Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KOKEILU TOI PETTYMYKSEN: Nuorten koulupäivän alkua myöhästettiin klo 9:ään. Nyt nuoret menevät tunnin myöhemmin nukkumaan. Aamulla väsyttää ihan järkyttävästi.

Kello 8 on paras
02.05.2019 |

Valvottavat samalla muutakin perhettä puoleen yöhön.

Tämän vuoden aikana on nähty, että koulupäivän aloittaminen vasta kello 9 ei tuo mitään hyötyä - päinvastoin.

Meidän perheessä on saatu parempia tuloksia potkimalla sohvalla lojuva nuoriso liikkumaan ulos ja kieltämällä sokerin yliannostus. Kyllä uni tulee illalla, kun päivällä on tehnyt muuta kuin vain vetelehtinyt. Nuoret itsekin tykkäävät, kun ovat skarpimpia ja siksi on kiva lähteä harrastamaan liikuntaa.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mene aikaisemmin nukkumaan"

Sitä on nyt testattu aika monta vuotta. Mitä muita hyviä ehdotuksia tulisi? Aamulla on aivan sairaan väsynyt olo, vaikka nukkumaan menisi kello 21.00. Unta on helppo saada, mutta vaikka nukkuisi kuinka hyvin, niin koko aamu menee täysin koomassa. Olen paljon pirteämpi koko päivän, jos saisin mennä nukkumaan klo 00.00 ja heräämään klo 9.00. 

Väsymyksesi johtuu väärästä unirytmistä ja se korjaantuu ajan kanssa pitämällä se uusi rytmi jatkuvasti ja pitkään. Jetlagiksi tuota kutsutaan.

Laitat sinivalot pois illalla ja yöksi kunnolliset verhot.

Vierailija
42/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voittehan kouluun mennä klo 9, mutta työelämässä voikin kirpaista kun mennään jo klo 8 xD

Ei pelkästään voi vaan kirpaisee niin että tuntuu puremalta. Mä sanoin monta kertaa etten ole ajokunnossa niin aikaisin. Ensin puhallutti mua ja laittoi sitten huumetesteihin. Mitään ei tietenkään näkynyt kun ei se ajokunnon puute johtunut niistä vaan väsymyksestä. Niinhän siinä kävi lopulta että peltiä meni ryttyyn. Onneksi kenellekkään ihmiselle ei käynyt mitenkään.

Se on kummallista että väsymysen takia ei saa saikkua tai eläkettä. Kuka on muka hereillä jo aamu 8?

Mene aikaisemmin nukkumaan, niin sillä siitä selviää. Ja jos sun rytmiäsi sotkee auringonvalo, niin hankit pimennysverhot. Ei siihen montaa päivää mene, että muutat rytmiäsi.

Voi sitä mennä aikaisemmin nukkumaan mutta uni ei tule aikaisemmin kuin lääkkeillä. Niitäkin on kokeiltu ja sitten nukuin vain monta tuntia enemmän. Kuukauden kokeilu niin nukuin iltakasista aamu seitsämään ja olin ihan yhtä väsynyt aamuisin. On tutkittu kaikenmailman arvot ja ne on ok.  Minkä sille voi että aamulla väsyttää.

Jos sä pistät herätyskellon soimaan 05:00, niin mitä tapahtuu seuraavana yönä? Menet ihan yhtä myöhään nukkumaan vai tulee väsy ja uni aiemmin? Veikkaan jälkimmäistä.

Vai luuletko, että sitten vaan jätät nukkumatta ja elät väsyneenä, ilman että uni tulee koskaan yhtään sen aiemmin? Enpä usko.

Yritä nyt miettiä tilannetta vaikka siltä kantilta, että muuttaisit Australiaan. Siellähän sä sun kuvitelmiesi mukaan voisit elää normaalia elämää, koska uni tulisi aiemmin.

Ei sulle vaikuta sanoa kun olet jumittunut noihin omiin käsityksiisi. Et todellakaan haluaisi kokea miltä tuntuu yrittää elää näin väsyneenä. Kokeilun jälkeen lääkäri totesi ettei unilääkkeistä ole minulle hyötyä. Ne kun ei oikeasti anna unta vaan vievät tajun pois. Sitten kun lääkkeen vaikutus loppuu nukun ns. oikeaa unta. Siksi niiden kanssa nukuin ihan älyttömän paljon. 

Kyllä mä saan itseni ylös aikaisin jos on pakko. Sitä vaan olen sillain puoliksi hereillä ja vaikutan jopa humalaiselta. Tästä on ollut vaikka minkälaista haittaa vuosien aikana. Sehän olisi niin helppoa jos nuo sun keinot oikeasti toimisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä tajuu noita liian aikasee inisiöitä.

Mä nousen joka aamu klo 5.15 ja olen jo kuudelta matakalla töihin..

Olisi luksusta jos saisi joku arkiaamu nukkua edes klo 7 saakka.

T. M25

Perehdy aiheeseen liittyvään tutkimukseen, ennenkuin aloitat ininän. Teinit on eri juttu kuin aikuiset.

Kerro toki lisää.

Ihminenhän ottaa vuorokausirytminsä valoisuudesta. Eri puolilla maailmaa ja eri vuodenaikoihin valoisa ajankohta vaihtelee useilla tunneilla. Tällöin ei millään "teinit valvovat pidempään kuin muu väestö" -erolla saada aikaiseksi mitään ongelmaa siihen, että kaikilla olisi sama rytmi. Varsinkin kun pimeysverhot ja moderni sisävalaistus on keksitty.

Jotenkin käsittämätöntä, että edes moni asiaa tutkiva ihminen ei tätä tajua.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-on-todellinen-syy-siihen-miksi…

Vierailija
44/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni prosentti ihmisistä on OIKEASTI iltavirkkuja. Se heille suotakoon. Tämä ei kuitenkaan koske niita tuhansia ja tuhansia yläasteikäisiä ja lukiolaisia. Onhan se nyt päivänselvää, että jos teinin annetaan nukkua tunnin pidempään, niin totta hitossa hän valvoo illalla sen tunnin pidempään! Ei se muuta sitä ongelmaa mihinkään. Annetaanko vielä siten tunti lisää? Kymmeneksi kouluun? Ne teinit ovat AINA yhtä väsyneitä, vaikka niille annettaisiin miten paljon aamulla aikaa.  :D 

Valitettavasti tämä yhteiskunta ei toimi nuorten nukkumarytmin mukaan.... 

Vierailija
45/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään uutta auringon alla! Olen vuosikausia perustellut koulupäivän aloittamisen myöhästämisen typeryyttä juurikin tuolla ap:n kertomalla asialla.

Tosiasia on, että iltavirkku on samoilla tuntimäärällä virkeämpi, jos voi herätä myöhään, vaikka esim 03-09, kuin vaikka 12-06.

Vierailija
46/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni prosentti ihmisistä on OIKEASTI iltavirkkuja. Se heille suotakoon. Tämä ei kuitenkaan koske niita tuhansia ja tuhansia yläasteikäisiä ja lukiolaisia. Onhan se nyt päivänselvää, että jos teinin annetaan nukkua tunnin pidempään, niin totta hitossa hän valvoo illalla sen tunnin pidempään! Ei se muuta sitä ongelmaa mihinkään. Annetaanko vielä siten tunti lisää? Kymmeneksi kouluun? Ne teinit ovat AINA yhtä väsyneitä, vaikka niille annettaisiin miten paljon aamulla aikaa.  :D 

Valitettavasti tämä yhteiskunta ei toimi nuorten nukkumarytmin mukaan.... 

Teinit on käytännössä kaikki iltavirkkuja.

Vierailija
47/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten aivottomat ovat vaatimassa Moskovan aikaa Suomeen!

Vierailija
48/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei ylläri.

T.kahden teinin äiti.

P.s. ne teinit menevät arkisin klo 22 nukkumaan ja jaksavat herätä kasiin kouluun.

Vierailija
49/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mene aikaisemmin nukkumaan"

Sitä on nyt testattu aika monta vuotta. Mitä muita hyviä ehdotuksia tulisi? Aamulla on aivan sairaan väsynyt olo, vaikka nukkumaan menisi kello 21.00. Unta on helppo saada, mutta vaikka nukkuisi kuinka hyvin, niin koko aamu menee täysin koomassa. Olen paljon pirteämpi koko päivän, jos saisin mennä nukkumaan klo 00.00 ja heräämään klo 9.00. 

