Myin rahapulassa lasten vaatteita, ystävä jätti maksamatta...
Miten kehtaan ottaa puheeksi, häpeän rahattomuuttani?!
Myin vauvan vaatepaketin 25€ hintaan. Ystäväni tuli hakemaan. Annoin vaatepaketin ja ilmoitti lopuksi maksavansa tililleni.
Petyin pahasti, kun piti päästä sillä rahasummalla ruokakauppaan... Päästin ystävän lähtemään vaatekassin kanssa... Tilinumeroni annoin hänelle.
Nyt on tapauksesta neljä päivää jo.
Onko teille käynyt näin, että ostaja on sanonut maksavansa tilille kun on tullut hakemaan tuotteita?
Kommentit (178)
Ystävyyssuhteet perustuvat luottamukseen eivät kuluttajalakiin. En rahapulassa myisi tästä syystä ystävälle, koska toisaalta on aika kyseenalaista käyttää ystävää nopeana tulonlähteenä.
nähtävästi myit henkilölle, jolla myös on rahapula
Vierailija kirjoitti:
Tilille voi maksaa mutta maksun pitäisi näkyä tilillä niin sitten vasta saa ostetun tavaran.
En myy kavereille mitään vaan myyn Torissa.
Näin saan rahat varmasti.
Tosin myyn muuta kuin vaatteita.
Vaatteet menee kirpparille.
Kaverille sanon aina ettei ole mitään myytävää.
Näin mäkin teen. Myyn Torissa mitä myyn. Kavereille en myy mitään, kun pitäis myydä kaverille halvalla, viedä se mennessään kuukauden päästä, odotella rahoja, muistutella rahoista ja sitten kuunnella jupinat vielä, jos tuote hajoaa vuoden päästä. Jos on jotain niin annan niin pysyy välitkin.
Itse oletan, että jos myyjä haluaa käteistä, se tarkoittaa heti. Jos sanoo, että voi maksaa tilille, niin se tarkoittaa ettei ole kiirettä ja maksan kun on asiaa nettipankkiin. Jos on kiire, niin myyjä mso itsee siitä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuosta saattaa ystävälle tulla vaikutelma että epäilet hänen rehellisyyttään jos alat noin nopeasti kysellä. Ei neljä päivää todellakaan ole pitkä aika, maksuajat on yleensä useita viikkoja muissakin laskuissa.
Miksi häpeät rahattomuutta, kyllä monille tulee aika ajoin tiukempia vaiheita vaikkei olisi mitenkään holtiton rahankäytössään?
Ystäville maksut suoritetaan heti, eikä millään maksuajoilla. Hänenhän piti maksaa jo vaatteet noutaessaan eli on jo yliajalla. Kohtelias pyyntö rahojen maksamisesta on nyt tarpeen.
Asenna puhelimeesi mobilepay, niin ystäväsi voi maksaa samantien pelkän puhelinnumeron avulla. Ja saat rahat heti tilillesi.
Mä olen ollut aika avoin auttamaan kavereita. Ei ole kivaa katsoa, kun ihmiset kärvistelee ja itsellä on. Olen ostanut ruokakasseja, antanut lasten vaatteita muille jne.
Välillä sitten olen halunnut rahaakin hieman arvokkaammista tuotteista. Maksuaikaa on sovittu. Jos ei ala rahaa kuulumaan, niin soittelen kyllä perään ahkerasti. Ne on aina ne kaksi tyyppiä, joilta saa rahaa odottaa.
Kerran mä sitten hermostuin, kun olisin itsekin rahaa tarvinnut NYT. Soittelin, viestejä lähetin, kävin oven takana - ei vastaa, ei paikalla. Siinä vaiheessa sitten vinkkasin rikolliselle veljelleni, että ei taaskaan ole velkoja maksanut.
Veli kävi parin kaverin kanssa kyttäilemässä ja jututtamassa rauhanomaisesti, että olisi viikon sisään hyvä hoitaa velat. Seuraavalla kerralla voi sattua. Rahat tuli samana päivänä, myös toiselta tyypiltä, joka oli pitkään velkaa. :)
Enhän mä oikein tehnyt, muttei tehneet nuokaan. Kaveruushan siinä meni, kun ta pp ajia olin perään lähettänyt. Ne laittoi suuri eleisesti välit poikki. Äh, olkoot.
No kyllä minun näkemyksen mukaan ne vaatteet pitää maksaa heti, oli sitten kyse ystävästä tai tuntemattomasta. Tuskin kukaan menee kauppaankaan ja maksaa, kun jaksaa.. Paras olisi ollut sopia etukäteen, että maksaa heti käteisellä tai etukäteen/tilanteessa tilinsiirrolla.
Mutkun ap lirkutteli että maksa sit joskus tilille ja antoi tilinumeron
Vierailija kirjoitti:
Itse oletan, että jos myyjä haluaa käteistä, se tarkoittaa heti. Jos sanoo, että voi maksaa tilille, niin se tarkoittaa ettei ole kiirettä ja maksan kun on asiaa nettipankkiin. Jos on kiire, niin myyjä mso itsee siitä.
"kun on asiaa nettipankkiin" no eikö tuo juuri ole sellainen asia.
Ja mikä tää jankuttaja täällä on, että ap epäilis ystävää varkaaksi. Ap:n maksamatta jättänyt ystävä?
Mitä ovat nämä kommentit, ettei 4 päivää ole vielä mitään ja kerta on vielä ystävä kyseessä niin maksun perään ei tarvitse kysellä?
Ap selkeästi kertoi, että tiukkaa on ja sillä 25 eurolla olisi pitänyt päästä ruokakauppaan. Joillekin tuo voi olla isokin ruokaraha. Kaupantekoa tehdessä muutoinkin pitäisi olla selvää - olipa kyseessä ystävä tai ei - että maksu tehdään asap.
Kyllä itse kyselen perään, jos sovittua maksua ei ala kuulumaan, koska onhan se periaate ja jonkinlainen kohteliaisuus, ettei toista odotetuta jos vaikkapa kaverini on lainannut rahaa. Ellei kyseessä oli pienituloinen henkilö, jonka kanssa voidaan sopia eri maksupäivä.
Ihan rohkeasti nyt ap laitat kaverille viestiä, saisiko hän maksettua ne vaatteet heti kuten oli puhe. Eihän mistään hyväntekeväisyydestä ole edes sovittu. Eikä hänelle tarvitse välttämättä kertoa, että sinulla on tällä hetkellä tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljonkin tälläisiä kokemuksia... Olen selkeästi sanonut _myyväni_ tavaroita, kaverit ovat siitä sitten innostuneet ja tulleet penkomaan, josko voisivat viedä välistä jotain ennen kirpparille roudaamista. Ottavat vaatteita ja muuta tavaraa minkä ottavat, eivät kuitenkaan ole tehneet elettäkään maksaakseen. Tai sitten ovat luvanneet maksaa tilille, mutta rahoja ei kuulu kuukausien päästäkään.
Toinen lukunsa on nämä rahan lainaajat jotka ”unohtavat” maksaa takaisin ja venyttävät takaisinmaksua ties millä verukkeella. Lopulta jättävät maksamatta, kun luulevat etten muista enää koko velkaa. Kyllä muistan. Tai lainataan tavaroita joita ei vuosienkaan jälkeen kuulu takaisin... Lainataan vaatteita kylässä käydessä, mutta ne lähtevätkin ”vahingossa” mukaan, etkä saa niitä koskaan takaisin.
Nykyään olen laittanut välit poikki kaikkiin edellä mainitsemiini tapauksiin. En vaan jaksa enää luottaa ihmisten lupauksiin. Silti silloin tällöin saan viestejä joissa kysellään voisinko lainata rahaa. No kuule en voi. Ei riittänyt sekään että muutin ulkomaille, rahaa yritetään silti vinkua lainaan vaikkei käytössä ole edes sama valuutta. ”Mitä kuuluu” kysytään vasta silloin kun pitäisi saada rahaa lainaan, tai halutaan hyötyä minusta jollakin muulla tapaa. Niin läpinäkyvää, ei ne kuulumiset oikeasti kiinnosta, eivät vaan kehtaa mennä heti ensimmäisessä lauseessa suoraan asiaan... Hävetkää ihmiset.
