Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myin rahapulassa lasten vaatteita, ystävä jätti maksamatta...

Vierailija
04.05.2019 |

Miten kehtaan ottaa puheeksi, häpeän rahattomuuttani?!

Myin vauvan vaatepaketin 25€ hintaan. Ystäväni tuli hakemaan. Annoin vaatepaketin ja ilmoitti lopuksi maksavansa tililleni.

Petyin pahasti, kun piti päästä sillä rahasummalla ruokakauppaan... Päästin ystävän lähtemään vaatekassin kanssa... Tilinumeroni annoin hänelle.
Nyt on tapauksesta neljä päivää jo.

Onko teille käynyt näin, että ostaja on sanonut maksavansa tilille kun on tullut hakemaan tuotteita?

Kommentit (178)

Vierailija
121/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän nuo yleensä maksetaan heti? Mitä ihmettä?

No jos ei ap pyytänyt käteisellä niin vaikea maksaa "heti".

Mikä siinä on mielestäsi vaikeaa? Kaverilla tilinumero tiedossa ja nykyään on pivot ja mobilepayt nii senkus laittaa rahan heti tilille. Yksinkertaista.

On olemassa joo, mutta aika harva edelleen käyttää näitä pikamaksusovelluksia. Itsekin käyn nettipankissa kerran viikossa, voi hyvin olla että en olisi minäkään tajunnut että esim. 5 päivää on liian pitkä aika ystävien kesken, jos yhtään mitään puhetta pikaisesta maksusta ei ollut. 

Harva? Sitten kannattaisi ottaa käyttöön ja vähän äkkiä.

(Meillä näitä käyttää kaikki isoäidistä 77 v. teineihin.)

Tuossa hyvä esimerkki siitä, miten väärinkirjoitus muuttaa lauseen merkityksen.

Teillä siis on 77-vuotiaita teinejä?

Vierailija
122/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paljonkin tälläisiä kokemuksia... Olen selkeästi sanonut _myyväni_ tavaroita, kaverit ovat siitä sitten innostuneet ja tulleet penkomaan, josko voisivat viedä välistä jotain ennen kirpparille roudaamista. Ottavat vaatteita ja muuta tavaraa minkä ottavat, eivät kuitenkaan ole tehneet elettäkään maksaakseen. Tai sitten ovat luvanneet maksaa tilille, mutta rahoja ei kuulu kuukausien päästäkään.

Toinen lukunsa on nämä rahan lainaajat jotka ”unohtavat” maksaa takaisin ja venyttävät takaisinmaksua ties millä verukkeella. Lopulta jättävät maksamatta, kun luulevat etten muista enää koko velkaa. Kyllä muistan. Tai lainataan tavaroita joita ei vuosienkaan jälkeen kuulu takaisin... Lainataan vaatteita kylässä käydessä, mutta ne lähtevätkin ”vahingossa” mukaan, etkä saa niitä koskaan takaisin.

Nykyään olen laittanut välit poikki kaikkiin edellä mainitsemiini tapauksiin. En vaan jaksa enää luottaa ihmisten lupauksiin. Silti silloin tällöin saan viestejä joissa kysellään voisinko lainata rahaa. No kuule en voi. Ei riittänyt sekään että muutin ulkomaille, rahaa yritetään silti vinkua lainaan vaikkei käytössä ole edes sama valuutta. ”Mitä kuuluu” kysytään vasta silloin kun pitäisi saada rahaa lainaan, tai halutaan hyötyä minusta jollakin muulla tapaa. Niin läpinäkyvää, ei ne kuulumiset oikeasti kiinnosta, eivät vaan kehtaa mennä heti ensimmäisessä lauseessa suoraan asiaan... Hävetkää ihmiset.

Noihin unohtelijoihin auttaa julkinen velkalista.

Yhdellä kaverilla oli aikoinaan tuollainen, kun kaikki jatkuvasti lainasivat häneltä vaikka minkälaista tavaraa ja välillä rahaakin. Hän sitten alkoi pitää julkista velkalistaa somessa, jota päiviti aina sitä myötä kun joku jotain lainasi tai palautti. Alkoi jostain kumman syystä lainaaminen vähentyä ja tavarat ja rahat palautua :D

Ansku 30 e + ompelukone ja nahkakorkkarit

Matti 100 e + lapio, kuulokkeet, ja läppärin johto

Jaakko akkuporakone

Sanna 15 e

Tuohon tapaan siis listasi lainaajat somekanavalle, joka oli todella ahkerasti käytössä. Ja kaikki jotka hänen profiiliaan klikkasivat, näkivät tuon velkalistan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kannattaa ihan rehellisesti sanoa, että sulla on nyt vähän tiukempi tilanne taloudellisesti ettet vaikuta ahneelta tai tylyltä. Muutenhan 4 päivän maksuaika ei todellakaan ole erityisen pitkä.