Väsymyksesi johtuu väärästä unirytmistä ja se korjaantuu ajan kanssa pitämällä se uusi rytmi jatkuvasti ja pitkään. Jetlagiksi tuota kutsutaan.

Laitat sinivalot pois illalla ja yöksi kunnolliset verhot.

Kuinka monta vuotta pitää odotella, että unirytmi korjaantuu? Oon ymmärtänyt, että vanhukset eivät yleensä saa enää myöhään nukuttua aamuisin, joten silloin ehkä asia korjaantuu. Tosin silloin ei töihin tarvitse enää herätäkkään.

Makuuhuone on täysin pimeä ja luen kirjaa ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
50/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voittehan kouluun mennä klo 9, mutta työelämässä voikin kirpaista kun mennään jo klo 8 xD

Ei pelkästään voi vaan kirpaisee niin että tuntuu puremalta. Mä sanoin monta kertaa etten ole ajokunnossa niin aikaisin. Ensin puhallutti mua ja laittoi sitten huumetesteihin. Mitään ei tietenkään näkynyt kun ei se ajokunnon puute johtunut niistä vaan väsymyksestä. Niinhän siinä kävi lopulta että peltiä meni ryttyyn. Onneksi kenellekkään ihmiselle ei käynyt mitenkään.

Se on kummallista että väsymysen takia ei saa saikkua tai eläkettä. Kuka on muka hereillä jo aamu 8?

Mene aikaisemmin nukkumaan, niin sillä siitä selviää. Ja jos sun rytmiäsi sotkee auringonvalo, niin hankit pimennysverhot. Ei siihen montaa päivää mene, että muutat rytmiäsi.

Voi sitä mennä aikaisemmin nukkumaan mutta uni ei tule aikaisemmin kuin lääkkeillä. Niitäkin on kokeiltu ja sitten nukuin vain monta tuntia enemmän. Kuukauden kokeilu niin nukuin iltakasista aamu seitsämään ja olin ihan yhtä väsynyt aamuisin. On tutkittu kaikenmailman arvot ja ne on ok.  Minkä sille voi että aamulla väsyttää.

Jos sä pistät herätyskellon soimaan 05:00, niin mitä tapahtuu seuraavana yönä? Menet ihan yhtä myöhään nukkumaan vai tulee väsy ja uni aiemmin? Veikkaan jälkimmäistä.

Vai luuletko, että sitten vaan jätät nukkumatta ja elät väsyneenä, ilman että uni tulee koskaan yhtään sen aiemmin? Enpä usko.

Yritä nyt miettiä tilannetta vaikka siltä kantilta, että muuttaisit Australiaan. Siellähän sä sun kuvitelmiesi mukaan voisit elää normaalia elämää, koska uni tulisi aiemmin.

Ei sulle vaikuta sanoa kun olet jumittunut noihin omiin käsityksiisi. Et todellakaan haluaisi kokea miltä tuntuu yrittää elää näin väsyneenä. Kokeilun jälkeen lääkäri totesi ettei unilääkkeistä ole minulle hyötyä. Ne kun ei oikeasti anna unta vaan vievät tajun pois. Sitten kun lääkkeen vaikutus loppuu nukun ns. oikeaa unta. Siksi niiden kanssa nukuin ihan älyttömän paljon. 

Kyllä mä saan itseni ylös aikaisin jos on pakko. Sitä vaan olen sillain puoliksi hereillä ja vaikutan jopa humalaiselta. Tästä on ollut vaikka minkälaista haittaa vuosien aikana. Sehän olisi niin helppoa jos nuo sun keinot oikeasti toimisi.

Ei tietenkään vaikuta sanoa, kun ei ole mitään sellaista vaihtoehtoa olemassa, jossa sun elimistösi osaisi pysyä jossain täsmällisessä rytmissä, kun ei siihen kykene yhdenkään muun eliön elimistö. Elimistöllä on kello, mutta se ei ole mikään atomikello.

