Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kehtaatte pyytää tuttavalääkäriltä, naapurissa asuvalta lääkäriltä, tai kollegan lääkärimieheltä reseptejä ja soitella omista ja lastenne sairauksista?

Vierailija
05.05.2019 |

Olen seurannut läheltä, kun ihmiset soittelevat, tai menevät pokkana ihan soittamaan naapurissa asuvan lääkärin ovikelloa, että nyt tarvisi tällaiseen vaivaan lääkereseptiä, voisiko reseptin uusia, tulevat näyttämään ties mitä vaivojaan ihottumista alapääongelmiinsa ja lastensa ongelmia, milloin lapsi flunssassa, milloin oksentaa, mikähän sitä vaivaa.. Ja saisiko reseptiä...

Miten ihmisillä on pokkaa? Lääkärillä on velvollisuus hoitaa sairaita ihmisiä, mutta miksi ette varaa aikaa hänen vastaanotolleen? Siksi kun voitte ilmaiseksi käydä välittämässä omia ja lastenne vaivoja siinä naapurissa, tai tuttavalääkärinne luona, kun tiedätte, ettei valan vannonut lääkäri voi kieltäytyä katsomasta pattejanne, ihottumianne, tai luomianne.

Seuraavan kerran, kun mieleenne tulee marssia naapurin lääkärille, tuttavalääkärinne kotiin, soittaa, tai laittaa viestiä, mitä jos ihan soittaisitte kuntanne terveyskeskukseen, tai yksityiselle terveysasemalle ja varaisitte ihan ajan, niin sen tutun tai naapurin lääkärin vapaa-aika ei mene sinun, tai lapsesi vaivojen valittamisen kuunteluun, tai sähköisten reseptien kirjoittamiseen.

Ja tietenkin sitten luullaan, että konjakki- viini- tai viskipullo, kukkakimppu ja muistaminen jouluna korvaa vapaa-ajalla häiriköinnin. Myös lääkäreillä on perhe ja ystäviä, joiden kanssa he haluavat viettää aikaa, eikä tehdä lähistöllä asuville tätä ilmaista vapaaehtoistyötä.

Katsotaan, lukiko oikeat ihmiset tämän ja loppuuko se ilmaisen vapaa-ajan terveyspalveluiden hyväksikäyttö.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidiltä oon kyllä joskus kysynyt antibiootit, myönnetään. Yhtään kaukaisemmalta sukulaiselta en kehtaisi.

Ystäväni lapsi on lääkäri ja ystäväni oli hirveässä räkätaudissa sekä flunssassa ja soitti lapselleen, että nyt niitä antibiootteja tai jäät perinnöttömäksi 😁. Ei kirjoittanut äidilleen. Ilkeä lapsi.

Fiksu lapsi. Ei flunssaan syödä antibiootteja.

Aivan. Ja äiti teki itsensä naurettavaksi. Tiesikö hän edes lakiosuudesta. 

Vierailija
62/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidiltä oon kyllä joskus kysynyt antibiootit, myönnetään. Yhtään kaukaisemmalta sukulaiselta en kehtaisi.

Ystäväni lapsi on lääkäri ja ystäväni oli hirveässä räkätaudissa sekä flunssassa ja soitti lapselleen, että nyt niitä antibiootteja tai jäät perinnöttömäksi 😁. Ei kirjoittanut äidilleen. Ilkeä lapsi.

Fiksu lapsi. Ei flunssaan syödä antibiootteja.

Aivan. Ja äiti teki itsensä naurettavaksi. Tiesikö hän edes lakiosuudesta. 

Äiti voi tuhlata koko omaisuutensa yksityislääkäreihin ja Esperi Careen, jossa saa hoitoa toisin kuin lapseltaan. Silloin ei jää perittävää :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarvitsen lääkäriä, menen lääkärin vastaanotolle.

Voisi naapurin lääkärirouvakin alkaa tämän asian pikkuhiljaa ymmärtää, että minä en vilkaise heidän autonsa konepellin alle, "kun ei varmaan ole kuin ihan pieni vika..."

