääkärin.
Muuten ihan kivoja naapureita, mutta tämä rouva on vanhempien rahoilla opiskellut lääkäriksi. Monien preppauskurssien jälkeen viimein päässyt yliopistoon ja jonkinlaiset lääkärinpaperit saanut.
On tehnyt tittelinsä selväksi alusta asti. Ei tehnyt vaikutusta. Kerran, kun olin menossa lääkäriin, tämä rouva itse tuppautui, että hän voi kyllä kirjoittaa mulle reseptin. Kiitos vaan, mutta en ollut reseptiä vailla. Joskus pitää tutkiakin.
Eikä mun terveydentila kuulu hänelle.Ei olla mitenkään ilkeitä ihmisiä. Ihan normaalisti jeesataan kavereita puolin ja toisin.
Ei vaan lääkäri oli ammattia kummempi niin ei ole mitään tarvetta häntä millekään jalustalle nostaa.
Voi voi, käykö kateeksi, kun joidenkin vanhemmilla on rahaa ja auttavat lapsiaan menestymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mun terveydentila kuulu hänelle.Ei olla mitenkään ilkeitä ihmisiä. Ihan normaalisti jeesataan kavereita puolin ja toisin.
Voi voi, käykö kateeksi, kun joidenkin vanhemmilla on rahaa ja auttavat lapsiaan menestymään?
Sulla tais mennä pointti ohi?
Leikkaisitko hiuksia? Voisitko kuvata ristiäiset / häät / hautajaiset? Voitko leipoa meidän juhliin? Tuletko asentamaan tiskikoneen? Ompeletko juhlavaatteet?
Jotain rajaa! Jotkut ihan elättävät itsensä noilla hommilla.
Mä autan aina kun joku tarvii mun alan apua (en ole lääkäri) enkä koe sitä rasittavaksi. Musta on kiva jos voin olla avuksi. Olen pari kertaa joutunut turvautumaan tuttuun lääkäriin ja silloin on ollut kyse sellaisesta yhteiskunnan kulujen säästämisestä, ettei kyseinen lääkäri ole viitsinyt pahastua. Lisäksi olen kysynyt hienovaraisesti ja antanut selkeän mahdollisuuden kieltäytyä jos tilanteessa auttaminen ei olisikaan ollut Ok. Olen kiittänyt kauniisti ja jäänyt kyllä siihen käsitykseen että tästä ei ollut haittaa. En koe olleeni loinen mitenkään. Kyseessä ollut siis esim. Tilanne että olen tarvinut tuttuun vaivaan tietyn antibiootin kun sairastunut juuri ennen juhlapyhää joka pitäisi itse pystyä hoitamaan töissä, työterveys mennyt jo kiinni ja en kuitenkaan tarvi/saa keskussairaalan päivystyksestä apua. Alapeukuttakaa urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota lääkärirouvaako pitäisi kadehtia?
Lahjakkaat menevät lääkikseen lukion todistuksen ja yo-tulosten perusteella. Tuollaisia tyhmempiä pitää rahalla koettaa auttaa.
-ohis ja eri
No eiks sama ketju ollut täällä jo aiemminkin... Huoh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidiltä oon kyllä joskus kysynyt antibiootit, myönnetään. Yhtään kaukaisemmalta sukulaiselta en kehtaisi.
Ystäväni lapsi on lääkäri ja ystäväni oli hirveässä räkätaudissa sekä flunssassa ja soitti lapselleen, että nyt niitä antibiootteja tai jäät perinnöttömäksi 😁. Ei kirjoittanut äidilleen. Ilkeä lapsi.
Oho!
No eipä tulisi mieleenkään. Kaksi serkkua on lääkäreitä, en ole koskaan hyödyntänyt heidän ammattiaan mitenkään. Yksi naapurikin on lääkäri ja hänen kanssaa olen ollut tekemisissä, koska on meidän tervyeasemalla ja omalääkärini, mutta hänenkin kanssaan olenä lääkäriasioissa tekemissä vain virallista reittiä. Muuten kyllä ollaan jutuissa koirankusetusreissuilla yms.
Lastani hoitava lääkäri asui samassa taloyhtiössä ennen. Monesti nähtiin ja monesti juteltiin pihalla. Ei puhuttu koskaan sanallakaan lapsen hoitoon liittyvistä asioista sairaalan seinien ulkopuolella.
Hoidin kerran erään lääkärin lasta, joten hän sanoi minulle, että voin pyytää häneltä mitä hyvänsä. No, kerran pyysinkin. Kerran taas seurustelin lääkärin kanssa ja hän uusi reseptini. Ei siis mitään tutkimuksia tai hoitoja vaativaa.
Jos vaikka olisi pissatulehdus, jonka tunnistan itse, voisin pyytää reseptin ihmiseltä,jonka kanssa hyvät välit (tai mieheni auttanut remontissa. )
Hyväksikäyttöäkö? Itsekin autan ammatillisesti joskus muita samoin mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidiltä oon kyllä joskus kysynyt antibiootit, myönnetään. Yhtään kaukaisemmalta sukulaiselta en kehtaisi.
Ystäväni lapsi on lääkäri ja ystäväni oli hirveässä räkätaudissa sekä flunssassa ja soitti lapselleen, että nyt niitä antibiootteja tai jäät perinnöttömäksi 😁. Ei kirjoittanut äidilleen. Ilkeä lapsi.
Fiksu lapsi. Ei flunssaan syödä antibiootteja.
"Kollegan lääkärimieheltä" :D
Mikset sanonut, että lääkärivaimolta?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriaikoja on niin vaikea saada, ja jos yksityiselle menee niin on kallista. Lääkäriliittohan vastustaa lääkärien koulutusmäärien lisäämistä, vaikka tarvetta olisi.
Tehoton hoito on suurin vika.Juopoille ja lihaville määrätään lääkkeitä kun pitäisi lopettaa ryyppääminen ja laihtua.Eikä lääkäri tiedä ravintoasioista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu lapsi. Ei flunssaan syödä antibiootteja.
Niin,ja sitten ihmetellään miksi antibiootit menettävät tehonsa.Ne muuten tuhoavat hyödylliset suolistobakteerit.
Voi kun voisin kertoa satoja esimerkkitapauksia, kuinka paljon tiedän ja olen nähnyt näitä lääkäreiltä reseptien pyytäjiä ja ihottumien näyttäjiä, mutta en voi, koska henkilöllisyys paljastuisi. Pienellä paikkakunnalla ihan arkipäivää.