Talo ei mene kaupaksi, epätoivo iskee
Alan olla tosi kyllästynyt tilanteeseen. Meillä on kiva ja nätisti remontoitu, hyvällä ja kauniilla puutarhatontilla oleva talo melko lähellä isohkoa kaupunkia. Talo on ollut myynnissä jo kohta vuoden. Katsojia on käynyt muutamia, eikä yhtään tarjousta ole tehty. Välittäjä on sitä mieltä, että markkinat ylipäänsä ovat tosi hiljaiset ja että mitään varsinaista vikaa ei ole. Pyyntihintamme on jo asetettu alemmaksi kuin hinta, jolla itse talomme seitsemän vuotta sitten ostimme. Ja tässä välissä on kuitenkin tehty paljon ja isohkojakin remontteja. Alan olla epätoivoinen, kun jostain syystä olen pitänyt itsestään selvänä, että talo kyllä tulee myytyä viimeistään nyt tämän kevään aikana. Ei näytä hyvältä. Nyt ei ole taas kuukauteen käynyt katsojiakaan.
Millaisia kokemuksia muilla on? Onko joku muu samassa tilanteessa? Vai onko teillä talokaupat sujuneet sujuvasti ja nopeasti?
En linkitä taloamme tähän kun en oikeastaan kaipaa kommentteja talostamme, vaan ennemminkin vertaiskokemuksia ja tarinoita.
Kommentit (935)
Taasko rakennettu/remontoitu ökylinna pellolle? Kolme tärkeintä asiaa asunnossa: location, location, location.
Vierailija kirjoitti:
Jaan kokemuksesi - itse olen myynyt Helsingin yhdeltä Helsingin halutuimmalta alueelta asuntoa
Hinta on kohdallaan, pikkuisen alle keskineliöhinnan - ja tämä on määritelty tarkkaan, saman kerrostalon myytyjen asuntojen perusteella. Asuntoa on remontoitu kattavasti oikeasti viimeisten trendien mukaan, kuitenkin vaaleaksi ja "monelle sopivaksi". Ja remontti on oikeasti tehty kivasti ja laadukkaasti, koska se on tehty alunperin itseäni ajatellen, ei myyntiä varten. Sijainti on aivan huippu liikenneyhteyksineen, luontoineen ja palveluineen. Ikkunoista kauniit maisemat ja sisustus oikeasti aivan viimeisen päälle. Kaikki isot pinnat, seinät ja lattiat ovat ihan uusia myös, eikä mitään laminaattilattioita. Kilpailevia asuntoja ei juurikaan ole tarjolla. Pohjaratkaisu on erinomainen, säilytystilat hyvät, ikkunoita on valtavasti ja asunnossa on iso lasitettu partsi.
Välittäjä on aivan äimän käkenä, miksi tämä ei myy. Näytöissä on lapannut valtavasti porukkaa, mutta kukaan ei osta eikä edes tarjoa. Mikä mättää? Välittäjän mukaan ostajilta ei ole kulkeutunut mitään erityistä palautetta, miksi eivät ole kiinostuneet.
Uusi asunto on jo ostettu, kohta ois jo aika maksaa..
Poista se v-mäinen teksti seinältä Live Love Laugh tms. niin joku ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Sivuhuomautuksena mainitsen että maalla tutustuu toisiin ihmisiin luontevalla tavalla.
Isossa kaupungissa krstalossa ihminen on todella yksin ja eristäytynyt.
viihdyn oikein hyvin kerrotalossa, en halua tuntea talon asukkaita. Mulla on omat ystävät ja tuttavat. Meillä on rauhallinen rappu, ei yhtään lasta, mulla oli mutta mennyt asumaan omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos paikka on nätti, talo nätti ja hyvä, ei pitäisi olla ongelmia myynnin kanssa. Ainoa syy voi olla liian korkea hinta tai selvästi haiseva home. On ihan kukkua, etteikö talot maalta menisi kaupaksi, kyllä vain menee ja nopeasti meneekin, mitä olen seurannut, niin paljon nopeammin kuin vastaavat talot kaupungissa. Ja syy on varmaan alhaisempi hinta. Isoja lainoja ei saa enää niin helposti ja ihmiset ovat varovaisempia, joten edullliset talot kiinnostaa monia, jotka ovat kaupunkiasumiseen kyllästyneitä. Eihän Helsingissä pysty kukaan normaalituloinen lapsiperhe ostamaan/rakentamaan taloa, helsikiläisen yksiön hinnalla saa maalta hulppean, uudehkon talon isolla tontilla. Monille kerrostaloelämä on täyttä helvettiä. Ei kaikille tietenkään, mutta ei todellakaan ole niin kuin jotkut tässä totuutena esittävät, että juuri kukaan ei halua maalle/pohjoiseen. Ei pidä paikkaansa.
Kaikille ne ihmeelliset palvelut eivät ole elämän tärkein asia, riittää että kohtuullisen matkan päässä on koulut ja jokunen kauppa. Netistä saa suunnilleen kaiken mitä tarvitsee, Helsinginkin keskusta näivettyy kovaa vauhtia. Ja kuka haluaa asua jossain lähiössä tai pellonpläntillä muka-Helsingissä, eli tunnin matkan päässä itse citystä? Tuskin kovinkaan moni, sinne vain ajaudutaan, kun ei nähdä vaihtoehtoja.
Tästä meidän kylältä myytiin viime vuonna kolme taloa, kaikkiin tuli asumaan lapsiperhe. Yhtä ei edes keretty laittaa myyntiin, kaksi muuta taisi olla joitakin viikkoja myynnissä. Itse ostimme talomme, kun se oli ollut myynnissä kuukauden. Talomme on aivan ihana, valoisa, keskellä luontoa, vm. 2004, neliöitä yli 150, piharakennuksia, palvelut 15 km, paitsi koulu ja päiväkoti omalla kylällä. Todella hyvä ja viihtyisä koulu, sopivankokoinen, harrastusmahdollisuuksia ylenpalttisesti. Tyttö harrastaa ratsastusta ja tallille on matkaa alle kilometri ja ratsastustunnit naurettavan halpoja. Koululla paljon ilmaisia kerhoja, kesällä jalkapallokoulua, pesiskoulua jne. Kaikki täällä on käsittämättömän halpaa ja silti laatu on hyvä. En voisi kuvitella enää muuttavani kaupunkiin. Ai niin, talomme maksoi 230 000 e. Ei kaduta todellakaan, täällä asumme kunnes on pakko lähteä jonnekin vanhainkotiin. Lapset rakastavat tätä paikkaa.
Jopas oli pitkä teksti täyttä hevonpaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikealla hinnalla kaikki menee kaupaksi.
Liian edullinen saattaa herättää myös epäilyksiä. Vanha viisaus "aika tavaran kaupithee" on totta.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kyllä lapsen kanssa oli helppo olla maalla ja se oma piha plus sukulaiset.
Kerrostalosta ei voinut lähettää pientä lasta yksin ulos vaan piti aina seistä siellä leikkipuistossa.
Boring.
Mikä ihmeen pakkomielle teillä maalaistolloilla on vääntää tästäkin keskustelusta joku omakotitalo vs. kerrostalo -vääntö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuhuomautuksena mainitsen että maalla tutustuu toisiin ihmisiin luontevalla tavalla.
Isossa kaupungissa krstalossa ihminen on todella yksin ja eristäytynyt.viihdyn oikein hyvin kerrotalossa, en halua tuntea talon asukkaita. Mulla on omat ystävät ja tuttavat. Meillä on rauhallinen rappu, ei yhtään lasta, mulla oli mutta mennyt asumaan omilleen.
No en mäkään välitä kaikkia tuntea mutta olis hyvä olla sosiaalista elämää ja se mahdollistuu paremmin maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kyllä lapsen kanssa oli helppo olla maalla ja se oma piha plus sukulaiset.
Kerrostalosta ei voinut lähettää pientä lasta yksin ulos vaan piti aina seistä siellä leikkipuistossa.
Boring.Mikä ihmeen pakkomielle teillä maalaistolloilla on vääntää tästäkin keskustelusta joku omakotitalo vs. kerrostalo -vääntö?
Ei se ole mitään maalaistolloutta kun puhutaan siitä alueesta missä lapsen kanssa on parasta ja turvallista asua.
Se on viisautta, tiedoksi kaupunkilaisille.
Kaupungistuminen on modernin maailman trendi. Tässä tuoksinassa on on todennäköistä, että asuntojen arvo laskee syrjäseuduilla ja monissa pienissä kaupunkikeskittymissäkin. Arvo säilyy suurissa kaupungeissa. Kupla on puhkeamassa monissa paikoin jopa pk-seudulla, vaikka siellä asunnot todennäköisimmin säilyttävät arvonsa.
Yksi syy on myös yhteiskunnallisessa murroksessa. Työpaikkojen väheneminen on tosiasia, ja tulevaisuudessa yhä harvempi käy töissä tai omistaa mitään.
Kaupungistuminen jakaa mielipiteet. Suomessa asutaan jo nykyisin eurooppalaisittain ahtaasti, ja esim. Helsingissä on suuria perheitä ahtautuneina joihinkin pieniin kaksioihin tai kolmioihin. Tämäkin on todennäköisesti vain ajan trendi. Usein kaupunkiin muuttaminen ei ole vain yksilön valinta vaan välttämättömyys esim. toimeentulon näkökulmasta.
Nykyajan luksusta on myös, että voi valita asuinpaikkansa tai ylläpitää monentyyppisiä asuinmuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"melko lähellä isohkoa kaupunkia"
Tässä ongelmanne. Yhä useampi haluaa nykyään asua yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, tai ainakin kohtuullisen ajomatkan päässä sellaisesta. Tämä kehitys vain kiihtyy tulevina vuosina.
Omakotitalot eivät muutenkaan ole samaan tapaan hyviä sijoituskohteita kuin kerrostaloasunnot, koska niiden huoltaminen käy työstä ja on hankalammin ennustettavaa. Vaatii siis omaa panostamista ja aktiivisuutta. Jotkut hoitavat nämä asiat hyvin, toiset puolestaan eivät. En itse ostaisi tästä syystä omakotitaloa. Olisi liian vaikeaa selvittää, miten edelliset omistajat ovat pitäneet talosta huolta ja tuleeko mahdollisia yllätyksiä jatkossa jonkun menneisyyden laiminlyönnin vuoksi.
Hintapyyntöä määrittäessä kannattaa ihan kokonaan unohtaa mitä itse olette joskus maksaneet. Sen ei pitäisi vaikuttaa hintapyyntöön lainkaan. Sen sijaan kannattaa selvittää, mitä muista lähinnä vastaavista alueella pyydetään, ja erityisesti mitä on pyydetty niistä jotka ovat menneet kohtuullisessa ajassa kaupaksi. Sitten oma hintapyyntö karvan verran tätä tasoa alemmas. Näin saatte talonne myytyä ensimmäiselle ostajalle, joka etsii nimenomaan omakotitaloa ja nimenomaan tuolta alueelta. Tällaiset ostajat ovat aina vain harvemmassa eikä heitä siis välttämättä kovin usein tule markkinoille, joten on tärkeää että hintapyyntö on riittävän houkutteleva, että ne harvat profiiliinne sopivat ostajat aidosti kiinnostuvat kohteestanne.
Suosittelen että tingitte hinnasta reippaasti, koska haaveilemaanne pienemmän hinnan saaminen on kuitenkin paljon parempi kuin se, että myytte taloa useita vuosia ja lopulta saatte vieläkin vähemmän kuin tällä hetkellä saisitte. Markkinat teidän talonne kaltaisille kohteille heikkenevät vuosi vuodelta eli myyminen muuttuu aina vain vaikeammaksi.
Kerrotko minulle oi "asiantuntija" millälailla omakotitalojen huoltaminen käy työstä yhtään sen enempää, kuin kerrostalonkaan? Kaikki samat asiat on tehtävä kerrostalossa, mitkä pitää tehdä omakotitalossakin. Ainut poikkeava seikka tässä on se, että omakotitalossa saat ihan itse päättää, mitkä huolto ja korjaustyöt haluat tehdä itse ja mitkä taas jätät ammattilaisten käsiin. Jos on halua ja osaamista tehdä lähes kaikki itse, niin silloin luonnollisesti säästää asumiskuluissa. Jos taas ei itse osaa eikä halua, niin silloin voi työt jättää ammattilaisille ihan niin kuin kerrostalossakin. Ensiimmäisessä vaihtoehdossa asumiskustannukset luonnollisesti edullisemmat, kuin vastaavan kokoisessa kerrostaloasunnossa. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa taas asumiskustannukset suurinpiirtein samaa kuokkaa, kuin kerrostalossa, mutta niin on ne omat työtkin.
Kerron mielelläni.
Rakentaminen ja remontointi per yksikkö tulee huomattavasti edullisemmaksi kerrostalossa, ja sen tekijäksi on mahdollista saada tasokkaampi ja suurempi yritys. Suunnittelun, työmaan perustamisen, materiaalien hankinnan ja monen muun asian kustannukset putoavat sitä mukaa, mitä suuremmasta projektista on kysymys. Kerrostalossa voi olla esim. 50 asuntoa tai enemmänkin, mikä vastaa sitä että korjattaisiin 50 identtistä tai lähes identtistä, samalla tontilla sijaitsevaa omakotitaloa yhdellä kerralla. Voit varmaan kuvitella minkälaiset kustannussäästöt tästä tulee per talo.
Sitten remontin laatu ja rahoitus. Kerrostalossa remontteja valvotaan tarkemmin kuin ok-taloissa, ja säädökset ovat tiukempia. On siis epätodennäköistä, että kerrostaloa olisi korjattu vihreellisesti, mutta ok-taloissa tällaista tapahtuu yhtenään. Rahoitus liittyy asiaan. Aikanaan kun omaan talooni tehtiin putkiremontti (ja sen yhteydessä paljon muitakin hommia, jolloin kokonaisuudesta saatiin entistäkin kustannustehokkaampi), satuin olemaan vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. En olisi saanut pankista lainaa remontin kustannuksien kattamista varten. Jos olisin asunut ok-talossa, olisin joko siirtänyt remonttia useita vuosia eteenpäin (ei hyvä idea talon kunnon ylläpidon kannalta), tai sitten tehnyt/teettänyt remontin jotenkin halvemmalla kuin olisi ollut hyvä. Eli siis tinkinyt remontin laadusta. Kerrostalossa ongelmaa ei syntynyt, koska taloyhtiö sai edullisen lainan remontin kustannuksiin, ja minun huolekseni jäi maksaa sitä 30 euroa kuussa. Tämä onnistui minulta aivan helposti, ja remontti tuli tehtyä paitsi ajallaan, korkealla laatutasolla.
Sitten riskienhallinta. Vaikka juuri sinä osaisit ja haluaisit hoitaa kaikki tarvittavat remontit täydellisellä laadulla ja ajallaan, niin hyvin moni muu suomalainen ei hoida. Moni teeseitsemies tekee vahinkoa rakennukselle tehdessään remonttejaan itse. Näin voi onnistua säästämään kustannuksissa sinä aikana kun itse asuu talossa, mutta huonosti tehdyistä korjauksista tulee sitten ylimääräisiä kustannuksia seuraavalle asukkaalle. Mistään ei voi tietää, mitkä myynnissä olevista ok-taloista on kunnolla korjattu ja mitkä hutiloiden ja säästäen. Koska tätä ei voida luotettavasti seurata, ok-asujilla on kannustin tehdä hutiloiden ja siirtää näin omia vastuitaan seuraavan omistajan hoidettaviksi. Tältä palstaltakin saa säännöllisin välein lukea, kuinka ok-talo kannattaa valita kerrostalon sijaan, kun ok-talon remontteihin ei kohdistu ikävää valvontaa (eli saa tehdä mitä vain sutta ja sekundaa, ja epäilemättä moni sitten tekeekin). Siksi ok-talon hankkiminen on aina riski.
Terveisin "asiantuntija"
Hah, hah, putkiremontin lyhennys muka 30 ekee/kk. Kerronpa yhden jutun: aiemmin asumaani kerrostaloon tehtiin laaja linjasaneeraus eli viemärit, vesiputket ja osin sähkötkin uusittiin. Kustannus oli n. 620 €/m2 eli kokonaistyö oli mielestäni silloin kohtuullinen, kun olin tietoine muiden KERROSTALOJEN remonttikustannuksista. Taloyhtiö otti edulliskorkoisen lainan ja rahoitusvastike remontista oli noin 7 euroa/m2/kk. Eli yhtiön pieninkin 20m2 yksiö maksoi joko kerralla 12400€ tai sitten 140€/kk kunnes laina maksettu. Omalla kohdallani remontti maksoi runsaat 60K€ (99m2). Myin asuntoni myöhemmin ja ostin okt:n (120m2), johon teetätin täydellisen putkiremontin (viemärit, vesijohdot, valokaapeli), kokonaishinta 17K€ eli noin runsaat 140€/m2. Kerrostaloasujia kusetetaan kuin litran mittaa. Asiantuntija muka, hah, hah.
Hän tosin sanoi, että remontti tehtiin aikoinaan, eli ehkä se on mahdollista, jos siitä on todella pitkä aika. Nykyään saattaa päästä halvalla, jos sitä putkien uudelleen pinnoitus menetelmää on voidaan käyttää, eikä tarvitse porata koko taloa säpäleiksi.
Ei pääse. Kyllä nuo hinnat vaan nousee ja nousee. Taloyhtiöiden remontit on niin tuhottoman kalliita, että siinä nousee tukka pystyyn, kun niitä hintoja kuuntelee. Mekin remontoimme 130m2 omakotitalon täydellisesti 70 000 Eurolla eli reilut 500 €/m2. Tämä sisälsi jopa ulkokivetykset. Putket tietysti, pistorasiat, kaikki kaapistot, keittiöt, lattiat jne. Omaa työtä meni noin 2kk iltapuhteina ja muuten kaiken teki ammattilaiset. Jos asuisimme kerrostalossa, pelkkä putkiremontti olisi näille neliöille paljon kalliimpi.
Mua ei ainakaan huvita rahoittaa raksayhtiöiden ja isännöitsijöiden rahastuskompukkaa. Jos on vaikka putkifirma, niin kerrostaloihin tällä seudulla ei pääse edes remppatöihin, ellei ensin voitele isännöitsijää. Eräs firma juuri kielsi isännöitsijöitä myymästä rakennusfirmoille "konsultointi" ja viemästä Etelän lomille. Nyt enää saa vielä laivalle tai ostaa konjakkipullon. Toisaalta vieläkin voi raksafirma ostaa vaikka "kirjanpitoa" isännöitsijän vaimolta. En tarkoita, että kaikki firmat ja isännöitsijät toimisi näin, mutta tässä kaupungissa ainakin on ihan turha haavella taloyhtiöremonteista, ellei kuulu sisäpiiriin ja isännöitsijä ole ensin tehty tyytyväiseksi. Ja voitte vain kuvitella, kuka tämän maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boring.Mikä ihmeen pakkomielle teillä maalaistolloilla on vääntää tästäkin keskustelusta joku omakotitalo vs. kerrostalo -vääntö?
Voi kuule. Ihan vapaasti saat asia missä tahansa slummissa haluat. Miksi asia menee noin tunteisiin. Itse olen asunut 10 v Helsingin keskustassa. Kestin ja jopa nautin sen ajan, koska tiesin sen olevan väliaikaista. Perheen kanssa asumme tilavasti, mukavasti ja edullisesti maalla omakotitalossa. -ohis
Me myimme juuri talomme paikkakunnalta, josta yleensä myydään talot tappiolla (ja hitaasti). Teimme sen ilman välittäjää, aikaa meni alle puoli vuotta ja saimme itse talosta 42k enemmän, mitä itse olimme maksaneet.
Hyvät ja kunnolla remontoidut talot liikkuvat, kun oikea ostaja löytää sen ja hinta on kohdillaan. Meillä on itsellämme ollut etsinnässä toiselta paikkakunnalta talo, mutta kun nykyihmiset eivät ymmärrä miten taloja kuuluisi remontoida, ovat kaikki tähän mennessä olleet pilalle remontoituja ja sen vuoksi ylihintaisia jo valmiiksi.
Tsemppiä joka tapauksessa! Voisiko välittäjän vaihtaminen olla ajankohtaista? Me olemme käyneet parissa näytössä, jotka ovat kyllä olleet yksiä farsseja ihan vain välittäjän ammattitaidon puutteen vuoksi.
Ei ihmisen tarvitse noudattaa mitään trendejä.
Eikä alistua asumaan kalliissa rotankolossa vain siksi että rakennusfirmat niitä rakentavat.
Ei tarvitse olla orja eikä uhri ja puolen miljoonan asuntolaina harteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaan kokemuksesi - itse olen myynyt Helsingin yhdeltä Helsingin halutuimmalta alueelta asuntoa
Hinta on kohdallaan, pikkuisen alle keskineliöhinnan - ja tämä on määritelty tarkkaan, saman kerrostalon myytyjen asuntojen perusteella. Asuntoa on remontoitu kattavasti oikeasti viimeisten trendien mukaan, kuitenkin vaaleaksi ja "monelle sopivaksi". Ja remontti on oikeasti tehty kivasti ja laadukkaasti, koska se on tehty alunperin itseäni ajatellen, ei myyntiä varten. Sijainti on aivan huippu liikenneyhteyksineen, luontoineen ja palveluineen. Ikkunoista kauniit maisemat ja sisustus oikeasti aivan viimeisen päälle. Kaikki isot pinnat, seinät ja lattiat ovat ihan uusia myös, eikä mitään laminaattilattioita. Kilpailevia asuntoja ei juurikaan ole tarjolla. Pohjaratkaisu on erinomainen, säilytystilat hyvät, ikkunoita on valtavasti ja asunnossa on iso lasitettu partsi.
Välittäjä on aivan äimän käkenä, miksi tämä ei myy. Näytöissä on lapannut valtavasti porukkaa, mutta kukaan ei osta eikä edes tarjoa. Mikä mättää? Välittäjän mukaan ostajilta ei ole kulkeutunut mitään erityistä palautetta, miksi eivät ole kiinostuneet.
Uusi asunto on jo ostettu, kohta ois jo aika maksaa..
Poista se v-mäinen teksti seinältä Live Love Laugh tms. niin joku ostaa.
Jos ei mene kaupaksi, niin silloin taloyhtiössä todennäköisesti on jotain vialla. Isot lainakuormat, tulossa remontteja, vuokratontti, talon yleinen kunto, iso vastike, paljon rahoitusvastiketta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys on niin huonoa tällä hetkellä että tulevaisuudessa kysyntä tulee keskittymään kerrostalohin hyvien palveluiden ja julkisen liikenteen läheisyydessä.
Minä taas uskon, että aina on ihmisiä, jotka haluavat asua omassa rauhassa, mutta sitten se sijainti on ratkaiseva. Monet omakotitalo alueet ovat liian tiheään ja liian pienille tonteille rakennetut mun makuuni. Viime vuosikymmeninä on rakennettu paljon isoja "kartanomaisia omakotitaloja ja ehkä nykytrendi on enemmän pienemmissä ja ekologisemmisissa ratkaisuissa.
Uusissa kerrostaloissa nimenomaan saa oman rauhan hyvän äänieristyksen takia. Aikaisemmin omakotitalojen etuna on ollut "rauha". Käytännössä jos haluat rauhattoman alueen niin niitä on juurikin omakotialueet. Mopot, ruohonleikkurit, moottorisahat jne. päristelevät jatkuvasti ympäristössä. Pahimmassa tapauksessa naapurisi pitää kenneliä tai teinipoika harrastaa motocrossia ja virittää konetta viikonloppuisin.
Pahimmassa tapauksessa maksat muidenkin asunnot siinä uudessa kerrostalossa, jossa puolet asunnoista on suursijoittajan, joka menee konkkaan.
Tontista maksat moneen kertaan tai sitten maksat vastikkeena sitä tonttia lopun ikääsi.Nämä kaksi mainitsemaasi riskiä on helppo välttää asuntoa ostaessa. Itse katselen aina vain sellaisia asuntoja, joiden taloyhtiö on omalla tontilla, ja kun rakennusvuosi on riittävän kaukana nykyhetkestä, ei (yleensä) tarvitse sijoittajien ylivaltaakaan pelätä. Ainoa riski kerrostaloasunnoissa on huono taloyhtiö, joka ei osaa tai viitsi kilpailuttaa remontteja, mutta tätäkin voi selvittää tutustumalla yhtiön papereihin, jotka on kaikissa tapauksissa helposti saatavilla.
Omakotitaloihin liittyviä riskejä taas ei ole oikein mahdollista hallita. Jos naapuri on vittumainen tai meluisa, myyjän ei tarvitse kertoa sitä sinulle, ja jos talo on jo vähän vanhempi, kukaan ei välttämättä tiedä mitä remontteja ja millä laatutasolla siihen on tehty, ja mitä laiminlyöntejä taloon on aikojen saatossa kohdistunut.
t. 102
Puhe olikin Uudesta kerrotaloasunnosta. Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa kaupungissa krstalossa ihminen on todella yksin ja eristäytynyt.Onhan tuossa pointti. Toisaalta maalla on vähän pakko tutustua niihin ihmisiin, vaikka ei edes välttämättä haluaisi. Pienissä piireissä se maine helpposti kärsii laajemminkin, jos ei rupattele naapureiden kanssa.
Ei ole kyllä mikään pakko tutustua ihmisiin, eikä kukaan pidä mitenkään omituisena, jos ei esim. osallistu kylän "rientoihin" tai juttele kaikkien kanssa. Me ollaan asuttu maalaiskylällä 15 v ja tänä aikana väki on vaihtunut todella paljon: vanhukset ovat muuttaneet keskustaan tai kuolleet ja tilalle on tullut nuoria. Ne, jotka ovat täältä kotoisin tai asuneet ikänsä täällä ovat innokkaampia tutustumaan naapureihin kuin muualta tulleet. Ihan vapaasti täälä saa jutella tai olla juttelematta muiden kanssa. Meidän tien varressa on monia asukkaita, joista en tiedä edes nimeä. Lähinaapureiden kanssa en ole koskaan jutellut, ainoastaan tervehtinyt ja ovat asuneet tuossa jo monta vuotta. Toisaalta täällä on ihania vanhuksia, joilla käyn kylässäkin, kiva kuulla kylän historiasta ja mukava olla yksinäisille seurana. Ja kahdesta pariskunnasta on tullut meille oikein hyvät ystävät. Kylän tapahtumiin osallistutaan jonkin verran, mutta ei läheskään kaikkiin. Viimeksi käytiin pop-up kahvilassa kahvikonsertissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"melko lähellä isohkoa kaupunkia"
Tässä ongelmanne. Yhä useampi haluaa nykyään asua yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, tai ainakin kohtuullisen ajomatkan päässä sellaisesta. Tämä kehitys vain kiihtyy tulevina vuosina.
Omakotitalot eivät muutenkaan ole samaan tapaan hyviä sijoituskohteita kuin kerrostaloasunnot, koska niiden huoltaminen käy työstä ja on hankalammin ennustettavaa. Vaatii siis omaa panostamista ja aktiivisuutta. Jotkut hoitavat nämä asiat hyvin, toiset puolestaan eivät. En itse ostaisi tästä syystä omakotitaloa. Olisi liian vaikeaa selvittää, miten edelliset omistajat ovat pitäneet talosta huolta ja tuleeko mahdollisia yllätyksiä jatkossa jonkun menneisyyden laiminlyönnin vuoksi.
Hintapyyntöä määrittäessä kannattaa ihan kokonaan unohtaa mitä itse olette joskus maksaneet. Sen ei pitäisi vaikuttaa hintapyyntöön lainkaan. Sen sijaan kannattaa selvittää, mitä muista lähinnä vastaavista alueella pyydetään, ja erityisesti mitä on pyydetty niistä jotka ovat menneet kohtuullisessa ajassa kaupaksi. Sitten oma hintapyyntö karvan verran tätä tasoa alemmas. Näin saatte talonne myytyä ensimmäiselle ostajalle, joka etsii nimenomaan omakotitaloa ja nimenomaan tuolta alueelta. Tällaiset ostajat ovat aina vain harvemmassa eikä heitä siis välttämättä kovin usein tule markkinoille, joten on tärkeää että hintapyyntö on riittävän houkutteleva, että ne harvat profiiliinne sopivat ostajat aidosti kiinnostuvat kohteestanne.
Suosittelen että tingitte hinnasta reippaasti, koska haaveilemaanne pienemmän hinnan saaminen on kuitenkin paljon parempi kuin se, että myytte taloa useita vuosia ja lopulta saatte vieläkin vähemmän kuin tällä hetkellä saisitte. Markkinat teidän talonne kaltaisille kohteille heikkenevät vuosi vuodelta eli myyminen muuttuu aina vain vaikeammaksi.
Kerrotko minulle oi "asiantuntija" millälailla omakotitalojen huoltaminen käy työstä yhtään sen enempää, kuin kerrostalonkaan? Kaikki samat asiat on tehtävä kerrostalossa, mitkä pitää tehdä omakotitalossakin. Ainut poikkeava seikka tässä on se, että omakotitalossa saat ihan itse päättää, mitkä huolto ja korjaustyöt haluat tehdä itse ja mitkä taas jätät ammattilaisten käsiin. Jos on halua ja osaamista tehdä lähes kaikki itse, niin silloin luonnollisesti säästää asumiskuluissa. Jos taas ei itse osaa eikä halua, niin silloin voi työt jättää ammattilaisille ihan niin kuin kerrostalossakin. Ensiimmäisessä vaihtoehdossa asumiskustannukset luonnollisesti edullisemmat, kuin vastaavan kokoisessa kerrostaloasunnossa. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa taas asumiskustannukset suurinpiirtein samaa kuokkaa, kuin kerrostalossa, mutta niin on ne omat työtkin.
Kerron mielelläni.
Rakentaminen ja remontointi per yksikkö tulee huomattavasti edullisemmaksi kerrostalossa, ja sen tekijäksi on mahdollista saada tasokkaampi ja suurempi yritys. Suunnittelun, työmaan perustamisen, materiaalien hankinnan ja monen muun asian kustannukset putoavat sitä mukaa, mitä suuremmasta projektista on kysymys. Kerrostalossa voi olla esim. 50 asuntoa tai enemmänkin, mikä vastaa sitä että korjattaisiin 50 identtistä tai lähes identtistä, samalla tontilla sijaitsevaa omakotitaloa yhdellä kerralla. Voit varmaan kuvitella minkälaiset kustannussäästöt tästä tulee per talo.
Sitten remontin laatu ja rahoitus. Kerrostalossa remontteja valvotaan tarkemmin kuin ok-taloissa, ja säädökset ovat tiukempia. On siis epätodennäköistä, että kerrostaloa olisi korjattu vihreellisesti, mutta ok-taloissa tällaista tapahtuu yhtenään. Rahoitus liittyy asiaan. Aikanaan kun omaan talooni tehtiin putkiremontti (ja sen yhteydessä paljon muitakin hommia, jolloin kokonaisuudesta saatiin entistäkin kustannustehokkaampi), satuin olemaan vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. En olisi saanut pankista lainaa remontin kustannuksien kattamista varten. Jos olisin asunut ok-talossa, olisin joko siirtänyt remonttia useita vuosia eteenpäin (ei hyvä idea talon kunnon ylläpidon kannalta), tai sitten tehnyt/teettänyt remontin jotenkin halvemmalla kuin olisi ollut hyvä. Eli siis tinkinyt remontin laadusta. Kerrostalossa ongelmaa ei syntynyt, koska taloyhtiö sai edullisen lainan remontin kustannuksiin, ja minun huolekseni jäi maksaa sitä 30 euroa kuussa. Tämä onnistui minulta aivan helposti, ja remontti tuli tehtyä paitsi ajallaan, korkealla laatutasolla.
Sitten riskienhallinta. Vaikka juuri sinä osaisit ja haluaisit hoitaa kaikki tarvittavat remontit täydellisellä laadulla ja ajallaan, niin hyvin moni muu suomalainen ei hoida. Moni teeseitsemies tekee vahinkoa rakennukselle tehdessään remonttejaan itse. Näin voi onnistua säästämään kustannuksissa sinä aikana kun itse asuu talossa, mutta huonosti tehdyistä korjauksista tulee sitten ylimääräisiä kustannuksia seuraavalle asukkaalle. Mistään ei voi tietää, mitkä myynnissä olevista ok-taloista on kunnolla korjattu ja mitkä hutiloiden ja säästäen. Koska tätä ei voida luotettavasti seurata, ok-asujilla on kannustin tehdä hutiloiden ja siirtää näin omia vastuitaan seuraavan omistajan hoidettaviksi. Tältä palstaltakin saa säännöllisin välein lukea, kuinka ok-talo kannattaa valita kerrostalon sijaan, kun ok-talon remontteihin ei kohdistu ikävää valvontaa (eli saa tehdä mitä vain sutta ja sekundaa, ja epäilemättä moni sitten tekeekin). Siksi ok-talon hankkiminen on aina riski.
Terveisin "asiantuntija"
Hah, hah, putkiremontin lyhennys muka 30 ekee/kk. Kerronpa yhden jutun: aiemmin asumaani kerrostaloon tehtiin laaja linjasaneeraus eli viemärit, vesiputket ja osin sähkötkin uusittiin. Kustannus oli n. 620 €/m2 eli kokonaistyö oli mielestäni silloin kohtuullinen, kun olin tietoine muiden KERROSTALOJEN remonttikustannuksista. Taloyhtiö otti edulliskorkoisen lainan ja rahoitusvastike remontista oli noin 7 euroa/m2/kk. Eli yhtiön pieninkin 20m2 yksiö maksoi joko kerralla 12400€ tai sitten 140€/kk kunnes laina maksettu. Omalla kohdallani remontti maksoi runsaat 60K€ (99m2). Myin asuntoni myöhemmin ja ostin okt:n (120m2), johon teetätin täydellisen putkiremontin (viemärit, vesijohdot, valokaapeli), kokonaishinta 17K€ eli noin runsaat 140€/m2. Kerrostaloasujia kusetetaan kuin litran mittaa. Asiantuntija muka, hah, hah.
Hups, tuohon oli eksynyt lyöntivirhe. Summa on siis 130 e/kk. Ja tosiaan remonttiin kuului ilmanvaihtokanavat, sähkönousut, valokaapeli ja uudet sähkötaulut, porrashuoneiden kunnostus ja koristemaalaus, uudet ulko-ovet sekä asuntoihin että porrashuoneisiin, osakkaiden yhteistilojen rakentamista talon kellariin, pesutuvan ja saunan uusiminen kokonaan koneineen päivineen, ja joitain muitakin asioita joita en nyt tähän hätään muista. Jokaisen asunnon kylpyhuoneet toki myös uusiksi modernien varusteiden kera. Tästä on noin kymmenen vuotta aikaa.
Sijainti sijainti sijainti
Hinta hinta
Laatu