Myin rahapulassa lasten vaatteita, ystävä jätti maksamatta...
Miten kehtaan ottaa puheeksi, häpeän rahattomuuttani?!
Myin vauvan vaatepaketin 25€ hintaan. Ystäväni tuli hakemaan. Annoin vaatepaketin ja ilmoitti lopuksi maksavansa tililleni.
Petyin pahasti, kun piti päästä sillä rahasummalla ruokakauppaan... Päästin ystävän lähtemään vaatekassin kanssa... Tilinumeroni annoin hänelle.
Nyt on tapauksesta neljä päivää jo.
Onko teille käynyt näin, että ostaja on sanonut maksavansa tilille kun on tullut hakemaan tuotteita?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kannattaa ihan rehellisesti sanoa, että sulla on nyt vähän tiukempi tilanne taloudellisesti ettet vaikuta ahneelta tai tylyltä. Muutenhan 4 päivän maksuaika ei todellakaan ole erityisen pitkä.
Kyl mun mielestä tuollaiset pitää maksaa heti eikä millään kuukauden maksuajalla
Kyllä tuollaiset summat maksetaan heti. Jotkuthan tahallaan viivyttävät maksua niinkin että maksavat kerrallaan pari euroa, siksi että heidän ei tarvitsisi maksaa koko summaa, kun velanantaja voi unohtaa tarkat summat.
Vierailija kirjoitti:
Keskiviikko oli vappu, ei pankkipäivä. Saattaa olla maanantaina tilillä, jos on heti maksanut. Tarvitaan kolme pankkipäivää.
Käteinen vaihtaa omistajaa kädenkäänteessä, ei tarvita yhtään pankkipäivää.
Itse maksan mieluiten heti, ettei pääse unohtumaan. Muutenkin on ikävä jättää asioita roikkumaan, kun ne sitten stressaa jossain takaraivossa siihen asti, että saa jutun hoidettua (tai pääsee vahingossa unohtumaan). Kirppareillahan noin muutenkin maksetaan aina heti ne ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kannattaa ihan rehellisesti sanoa, että sulla on nyt vähän tiukempi tilanne taloudellisesti ettet vaikuta ahneelta tai tylyltä. Muutenhan 4 päivän maksuaika ei todellakaan ole erityisen pitkä.
Kyl mun mielestä tuollaiset pitää maksaa heti eikä millään kuukauden maksuajalla
2 viikkoa on yleensä laskujen minimi maksuaika. Nyt on ollut pyhiä, joten voi viedä neljä päivää ennen kuin on tilillä.
Miksi te pimpitätte tänne jotain yrityksen laskunmaksuaikoja? Kaverit keskenään harvemmin valoittavat toisiaan yrityksen nimissä. Ja tässäkään tapauksessa ei ollut kyse siitä, että aloittaja yrittäjänä myy tuotteitaan. Joten miten tuo pimpitys jostain laskujen maksuajasta tähän liittyy?
"pimpitätte"?
Tee maailmalle palvelus, äläkä yritä suomentaa amerikkalaisia sanontoja. Ne kuulostavat todella nololta.
Sinänsä olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Mitä helvettiä jonkun firman laskuilla on tekemistä tämän asian kanssa?
Mikä amerikkaialinen sanonta on suomeksi pimpitys?
Esim. Pimp my ride. Pimp my house, clothes.
Pimp tarkoittaa tuoda esille, esitellä ja on myös käytetty nimitystä sutenööreistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 viikkoa on yleensä laskujen minimi maksuaika. Nyt on ollut pyhiä, joten voi viedä neljä päivää ennen kuin on tilillä.
Miksi te pimpitätte tänne jotain yrityksen laskunmaksuaikoja? Kaverit keskenään harvemmin valoittavat toisiaan yrityksen nimissä. Ja tässäkään tapauksessa ei ollut kyse siitä, että aloittaja yrittäjänä myy tuotteitaan. Joten miten tuo pimpitys jostain laskujen maksuajasta tähän liittyy?
"pimpitätte"?
Tee maailmalle palvelus, äläkä yritä suomentaa amerikkalaisia sanontoja. Ne kuulostavat todella nololta.
Sinänsä olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Mitä helvettiä jonkun firman laskuilla on tekemistä tämän asian kanssa?
Mikä amerikkaialinen sanonta on suomeksi pimpitys?
Esim. Pimp my ride. Pimp my house, clothes.
Pimp tarkoittaa tuoda esille, esitellä ja on myös käytetty nimitystä sutenööreistä.
Pimp ei tarkoita esille tuomista, vaan jonkin asian tekemistä näyttävämmäksi, esim. juuri tuo Pimp my ride, jossa autoja kustomoitiin entistä prameammaksi. Pimp sanan "vastine" suomessa on pimpata, ei pimpittää.
Yllättävän moni kommentoija lienee itsekin maksun viivyttelijä?Ei vaan mitenkään ole asiallista käytöstä.Jos ei sovita maksuaikaa niin se maksu tehdään heti.Ja jos menet hakemaan tavaraa niin otat käteistä mukaan tai sovit etukäteen voiko maksaa muuten...
Kyllä minun mielestäni tällaiset ostokset täytyy maksaa heti. Itse ainakin maksan käteisellä tai vaikka verkkopankilla noutaessa ja näytän kuitin (ei ole näitä uusimpia maksusovelluksia). Valitettavasti vaan meitä on moneen junaan ja joillakin on tapana ajatella, ettei ystävälle olisi niin väliksi maksaa..
Vierailija kirjoitti:
Se maksu tehdään heti samana päivänä jos niin on sovittu.Menee 5 minuuttia.Mikä siinä on vaikeaa?Kysyt ihmeessä perään.
No missä on sovittu?? Vaikka hetimiten laittaisikin niin ei sen nyt tarvitse ihan samaa tai seuraavaa päivää tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiviikko oli vappu, ei pankkipäivä. Saattaa olla maanantaina tilillä, jos on heti maksanut. Tarvitaan kolme pankkipäivää.
Juuri näin. Mutta ap ei kehdannut sanoa, että tarvitsee rahat heti. Olisi pitänyt sanoa, että hae rahaa automaatista ja tule uudestaan hakemaan vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin maksan heti tai minulle maksettu heti..koska unohdan jos en heti hoida😃Enkä suuttuisi jos joku kyselisi, että moi ootko muistanut maksaa😊Itselleni vappuaattona maksettiin toisesta pankista myyntejä ja kyllä ne to päivällä näkyi jo kaikki tilillä..
Maksajalla on silloin sama pankki. Muuten ei näy saman päivän aikana.
Jos lähet kaverisi luo tarkotuksena ostaa pussi lastenvaatteita määrättyyn hintaan niin etkö varaa sen summan edestä käteistä mukaasi?
Tai sitten siirrät heti tilitä tilille kotiuduttuasi?
Eikö ole kunniasia hoitaa tämmöset samantien?
Vierailija kirjoitti:
Jos lähet kaverisi luo tarkotuksena ostaa pussi lastenvaatteita määrättyyn hintaan niin etkö varaa sen summan edestä käteistä mukaasi?
Tämänhän pitäisi olla ihan itsestään selvyys, mutta yli puolet kommentoijistakin tuntuu olevan eri mieltä...No ei ihme että näitä lainaajia / maksun viivyttäjiä riittää..
Itse maksaisin heti, joten jos jostain syystä olisin unohtanut niin tehdä, en loukkaantuisi muistuttamisesta. Toisaalta mietin, että omien ystävieni kanssa kyllä tiedettäisiin, jos olisi taloudellisesti tosi tiukkaa.
Oon sit varmaan tyhmä, koska ite oon maksanu just sunnuntaisin samalla, kun hoidan muutkin laskut+suunnittelen seuraavan viikon kalenterin 😄 Ja oon usein käyny kotikirppareilla enkä ikinä oo tajunnu, että noissa on joku heti maksuun sääntö. Eri asia, jos myyjä haluu maksun käteisellä tai aivan erityisesti pyytää, et maksan jo tänään. Mutta muuten...
Näköjään moni pitää tuota 4pv kohtuuttomana ja aika hurjanakin lähtisi jo kotiovelta asti rahoja vaatimaan. Epäillään koko ystävyyttä ym. Vähän kannattaa rauhoittua. Syy voi olla se, että toisen käsitys saattaa olla, että maksulla ei ole mikään palava kiire, kunhan maksaa heti, kun verkkopankissa seuraavan kerran asioi.
Niin ja rahapulassa ei ole mitään hävettävää. Moni hyvätuloinenkin on joskus kärvistellyt vyötä kiristellen ja ymmärtää varmasti.
Itsekin olen ollut vuosia kotiäiti ja muistan kyllä, että joskus sillä 20e sai viikon ruuat loihdittua. Nyt sama raha menee työpaikkalounaalla kuin vettä vaan. Jos joku ystävä sanoisi, että haluaa maksun käytetyistä lastenvaatteista heti, koska raha on tiukassa, niin ajaisin automaatille ja nostaisin pyydetyn summan+ vähän ekstraa. Ymmärtäisin paremmin kuin hyvin, been there. Mutta pitää sanoa. Moni myy lastenvaatteita niin, että tuotot menee perheen hupikassaan tai lapsen säästötilille. Että sillä ei tavallaan ole merkitystä vaik raha siirtyis sinne viikonkin päästä. Niin ei tajua, että toisille se summa on tärkeä saada heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mutta ap ei kehdannut sanoa, että tarvitsee rahat heti. Olisi pitänyt sanoa, että hae rahaa automaatista ja tule uudestaan hakemaan vaatteet.