Kyl mun mielestä tuollaiset pitää maksaa heti eikä millään kuukauden maksuajalla

2 viikkoa on yleensä laskujen minimi maksuaika. Nyt on ollut pyhiä, joten voi viedä neljä päivää ennen kuin on tilillä.

Miksi te pimpitätte tänne jotain yrityksen laskunmaksuaikoja? Kaverit keskenään harvemmin valoittavat toisiaan yrityksen nimissä. Ja tässäkään tapauksessa ei ollut kyse siitä, että aloittaja yrittäjänä myy tuotteitaan. Joten miten tuo pimpitys jostain laskujen maksuajasta tähän liittyy?

Vierailija
124/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä miten amerikassa toimii systeemi että ihmiset tekevät palveluksia toisilleen ja aina on kunnia-asia tehdä palvelus kun joku jolle sellaisen olet velkaa pyytää. Suomessa taas ystävät eivät maksa edes rahallisia velkojaan ja se jolle ovat velkaa ei saisi edes pyytää niitä takaisin. Selkärangattomia ovat suomalaiset nykyään, rehellisyys on enää myytti joka ei ole ollut totta enää aikoihin.

Vierailija
125/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania ystäviä täällä. Olettavat että toinen on pankki maailman tappiin 🙄

Kyllä jämpti ja etiketti menee niin, että jos kaverilta jotain ostaa se maksetaan HETI, joko käteisellä tai nettipankissa samana päivänä. Jos haluaa toimia toisin, osta kysyy sopiiko se, eikä tee mielivaltaisia odotuksia maksuajasta.

Vierailija
126/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kannattaa ihan rehellisesti sanoa, että sulla on nyt vähän tiukempi tilanne taloudellisesti ettet vaikuta ahneelta tai tylyltä. Muutenhan 4 päivän maksuaika ei todellakaan ole erityisen pitkä.

Kyl mun mielestä tuollaiset pitää maksaa heti eikä millään kuukauden maksuajalla

2 viikkoa on yleensä laskujen minimi maksuaika. Nyt on ollut pyhiä, joten voi viedä neljä päivää ennen kuin on tilillä.

Miksi te pimpitätte tänne jotain yrityksen laskunmaksuaikoja? Kaverit keskenään harvemmin valoittavat toisiaan yrityksen nimissä. Ja tässäkään tapauksessa ei ollut kyse siitä, että aloittaja yrittäjänä myy tuotteitaan. Joten miten tuo pimpitys jostain laskujen maksuajasta tähän liittyy?

"pimpitätte"?

Tee maailmalle palvelus, äläkä yritä suomentaa amerikkalaisia sanontoja. Ne kuulostavat todella nololta.

Sinänsä olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Mitä helvettiä jonkun firman laskuilla on tekemistä tämän asian kanssa?

Vierailija
127/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"pimpitätte"?

Tee maailmalle palvelus, äläkä yritä suomentaa amerikkalaisia sanontoja. Ne kuulostavat todella nololta.

Sinänsä olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Mitä helvettiä jonkun firman laskuilla on tekemistä tämän asian kanssa?

Mikä amerikkaialinen sanonta on suomeksi pimpitys?

Vierailija
128/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan edes kehtaa noin vain ottaa kassillisen vaatteita ja jättää maksamatta?! Tosi noloa. Ei tuo ole edes kiinni varallisuudesta. Ihan peruskäytöstapoja. Joko maksu käteisellä tai MobilePayllä samantien, tai sitten nettipankissa heti kun on kotona. Eihän tuollaisesta pitäisi joutua edes kysymään! Todennäköisesti kaverilla itsellään ei ole rahaa nyt.

Ja kyllä ihan aikuisissa, varakkaissa ihmisissäkin on näitä, jotka jatkuvasti "unohtelevat", pyytävät maksamaan puolestaan, yms. Pieniä summia ehkä kerralla, mutta nopeasti niistä parikymppisistä tulee satasia. Ei huvita sponssata varakasta ihmistä jatkuvasti.

Vierailija
129/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä riippuu iästä/yhteiskuntaluokasta? Minä ja ystäväni ollaan keskituloisia nelikymppisiä. Ei tosiaan kukaan varmasti epäile vilpistä jos joku 25 euron maksu kestäisi päiviä, ei vielä edes viikkojenkaan jälkeen. Tuntuu hämmentävältä lukea että joku oikeasti ehdottaa että pitää jo muiden kuullen vihjailla varkaudesta...

