Kerrostalossa asuva, haaveiletko koskaan omakotitalossa asumisesta?
Asun itsekin kerrostalossa mutta haaveilen usein että muuttaisimme ok-taloon. Miksi sinä haaveilet? Miksi suunnittelet muuttoa omakotitaloon oikeasti? Miksi et?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista, että tutkitusti reilusti suurin osa suomalaisista haluaisi asua omakotitalossa, mutta mammapalstalla hehkutetaan kerrostalokykkimistä ylimitoitetusti.
Ei mikään voittaisi asumista ok-talossa omassa rauhassa, ei enää naapurien kolistelua, meluamista, narkkeja, juoppoja, vaarallisia kriminaaleja, ulisevia tai arvaamattomia koiria ja muuta paskaa mistä saa kerrostaloissa kärsiä.
Siis mikä estää sen että omakotinaapurina ei asu narkkeja tai haukkuvia koiria? Tai sellaisia jotka bilettää pihassaan iltamyöhään?
Rakennusalaa opiskellessani haaveilin siitä itse tehdystä omakotitalosta. Kerrostalosta päästiin rivitaloon saakka, kunnes vaimo päätti, että minä voin muuttaa omakotitaloon, mutta hän muuttaa keskustaan kerrostaloon.
Ensimmäinen vuosi harmitti, mutta viimeisen vuosikymmenen olen ollut tyytyväinen tähän. Kävelymatka Helsingin keskustaan vie voiton 1000m2 tontista Nurmijärvellä. Sitäpaitsi jo rivarissa huomasi, ettei puutarha- tai lumityöt ole minua varten. Puhumattakaan jatkuvista taloytiön talkoita aidanmaalauksineen jne.
Voisin ajatella jos okt sijaitsisi Hgin arvoalueella aidatulla tontilla ja olisi henkilökunta joka hoitaisi pihatyöt ym. Muuten asun kerrostalossa mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista, että tutkitusti reilusti suurin osa suomalaisista haluaisi asua omakotitalossa, mutta mammapalstalla hehkutetaan kerrostalokykkimistä ylimitoitetusti.
Ei mikään voittaisi asumista ok-talossa omassa rauhassa, ei enää naapurien kolistelua, meluamista, narkkeja, juoppoja, vaarallisia kriminaaleja, ulisevia tai arvaamattomia koiria ja muuta paskaa mistä saa kerrostaloissa kärsiä.
Siis mikä estää sen että omakotinaapurina ei asu narkkeja tai haukkuvia koiria? Tai sellaisia jotka bilettää pihassaan iltamyöhään?
Narkeilla harvemmin on varaa asua omakotitalossa, ja kun tontti on riittävän iso, ei se naapurin koira häiritse unia. Kerrostalossa haukkuminen ja bassot kulkee rakenteissa, kannabiksen lemusta puhumattakaan.
Olen maalta kotoisin, ja tämä kerrostaloelämä isossa kaupungissa rassaa ja pahasti. Olosuhteiden pakosta joudun näin asustelemaan vielä, mutta viiden vuoden kuluessa näen kyllä itseni omakotitalossa jossain syrjemmässä.
Joskus haaveilin, mutta en enää kun tajusin omakotitalossa asumisen realiteetit. Pihatyöt ja puutarhassa puuhastelu ei kiinnosta, ja olen niin laiska etten jaksaisi kaiken maailman pikkuhommia kun ok-talossa on aina kuitenkin jotain pientä laitettavaa tai rempattavaa. Asun rauhallisella kerrostaloalueella ja täällä taitaa olla todella hyvät äänieristykset kun naapureiden puolelta ei yleensä kuulu pihaustakaan, niin sekään ei ole mikään ongelma. Voi tietysti olla että mieli muuttuu vanhemmiten, mutta juuri nyt minulla on oikein hyvä näin.
En haaveile omakotitalossa asumisesta ainakaan tässä elämäntilanteessa. Olen aika yksinäinen ja saan edes vähän iloa siitä kun ympärilläni on elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita pihamölyäjiä ja haukkuvia koiria omakotitaloalueilla tosiaan riittää, kuten myös kosteata puuta käryttäviä hengitysilmanpilaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narkeilla harvemmin on varaa asua omakotitalossa, ja kun tontti on riittävän iso, ei se naapurin koira häiritse unia. Kerrostalossa haukkuminen ja bassot kulkee rakenteissa, kannabiksen lemusta puhumattakaan.
Kerrostaloissa asuessa on tosiaankin tullut tutuiksi kaikki mahdolliset ihmisten kusipäisyyden muodot. Ei enää koskaan kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan mikään muu kuin poliisi, jos sekään. Ainakaan ne eivät tule käytävillä vastaan eivätkä ole suoraan seinän takana vaan kauempana aidan takana - jos siis niin huono tuuri käy. Yleensä ottaen ihmiset naapureina on huono homma, ja mitä vähemmän niitä on naapureina niin sen parempi.
Omaan pihaan tulevat rakit taas voi lopettaa itse ja haudata kukkapenkkiin, minne ne kuuluvatkin.
Toisaalta joo ja toisaalta en.
Hirveästi hommaa kun kaiken joutuu itse tekemään ja huoltamaan. Kerrostalossa riittää että soittaa kiinteistöhuoltoon tai isännöitsijälle. Maksan toki vuokrassa nuo korjaukset, mutta eipä tarvitse itse miettiä mitä asioille tekee.
Kun kuuntelee okt:ssa asuvia kavereita ja katsoo vanhempien taloa jota ei ole pidetty kunnossa millään, niin okt-elämä ei oikein huvita. Moni kaverikin miettii että mielummin asuisi vaikka rivarissa kuin okt:ssa, kun se okt:n laittaminen on niin työlästä.
Toisaalta sitten haaveilen että minulla olisi oma hevonen, ja tallivaatteita haluaisin säilyttää autotallissa enkä eteisessä. Samoin lumilaudat ja sukset olisi mukavaa rapata autotallissa eikä kellarivaraston käytävällä. Ja polkupyörätkin olisi kiva säilyttää autotallissa eikä eteisessä/parvekkeella/pyörävarastossa josta ne saatetan varastaa (siis varastosta).
Haluaisin siis järkevän kokoisen omakotitalon ja autotallin + autokatoksen. Mutta pitäisi olla niin paljon rahaa, että olisi varaa teettää kaikki mahdolliset hommat ja remontit ulkopuolisella, en itse jaksa tehdä mitään...
Puolensa ja puolensa. Ekat 19v asuin ok-talossa, sitten 5v rivarissa, jonka jälkeen reilu 10v kt, ja nyt taas ok-talo.
Inhosin kt:ssa sitä että et voinut kulkea kotiin pakkonäkemättä naapureita. Ja sitä valittamista, ja että itse otin muita huomioon, mutta minua ei otettu huomioon. Nyt ok-talossa se on tuo lumien kolaaminen mikä ärsyttää, sekä kevättyöt, kun talo on vanha niin pitää availla luukkuja ja tarkistella(eli pelätä) tuhoja.
En. Olen asunut omakotitalossa aikuisiälläkin enkä kaipaa sitä. Viihdyn kerrostalossa.