Miksi olisi pitänyt sanoa, siksikö että ostaja voi lusmuilla? Jos on aikaa hakea ruottet niin sitten on aikaa maksaa ne käteisellä tai haettaessa maksaa tilille. Mikään tilisiirto ei kestä neljä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Oon sit varmaan tyhmä, koska ite oon maksanu just sunnuntaisin samalla, kun hoidan muutkin laskut+suunnittelen seuraavan viikon kalenterin 😄 Ja oon usein käyny kotikirppareilla enkä ikinä oo tajunnu, että noissa on joku heti maksuun sääntö. Eri asia, jos myyjä haluu maksun käteisellä tai aivan erityisesti pyytää, et maksan jo tänään. Mutta muuten...
Näköjään moni pitää tuota 4pv kohtuuttomana ja aika hurjanakin lähtisi jo kotiovelta asti rahoja vaatimaan. Epäillään koko ystävyyttä ym. Vähän kannattaa rauhoittua. Syy voi olla se, että toisen käsitys saattaa olla, että maksulla ei ole mikään palava kiire, kunhan maksaa heti, kun verkkopankissa seuraavan kerran asioi.
Niin ja rahapulassa ei ole mitään hävettävää. Moni hyvätuloinenkin on joskus kärvistellyt vyötä kiristellen ja ymmärtää varmasti.
Itsekin olen ollut vuosia kotiäiti ja muistan kyllä, että joskus sillä 20e sai viikon ruuat loihdittua. Nyt sama raha menee työpaikkalounaalla kuin vettä vaan. Jos joku ystävä sanoisi, että haluaa maksun käytetyistä lastenvaatteista heti, koska raha on tiukassa, niin ajaisin automaatille ja nostaisin pyydetyn summan+ vähän ekstraa. Ymmärtäisin paremmin kuin hyvin, been there. Mutta pitää sanoa. Moni myy lastenvaatteita niin, että tuotot menee perheen hupikassaan tai lapsen säästötilille. Että sillä ei tavallaan ole merkitystä vaik raha siirtyis sinne viikonkin päästä. Niin ei tajua, että toisille se summa on tärkeä saada heti.
Aika moni tuntuu käyvän verkkopankissa määrättynä päivänä makselemassa. Musta se on outoa! Mä käyn kun on tarvis. Esim. ap:n ystävänä olisin maksanut heti.
Millä rahalla sitten kävit ruokakaupassa?
Minusta sen pitäisi olla ilman sanojenvaihtoa itsestään selvää, että maksetaan heti, ellei toisin sovita.
Raha-asiat ovat monille jonkinlainen tabu. Myyjästä saattaa tuntua kiusalliselta sanoa kaverille erikseen, että pitää maksaa heti. Jotenkin sitä rahan "pyytämistä" ei vain pidetä sopivana, vaikka kyse olisi myymisestä. Myyntitilanteet olisivat vähemmän kiusallisia, jos ostaja suhtautuisi maksamiseen oma-alotteisesti.
Samalla tavalla rahan lainaamisestakin tulee monesti kiusallista, kun lainan ottaja ei suhtaudu asiaan vastuullisesti, vaan lainan antaja joutuu muistuttamaan ja tuntee itsensä jotenkin huonoksi ihmiseksi - vaikkei hänellä pitäisi sellaiseen tunteeseen olla mitään syytä.
Jotkut velalliset ehkä jopa tietoisesti hyötyvät tuosta kiusallisuudesta, jota toinen osapuoli tuntisi, jos muistuttaisi asiasta. Siksi epärehellisen ihmisen on kannattavaa olla passiivinen ja odottaa yhteydenottoa toiselta, ennen kuin maksaa. Voi olla, että toinen ei kehtaa enää vuoden päästä pyytää jotain muutaman euron velkaa, vaikka oikeasti muistaisikin sen.
Sopii miettiä, kannattaako muutaman euron "unohtaminen", jos sillä antaa itsestään huonon kuvan muille.
Vierailija kirjoitti:
No kai nämäkin riippuu. Jos tiedän että kaverilla on kova rahapula ja myy sen takia tavaraa niin maksan heti tai lainaan vaikka rahaa ettei nälkään kuole muttei meillä kavereiden kanssa muuten ole ollut maksujen kanssa niin hätää 😊
Tai eikös näillä näy että raha on siirretty, ei se heti välttämättä tilillä näy :)