Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus - mitä nyt tapahtuu?

Vierailija
05.05.2019 |

Nyt 18 v. nuori oli käynyt tilittämässä tuntemuksiaan nuorisoneuvonnassa ja maalannut isolla pensselilä sitä, kuinka on ahdistunut kotona ja tarvitsee oman asunnon. Oli tuolla käydessään viikkoa vaille 18 v. Kaverit olivat ilmeisesti neuvoneet, että mitä kamalammat kotiolot pystyt kuvailemaan, sitä paremmat mahdollisuudet asuntoon.

Nyt ollaan tilanteessa, että kyseisen 18 v. osalta lastensuojelua ei kiinnosta pätkääkään, mutta hänen kuvailemansa jutut johtivat siihen, että 14 v. ja 17 v. pikkusisaruksesta tehtiin keskustelun perusteella lastensuojeluilmoitus.

Sosiaaliviranomainen soitti ja kertoi sanatarkasti sen, mitä teini oli tuolla vastaanotolla sanonut. Tuntuu, että miten ihmeessä tämä on vaitiolovelvollisuuden nojalla edes mahdollista? Siellä oli mm. valheita, joita teini oli kertonut minun tehneen ja sanoneen, osa sellaisia, että niille ei ole mitään todellisuuspohjaa, mutta todistamisen taakka on minulla ("arvostellut lasten vartaloa").

En edes keksi tilannetta, missä tämä olisi tapahtunut, paitsi kyseisen nuoren ollessa 17 v. ja keksittyään ryhtyvänsä vegaaniksi, mutta ruokavalioon kelpasi lähinnä spaghetti + tomaattikastike, pavut yms. olivat pahaa. Silloin sanoin, että tuo ruokavalio on todella epäterveellinen ja johtaa kyllä lihomiseen. Saatoin tehdä esim. papu-kasvis wokkia hänelle joskus erikseen, joskun vegaanista koko perheelle. Lopputuloksena se, että vegaani nyrpisti nenää tullessaan harrastuksista klo 21 ja söi leipäää. Ikinä en ole niin paljon heittänyt ruokaa roskiin kuin tässä vegaanivaiheessa - ja tämä ei ole mikään vegeprovo, me söimme koko perhe paljon vegaania, mutta esim. kun ostin todella kallista juuston korviketta pizzaan, heitin sen pois biojätteessä kun yritin tehdä siitä ruokaa, mitä ei ehtinyt/kelvannut syömään.

Nuori on maalannut minut lähinnä aivan mielenvikaiseksi, jutuista, jotka tunnistan: mm. eilen syntyi tilanne, että hän vei koiran (ehkä 5. kerran pyynnon jälkeen) ja koira oli tottakai aivan kurainen kotiin tullessaan. Pyysin, että huuhtelisi kuraeteisessä tassut ja kuivaisi koiran. Olin kuulemma täysin sairas mielipuoli, kun suljin kodinhoitohuoneen oven ja sanoin ettei koiralla ole asiaa muihin tiloihin ennen kuin se on pesty. Koira on ensisijaisesti tämän teinin oma, mutta minä huolehdin trimmauksesta, pesemisestä ja kaikesta ylläpidosta jne. Nyt oli kyse vastapestyn koiran tassujen huuhtelemisesta.

Tämän tyyppisistä jutuista nuori on siiis kertonut minun olevan mielipuolinen sadisti, joka kiihtyy raivoon pienimmästäkin syystä. Meille varattiin keskusteluaika sekä vanhemmille, että nuoremmille lapsille (joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa). 18 v. nyt juuri täyttänyt ei heitä kiinnosta pätkääkään, vaikka ainoastaan hän on ongelman ydin käytöksellään.

Olen aivan kauhuissani, tietenkin, meillä on (tämän esikoisen kanssa) ollut tosi kiivaita riitoja, joissa olen korottanut ääntäni jne. Kahden muun kanssa ei oikeastaan ikinä.

Voidaanko noi nuoremmat nyt siis sijoittaa jonnekin, koska tämä lähes täysi-ikäinen oli tuonut esiin "vakavan" huolensa nuoremmista sisaruksista mun raivareiden vuoksi? Jotka liittyivät esim. siihen, että kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon. Totta hemmetissä suutuin ja kielsin ottamasta minun kaapistani yhtään mitään ilman lupaa ja sanoin suutuspäissäni että otan sen 50 € voiteen kuukausirahasta pois. iItä en tehnyt.

Meille soitettiin ja asia oli ensin ok, mutta nyt sitten pyydettiin tapaamiseen. Joka kuitenkin menee heinäkuun ekalle viikolle. Tuntuu todella kummalliselta ja juuri tuon 14 v. osalta kuulemma huoli oli suuri, vaikka hänen kanssaan ei ol ikinä riidelty.

Kommentit (286)

Vierailija
1/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne voi nuoremmat huostaan ottaa. Sossut voi uskoa teiniä eikä sua ja milläpä kaiken edes todistat.

Vierailija
2/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa, sovitte tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa, silloin saat kertoa miten asiat oikeasti ovat, voit myös pyytää apua tuon jo 18vuotta täyttäneen kanssa, joku tuki asunto olisi varmasti hänelle paras tapa itsenäistyä, sillä kirjoituksesta päätellen mitään oman elämän hallintaa hänellä ei ole ja uhma vanhempia vastaan on vielä suuri. Nuori ei kasva aikuiseksi yhdessä yössä, vaikka ikää olisi se 18...

Vierailija
4/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmasti oteta huostaan jos asiat on kunnossa. Höpö höpö. Menette tapaamiseen yhdessä miehen kanssa ja puhutte asiat avoimesti halki. Myös niiltä nuoremmilta sisaruksista varmasti kysellään asioita ennen minkäänlaisia huostaanottoja. Ja tarvittaessa teille keksitään ensisijaisesti ihan muita tukikeinoja, jos jonkinlaista tuentarvetta todetaan.

Tuollaisia teinejä ei edes ole helppoa sijoittaa mihinkään, kyllä kaikki keinot käytetään loppuun että voidaan sitä kotona asumista jatkaa ja tukea.

Vierailija
5/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhia romaani ei jaksa lukea.

Lasu varmaan aiheesta.

Vierailija
6/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nyt kuitenkaan niin, että huostaanoton perusteeksi edes riittäisi vain vanhemman satunnainen sanallinen raivoaminen? Etenkin, jos sun muut lapset kumoavat esikoisesi kertomuksen? Menet vain sinne tapaamiseen ja kerrot rehellisesti miten asia on.

Vierailija
7/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovat varmaan nähneet aika hyvän poikkileikkauksen lapsiperheistä ja osaavat tunnistaa oikeat ongelmat. En olisi huolissani

Vierailija
8/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treffaatte sossun kanssa heinäkuussa ja juttelette asian läpi. Se 18v ei kiinnosta sossua, mutta voi antaa nuorten sossun puhelinnumeron. Tapaamiella mietitään onko olemssa palveluita, joita voitte tarvita. Jos ei, niin syksyllä saatte yhteenvedon tapaamisesta. Vissiin melko pitkät jonot on teidänkin kunnassa. t: sossu

Vierailija
9/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin ikävästi käyttäytynyt lapsi. Olen pahoillani puolestasi.

Eiköhän ihminen, jonka tapaatte ymmärrä, että kyse oli lapsen asiattomasta käytöksestä.

Vierailija
10/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aika on heinäkuulle....ei siis ole kiireistä.

Voit soittaa sinne itse ja kertoa, että tämä asia häiritsee sinua.

Suosittelen soittamaan mieluummin kuin rassaamaan.

Pyydä päästä juttusille aiemmin. Kai ne nuoremmatkin voi kertoa oman mielensä?

Soita jollekin, joka tietää.

Toi on inhottava tilanne, kun se roikkuu noin,

Vierailija
11/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo selviä, tapaavat sua ja lapsia, mahdollisesti keskustelevat erikseen kaikkien kanssa ja kun mitään ongelmaa ei ole niin päättävät selvityksen siihen.

Vierailija
12/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun velvollisuus on selvittää asia. Mikäli asia on noin kuin kerroit, lastensuojelun toimenpiteille ei ole tarvetta. Jos aikakin menee heinäkuulle, niin eivät pidä tilanteen selvittämistä kiireellisenä.

Vierailija
13/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat saada aika helposti huutoraivarit.

Vierailija
14/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan jo saaneet tuon vanhimman aikuiseksi, joten miksi ihmeessä muut huostaanotettaisi.

Sen sijaan 18-vuotiaan asioita on saatava järjestykseen. Ei ole enää lastensuojeluasia, joten ota yhteyttä aikuissosiaalityöhön. Pyydä järjestämään hänelle sellainen tukiasunto, jossa sosiaalityöntekijä, etsivä nuorisotyöntekijä  tai joku muu ulkopuolinen kävisi hänen luonaan. Ota sinne yhteyttä jo nyt, koska lapsi - ei kun siis nuori aikuinen  - on itse ilmaissut pahanolonsa, mutta väärässä paikassa.

Vierailija
15/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko nuorelle mitä sai aikaan? Katkaise rahahanat, tarjoa vain ruoka ja asunto (jos asuu vielä kotona). ja peri toimeentulotuesta tai muusta takaisin. 

Kerro sossuille niinkuin asia on. Nuoremmat lapset osaa kertoa oman kantansa. On kumma jos teini saa määrätä.

Sanokaa yksikin perhe, jossa ei koskaan koroteta ääntä tai riidellä yhtään! 

Vierailija
16/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä stressaa, sovitte tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa, silloin saat kertoa miten asiat oikeasti ovat, voit myös pyytää apua tuon jo 18vuotta täyttäneen kanssa, joku tuki asunto olisi varmasti hänelle paras tapa itsenäistyä, sillä kirjoituksesta päätellen mitään oman elämän hallintaa hänellä ei ole ja uhma vanhempia vastaan on vielä suuri. Nuori ei kasva aikuiseksi yhdessä yössä, vaikka ikää olisi se 18...

Mitä elämänhallinnan puutteita on mainittu?

Vierailija
17/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä 18v sinulla. Laita välit poikki vähäksi aikaa niin oppii että perseilyllä on seuraukset. Tai sit rahahana kiinni, luuri ja tietsikka pois, ja kalsi tuntia kotitöitä päivässä vastineeksi ylöäpidosta.

Itse rankaisisin todella rajusti tuollaisesta törkyilystä.

Vierailija
18/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä 18v sinulla. Laita välit poikki vähäksi aikaa niin oppii että perseilyllä on seuraukset. Tai sit rahahana kiinni, luuri ja tietsikka pois, ja kalsi tuntia kotitöitä päivässä vastineeksi ylöäpidosta.

Rankaisisit täysi-ikäistä. Mitä sillä tavoittelisit?

Vierailija
19/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käynyt samantapainen juttu 2 kertaa.

Yritä olla stressaamatta. Inhottavaa, että joudutte odottamaan noin pitkään tapaamista.

Tapaamisessa sinun ei tarvitse puolustautua. Annat heille vaan käsityksen itsestäsi äitinä. Sillä on enemmän painoarvoa kuin teinisi kertomuksilla. Jos haluavat kotikäynnille, sekin on vielä heille ihan normaalia.

Meillä molemmilla kerroilla prosessit loppuivat tähän. Ei syytä lastensuojelun asiakkuuteen.

Nämä prosessit täytyy vaan viedä läpi vaikka kuinka ottaisi päähän. Sääli, että koko ajan on oikeasti lapsia avun tarpeessa.

Ota rauhallisesti. Usko itseesi. Anna elämänne puhua puolestaan.

Vierailija
20/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rankaisisit täysi-ikäistä. Mitä sillä tavoittelisit?

Sitä että se 18v idari oppii mikä on aikusen vastuu sanoistaan ja teoistaan. Jos asuu kotona, voi myös laittaa reppu selässä maailmaan karaostumaan.

Lellitty ja hemmoteltu kermaperse!