Sama täällä. 20 Euroa ei ollut merkittävä summa sitten opiskeluaikojen. Jos unohtaisin maksaa kaverille 20 Euroa, niin tuntuisi oudolta, jos vihjailisi varkaudesta. Toisaalta eipä ole ystäväpiirissä ihmisiä, joille 20 Euroa olisi niin merkittävä summa, että epäilisivät toista sen takia varkaaksi. Mutta toivoisin kyllä, että muistuttaisi asiasta, jos olen unohtanut. Pyytäisin anteeksi ja maksaisin heti. Silti en epäilisi hetkeäkään, että toinen on epäillyt minua varkaaksi vaan luottaisin, että tietää vain asian unohtuneen.

Mitä tummennettu kohta tarkoitti? Miten velkasumman merkittävyys vaikuttaa siihen, voiko joku olla varas vai ei? Jos joku on varas, niin eikö hän nimenomaan todennäköisemmin "unohda" sellaisen velan, joka suuruutensa vuoksi helposti unohtuu?

Vierailija
130/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oletan, että jos myyjä haluaa käteistä, se tarkoittaa heti. Jos sanoo, että voi maksaa tilille, niin se tarkoittaa ettei ole kiirettä ja maksan kun on asiaa nettipankkiin. Jos on kiire, niin myyjä mso itsee siitä.

"kun on asiaa nettipankkiin" no eikö tuo juuri ole sellainen asia.

Ja mikä tää jankuttaja täällä on, että ap epäilis ystävää varkaaksi. Ap:n maksamatta jättänyt ystävä?

Niinpä. Minä odotin kerran monta päivää rahaa, jonka ymmärsin toisen maksavan tililleni heti. Se tuntui niin selkeältä, etten edes muistuttanut asiasta, koska oletin rahan viipyvän siksi, että oli eri pankit. Mutta ei. Tämä ihminen olikin päättänyt odotella siihen asti, kunnes hänellä on muitakin "paperiasioita" hoidettavana. En tiedä olisiko siltikään muistanut koko asiaa, jos en olisi muistuttanut mitään, koska ei hän oikeastaan ole tainnut ikinä maksaa mitään täysin oma-alotteisesti.

Kuulostaa ehkä pieneltä, mutta kun tällä samalla ihmisellä on aina sopivasti jokin "viattoman" ärsyttävä selitys tällaisille asioille. Kun ei mikään muutu, niin alkaa tuntua jo tahalliselta. Voiko joku jotenkin esimerkiksi nauttia siitä huomiosta, mitä saa siitä kun muut joutuvat muistuttamaan jostain?

Vierailija
131/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan edes kehtaa noin vain ottaa kassillisen vaatteita ja jättää maksamatta?! Tosi noloa. Ei tuo ole edes kiinni varallisuudesta. Ihan peruskäytöstapoja. Joko maksu käteisellä tai MobilePayllä samantien, tai sitten nettipankissa heti kun on kotona. Eihän tuollaisesta pitäisi joutua edes kysymään! Todennäköisesti kaverilla itsellään ei ole rahaa nyt.

Ja kyllä ihan aikuisissa, varakkaissa ihmisissäkin on näitä, jotka jatkuvasti "unohtelevat", pyytävät maksamaan puolestaan, yms. Pieniä summia ehkä kerralla, mutta nopeasti niistä parikymppisistä tulee satasia. Ei huvita sponssata varakasta ihmistä jatkuvasti.

Jep. Varasteleva lokki ei ole varallisuuskysymys, vaan elämänasenne kysymys. Oman kokemukseni mukaan pahimpia ovat ns. varoissaan olevat, ne ovat monesti sairaalloisen pihejä ja pakkaavat unohtamaan velkansa. Eli varallisuutta revitään muiden selkänahasta lisää. Sen sijaan ne toimeentulon kanssa kamppailevat ovat monesti jämptejä maksamaan velkansa, he ymmärtävät että 20 € on jollekin viikon ruokaraha ja tietävät miltä tuntuu odottaa nälissään.

Vierailija
132/178 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostan kaverilta jotain niin maksan saman tien käteisellä. En ole koskaan kuullutkaan että maksetaan tilille vasta myöhemmin. Olen esim. ostanut monen sadan euron sängyn kaverilta niin mikä ongelma siinä on ettei sitä heti voi maksaa suoraan käteen?  Sitten ei osteta jos ei ole rahaa ja meilläpäin tavara voidaan pitää sovitun ajan ja ostaja saa sen sitten kun tuo rahat. Ei millään tavalla töykeää ja ystävyys pysyy kunnossa. Jos ei rahoja näy sovittuun päivään mennessä niin tavaran voi myydä jollekin muulle. Kaikki sen ymmärtävät että jokainen haluaa myymästään tavarasta rahat. 

Vierailija
133/178 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätti maksamatta? Haloo, neljä vaivaista päivää... Ehkä hänellä on esim. tapana maksaa laskut aina sunnuntaisin tms. Ei kaikki vietä vähän väliä aikaa nettipankissa. Olisit sanonut että toivot nopeaa maksua, ei ystävä varmasti ymmärtänyt että on noin päivän päälle.

Ymmärsi/ehti kuitenkin hakea ostamansa tuotteet, mutta ei ehdi maksaa? Sehän viekin ainakin pari minuuttia aikaa. Onkohan hänellä aikomustakaan maksaa?

Vierailija
134/178 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hämmentynyt että näin moni on sitä mieltä ettei pikkusummia nyt heti tarvi maksaa.. jos ne on niin pieniä summia niin miksei niitä voi maksaa heti? Mulle on kunnia-asia että maksut hoituu heti ja ettei toinen osapuoli joudu kyselemääm perään.

Vierailija
135/178 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa minä maksan ostoksen samoin tein puhelimella ottaessani tavaran vastaan. Siihen ei mene edes kahta minuuttia aikaa ja molemmat ovat tyytyväisiä. Kuulostaa siltä ettei ystävällä ollut aikomustakaan maksaa pakettia heti. Nyt vaan ap viestiä että odottelet maksua!

Vierailija
136/178 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon hämmentynyt että näin moni on sitä mieltä ettei pikkusummia nyt heti tarvi maksaa.. jos ne on niin pieniä summia niin miksei niitä voi maksaa heti? Mulle on kunnia-asia että maksut hoituu heti ja ettei toinen osapuoli joudu kyselemääm perään.

Näitä on todella iso osa ja se on syy miksi en myy face kirpparilla.

Varataan ja luvataan hakea eikä haeta tai jos haetaan, niin sitten sitä maksua venytetään eli jostain parin euron kaupasta on helposti viikkojen Härdelli.

Vierailija
137/178 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nolompi on ettei maksa. Ihan sama mitä sano, mutta sano jotain. Sinunhan ne vaatteet tai rahat ovat.

Sinun omaisuuttasi...ei tuollaista tarvi hävetä.

Sitäpaitsi jokaisella on kireetä joskus rahasta. Saa olla.

Vierailija
138/178 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut aika avoin auttamaan kavereita. Ei ole kivaa katsoa, kun ihmiset kärvistelee ja itsellä on. Olen ostanut ruokakasseja, antanut lasten vaatteita muille jne.

Välillä sitten olen halunnut rahaakin hieman arvokkaammista tuotteista. Maksuaikaa on sovittu. Jos ei ala rahaa kuulumaan, niin soittelen kyllä perään ahkerasti. Ne on aina ne kaksi tyyppiä, joilta saa rahaa odottaa.

Kerran mä sitten hermostuin, kun olisin itsekin rahaa tarvinnut NYT. Soittelin, viestejä lähetin, kävin oven takana - ei vastaa, ei paikalla. Siinä vaiheessa sitten vinkkasin rikolliselle veljelleni, että ei taaskaan ole velkoja maksanut.

Veli kävi parin kaverin kanssa kyttäilemässä ja jututtamassa rauhanomaisesti, että olisi viikon sisään hyvä hoitaa velat. Seuraavalla kerralla voi sattua. Rahat tuli samana päivänä, myös toiselta tyypiltä, joka oli pitkään velkaa. :)

Enhän mä oikein tehnyt, muttei tehneet nuokaan. Kaveruushan siinä meni, kun ta pp ajia olin perään lähettänyt. Ne laittoi suuri eleisesti välit poikki. Äh, olkoot.

Miksi lainaa avokätisesti rahaa ihmisille, joiden perään pitää sitten laittaa rikollisia uhkailemaan. Ei ihme jos menee tuollaisessa menee välit kavereihin.

Vierailija
139/178 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vink Pivo, mobilepay.. raha siirtyy siinä kahvitellessa tai ovensuussa seisoessa. Case closed.

Vierailija
140/178 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin maksan heti tai minulle maksettu heti..koska unohdan jos en heti hoida😃Enkä suuttuisi jos joku kyselisi, että moi ootko muistanut maksaa😊Itselleni vappuaattona maksettiin toisesta pankista myyntejä ja kyllä ne to päivällä näkyi jo kaikki tilillä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän