Äidinkielen opettajat! Mitä sanoja nykylapsi -nuori ei ymmärrä?
Tämän päivän Hesarissa oli mielipidekirjoitus, jossa työmääräänsä väsynyt äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja kertoi, että kaikki lukiossa opiskelevat, eivät tiedä edes sanan neiti merkitystä. Olen järkyttynyt. Jotta saisimme sanastomme omasta kielestä takaisin ajatteluumme, niin voisimmeko ( Oikeammin: voisitteko) alkaa tekemään listaa sanoista, joita lapset eivät ole ymmärtäneet? Vanhemmat sitten kotona käyvät läpi omien lapsiensa kanssa näitä sanoja.
Vai onko niin, että tästä kiinnostuisi vain ne, jotka jo lukevat, loruttelevat, laulavat ja keskustelevat lapsiensa kanssa?
Kommentit (135)
Ne ei osaa mitään.
Emoijeilla pelaavat
Jos emoji on kasa lettuja ja hiihtäjä niin se on nuorisolaisten mielestä Lättys kii.
- mummo -
Vierailija kirjoitti:
Ap:n loppukaneetti osuu täysin oikeaan!
Loppukaneetti on hauska ja nykyään aivan liian harvoin käytetty sana.
Vierailija kirjoitti:
Tältä viikolta poimintoja:
Hämärä
Hämyinen
Liplatus
Aalto (luulivat, että on vain sukunimi, eli ei merkitse mitään)
Kohdentaa
Abstrakti
Luulla
Vääristää
Aukoton suunnitelma
Värikylläinen
Olematon
Itsekuri
LuonnotonOlen ohjaajana koulussa, en siis opettaja, mutta yläkoulun äikästä tällä viikolla nuo olivat vaikeita, kukaan ei merkitystä tiennyt. Ihan suomalaisia kaikki oppilaat.
vaikea uskoa
Kannattaa lapselle pienestä pitäen lukea, musiikki, kuvakirja jossa opetellaan sanoja jne, lorutella, jutella paljon jne
Vierailija kirjoitti:
Nuorukainen.
tarkoittaa miespuolista ainakin ennenvanhaan
Lapset ja nuoret eivät osaa enää käyttää monipuolista kieltä. Synonyymisanasto puuttuu.
" Kävelin kotiin." Vrt. "Löntystin kotiin."/"Laahustin kotiin."/"Kipitin kotiin."
"Sää oli huono." Vrt. "Sää oli karmea."/ "Oli koiranilma." / Tuuli raivoisasti ja satoi kaatamalla." "Oli niin sumuista, etten nähnyt eteeni."
Hämmästyttävän moni nuori käyttää sanaa "kirjaimellisesti" ihan väärin. Ihan hiljattain eräs tyttö kertoi että "mä kirjaimellisesti pyörryin liikkatunnilla", minä sitten kysyin että miten kävi, ethän satuttanut itseäsi, jne, niin hän katsoi minua oudosti ja vastasi että "niin siis mä kirjaimellisesti pyörryin, en niinku oikeesti vaan silleen melkein pyörryin". Ja sitten on vielä erikseen ne, jotka korvaa tuon kirjaimellisesti-sanan sanalla literally.
Pelasin 9-luokkalaisten nuorten kanssa sellaista peliä, missä annettiin aihe, ja sitten piti luetella mahdollisimman monta aiheeseen liittyvää sanaa. Aiheeksi tuli Yhdysvaltain osavaltiot, ja nuoret alkoivat luetella kaupunkeja. Korjasin, että nuo mitä sanotte on kaupunkeja, piti sanoa osavaltioita. Eivät ymmärtäneet niiden eroa.
Tämä nyt ei ehkä ole pelkkä kielellinen asia, vaan myös maantiedon tunnilla on nukuttu, mutta on minusta erikoista se, ettei ymmärretä sanojen "kaupunki" ja "osavaltio" tarkoittavan eri asioita.
ehtyä
empiä
tuoksina
ahavoitunut
voipunut
laveri
laistaa
luovia
alentua
kernas
liehakoida
viehko
suitsia
kauhtunut
suopea
täpärä
rahtunen
Vierailija kirjoitti:
ehtyä
empiä
tuoksina
ahavoitunut
voipunut
laveri
laistaa
luovia
alentua
kernas
liehakoida
viehko
suitsia
kauhtunut
suopea
täpärä
rahtunen
Mitä tarkoittaa kernas?
Olen yli 60 vuotta lukenut ja kirjoittanut ja äikässä oli aina 10 ja ylppäreissä laudatur, mutta tuo on sana, jota en ole ikinä kuullut/lukenut👵
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehtyä
empiä
tuoksina
ahavoitunut
voipunut
laveri
laistaa
luovia
alentua
kernas
liehakoida
viehko
suitsia
kauhtunut
suopea
täpärä
rahtunen
Mitä tarkoittaa kernas?
Olen yli 60 vuotta lukenut ja kirjoittanut ja äikässä oli aina 10 ja ylppäreissä laudatur, mutta tuo on sana, jota en ole ikinä kuullut/lukenut👵
Haluaisit kernaasti tietää
Yliopiston kalevalainen äidinkielenopettaja ei tuntenut sanaa astalo. Opettaja oli jo "miehen iässä" mutta ei tuntenut tätä tavanomaista, lehdissä usein toistuva sanaa. Kaikki eivät tunne kaikkia sanoja.
No nyt testasin 8-vuotiaani kanssa. Yllättävän hyvin osasi, kohdentaa ja vääristää olivat ainoat, joista ei ollut aavistustakaan.
Olin yllättynyt kun jopa abstraktista oli hajulla: "sellainen maalaus, missä on vaan läiskiä" 😀