Myin rahapulassa lasten vaatteita, ystävä jätti maksamatta...
Miten kehtaan ottaa puheeksi, häpeän rahattomuuttani?!
Myin vauvan vaatepaketin 25€ hintaan. Ystäväni tuli hakemaan. Annoin vaatepaketin ja ilmoitti lopuksi maksavansa tililleni.
Petyin pahasti, kun piti päästä sillä rahasummalla ruokakauppaan... Päästin ystävän lähtemään vaatekassin kanssa... Tilinumeroni annoin hänelle.
Nyt on tapauksesta neljä päivää jo.
Onko teille käynyt näin, että ostaja on sanonut maksavansa tilille kun on tullut hakemaan tuotteita?
Kommentit (178)
Ap:n kuvaama tilanne on tuttu. Hyväkuntoisia vaatteita, kenkiä, leluja ja kirjoja olen myös myynyt, rahoja en vain koskaan saanut.
20 vuotta odottelin pariltakin ystävältä rahoja..
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä riippuu iästä/yhteiskuntaluokasta? Minä ja ystäväni ollaan keskituloisia nelikymppisiä. Ei tosiaan kukaan varmasti epäile vilpistä jos joku 25 euron maksu kestäisi päiviä, ei vielä edes viikkojenkaan jälkeen. Tuntuu hämmentävältä lukea että joku oikeasti ehdottaa että pitää jo muiden kuullen vihjailla varkaudesta...
Minä ja ystäväni taas keski ja hyvätuloisia 50-kympin molemmin puolin.
Meille kyllä olisi itsestään selvää että tuollaisen ’myyn ystävälle’ eräpäivä on tänään. Eihän sitä kaupastakaan voi vaatteita ostaa ja maksaa kuukauden päästä kun sähkölaskussakin on aina kuukauden maksuaika. (Luottokortilla on tietenkin eri asia, mutta varmaankaan kukaan ei ystävältään luottokorttimaksua voisi ottaa vastaan...)
Ja esim yhteiset teatteriliput tms maksetaan heti sen ostajan tilille, eikä vasta joskus ties koska kun huvittaa - ystävän raha-asiat ei minulle kuulu, mutta hän saattaa olla juurikin tätä minun 50€ vailla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuosta saattaa ystävälle tulla vaikutelma että epäilet hänen rehellisyyttään jos alat noin nopeasti kysellä. Ei neljä päivää todellakaan ole pitkä aika, maksuajat on yleensä useita viikkoja muissakin laskuissa.
Miksi häpeät rahattomuutta, kyllä monille tulee aika ajoin tiukempia vaiheita vaikkei olisi mitenkään holtiton rahankäytössään?
Kyllä ei viikkoja mene. Pari päivää korkeintaan, jos sitäkään .
Ai muissa laskuissa ei viikkoja mene, vaan pari päivää? Oletko joku 10 v tai muuten vajaa? Kyllä laskuissa pitkät maksuajat on. Ihme tampioita palstalla.
Miksi ihmeessä verrata tätä johonkin laskuun - et sinä toriltakaan voi mennä perunoita ostamaan ja plata maksamaan joskus kuukauden kuluttua.
Olisi sitten pyytänyt maksua noudettaessa jos on kiire. Normi maksuaika on viikko-kaksi. Jos tarttee rahat heti niin sopii sanoa.
On laitonta edes lähettää kuluttajalle laskua alle 7 vrk maksuajoilla
Kyllä tuollaisessa tilanteessa maksetaan heti. Onhan se ostajallekin rasite kun pitää muistaa että on lasku maksamatta. Ja jos joku on vielä niin vanhanaikainen että käyttää pankkisiirtoa niin siirron tehtyään lähettää myös tekstiviestin että pankkisiirto tehty. Helpointa olisi kyllä tulla nykyaikaan ja käyttää Pivoa(Siirto), tai MobilePay:tä.
Jos ei maksua kuulu muistutuksesta huolimatta, rikosilmoitus ja helvettiin tuollaiset ”ystävät”
Ehkä vapun ja viikonlopun takia maksut ovat pankeissa ruuhkautuneet. Odota vielä viikonlopun yli, jos vain voit.
Missään nimessä sinä et ole selitysvelvollinen kenellekään, miksi tahdot maksun välittömösti.
Hoida asia lyhyesti, mutta asiallisesti tekstiviestillä. Älä vaan soita tai puhuu sut ympäri ja silloin voi hädissäsi kertoa vahingossa ankean taloudellisen tilanteesi.
Ihme ystävyys jos ei voi kysyä, että oletko jo maksanut ja jos ei ole, niin voisiko laittaa rahat tilille heti.
Eihän tässä nyt siitä ole kyse, että ap epäilisi ystävyyttä vaan siitä, että asiat on hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
On laitonta edes lähettää kuluttajalle laskua alle 7 vrk maksuajoilla
Maksuaika yksityisasiakkaille tulee olla 30vrk (kuluttajalaitakunnan suositus). Yrittäjän/firman ei ole velvollisuutta tarjota lainkaan laskuvaihtoehtoa, pelkkä käteisvaihtoehto riittää (vrt tori)
Mutta kerro mulle se kirppari mistä saat päivääkään maksuaikaa? Eihän tässä tapauksessa ole mistään muusta kysymys kuin kirpputorikaupasta.
Mitä hiton maksuaikaa?Eihän sellaista tuossa oltu sovittu.Silloin maksetaan heti kotona eikä pariviikon kuluttua.Ihme tyyppejä.Tuosta syystää myyn käteisellä tai etumaksulla...en muuten.
Ap, onko mahdollista että ystäväsikin on PA?
Ja odottelee jotain tukieuroja?
Niin maksuajasta ei sovittu yhtään mitään. Oma moka ap.
Tilille voi maksaa mutta maksun pitäisi näkyä tilillä niin sitten vasta saa ostetun tavaran.
En myy kavereille mitään vaan myyn Torissa.
Näin saan rahat varmasti.
Tosin myyn muuta kuin vaatteita.
Vaatteet menee kirpparille.
Kaverille sanon aina ettei ole mitään myytävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuosta saattaa ystävälle tulla vaikutelma että epäilet hänen rehellisyyttään jos alat noin nopeasti kysellä. Ei neljä päivää todellakaan ole pitkä aika, maksuajat on yleensä useita viikkoja muissakin laskuissa.
Miksi häpeät rahattomuutta, kyllä monille tulee aika ajoin tiukempia vaiheita vaikkei olisi mitenkään holtiton rahankäytössään?
Ai kun saat laskun kotiin tai e-laskuna niin maksupäivä parin päivän päästä? No ei todellakaan ole. Tai kerro mikä taho noin toimii? Eihän postikaan nykyään niin nopea ole. Lasku viipyy matkalla helposti viikonkin.
Kuluttajien välinen kauppa on vähän eri asia kuin laskulla ostaminen. Eivät nettikirppiskauppiaatkaan odottele muutamia viikkoja maksujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kuvaama tilanne on tuttu. Hyväkuntoisia vaatteita, kenkiä, leluja ja kirjoja olen myös myynyt, rahoja en vain koskaan saanut.
20 vuotta odottelin pariltakin ystävältä rahoja..
Mulle teki yksi kusipäinen ex-ystävä niin, että osti suoraan käteisellä aika ison määrän tyttäreni vaatteita. Oli rehellisenä tunnettu nainen, eli hyvä maineeltaan. Työssäkäyvä myös, eli mahikset maksaa kuitenkin.
Meni hieman aikaa, ja lainasi minulta täsmälleen saman pyöreän summan, kuin mitä vaatteista maksoi. Arvatkaa maksoiko takaisin? Eipä maksanut, vaan muutti mitään puhumatta kokonaan muualle, eikä edes hyvästejä sanonut.
Annoin olla, en ikinä niitä rahoja takaisin olisi saanut. Sinänsä nyt menetin vain vanhat vaatteet.
Minulla on paljonkin tälläisiä kokemuksia... Olen selkeästi sanonut _myyväni_ tavaroita, kaverit ovat siitä sitten innostuneet ja tulleet penkomaan, josko voisivat viedä välistä jotain ennen kirpparille roudaamista. Ottavat vaatteita ja muuta tavaraa minkä ottavat, eivät kuitenkaan ole tehneet elettäkään maksaakseen. Tai sitten ovat luvanneet maksaa tilille, mutta rahoja ei kuulu kuukausien päästäkään.
Toinen lukunsa on nämä rahan lainaajat jotka ”unohtavat” maksaa takaisin ja venyttävät takaisinmaksua ties millä verukkeella. Lopulta jättävät maksamatta, kun luulevat etten muista enää koko velkaa. Kyllä muistan. Tai lainataan tavaroita joita ei vuosienkaan jälkeen kuulu takaisin... Lainataan vaatteita kylässä käydessä, mutta ne lähtevätkin ”vahingossa” mukaan, etkä saa niitä koskaan takaisin.
Nykyään olen laittanut välit poikki kaikkiin edellä mainitsemiini tapauksiin. En vaan jaksa enää luottaa ihmisten lupauksiin. Silti silloin tällöin saan viestejä joissa kysellään voisinko lainata rahaa. No kuule en voi. Ei riittänyt sekään että muutin ulkomaille, rahaa yritetään silti vinkua lainaan vaikkei käytössä ole edes sama valuutta. ”Mitä kuuluu” kysytään vasta silloin kun pitäisi saada rahaa lainaan, tai halutaan hyötyä minusta jollakin muulla tapaa. Niin läpinäkyvää, ei ne kuulumiset oikeasti kiinnosta, eivät vaan kehtaa mennä heti ensimmäisessä lauseessa suoraan asiaan... Hävetkää ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kun saat laskun kotiin tai e-laskuna niin maksupäivä parin päivän päästä? No ei todellakaan ole. Tai kerro mikä taho noin toimii? Eihän postikaan nykyään niin nopea ole. Lasku viipyy matkalla helposti viikonkin.
Ymmärrätkö sinä, että ystävät eivät ole yrityksiä?
Ei tulisi mieleenkään epäillä varkaaksi kun vasta 4 päivää kulunut.
Tosin yleensä ne epäilee jotka itsekin toimii epärehellisesti tilaisuuden tullen.