Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KOKEILU TOI PETTYMYKSEN: Nuorten koulupäivän alkua myöhästettiin klo 9:ään. Nyt nuoret menevät tunnin myöhemmin nukkumaan. Aamulla väsyttää ihan järkyttävästi.

Kello 8 on paras
02.05.2019 |

Valvottavat samalla muutakin perhettä puoleen yöhön.

Tämän vuoden aikana on nähty, että koulupäivän aloittaminen vasta kello 9 ei tuo mitään hyötyä - päinvastoin.

Meidän perheessä on saatu parempia tuloksia potkimalla sohvalla lojuva nuoriso liikkumaan ulos ja kieltämällä sokerin yliannostus. Kyllä uni tulee illalla, kun päivällä on tehnyt muuta kuin vain vetelehtinyt. Nuoret itsekin tykkäävät, kun ovat skarpimpia ja siksi on kiva lähteä harrastamaan liikuntaa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen äärimmäisen iltavirkku. Valoisuus ei vaikuta asiaan yhtään mitään. Sähköttömällä mökilläkin menen 3-4 aikaan aamuyöstä nukkumaan, enkä saa ennen nukuttua.

99 % näistä "en saa unta" kuvitelmista johtuu vain siitä, ettet edes ole yrittänyt muuttaa rytmiäsi. Montako viikko siellä mökilläsi olet kokeillut rytmiäsi muuttaa, esim. nukkumalla vain muutaman tunnin yöunia, jotta uni tulisi vaikka klo 21?

Meinaatko, että jos muutat Australiaan, niin vasta siellä saisit unta sopivasti klo 21 illalla?

Vierailija
22/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä tajuu noita liian aikasee inisiöitä.

Mä nousen joka aamu klo 5.15 ja olen jo kuudelta matakalla töihin..

Olisi luksusta jos saisi joku arkiaamu nukkua edes klo 7 saakka.

T. M25

Kaikki ei elä tuollaista iköloppujen papparaisten vuorokausirytmiä.

Minä ainakin tykkään nukkua aamulla pitkään. T. Toinen 25v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuminen on parasta. Jos voisin niin nukkuisin 20 tuntia vuorokaudessa. Hereillä ollessa alkaa vain aina vtuttaa.

Vierailija
24/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli paremmin kirjoitti:

Ennen nuoret oppivat heräämään aamulla, koska silloin vielä käytiin kesätöissä ja työpäivä alkoi kello 7. Ruokakin oli erilaista ja iltanapostelua ei harrastettu.

Muistan kuinka armeijan alokaskaudella oli pari luuseria, joille klo 6 oli lähes ylitsepääsemätön aika herätä. :D Oppivat kyllä muutamassa viikossa.

Harrastitko seksiä noiden unikekojen kanssa?

Vierailija
25/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on kokeiltu ja missä on nämä tulokset julkaistu?

Kokeilu tehtiin apn lapokansiossa ja tulokset julkaistiin apn näppikselle aamulla klo 07:00.

Vierailija
26/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. M25

Mikä on inisiö?

Vierailija
27/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan kouluun mennä klo 9, mutta työelämässä voikin kirpaista kun mennään jo klo 8 xD

Vierailija
28/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voittehan kouluun mennä klo 9, mutta työelämässä voikin kirpaista kun mennään jo klo 8 xD

Ei pelkästään voi vaan kirpaisee niin että tuntuu puremalta. Mä sanoin monta kertaa etten ole ajokunnossa niin aikaisin. Ensin puhallutti mua ja laittoi sitten huumetesteihin. Mitään ei tietenkään näkynyt kun ei se ajokunnon puute johtunut niistä vaan väsymyksestä. Niinhän siinä kävi lopulta että peltiä meni ryttyyn. Onneksi kenellekkään ihmiselle ei käynyt mitenkään.

Se on kummallista että väsymysen takia ei saa saikkua tai eläkettä. Kuka on muka hereillä jo aamu 8?

Vierailija
29/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään voi vaan kirpaisee niin että tuntuu puremalta. Mä sanoin monta kertaa etten ole ajokunnossa niin aikaisin. Ensin puhallutti mua ja laittoi sitten huumetesteihin. Mitään ei tietenkään näkynyt kun ei se ajokunnon puute johtunut niistä vaan väsymyksestä. Niinhän siinä kävi lopulta että peltiä meni ryttyyn. Onneksi kenellekkään ihmiselle ei käynyt mitenkään.

Se on kummallista että väsymysen takia ei saa saikkua tai eläkettä. Kuka on muka hereillä jo aamu 8?

Mene aikaisemmin nukkumaan, niin sillä siitä selviää. Ja jos sun rytmiäsi sotkee auringonvalo, niin hankit pimennysverhot. Ei siihen montaa päivää mene, että muutat rytmiäsi.

Vierailija
30/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene aikaisemmin nukkumaan, niin sillä siitä selviää. Ja jos sun rytmiäsi sotkee auringonvalo, niin hankit pimennysverhot. Ei siihen montaa päivää mene, että muutat rytmiäsi.

Voi sitä mennä aikaisemmin nukkumaan mutta uni ei tule aikaisemmin kuin lääkkeillä. Niitäkin on kokeiltu ja sitten nukuin vain monta tuntia enemmän. Kuukauden kokeilu niin nukuin iltakasista aamu seitsämään ja olin ihan yhtä väsynyt aamuisin. On tutkittu kaikenmailman arvot ja ne on ok.  Minkä sille voi että aamulla väsyttää.

Vierailija
31/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen äärimmäisen iltavirkku. Valoisuus ei vaikuta asiaan yhtään mitään. Sähköttömällä mökilläkin menen 3-4 aikaan aamuyöstä nukkumaan, enkä saa ennen nukuttua.

99 % näistä "en saa unta" kuvitelmista johtuu vain siitä, ettet edes ole yrittänyt muuttaa rytmiäsi. Montako viikko siellä mökilläsi olet kokeillut rytmiäsi muuttaa, esim. nukkumalla vain muutaman tunnin yöunia, jotta uni tulisi vaikka klo 21?

Meinaatko, että jos muutat Australiaan, niin vasta siellä saisit unta sopivasti klo 21 illalla?

En ole kieltämättä ikinä nähnyt tarvetta tuollaiselle rytmin muuttamiselle väkisin, koska onneksi pystyn valitsemaan työni niin, että ei tarvi aamulla aikaisin herätä. Nautin muutenkin enemmän asioiden tekemisestä yöaikaan, kun ei ole muita ihmisiä juuri hereillä ja liikkeellä.

Vierailija
32/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. M25

Millä tavalla niiden teinien heräämistä auttaa se, että sinä menet virkeänä töihin kukonpierun aikaan? Ymmärtämiseen auttaa vaikkapa keskustelu toisenlaisten ihmisten kanssa, google tai vaikkapa erilaisten kirjojen lukeminen. Oppii eläytymään ja ymmärtämään.

Vierailija
33/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään uutta auringon alla! Olen vuosikausia perustellut koulupäivän aloittamisen myöhästämisen typeryyttä juurikin tuolla ap:n kertomalla asialla.

Vierailija
34/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluaikanahan tuota tuli kauan tehtyä että unta 3-5 -5 tuntia yössä vain, koska en saanut aikaisemmin nukuttua vaikka menin sänkyyn ahdistuneena kierimään vanhempien pakottamana aikaisin. Olin sitten väsynyt ja tokkurainen, mutta se ei auttanut nukkumaan illalla aikaisemmin. Makasin sitten vaan väsyneenä sängyssä esim. klo 22 alkaen jolloin vanhemmat sänkyyn komensivat. En nukahtanut väsymyksestä huolimatta. 

Vierailija
35/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se koulupäivä saisi alkaa jo klo 6.

Niin loppuisi turhat inininät.

Millaisia ihmisiä te luulette näistä nylyteineistä tulevan kun heitä pidetään jossain pumpulissa?

Klo 5 ylös väkisin joka-aamu niin kyllä se uni vaa rupee kummasti maittamaan viimeistään siinä klo 22 aikaa.

Tuommoisesta rytmistä, kun saa kiinni niin loppuu nuo yökukkumiset.

Kyllä kai sitä nyt aamulla väsyttää jos pitkin yötä valvoo.

Sopisi meillä teinille. Hän voisi pelata yön ja mennä aamulla kouluun. Koulun jälkeen nukkumaan. Jäisi minulta se sängystä ylös repiminen siitä välistä.

Vierailija
36/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tulit itkemään tänne aivan normaalia elämään kuuluvaa asiaa. Sinä nyt vain elät sen kanssa tai sitten et.

Vierailija
37/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä mennä aikaisemmin nukkumaan mutta uni ei tule aikaisemmin kuin lääkkeillä. Niitäkin on kokeiltu ja sitten nukuin vain monta tuntia enemmän. Kuukauden kokeilu niin nukuin iltakasista aamu seitsämään ja olin ihan yhtä väsynyt aamuisin. On tutkittu kaikenmailman arvot ja ne on ok.  Minkä sille voi että aamulla väsyttää.

Jos sä pistät herätyskellon soimaan 05:00, niin mitä tapahtuu seuraavana yönä? Menet ihan yhtä myöhään nukkumaan vai tulee väsy ja uni aiemmin? Veikkaan jälkimmäistä.

Vai luuletko, että sitten vaan jätät nukkumatta ja elät väsyneenä, ilman että uni tulee koskaan yhtään sen aiemmin? Enpä usko.

Yritä nyt miettiä tilannetta vaikka siltä kantilta, että muuttaisit Australiaan. Siellähän sä sun kuvitelmiesi mukaan voisit elää normaalia elämää, koska uni tulisi aiemmin.

Vierailija
38/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun on nösserö vanhemmat. Sängyssä on oltava viimeistään klo 23 ja kännykät kerätään yöksi pois. Ei energiajuomia.

Silloin vanhemmatkin joutuisi valvomaan noin myöhään jos pitäisi teinin nukkumaanmenoa vahtia.

Vierailija
39/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mene aikaisemmin nukkumaan"

Sitä on nyt testattu aika monta vuotta. Mitä muita hyviä ehdotuksia tulisi? Aamulla on aivan sairaan väsynyt olo, vaikka nukkumaan menisi kello 21.00. Unta on helppo saada, mutta vaikka nukkuisi kuinka hyvin, niin koko aamu menee täysin koomassa. Olen paljon pirteämpi koko päivän, jos saisin mennä nukkumaan klo 00.00 ja heräämään klo 9.00. 

Vierailija
40/63 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaankin poikkeus, koska muistan oman nuoruuden ja sen jatkuvan väsymyksen, ja menin muuten ajoissa nukkumaankin. Siitä huolimatta 5.30 aamulla ylös ja koulutielle, kun matka oli 1,5 tuntia bussilla (yläkoulussa), ja bussi lähti klo 6.00, koulu alkoi 8.00. Sama homma koulun jälkeen 1,5 tuntia takaisin ja kotona, vaihdellen koulupäivän pituuden ja bussi aikataulujen mukaan, about klo 17-18. Tämän jälkeen söin ja tein läksyt ja menin nukkumaan. Lukiossa oli juhlaa, kun tuli herätä vasta klo 7.30 ja ehti 8.00 kouluun, mutta siitä huolimatta tarvitsin 8 tunnin päivän jälkeen päiväunet ja muutama tunti hereillä, jonka aikana ruoanlaitto, muut kotityöt ja sitten yöunille. Lukioikäisenä siis Asuin omillani, ilman vanhempien apua mistään, joten olihan tuossa koulun lisäksi myös koko elämästään huolehtimista 16-vuotiaalle.