Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myin rahapulassa lasten vaatteita, ystävä jätti maksamatta...

Vierailija
04.05.2019 |

Miten kehtaan ottaa puheeksi, häpeän rahattomuuttani?!

Myin vauvan vaatepaketin 25€ hintaan. Ystäväni tuli hakemaan. Annoin vaatepaketin ja ilmoitti lopuksi maksavansa tililleni.

Petyin pahasti, kun piti päästä sillä rahasummalla ruokakauppaan... Päästin ystävän lähtemään vaatekassin kanssa... Tilinumeroni annoin hänelle.
Nyt on tapauksesta neljä päivää jo.

Onko teille käynyt näin, että ostaja on sanonut maksavansa tilille kun on tullut hakemaan tuotteita?

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin vähän hämmästyttää että on tuollaisia ystävyyssuhteita. Yleensä ystävyyssuhteeseen kuuluu että asioista voi puhua suoraan eikä aleta heti vihjailla varkaaksi tms. jos lainaa tms. ei ole neljässä(!) päivässä maksettu. Omalta kohdaltani varmaan alkaisin ihmetellä joskus kuukauden päästä, että onko ystävä unohtanut maksun, varkaaksi en kuvittelisi.

Vierailija
42/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan näitä ystäville annettuja tai myytyjä vaatteita. Joko eivät maksa tai jos annan ilmaiseksi niin rohmuavat valikoimasta ja pitävät itse kirpparin. Ihmiset on niin outoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kannattaa ihan rehellisesti sanoa, että sulla on nyt vähän tiukempi tilanne taloudellisesti ettet vaikuta ahneelta tai tylyltä. Muutenhan 4 päivän maksuaika ei todellakaan ole erityisen pitkä.

Kyl mun mielestä tuollaiset pitää maksaa heti eikä millään kuukauden maksuajalla

4 päivää ei ole edes yhtä viikkoa. Kavereiden kesken harvoin on tuollaista heti-vaatimusta. Ystävä ei taatusti ole tullut ajatelleeksi että ap elää suunnilleen nälässä rahanpuutteen vuoksi.

Kyllä kavereiden kesken tuollaiset ostokset maksetaan heti. Mobile pay tms ja homma on valmis.

Vierailija
44/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse todellakin hoidan maksut ystäville heti. Ja ei mee nykyään montaa päivää että rahat näkyy tilillä.

Vierailija
45/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydät vaatteet takaisin, jos ei rahoja tule. 

Kysy rahojen perään muiden ihmisten kuullen. Moni on tällä konstilla suostunut maksamaan lainansa. Jatkossa kun teet kauppoja, et anna tavaraa ennen kuin olet saanut rahat. Ota opiksesi.

No onpa tosiaan hyvä ystävyyssuhde jos noin pitää toimia... Mitä jos ihan vaan kertoisi että tarvitsee rahat nopeasti, eikä alkaisi vihjailla varkaaksi muiden kuullen?  Neljä päivää ei taatusi ole mikään osoitus siitä että ystävä on jotenkin vilpillinen. Ei meidänkään ystäväpiireissä koskaan noin kiireisiä olla jonkun parinkympin vuoksi.

Vierailija
46/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä tässä on nyt just se ongelma, että ostaja on ystävä eikä joku tuntematon fb-kirppikseltä tms. Ystäväpiireissä ei yleensä olla noin hätäisiä, kun ystävyyteen yleensä kuuluu myös luottamusta. Minäkin lainasin taannoin kaverille rahaa kun hänen maksukortissaan oli joku ongelma, hän maksoi takaisin 2 viikon päästä. En todellakaan ollut ehtinyt edes kaivata rahoja.

On ihan eri asia lainata. Silloinhan oletus on, että henkilö tarvitsee rahaa ja maksaa takaisin, kun saa rahaa, esim. tilipäivänä. Kun ostaa kaverilta jotain, minusta oletus on, että maksaa heti, jos mistään maksuajasta ei ole sovittu.

Vierailija
47/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kannattaa ihan rehellisesti sanoa, että sulla on nyt vähän tiukempi tilanne taloudellisesti ettet vaikuta ahneelta tai tylyltä. Muutenhan 4 päivän maksuaika ei todellakaan ole erityisen pitkä.

Kyl mun mielestä tuollaiset pitää maksaa heti eikä millään kuukauden maksuajalla

4 päivää ei ole edes yhtä viikkoa. Kavereiden kesken harvoin on tuollaista heti-vaatimusta. Ystävä ei taatusti ole tullut ajatelleeksi että ap elää suunnilleen nälässä rahanpuutteen vuoksi.

Kyllä kavereiden kesken tuollaiset ostokset maksetaan heti. Mobile pay tms ja homma on valmis.

Jotkut satunnaiset kaverit ehkä joo. Mutta ap puhuu ystävästä, jolloin oletan että on syvempi luottamusssuhde kyseessä. Itse en, eikä ystävätkään, vaadi rahoja samantien. Maksetaan yleensä kun seuraavan kerran nähdään. Toki jos jolla on rahaongelma niin sitten eri juttu, mutta ei kukaan ajatustenlukija ole.

Vierailija
48/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin vähän hämmästyttää että on tuollaisia ystävyyssuhteita. Yleensä ystävyyssuhteeseen kuuluu että asioista voi puhua suoraan eikä aleta heti vihjailla varkaaksi tms. jos lainaa tms. ei ole neljässä(!) päivässä maksettu. Omalta kohdaltani varmaan alkaisin ihmetellä joskus kuukauden päästä, että onko ystävä unohtanut maksun, varkaaksi en kuvittelisi.

Eihän ap tässä ystävää varkaaksi epäillytkään, vaan mietti kuinka voisi pyytää rahojen nopeaa maksua, kun ystävä ei ilmeisesti ymmärtänyt, että rahoille olisi tarvetta heti eikä kuukauden päästä.

Siirto pankkien välillä voi tosiaan kestää. Itse odottaisin, jos mahdollista, maanantaihin ja jos silloin ei näy rahat tilillä, laittaisin viestiä, että onkohan maksanut ja voisiko tehdä sen mahdollisimman pikaisesti, kun rahalle olisi tarvetta.

Vierailija
49/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä tässä on nyt just se ongelma, että ostaja on ystävä eikä joku tuntematon fb-kirppikseltä tms. Ystäväpiireissä ei yleensä olla noin hätäisiä, kun ystävyyteen yleensä kuuluu myös luottamusta. Minäkin lainasin taannoin kaverille rahaa kun hänen maksukortissaan oli joku ongelma, hän maksoi takaisin 2 viikon päästä. En todellakaan ollut ehtinyt edes kaivata rahoja.

On ihan eri asia lainata. Silloinhan oletus on, että henkilö tarvitsee rahaa ja maksaa takaisin, kun saa rahaa, esim. tilipäivänä. Kun ostaa kaverilta jotain, minusta oletus on, että maksaa heti, jos mistään maksuajasta ei ole sovittu.

Tyypillisiä lainoja ystävien kesken on sellaiset, että tarvitsee syystä tai toisesta käteistä, eikä niinkään ole kyse rahapulasta.

Vierailija
50/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota yhteenkään kaveriin. Yksi haluaa aina konsertteihin kanssani ja minun pitää tilata liput, mutta hän maksaa vain sen lipun ja minä toimituskulut.

En suostu enää.

Vierailija
51/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tulee vaan mieleen, että termi "ystävä" varmaan tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa. Ei mulla ole ystäviä joita alkaisin epäillä varkaaksi jos maksu viipyy neljä päivää... Joskus on jollain maksu viipynyt, mutta kyse ollut esim. ihan vilpittömästi unohduksesta. En todellakaan pitäisi ystäviä. joita pitää tuolla tapaa epäillä.

Vierailija
52/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se odottaa, että vaatteet käyvät lapsille pieniksi ja tulee sitten palauttamaan ne. "Kun mä en oikeestaan tarvitsekaan näitä, niin ihan turhaa mun maksaa, kun sä voit myydä ne uudelleen, kun nämä ovat pieniäkin"...

Onpa outoa, ottaa vaan kassin eikä edes kysy milloin maksu pitää hoitaa. Itse ainakin maksan välittömästi tai sovin erä- tai maksupäivän.

Kummallista on meno muutenkin nykyään; vitonen ja jopa kymppikin on vaan sellainen pikkuraha mitä ei ole tarkoituskaan maksaa, vaikka lainaksi se pyydetäänkin.

Lainasin kerran ystävälle omia vaatteitani illanviettoon. Puhtaat ja silitetyt vei, mutta muovikassissa ryppyiset sain takaisin. Vaikka oli kai ne pessyt, haisivat silti tupakalle. Että tällaista kunnioitusta.

Vierailija
53/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä riippuu iästä/yhteiskuntaluokasta? Minä ja ystäväni ollaan keskituloisia nelikymppisiä. Ei tosiaan kukaan varmasti epäile vilpistä jos joku 25 euron maksu kestäisi päiviä, ei vielä edes viikkojenkaan jälkeen. Tuntuu hämmentävältä lukea että joku oikeasti ehdottaa että pitää jo muiden kuullen vihjailla varkaudesta...

Vierailija
54/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mua ärsyttää ap:n puolesta. Mulla on tuollainen kaveri joka ”unohtaa” sille lainatut rahat eikä takaisinmaksua koskaan kuulu. Ihan naurettavaa pistää muistamattomuuden piikkiin, miten voi unohtaa että on toiselle rahaa auki?

Vierailija
55/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä riippuu iästä/yhteiskuntaluokasta? Minä ja ystäväni ollaan keskituloisia nelikymppisiä. Ei tosiaan kukaan varmasti epäile vilpistä jos joku 25 euron maksu kestäisi päiviä, ei vielä edes viikkojenkaan jälkeen. Tuntuu hämmentävältä lukea että joku oikeasti ehdottaa että pitää jo muiden kuullen vihjailla varkaudesta...

Usko vaan. Sitä on paljon porukkaa, joiden kanssa ei kannata ryhtyä kaupoille tai lainata rahaa, vaikka kuinka ollaan ystäviä. Köyhyys tekee outoja ihmisten moraalille ja muiden hyväksikäytölle.

Vierailija
56/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi on joko pummi tai sitten ei ole jaksanut käydä nettipankissa, kun ei tajua sinulla olevan asialle kiire. Itse olen suurpiirteinen, en muista helposti lainaamianikaan summia, kun rahaa on aina ollut mukavasti. En ole rikas, mutta parikymppiä sinne tai tänne. Ja joskus en vaan jaksa vaikka maksaa laskua, koska en jaksa kaivaa tunnuslukulistaa esille ja istua koneelle sen takia. Mutta tässä tapauksessa laita kaverille viesti, että tarvisit rahat. Ei siinä ole mitään noloa, hänhän sen on unohtanut hoitaa. Hänellehän se on noloa.

Vierailija
57/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää seuraavilla kerroilla myydessäsi painottaa, että tarvitset rahat heti. Eikä ole noloa kysellä perään, omiasihan kyselet.

Vierailija
58/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. 20 Euroa ei ollut merkittävä summa sitten opiskeluaikojen. Jos unohtaisin maksaa kaverille 20 Euroa, niin tuntuisi oudolta, jos vihjailisi varkaudesta. Toisaalta eipä ole ystäväpiirissä ihmisiä, joille 20 Euroa olisi niin merkittävä summa, että epäilisivät toista sen takia varkaaksi. Mutta toivoisin kyllä, että muistuttaisi asiasta, jos olen unohtanut. Pyytäisin anteeksi ja maksaisin heti. Silti en epäilisi hetkeäkään, että toinen on epäillyt minua varkaaksi vaan luottaisin, että tietää vain asian unohtuneen.

Vierailija
59/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut satunnaiset kaverit ehkä joo. Mutta ap puhuu ystävästä, jolloin oletan että on syvempi luottamusssuhde kyseessä. Itse en, eikä ystävätkään, vaadi rahoja samantien. Maksetaan yleensä kun seuraavan kerran nähdään. Toki jos jolla on rahaongelma niin sitten eri juttu, mutta ei kukaan ajatustenlukija ole.

Kun on sovittu, että maksaa tilille, niin miksi se pitäisi maksaa, kun seuraavan kerran nähdään? Minä makselen laskuni verkkopankissa ihan itsekseni.

Vierailija
60/178 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa mobiili pankki käyttöön, ei tarvitse avainlukuja kun aktivoit mobiiliavaimen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan