Minkä takia lapsia piti ennen vanhaan rangaista? Ja usein vielä aika julmilla tavoilla?
Miksei lasten kanssa keskusteltu ja opetettu sitä millaista on hyvä käytös? Ja eikö vanhemmilla siinä risua heiluttaessa, lasta nurkassa seisottaessa tai kotiarestia vahtiessa tms. käynyt yhtään mielessä, että "mitä jos minä itse olisin tuossa rangaistavana?" Että miltä aikuisesta tuntuisi jos häntä kotona rangaistaisiin omista kiukutteluistaan ja laiminlyönneistään ja että mikä olisi silloin rankaisun jälkeen rangaistun ja rankaisijan suhde? Tuskin kovin turvallinen ja luottamuksellinen ainakaan.
Vai oliko rankaisussa kyse siitä, että lapselta odotettiin 100% tottelevaisuutta eli piti totella kuin kone eikä näyttää omaa tahtoa? Nykyään onneksi tajutaan, että tietty tottelemattomuus on hyvästä lapselle ja opettaa tervettä itsetuntoa ja kyseenalaistamista.
Kommentit (82)
ei ollut ikaa vahtia kakaroita koko ajan ja kuri ppiti ne aisoissa ettei lehmänpaskaa tynnetty maitolaiturilla maito tonkkaan toista kertaa
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin niin kurittomia!
Kumpi oli ensin? Se kurittomuus vai rankaisu? Muna vai kana?
Nykyään on mielenterveyslääkkeet ja kaikenmaailman adhd-diagnoosit. Kuri asettaa rajat ja lapsilla on turvallinen olo. Rangaistus huonosta käytöksestä on ok.
Vanhempia oli itseään rangaistu samalla tavoin, tai vielä ankarammin.
Paska valuu alaspäin.
Helppo oli asia käsitellä hankalat tilanteet julmistumalla ja risua/remmiä heiluttamalla.
Perinne.
Moni luuli tekevänsä oikein.
"Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. "
Ennen vanhaan vanhempia todellakin myös rangaistiin omista kiukutteiluistaan ja laiminlyönneistään. Samalla ajateltiin, että on vielä julmempaa jättää lasta rankaisematta, koska silloinhan hän ei opi tottelemaan ajoissa, silloin kun rangaistukset vielä ovat pieniä.
Assburger kirjoitti:
Vanhempia oli itseään rangaistu samalla tavoin, tai vielä ankarammin.
Paska valuu alaspäin.
Helppo oli asia käsitellä hankalat tilanteet julmistumalla ja risua/remmiä heiluttamalla.
Perinne.
Moni luuli tekevänsä oikein.
"Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. "
Juuri näin. Mun vanhemmat toisti samaa mallia ja hakkasi lapsiaan ja hokivat juuri tuota vitsansäästö-juttua.
Kyse oli silti eniten laiskuudesta. On helppoa lyödä nyrkillä päähän lasta ja asian kösittely oli siinä - nopeaa ja helppoa. Vaatii enemmän vaivaa selittää ja perustella ja siihen omat vanhemmat oli liian tyhmiä muitenkin.
Mua hakattiin pikkuasioistakin esim maitolasi kaatui, kengät ei olleet suorassa rivissä, löin oven kiinni jotenkin väärin, matossa oli kurttu. Ihan kaikki ”kasvatus” oli siis risulla, remmillä tai nyrkillä hakkaamista. Joskus isä jopa ohimennessään antoi tukkapöllyn VARULTA kun kuitenkin olin muka tehnyt jotain pahaa.
Ni, enpä ole paskaisääni missään väleissä ja isä ei saa nähdä lapsiani koskaan. Joskus se tulee lapsenpieksäjälle eteen että aikanaan hakkasi lapsiaan.
Myös moni hakkajavanhempi oli mt-ongelmainen mutta ennen ongelmat salattiin eikä apua haettu, diagnoosi olis ollut häpeä.
Mun molemmilla vanhemmilla oli kyllä joku raju mt-häriö mutta vielä tänäkään päivänä eivät ole hoitaneet ongelmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan vanhempia todellakin myös rangaistiin omista kiukutteiluistaan ja laiminlyönneistään. Samalla ajateltiin, että on vielä julmempaa jättää lasta rankaisematta, koska silloinhan hän ei opi tottelemaan ajoissa, silloin kun rangaistukset vielä ovat pieniä.
Miten niin vanhempia rangaistiin? Ei ole rangaistu. Sellainen vanhempi on tyhmä ja huono, joka on kasvattanut lasta kurittamalla. Sellainen vanhempi on avuton, heikko, huono ja surkea paska. Me, joita ei ole kasvatettu kurittamalla voimme tehdä elämässämme enemmän asioita, kuin kuritetut, koska meillä ei ole estoja, eikä tarvitse ajatella, että "mitähän kurittajani olisi tästä mieltä".
t.kristallikissa
Aika rankkoja kokemuksia ihmisillä. Mäkin olen saanut ruumiillista kuritusta mutta sain sitä sillai että ensin jouduin omaan huoneeseeni miettimään tekemisiäni. Sitten kun äidin tunteet oli rauhoittunut niin antoi piiskaa. Koska äiti ei tehnyt sitä vihan vallassa niin se ei sattunut. Sillä tehtiin vain pointti selväksi.
Itse en kuitenkaan anna minkäänlaista ruumiillista kuritusta koska se on lailla kielletty. Ihan läheisiä ollaan äidin kanssa.
Eipä nuo rangaistukset ole mihinkään hävinneet. Viimeksi pari päivää sitten oli tarhassa meidän lasta rangaistu. Ja ihan selvästi on tädeillä se oletus että jos kertovat lapsen tehneen kiellettyä niin sitten rangaistaisiin kotona vielä lisää. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vanhempia rangaistiin? Ei ole rangaistu. Sellainen vanhempi on tyhmä ja huono, joka on kasvattanut lasta kurittamalla. Sellainen vanhempi on avuton, heikko, huono ja surkea paska. Me, joita ei ole kasvatettu kurittamalla voimme tehdä elämässämme enemmän asioita, kuin kuritetut, koska meillä ei ole estoja, eikä tarvitse ajatella, että "mitähän kurittajani olisi tästä mieltä".
t.kristallikissa
Ja tarkennan että siis voimme elää vapaampina kuin sellaiset kuritetut, joista se kuritus on yhä tänä päivänä ihan oikein eivätkä pysty näkemään sitä tuomittavana.
Että oppisivat tavoille. Moniko kuriton pentu oppii olemaan päätä silittelemällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me, joita ei ole kasvatettu kurittamalla voimme tehdä elämässämme enemmän asioita, kuin kuritetut, koska meillä ei ole estoja, eikä tarvitse ajatella, että "mitähän kurittajani olisi tästä mieltä".
t.kristallikissaOnnellisia ovat säännöistä ja auktoriteeteista vapaat.
Meillä rankaistaan niin, että isä syö lasten vanukkaat.
1. ”näin on ennenkin tehty”
2. Ihmiset ylipäätään olivat väkivaltaisempia toisiaan kohtaan.
3. Mielenterveyttä ei ollut. Jos oli huono olo, on vain tehnyt liian vähän töitä.
4. Ihmiset olivat vaan koneita, ruokaa sisään, töitä ja hautaan saappaat jalassa.
Me oltiin niin kurittomia!