Mulla oli myös tällainen ystävä, joka "lainaili" rahaa ties millä verukkeella. Milloin piti saada ruokaan tai laskuihin rahaa, mutta myöhemmin selvisi että todellisuudessa nämä "ruokarahat" menivät kurkusta alas. Silloin meni minulta rahahanat kiinni ja kyselin pitkään, jo ennen kuin selvisi rahojen oikean käyttötarkoitus, perään mutta aina oli joku selitys miksei silloin voinut maksaa. Tukipäivän tullessa oli selitys valmiina, miksei voinut maksaa. Yritin ehdottaa myös, että kaverini maksaisi pienissä osissa mitä pystyy, mutta ei.
Aloin kyllästyä ainaiseen kyselyyn, koska ilmiselvää oli ettei tällä kaverilla ollut aikomustakaan maksaa, vaikka lupasi. Pikkuhiljaa lopetin yhteydenpidon eikä kaveristakaan kuulunut sen koommin. Muutaman kerran taisi tuon jälkeen laittaa viestiä, jossa oli nyyhkytarina minkä vuoksi hänelle pitäisi lainata rahaa. En lainannut. Tästä on aikaa pari vuotta ja tyyppi on jo ulosotossa, kun ei pystynyt laskuja maksamaan. Kaikki rahat mitä hänelle tulee, menee viinaan.
Nykyään en lainaa kuin sisaruksille, jos heille tosi tiukka paikka iskee. Aina olen saanut heiltä maksun heti kun ovat voinut maksaa. En enää lainaisi edes parhaalle kaverilleni, koska niin meni maku tuon yhden takia.
Vierailija kirjoitti:
Niin maksuajasta ei sovittu yhtään mitään. Oma moka ap.
Jos maksuajasta ei ole sovittu, niin sitä ei ole = maksetaan HETI.
Laita viesti "Hei, mun tilillä ei vieläkään näy sitä 25 euroa jonka oot velkaa niistä lastenvaatteista. Maksatko nyt heti niin ei tarvitse toista kertaa mistuttaa".
Mikä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Mutkun ap lirkutteli että maksa sit joskus tilille ja antoi tilinumeron
Jätä tästä tuo ”sit joskus” pois.
Tilillekin voi maksaa heti. Aika monella pankilla on mobiilisovellus, jolla voi maksaa heti. Tai sitten on näitä mobile pay juttuja jotia voi myös käyttää. Ei siis ole mikään tekosyy olla maksamatta tilille, kun "ei ole asiaa nettipankkiin". Nettipankkiin pääsee omalla puhelimella just nyt tässä, ei tarvitse odottaa ensi viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän nuo yleensä maksetaan heti? Mitä ihmettä?
No jos ei ap pyytänyt käteisellä niin vaikea maksaa "heti".
Puhelimella pääsee nettipankkiin ihan heti, ei tarvitse odotella. Olen minäkin maksanut kaverille hänen minulle kaupasta tuomansa tavarat puhelimella nettipankista heti, enkä vasta kuukauden päästä. Minulla on OP ja mobiilisovellus, ei tarvitse edes avainlukulistaa.
Jos liikutte samoissa äitipiireissä, muistuta maksusta, kun muitakin äitejä on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä ihmiset ei tunnu ymmärtävän sitä, että jos on eri pankki niin kyllä siinä kestää se useampi päivä rahoilla siirtyä :D eri asia jos molemmilla vaikka op niin silloin siirtyy heti mutta esimerkiksi kun äitini siirti minulle s-pankin tililtä rahaa op:n tilille, niin kyllä siinä muutama päivä kesti siirtyä
Mikähän pankki sinulla on, jos siirtymiseen eri pankkien välillä menee useampi päivä?
Jos maksaa aamulla, niin raha on siirtynyt toiseen pankkiin jo iltapäivällä. Jos maksaa vasta päivällä tai illalla, niin raha näkyy seuraavana päivänä. Joskus jopa viikonloppunakin, eli ei tarvitse odotella edes seuraavaan arkipäivään.
Minulla on OP.
2 viikkoa on yleensä laskujen minimi maksuaika. Nyt on ollut pyhiä, joten voi viedä neljä päivää ennen kuin on tilillä.