Eikä mun mies tule laittamaan heille "jotain ihan pikkujuttua, kun "eihän siihen kauaa mene eikä viitsisi sen takia sähköasentajaa tilata".

Eikä meidän pojat tule päivittämään teidän koneita, kun lomilla käyvät kotona. Kalliimpaa IT-alan ammattilaisten aika on kuin lääkärin.

Muuten ihan kivoja naapureita, mutta tämä rouva on vanhempien rahoilla opiskellut lääkäriksi. Monien preppauskurssien jälkeen viimein päässyt yliopistoon ja jonkinlaiset lääkärinpaperit saanut.

On tehnyt tittelinsä selväksi alusta asti. Ei tehnyt vaikutusta. Kerran, kun olin menossa lääkäriin, tämä rouva itse tuppautui, että hän voi kyllä kirjoittaa mulle reseptin. Kiitos vaan, mutta en ollut reseptiä vailla. Joskus pitää tutkiakin.

Eikä mun terveydentila kuulu hänelle.

Ei olla mitenkään ilkeitä ihmisiä. Ihan normaalisti jeesataan kavereita puolin ja toisin.

Ei vaan lääkäri oli ammattia kummempi niin ei ole mitään tarvetta häntä millekään jalustalle nostaa.

Olet ilkeä. ´preppauskurssien kautta`monikin menee . Ja sieltä valmistuneet ovat lääkäreitä kaikki. Olet jotenkin kummallisella asenteella liikkeellä. Opiskelu Suomessa taas ei vaadi vaurautta, olet myös tietämätön.

Vierailija
64/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on lääkäri, eikä koskaan ole vaivaksi asti ollut tuttavapotilaita. Kenenkään reseptiä hän ei uusisi eikä mitään tutkimuksia tekisi kuin hätätilassa. Paitsi lähisukulaisille hommaa matkalääkkeet esim. kun lähtevät reissuun tms. Minut ja lapset lääkitsee ja hoitaa täysin, mikäli pystyy kotioloissa diagnoosin tekemään.

Kerran yksi kiinteistövälittäjä alkoi heti ensitapaamisella raportoida vaivojaan ja kysyi niihin neuvoja. Minusta se oli outoa mutta miehelle ihan ok.

Vierailija
65/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriaikoja on niin vaikea saada, ja jos yksityiselle menee niin on kallista. Lääkäriliittohan vastustaa lääkärien koulutusmäärien lisäämistä, vaikka tarvetta olisi.

Miten se tähän liittyy? Yhdelläkään lääkärillä ei ole mitään velvollisuutta hoitaa vapaa-ajallaan persaukisia kummin siskon kaimoja, joiden omalääkäri ei edes ole. Se, että joku ei saa helposti aikaa lääkärille, ja yksityinen maksaa, ei ole kenenkään random lääkärin päänsärky.

Niin ja kannattais ihmisten perehtyä hieman tarkemmin MIKSI opiskelijamääriä ei kannata kasvattaa. Lääkärin työ eroaa siinä monista muista akateemisista aloista, että siellä pitää osata asiat myös ihan käytännössä, ei kirjoja lukemalla. Pienryhmätyöskentely on jonyt haasteellista järjestää. Haluatte varmaan itse, että teitä hoitava lääkäri tietää mitä tekee ja on päässyt käytännössä asian jo tekemään eikä ole opetellut toimenpidettä videoklipppjä ym. katsomalla (jota on ehdotettu ratkaisuksi) vai kuinka?

Vierailija
66/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan kysy juuri koskaan mitään tutun lääkärin ammattiin liittyviä asioita. Mutta toisaalta, minulta kysytään mun ammatteihin liittyviä neuvoja ja mielelläni niitä annan, mutta ne nyt ei mitenkään häiritse.

Kai nyt "ammattiin liittyviä asioita" voi kysyä, kuten: onko työ rankkaa? Näkyykö juhlat ja loma-ajat potilasmäärissä? Onko työ mielekästä? Jne. Jopa joidenkin vinkkien kysyminen voi olla rajoilla. Sen sijaan patin kaivaminen esiin jossain juhlissa ylittää rajan. Tai reseptien pyytäminen. Ei kai suakaan pyydetä harjoittamaan ammattiasi kuitenkaan?

Vierailija
67/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä naapurissa asuvalta lääkäriltä palvelusten pyytäminen on hyvin yleistä pienillä paikkakunnilla. Ja sitten esitetään niin anteeksipyytelevään sävyyn, että "anteeksi kovasti kun häiritsen, jne." Jos oikeasti ymmärtää häiritsevänsä (huom. ymmärtää), niin, sitten varataan aika vastaanotolle. Turha esittää anteeksipyytelyitä, kun kuitenkin viikon päästä soitetaan ja pyydetään allergialääkkeitä (niitähän taisit viimeksi ruikuttaa ;-)). Ja jouluksi sitten tuot taas sen joulutervehdyksen...

Vierailija
68/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla olen kehdannut pyytää kuin naapurissa asuva lääkärikin on kehdannut pyytää mua ottamaan koiransa hoitoon heidän lomareissunsa ajaksi tai tulla katsomaan, mikä hänen  tietokoneessaan on vikana ja korjata sen. Ymmärrän, että mikään joulukukka ei riittäisi, mutta meillä onneksi toimii vastavuoroisuus ja minä pystyn olemaan hänelle avuksi siinä missä hän minulle. Nykyään ei taida enää onnistua tuo reseptien kirjoittaminen ilman vastaanottokäyntiä, koska on e-resepti. En tiedä, vieläkö puhelinreseptit ovat mahdollisia. 

Vierailija
69/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20 vuotta tehny kotisiivouksia. Asiakkaina on useampi lääkäri. Olen joustanut heidän suuntaan. Uhrannut monet viikonloputkin heidän siivouksille. Joten olen kehdannut pyytää reseptejä tarpeen vaatiessa.

Vierailija
70/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, kaikissa ihmissuhteissa vastavuoroisuus on hyvä juttu ja lääkäri ei siitä poikkea. Varsinkin jos ystävällinen lääkäri on sanonut itse, että voi ehkä myös auttaa. Pikemminkin minua hirvittää tämä ihmisten mustavalkoisuus asiassa jos toisessakin. Ja sitten kaikki ei ole aina niin kuin se ulkopuoliselle näyttäytyy.

Vierailija
71/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta perheenjäseneltä (sisarukset, vanhemmat, oma puoliso) voisin kysyä mutta en kyllä naapurilta tai keltään tuttavalta.

Vierailija
72/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, kaikissa ihmissuhteissa vastavuoroisuus on hyvä juttu ja lääkäri ei siitä poikkea. Varsinkin jos ystävällinen lääkäri on sanonut itse, että voi ehkä myös auttaa. Pikemminkin minua hirvittää tämä ihmisten mustavalkoisuus asiassa jos toisessakin. Ja sitten kaikki ei ole aina niin kuin se ulkopuoliselle näyttäytyy.

Luuletko, että se naapurissa asuva lääkärisi on sitä oikeasti tarkoittanut, kun olet ensimmäisen kerran mennyt mukavaivihkaa selvittämään lapsesi asioita ja jalkaleikkausta lähes vastasyntyneenä ( ;-) ??) Toivottavasti ymmärrät jatkossa pysyä tien toisella puolella..

Vierailija
73/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kysy  tuttavalääkäriltä neuvoja, reseptejä yms.

YHDEN kerran olen viestillä kysynyt hätätapauksessa eläimen lääkinnästä tutulta ELÄINLÄÄKÄRILTÄ.

Samoin yhden kerran kysynyt neuvoa tutulta proviisorilta.

En myöskään pyydä tuttua kampaajaa ohimennen vähän nipsaisemaan etuhiuksia, tuttua sähkömiestä ohimennessään siirtämään valaisimen paikkaa, tuttua hammashoitajaa vilkasemaan lohjennutta hammasta jne.

Vierailija
74/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni valmistui juuri lääkäriksi, mutta ei ole ehtinyt vielä asentamaan hankalaa kortinlukijaa kotikoneelleen. Siihen asti on helppo sanoa, ettei pysty kirjoittamaan työpaikan ulkopuolisia lääkemääräyksiä.

En ole ikinä kuullut että lääkäri edes saisi kirjoittaa mitään reseptejä kotoaan käsin, tutkimatta potilasta, raportoimatta asiaa!!

Vierailija
75/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikko mitä teet kun elämä on lopullisesti pilalla ja junan alle ei pääse?

Vierailija
76/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Njaa, kyllä minua pyydetään usein lapsenvahdiksi (olen lastenhoitaja), miestäni pyydetään fiksailemaan tietokoneita (DI),  palveluksia pyydetään myös tuttava sähkömiehiltä, leipureilta, puutarhureilta....eli ihan kaikilta, jotka osaa jotain tehdä.

Jep. Mieheni on putkari ja hän saa vähän väliä ravata laittamassa tuttujen pesukoneita paikalleen, setvimässä ilmanvaihdon ongelmia ynnä muuta. Itse olen asiantuntijatyössä ja samaten minulta pyydetään neuvoa ja mielipidettä moneen asiaan.

Vierailija
77/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten ihmisillä on pokkaa? Lääkärillä on velvollisuus hoitaa sairaita ihmisiä, mutta miksi ette varaa aikaa hänen vastaanotolleen? Siksi kun voitte ilmaiseksi käydä välittämässä omia ja lastenne vaivoja siinä naapurissa, tai tuttavalääkärinne luona, kun tiedätte, ettei valan vannonut lääkäri voi kieltäytyä katsomasta pattejanne, ihottumianne, tai luomianne."

Ihan vaan tiedoksi, että ei lääkärillä ole mitään velvollisuutta katsoa patteja, ihottumia ja vastaavia, vaikka valan on vannonutkin. Lääkärin velvollisuus auttaa koskee hätätilanteita - ja koskee samoin kykyjensä mukaan myös muita ihmisiä - mutta ei todellakaan ole mitään velvollisuutta hoitaa vapaa-aikanaan tapauksia, jos kyse ei ole hengenhädästä.

Ystäväni on lääkäri ja olen joskus pyytänyt reseptiä ja hänen kanssaan on ihan avoimesti asiasta keskusteltu. Kieltäytyy järjestelmällisesti kirjoittelemasta reseptejä naapureille ja tuttaville (kyllä, niitä kysytään!), mutta on sanonut että koska vuorostani taas autan omalla osaamisellani häntä niin voi kirjoittaa reseptin perusjuttuihin, jos tarvitsen. Mitään diagnooseja ei tee tai tutki, mutta esimerkiksi voi kirjoittaa yskänlääkkeeseen tai matkapahoinvointilääkkeeseen reseptin, kun itse tiedän milloin ja mitä tarvitsen. Tätä ei tapahdu edes kerran vuodessa.

Vierailija
78/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus. Hekin "vaivaavat" minua ammatillisilla asioilla vastavuoroisesti. Se on ok.

Vierailija
79/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on sama monien muidenkin ammattiryhmien kanssa. Ehkäpä taustalta löytyy se ihmisen pihiys.

Seurustelumme alkuaikoina miesystäväni, putkimies,  tuli kotiin töistä ja töistä  myöhään yöllä; täytyihän tuttavien, sukulaisten, kavereiden ja naapureiden saada putket kuntoon ilmaiseksi.

Nämä tuttavat, sukulaiset, naapurit ja kaverit vielä suosittelivat  miestä monelle muulle, sittenhän niitä asiakkaita  riitti. Aina, kun puhelin soi, tiesi että joku on jotain vailla. Aloinkin ohjeistaa ihmisiä puhelinluettelon keltaisten sivujen käytössä ja kerroin, että mies on tekemässä töiden jälkeen näitä ilmaistöitä vierailla ihmisillä ja palannee yöksi kotiin. Pikkuhiljaa alkoivat soitot vähetä.

Vierailija
80/95 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä asia mennyt perille oikealle henkilölle...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi