Mihin te naiset tarvitsette miestä synnytyksessä?
Siinä kysymys. Ihmettelen. Ovat enemmän tiellä kuin avuksi.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä miehet on turhia synnytyksessä. Siellä salissa kun makaat, se hälytyskello on sun vuoteen vieressä. Sitä kun painaa niin tulee ammattilainen paikalle. Jos jostain syystä olet yksin.
Ap
Minä olin kivuista niin sekaisin, että en nähnyt enkä kuullut tai tajunnut mitään. Mies soitti kätilön paikalle, kun näki, että nyt tarvitaan apua.
Henkiseksi tueksi, asioiden hoitajaksi jos sellaista tarvitaan, vauvan vastaanottajaksi.
Vierailija kirjoitti:
En tarvinnut miestä viisaudenhampaan poistoon, en käsileikkaukseen, en jalkaleikkaukseen. Enkä usko kaipaavani synnytykseenkään. Tulee jos haluaa.
Hmmm, en kyllä vertaisi noita asioita synnytykseen. Mä kyllä muuten tarvitsin miestäni päiväkirurgiseen toimenpiteeseen, kun sieltä sai kotiutua vain saattajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En tarvinnut miestä viisaudenhampaan poistoon, en käsileikkaukseen, en jalkaleikkaukseen. Enkä usko kaipaavani synnytykseenkään. Tulee jos haluaa.
Kylläpä keksit näppärät vertaukset. Et ilmeisesti tarvinnut miehen apua mihinkään jalkaleikkauksen jälkeenkään, menit heti kauppaan ja kokkasit perheelle ruuat?
Mieheni on minulle rakas ja kaipaan hänen tukea. En ymmärrä tällaistä kysymystä. Minä jännitän kovasti synnytystä ja tiedän, että siihen on apua vain hän. Hän on tukenut aina minua muutenkin.
Niin mihin tarvitsen? En pärjäisi yksin jännityksen ja kipujen takia. Minulle on tärkeää saada sinne tuttu rakas ihminen.
No, ethän sinä siitä mitään ymmärrä. Tuolla asenteella ei naista tule löytymään.
Antaa mulle viinaa ja kokkelii kun tuskat käy koviksi.
Tottakai puoliso on mukana rankoissa paikoissa.
Ihan käytännön syistä on hyvä, että paikalla on lähiomainen. Mutta se suurin syy, miksi mies on mukana synnytyksessä on se, että hän on syntyvän lapsen isä.
Vierailija kirjoitti:
Ennenwanhaan naiset eivät tarvinneet tai halunneet miestä sinne.
Nykyään moni mies kyllä ihan haluaakin mennä mukaan.
Yhteiskunta on pehmennyt, niin miehet kuin naisetkin.
Miksi tätä on alanuoletettu? Tottahan se.
PS. Kyllä nykynaiset on aika marjanpoimijoita esiäiteihinsä verrattuna vaikka pitävätkin itsestään enemmän meteliä kuin edeltäjänsä. Jos alanuolet tuli tuosta pehmenemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS. Kyllä nykynaiset on aika marjanpoimijoita esiäiteihinsä verrattuna vaikka pitävätkin itsestään enemmän meteliä kuin edeltäjänsä. Jos alanuolet tuli tuosta pehmenemisestä.
Mikä on ennen wanhaan? Mä oon lukenut kätilöiden muisteluksia itsenäisen ajan Suomesta, ja kyllä monissa kertomuksissa mieskin oli mukana synnytyksessä. Ja jos ei mies ollut, oli joku muu lähiomainen, esim. oma äiti. Mä en nyt tiedä, millainen tilanne sulla oikein on mielessä?
Ennen wanhaan synnyttäjää ei jätetty yksin. Nykyisin se on melkein sääntö kuin poikkeus, jos synnyttäjällä ei ole tukihenkilöä mukana. Synnytyksessä voi hetkessä tapahtua mitä vain ja jos sitä ei itse kivuiltaan huomaa, niin on hyvä, että se kivuton huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiäidit vetäis sua joka tapauksessa turpiin kun menisit niille sössöttämään että nykynaistenkin pitäis edelleen kärsiä samoin kuin heidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....niin kyllä se on taas tätä uus avuttomuutta että ukon pitää olla siellä vieressä istumassa vuorokausi tolkulla ihan v..un epämukavalla jakkaralla. Enemmän hyötyä olis jos se olis kotona laittamassa kotia kuntoon tai vaikka pesemässä pyykkiä sillä aikaa. Ei ihme että nykyään lapsen kanssa ei ehdi kumpikaan edes suihkussa läydä kun kaikki pitää tehdä yhdessä. Ennen akat pärjäs viikkoja yksin 5-10 lapsen kanssa kun äijät oli tukin uitossa....miksi nykyään ei pärjätä vaikka on tiski ja pesukoneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....niin kyllä se on taas tätä uus avuttomuutta että ukon pitää olla siellä vieressä istumassa vuorokausi tolkulla ihan v..un epämukavalla jakkaralla. Enemmän hyötyä olis jos se olis kotona laittamassa kotia kuntoon tai vaikka pesemässä pyykkiä sillä aikaa. Ei ihme että nykyään lapsen kanssa ei ehdi kumpikaan edes suihkussa läydä kun kaikki pitää tehdä yhdessä. Ennen akat pärjäs viikkoja yksin 5-10 lapsen kanssa kun äijät oli tukin uitossa....miksi nykyään ei pärjätä vaikka on tiski ja pesukoneet?
No sen kun vaan pärjäät itse ja synnytät itseksesi. Mä en jaksa näitä ulisijoita, joiden mielestä kaikkien muidenkin pitäisi muuttaa tapojaan, kun heitä joku harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ne isät ei kuitenkaan jaa tätä käsitystä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia siellä pitää olla ketään mukana? Onhan siellä ammattihenkilökuntaa.
Esikoisen synnytys kesti noin 15 tuntia. Miehen kanssa olimme synnytyssalissa kahdestaan viimeistä puoltatunnia vaille koko ajan. Kätilö kävi vaan ovelta vilkaisemassa välillä, että kaikki on ok. Numero kakkosen synnytyksessä pääsin vesiammeeseen ja noin kolme minuuttia ennätin olla siinä kun lapsi alkoi syntyä. Allas oli vasta asennettu . Sen läheltä puuttui sekä hälytyskello että kahvat joista olisi saanut ottaa kiinni ja hilata itsensä ylös. Mies soitti hälytyskelloa, joka oli oven pielessä ja kalasti mut ylös sieltä altaasta. Onneksi on tarpeeksi kookas ja vahva, että pystyi sen tekemään. Kolmannessa synnytyksessä mies tulkkasi mulle, mitä kätilö sanoi. Itse olin siinä tilassa etten ymmärtänyt mitään. En olisi kyllä suostunut ensimmäistäkään muksua tekemään, mikäli mies ei olisi halunnut ja luvannut tulla synnytykseen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehen tehtävä on olla turvana. Haluaisitko itse isänä olla jossain muualla kun lapsen sydänäänet heikkenee, mutta henkilökunta vetkuttelee sektioon lähtemistä? Vai haluaisitko olla paikalla ja vaatia parasta mahdollista hoitoa lapsellesi ja sen äidille? Ja jos kaikki ei menekkään hyvin, haluaisitko olla paikalla näkemässä lapsesi elossa edes hetken?
Eli isän tehtävä on uhkailla kätilöitä ja lääkäreitä??
Mun mies, lapsen isä oli mukana, koska yhdessä ollaan saatu lapsi alulle ja odotettu häntä. Kun kipu kävi kovaksi ja maailma mustui ympäriltä, niin rakas mieheni piti minua kädestä hellästi ja lämpimästi. Hän tuki jalkaani kun ponnistin. Katkaisi napanuoran, kylvetti vauvan ja minä sain levätä. Yhdessä ihailimme vauvaa onnellisena.
Näihin tarvin miestä. Olisin selvinnyt yksinkin, mutta miksi ihmeessä jos saan valita?