Sä et taatusti ole koskaan kokeillut olla esimerkiksi kahta viikkoa normaalissa rytmissä ja pitänyt sitä rytmiä säätelemällä kokemaasi valoisuutta. Se, että puhut nukahtamisvaikeuksista, kertoo vain siitä, että sulla on ollut ongelmia siirtyä siihen toisenlaiseen rytmiin, ei siitä, ettet saisi sitä pidettyä. Ja siirtyminenhän sulla hoituu samalla tavalla kuin kaikilla muillakin, eli alat heräämään aikaisemmin ja pidät huolen koko vuorokauden valaistuksesta.

Vierailija
51/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. M25

Perehdy aiheeseen liittyvään tutkimukseen, ennenkuin aloitat ininän. Teinit on eri juttu kuin aikuiset.

Kerro toki lisää.

Ihminenhän ottaa vuorokausirytminsä valoisuudesta. Eri puolilla maailmaa ja eri vuodenaikoihin valoisa ajankohta vaihtelee useilla tunneilla. Tällöin ei millään "teinit valvovat pidempään kuin muu väestö" -erolla saada aikaiseksi mitään ongelmaa siihen, että kaikilla olisi sama rytmi. Varsinkin kun pimeysverhot ja moderni sisävalaistus on keksitty.

Eli siis teinien aivot aloittavat melatoniinin tuotannon vasta 23.00 paikkeilla ja se kestää noin 08.00 asti. Siinä syy. Aikuisilla ja lapsilla eri juttu.

Vierailija
52/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä vääntöä siitä, että nuorten annetaan nukkua. Kateellisiako olette?

Vierailija
53/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä. Meidän koko perhe on illanvirkkuja ja aamulla väsyttää aina. Teinin koulu alkaa onneksi vasta ysiltä joka aamu, niin saa nukkua noin varttia yli kahdeksaan. 

Teineillä on luontaista uniajan siirtyminen myöhempään illasta, joten hyvä, että aamulla saa nukkua pidempään.  Vanhempien tehtävä on huolehtia, ettei teini valvo kuitenkaan liian myöhään ja että unta tulee riittävästi.  Sikstoiseen ihan höpöä puhua jostain kesäajan hankaluudesta. Kun kellot on muutettu, niin aletaan elämään sitä aikaa, eikä mitään kuviteltua aikaa. As simple is that.

Sitten taas, kun teiniajat ovat ohi, niin nuori aikuinen alkaa mennä vähän aikaisemmin nukkumaan ja kerkeää hyvin aamulla töihin, jos sattuu olemaan töissä, mihin pitää singota aikaisin aamulla.

Vierailija
54/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. M25

Kerro toki lisää.

Eli siis teinien aivot aloittavat melatoniinin tuotannon vasta 23.00 paikkeilla ja se kestää noin 08.00 asti. Siinä syy. Aikuisilla ja lapsilla eri juttu.

Aivot eivät katso kelloa. Meillä kellon ollessa 23:00 se on muissa maissa jotain aivan muuta. Samoin se kellonaika vaihtuu kummasti heti kun siirrytään kesä- tai talviaikaan.

Aivot havainnoivat valoa. Tämä pitäisi olla ihan jokaisen tiedossa. Ei kelloa, vaan valoa.

Valo korreloikin sitten valtavasti kellon kanssa, mutta se ei todellakaan mene käsi kädessä, kuten jokainen ymmärtää jo pelkästään kesä- ja talviajan olemassaolosta:

Aurinko laskee tänään Helsingissä klo 21:20.

Kuukausi sitten se laski 20:06.

Kaksi kuukautta sitten se laski 17:49.

Kuukauden päästä se laskee vasta 22:30.

Siten nämä "melatoniinia erittyy vasta 23:00 ja just silloin" -sekoilut voi jättää täysin omaan arvoonsa. Jos luonnonvalosta huolimatta on olemassa jokin klo 23 nukahtamiseen tähtäävä rytmi, niin se on täysin keinotekoinen, kodin ja yhteiskunnan aiheuttama ilmiö. Silloin siihen voi myös vaikuttaa vaikuttamalla yhteiskuntaan. Ja ei, koulujen alkamisen siirtäminen ei ole toivottu vaikutus, koska se vain ajaa nukahtamisen pidemmälle, kunnes ollaan jälleen samassa ongelmatilanteessa.

Jos ja kun valo on ongelma, niin se korjataan pimennysverhoilla. Lisäksi toki silläkin, että kännykkä, läppäri, telkkari sekä kattovalo eivät saa säteillä sinistä aallonpituutta. Harmi vain, että yhteiskunta ei tätä tunnu ymmärtävän.

Vierailija
55/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini kehuu olevansa "iltavirkku". No hänenkin tapauksessa iltavirkkuus on vain iltasyöpöttelyä ja energiajuomia. Aamulla väsyttää ja siksi tankkaa koko päivän sokeria ja kofeiinia. Illalla kroppa on ylikierroksilla ja kierre jatkuu.

Vierailija
56/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihäiriöisenä voin sanoa, että se on ihan totta, että uuden unirytmin kanssa saa kamppailla pitkään ennen kuin se alkaa toimia. Minä esim sain heräillä ja mennä nukkumaan puoli vuotta, ennen kuin se alkoi vaikuttaa. ennen nukkumaanmenoa myös pitää tehdä kaikki asiat, eikä aina jättää seuraavalle päivälle, koska kaikki tekemättömät asiat pyörivät mielessä ja vaikeuttavat nukkumista. Ei myöskään kännyköitä/telkkaria/tietokonetta sängyssä tai mielellään tuntia ennen nukkumista. 

Vierailija
57/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kirpaise ollenkaan, kun on liukuva työaika, ja saan mennä kello kymmeneen, jos niin haluan.  Ärsyttää vaan laiskat aikaiseen aamuun (liukuma alkaa klo 7) tulevat, jotka alkavat jo siinä keskipäivän paikkeilla nuokkua ja suunnitella kotiinlähtöä. Ja kamala vinkuna, jos pitää välillä jäädä kokoukseen, joka jatkuu klo 17 tai 18 saakka. Kiire olisi kotiin vaan, vaikka on hyvin tiedossa, että kaikki yhteiskokoukset on pakko hoita klo 15 jälkeen, koska asiakaspalvelu on auki siihen saakka.

Vierailija
58/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. M25

Se on valintojen maailma. Vaihda sinäkin yötöihin, itse menen aikaisimmillaan klo 20 töihin (poislukien poikkeuspäivät) ja kotiin pääsen siinä 4-6 välillä riippuen siitä millainen vuoro on ollut. Helppoa ja kivaa eikä tarvitse herätä ennen sianpieremää!

Vierailija
59/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään vaikuta sanoa, kun ei ole mitään sellaista vaihtoehtoa olemassa, jossa sun elimistösi osaisi pysyä jossain täsmällisessä rytmissä, kun ei siihen kykene yhdenkään muun eliön elimistö. Elimistöllä on kello, mutta se ei ole mikään atomikello.

Sä et taatusti ole koskaan kokeillut olla esimerkiksi kahta viikkoa normaalissa rytmissä ja pitänyt sitä rytmiä säätelemällä kokemaasi valoisuutta. Se, että puhut nukahtamisvaikeuksista, kertoo vain siitä, että sulla on ollut ongelmia siirtyä siihen toisenlaiseen rytmiin, ei siitä, ettet saisi sitä pidettyä. Ja siirtyminenhän sulla hoituu samalla tavalla kuin kaikilla muillakin, eli alat heräämään aikaisemmin ja pidät huolen koko vuorokauden valaistuksesta.

Lähes kaksi vuotta kello soi joka arkiaamu seitsämältä. Siinä ajassa en siihen tottunut. Kouluaikana tilanne ei ollut ihan niin paha. Väsytti kyllä sillonkin mutta nuorena jaksoi paremmin. Makuuhuoneessa on sellaiset verhot että sen saa pimeäksi vaikka keskellä päivää. 

Kun saan nukkua esim. 9 asti aamulla niin ei mitään ongelmia. Sitä en ymmärrä itsekkään mikä on niin vaikeaa herätä muutama tunti aikaisemmin? Se vain on niin eikä siihen löydy mitään järkevää syytä. 

Vierailija
60/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihmeen kokeilu ja missä? Ei ainakaan valtakunnallinen.